Kuvien tuonti kamerasta tietsikkaan
-
Re: Kuvien tuonti kamerasta tietsikkaan
Minulla on kaksi korttia Olyssa, toinen on raw, toinen jpg. Kuvaan tavallisesti molempia.
Raw-kortti menee tietsikkaan ja siirrän+kone muuntaa orffit dng:ksi.
Kun/jos Oly parantelee orffejaan tai sen omistus siiirtyy jollekin muulle tai loppuu, ainakin dng aukee silloinkin.
Syynä on myös, koska mulla on vanha Laitruumin 6.14 koneessa enkä aio ostaa enää lisää Lr:iä, tuo riittää mulle.
Sitten kelaan läpi kuvat laitruumissa, näyttö isona (tab+shift) ja turhat ruksaan painamalla x. Nuolella etiäpäin, sitten katon Lr:n Libraryn attributen mustat ruksit näkösälle ja katon ne vielä erikseen. Jos oon edelleen samaa mieltä, poistan ne kokonaan kovalevyltä.
Jiipekkejä en oo yleensä siirrellyt, paitsi, jos pitää saada hetikohta nähtäväksi, yleensä ei oo. Useimmin jiipekkeiä käytän siirtämällä ne kuvat kamerasta Olyn kautta kännyyn ja siitä etiäpäin, jos joku haluaa (vaimo) kuvia tablettiin tai sähköpostiin, Jpg on olevinaan myös varavarasto ;)
On mullakin varsinaiset ja käsitellyt kuvat parissa muussa kovalevyssä, raw-kortin siivoon, kun alkaa täyttyä.
Raw-kortti menee tietsikkaan ja siirrän+kone muuntaa orffit dng:ksi.
Kun/jos Oly parantelee orffejaan tai sen omistus siiirtyy jollekin muulle tai loppuu, ainakin dng aukee silloinkin.
Syynä on myös, koska mulla on vanha Laitruumin 6.14 koneessa enkä aio ostaa enää lisää Lr:iä, tuo riittää mulle.
Sitten kelaan läpi kuvat laitruumissa, näyttö isona (tab+shift) ja turhat ruksaan painamalla x. Nuolella etiäpäin, sitten katon Lr:n Libraryn attributen mustat ruksit näkösälle ja katon ne vielä erikseen. Jos oon edelleen samaa mieltä, poistan ne kokonaan kovalevyltä.
Jiipekkejä en oo yleensä siirrellyt, paitsi, jos pitää saada hetikohta nähtäväksi, yleensä ei oo. Useimmin jiipekkeiä käytän siirtämällä ne kuvat kamerasta Olyn kautta kännyyn ja siitä etiäpäin, jos joku haluaa (vaimo) kuvia tablettiin tai sähköpostiin, Jpg on olevinaan myös varavarasto ;)
On mullakin varsinaiset ja käsitellyt kuvat parissa muussa kovalevyssä, raw-kortin siivoon, kun alkaa täyttyä.
Latasin koneelle tuon FastStone Image Viewer -ohjelman. Olen nyt muutaman rullan kuvannut sen jälkeen. Nyt en ole poistanut kamerassa mitään, vaan laittanut kortin tietsikan korttiluukkuun, ja avannut tuolla ohjelmalla kuvat suoraan kortilta, tuomatta niitä mihinkään. Esikatselu siinä on siis vastannut kameran takatöllöltä tehtyä esikatselua, mutta vaan isommalta ja parempiresoluutioiselta ruudulta. Sutut ja ohilaukaukset olen poistanut tässä vaiheessa tuolla FastStone Image Viewer -ohjelmalla suoraan kortilta ja tuonut sitten loput kortilta Light Roomiin; tässä kyllä on riskinsä jos sormi tai ajatus hoplaa, tulee korjaamaton vahinko. On isolta ruudulta kyllä aika paljon helpompi tehdä valintoja, mutta itse ne on kuitenkin tehtävä, kuten pjm tuolla sanoikin. Ja nopea on tuolla FastStonella selata, siinä ei koe olevan odottelua ollenkaan.
Saattaa olla, että talven pimeinä tunteina vielä jaksan tutustua Olympuksen Workspace -ohjelmaan, toisiko se jotain vielä helpompaa, esimerkiksi kuvat, jotka eivät kaipaa käsittelyä ollenkaan (tai vain kevyttä käsittelyä), voisi sillä muuttaa jiipekiksi ja tuoda sellaisenaan. Jos rungon vielä hukkuvan laivan tuotteisiin päivittää, olisi vielä tuossa esikatseluvaiheessa kameran softa käytössä käsittelyyn, mikä mainoksien mukaan nopeuttaisi edelleen prosessia. Katellaan ja kuunnellaan.
Kiitokset kaikille omia työnkulkujaan avanneille, oleellisimpaan pulmaan eli suurempaan esikatselukuvaan ilman sormien naputteluodottelua sain ratkaisun!
Jaakko
Saattaa olla, että talven pimeinä tunteina vielä jaksan tutustua Olympuksen Workspace -ohjelmaan, toisiko se jotain vielä helpompaa, esimerkiksi kuvat, jotka eivät kaipaa käsittelyä ollenkaan (tai vain kevyttä käsittelyä), voisi sillä muuttaa jiipekiksi ja tuoda sellaisenaan. Jos rungon vielä hukkuvan laivan tuotteisiin päivittää, olisi vielä tuossa esikatseluvaiheessa kameran softa käytössä käsittelyyn, mikä mainoksien mukaan nopeuttaisi edelleen prosessia. Katellaan ja kuunnellaan.
Kiitokset kaikille omia työnkulkujaan avanneille, oleellisimpaan pulmaan eli suurempaan esikatselukuvaan ilman sormien naputteluodottelua sain ratkaisun!
Jaakko
-
Oli joskus ammo-aikoina juttua noiden muistikorttien sekoamisista ja silloin tuli sellainen olo, että on turvallisempaa tehdä kaikki muistikorttioperaatiot (kuvien poistot ja kortin formatointi) kamerassa.JL Anttola kirjoitti:Sutut ja ohilaukaukset olen poistanut tässä vaiheessa tuolla FastStone Image Viewer -ohjelmalla suoraan kortilta ja tuonut sitten loput kortilta Light Roomiin; tässä kyllä on riskinsä jos sormi tai ajatus hoplaa, tulee korjaamaton vahinko.
En tiedä onko tuolla enää nykykameroilla merkitystä. Jos oli silloin aikoinaankaan.
-
JL, hyvä jos elämä helpottui! :)
Itse siirrän kaikki kortin tiedostot koneelle niin ei haittaa vaikka delete iskee väärään kuvaan. Kortin tyhjennän sitten kun toiselle kovolle on tehty varmuuskopiokansio. En alusta korttia vaan poistan kuvat kameran Poista kaikki kuvat komennolla niin kuvien juokseva numerointi ei ala alusta kun seuraavan kerran kuvaan sille kortille. Siis Canon kyseessä.
Aina usb-kortinlukijan avulla kuvat koneelle, säälin näin koneen korttikitaa. Uusi lukija edullisempi kuin koneen korjaus...
Itse siirrän kaikki kortin tiedostot koneelle niin ei haittaa vaikka delete iskee väärään kuvaan. Kortin tyhjennän sitten kun toiselle kovolle on tehty varmuuskopiokansio. En alusta korttia vaan poistan kuvat kameran Poista kaikki kuvat komennolla niin kuvien juokseva numerointi ei ala alusta kun seuraavan kerran kuvaan sille kortille. Siis Canon kyseessä.
Aina usb-kortinlukijan avulla kuvat koneelle, säälin näin koneen korttikitaa. Uusi lukija edullisempi kuin koneen korjaus...
-
- Viesti:
Ei alustaminen sekoita kuvanumerointia, juokseva numero säilyy vaikka alustaa.©pjm kirjoitti:JL, hyvä jos elämä helpottui! :)
Jos kortilla on kuvia jonka numero on suurempi mikä kameran silloinen numero on, niin numerointi jatkuu suurimman kuvanumeron kohdalta.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
Omakohtainen kokemus on Canonin A520 tai S2 pokkarista vuosilta 2005-2008. Siinä mielessä pitäs pitää oma turpa kiinni. Mutta noista jompikumpi teki AINA sen että alustuksen jälkeen kuvanumero alkoi aina 0001 merkinnällä.
Sen jälkeen en ole koskaan alustanut korttia paitsi kun olen joutunut laittamaan Canoniin Samsungin kortin tai päinvastoin. Siitäkin jo vuoisia ja nyt en muista kuinka silloin kävi mutta testaan sen joskus kun muistan ladata jommankumman Samsungin akun ensin.
Sen jälkeen en ole koskaan alustanut korttia paitsi kun olen joutunut laittamaan Canoniin Samsungin kortin tai päinvastoin. Siitäkin jo vuoisia ja nyt en muista kuinka silloin kävi mutta testaan sen joskus kun muistan ladata jommankumman Samsungin akun ensin.
-
- Viesti:
Valikosta voi valita onko kuvanumero jatkuva vai nollaantuuko se aina alustettaessa.©pjm kirjoitti:Omakohtainen kokemus on Canonin A520 tai S2 pokkarista vuosilta 2005-2008. Siinä mielessä pitäs pitää oma turpa kiinni. Mutta noista jompikumpi teki AINA sen että alustuksen jälkeen kuvanumero alkoi aina 0001 merkinnällä.
Homma sun kohdalla voi johtua tästä, tai sitten kameramallikohtainen juttu.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
Nii-i, sellasta se välillä on, sitä luulis vaikka mitä tietävän vaikkei kuitenkaan tiedä...