Sony 12-24mm F2.8 GM

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Maffer
Viestit: 22635
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony 12-24mm F2.8 GM

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No kuulepas ton kerrostalon saaminen suoraan tarvii 17mm TS-E:n täydellä nostolla. Se vastaa jotain 10mm kinolaajista kun tehdään panoraamaa ääriliikeistä.

Ja se 11 vs. 12 on aivan jäätävä ero.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Miksus
Viestit: 2685
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Sony 12-24mm F2.8 GM

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Eli Maffer, tämä on sinun mielestäsi turha julkaisu Sonylta?

Ok, ja nyt perustelet että kuka vaihtaa kun adapterillakin käyvät. Toisaalta valitat aina että kun Sony ei julkaise mitään omia laseja ja siksi on ollut konkurssissa jo monta vuotta koko firma.

Ja toinen perusjargon on että adapterilla ei hyvää kuvaa saa, nyt ei taas se ollut lainkaan peruste?

12mm on leikkikalupolttoväli mutta 11mm on jo jotakin, ja pelkästään siitä syystä että se löytyy kilpailijan lasista, niinpä niin.

Kissa jahtaa omaa häntäänsä, ei yhtään mitään muuta.
temama
Viestit: 10655
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Sony 12-24mm F2.8 GM

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:No kuulepas ton kerrostalon saaminen suoraan tarvii 17mm TS-E:n täydellä nostolla. Se vastaa jotain 10mm kinolaajista kun tehdään panoraamaa ääriliikeistä.

Ja se 11 vs. 12 on aivan jäätävä ero.
eipäsjuupas.

14mm pystykuva;

Kuva

Ei tarvinnut kovin edes pakittaa.

Juuh, en silti yritä dissata shift objektiivin tarpeellisuutta PROtason arkitehtuurikuvauksissa yms.

Mutta tosiaan, kyllähän kunnon laajiksella saaasiaa hoidettua, varsinkin jos kamerassa resoja riittää ja optiikka pirtää hyvin myös laidoilta.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
hkoskenv
Viestit: 4483
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Sony 12-24mm F2.8 GM

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Ei se ole mikään valinta jos ei voi laittaa viisi metriä korkeaa taloa suoraksi ilman kolmemetrisiä tikkaita. Se on naurettava epäkohta järjestelmissä.
Valinta on valita järjestelmä, jossa on ne objektiivit joita haluaa. Tai useampi järjestelmä, jos haluaa kaiken. Halvemmaksi se tulee tavalliselle kuvaajalle kuin politbyroon kameratehtaan monopoli, jota niin kovasti hehkutat. Vaan millä eväillä kuvittelet olevasi politbyroossa sanelemassa sääntöjä? Koska tuskin kukaan muu keksisi tuottaa sinulle kelpaavia kameroita.
Miten ajattelette vaihtaako adaptoidun kakkulan omistaja epäkeskoon GM:ään? Ja menettää sen yhden millin minkä takia valinta on tehty?
Ei minun tarvitse tuollaisia ajatella. Se on Sonyn markkinaosaston murhe kuka vaihtaa lasiin tai ostaa uuden. Kaipa noita joku ostaa, ei niitä muuten tehtäisi. Se sitten jää nähtäväksi kuinka se kannattaa. Minä ajattelen vain omalta kannaltani omia kuvauksia, mielitekoja ja budjettia ajatellen. Taitaa jäädä hyllyyn, kun en itse ole mikään laajakuvan ystävä ja bajonettikin sopii heikonlaisesti EF-runkoon.
Jonkinlaiseen tekniseen dokumentointiin, jossa ahdetaan kuvaan mahdollisimman paljon, voisin käyttää, mutta siihen riittää yleensä pullonpohjalaatu. Älyttömän laaja perspektiiviprojektio vain sattuu silmään liikaa, vaikka linjat olisikin korjattu. Sen kanssa on turha hifistellä laatutekijöillä.
Hannu
hkoskenv
Viestit: 4483
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Sony 12-24mm F2.8 GM

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

aikaarska kirjoitti:toisaalta usein huomaan, että itseasiassa kalansilmäkuva kuva on itseasiassa luonnollisemman oloinen kuin "linjat suorana" valokuva. Kalansilmäkuva ei vääristä kuvan elementtien suhteita, joka korjatuilla laajiksilla saattaa olla toisinaan erittäin häiritsevää varsinkin kuvan laidoilta. Esimerkiksi kuvan laidalla oleva ihminen saattaa venyä suoralinjaisilla laajiksilla aivan suhteettoman leveäksi...
Tuossa pitäisi erotella vääristymät ja projektio. Objektiivi tekee tietyn projektion, joka on matemaattinen funktio joka kuvaa pallopinnan tasolle. Normaaleilla objektiiveilla se on perspektiiviprojektio ja kalansilmillä muistaakseni stereografinen projektio. Vääristymät ovat todellisen kuvan poikkeamia tavoitellusta projektiosta.

Perspektiiviprojektio säilyttää suorat linjat suorina. Ihmisen näköaisti toimii likimain perspektiiviprojketion tavoin, joten se näyttää samalta silmän polttovälialueella. Siksi ihmiset mieltävät, että se on "oikein". Mutta jos perspektiiviprojektion kuvakulmaa kasvatetaan, reunoilla olevat kohteet kasvavat ja vääristyvät.

Sinänsä mielenkiintoinen detalji, että jos perspektiiviprojisoitua kuvaa katsoo niin läheltä, että kuva täyttää näkökentässä saman kulman kuin kuvakulma, se näyttää jokseenkin vääristymättömältä. Se on sitten toinen asia kenen silmä tarkentaa niin lähelle. Mutta isolla monitorilla sitä voi kokeilla ja vääristymien katoamisen näkee vaikka ei silmän fokus riittäisi.

Stereografinen projektio säilyttää kulmat. Siksi pienehköt kohteet kuva-alan reunoilla toistuvat luonnollisen näköisinä, vaikka voivat olla kiertyneet. Ongelma on se, että suorat kuvautuvat ympyröiksi ja pienillä polttoväleillä ilmiö on hyvin dramaattinen.
No, sanomattakin on selvää, että nyt puhutaan kahdesta aivan eri objektiivityypistä vaikka laajiksia ovatkin. Molemmilla objektiivityypeillä on käyttötarkoituksensa.
Juuri näin. Noista voi valita itselle ja/tai tapaukseen paremman, mutta ei yleisesti parempaa.
Hannu
janne.
Viestit: 2529
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Sony 12-24mm F2.8 GM

Viesti Kirjoittaja janne. »

sen verta pitää korjata että silmä projisoi kuvan pallopinnalle; pallo->pallo, ei vääristymiä
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Maffer
Viestit: 22635
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony 12-24mm F2.8 GM

Viesti Kirjoittaja Maffer »

FM-Foorumilla semmonen heppu kun Mark Metternich muistaakseni käytti tota 11-24:sta Sonyssa järkevästi. Mut siihen se sitten tais jäädäkin. Sonypalsta on täys kaikenmaailman voigtlander 10-15mm kuvia mutta ei niissä mittää järkeä ole juuri ollut kun vuosia seurannut. Testikuvia lähinnä seinistä ja puistonpenkeistä sun muista. Leikkikalupolttoväli suurin osin ja muutamia helmiä silloin tällöin.

Ja kun sit kikkaillaan, on 11 paljon enemmän kuin 12. Sonisti tosin saa sen Voigtlander 10mm kiinni ja se taas on rutkasti enemmän kuin 12.

14-24 olisi siis riittänyt. Painoa saanut pienemmäksi koon ohella ja laukkuun vielä sen 10mm primen kerran vuodessa -kuvaa varten.
Miksus
Viestit: 2685
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Sony 12-24mm F2.8 GM

Viesti Kirjoittaja Miksus »

11-24 4 painaa 1180g, 14-24 2.8 1000g ja tämä uusi 847g.

14-24 ei tietysti kukaan peilittömässä käytä mutta 11-24 kanssa on lisäpainona vielä adapterikin välissä joten painon ja muunkin koon puolesta houkutteleva lasi.
Mahtuu helposti mukaan, enemmän käyttöä.
aikaarska
Viestit: 12950
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Sony 12-24mm F2.8 GM

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Joo, en nyt oikein ymmärrä mitä keskustelua tässä käydään. Mutta sen ymmärrän, että tuo 12-24/2.8 lasi on ihan looginen vaihtoehto , kutrn myös f2.8 aukko joka jatkaa järkevästi sonyn GM f/2.8 sarjaa. ...En näe mitään syytä miksi täytyy verrata johonkin muuhun...Kuten mafferkin tämän ketjun alkupuolella totesi, 12mm on jo todella laaja kinoformaatissa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 12950
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Sony 12-24mm F2.8 GM

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Tuplat

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Sony 12-24mm F2.8 GM

Viesti Kirjoittaja niffe »

Joko Temiksellä on tilunki sisällä?
hkoskenv
Viestit: 4483
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: Sony 12-24mm F2.8 GM

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

janne. kirjoitti:sen verta pitää korjata että silmä projisoi kuvan pallopinnalle; pallo->pallo, ei vääristymiä
Verkkokalvo on tosiaan kaareva, mutta aivot prosessoivat kuvan lähelle perspektiiviprojektiota ja perspektiiviprojisoitu kuva näyttää luonnollisimmalta silloin kun kuvakulma on lähellä silmän näkemää. Ehkä siitä on jotenkin helpompi arvioida etäisyyksiä, muotoja, ja muuta luonnossa elämisessä tarvittavaa kuin pallomaiseksi mielletystä kuvasta.

Silmä tekee kaikenlaisia virheitä paljonkin. Linssi tai verkkokalvo eivät ole mitään 20 nm:n tarkuudella muotoon hiottuja optisia pintoja. Näköaistimuksen tuottava hermosto, joka korjaa virheet ja peittää kohinan ja täyttää sumeat alueet arvatulla informaatiolla on se ihmeellinen ja hieno osa näköaistisysteemiä.
Hannu
Maffer
Viestit: 22635
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony 12-24mm F2.8 GM

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Oletteko koskaan kokeilleet laittaa suotimia näihin mulkosilmiin? Itsehän olen ja siitä riemu repeää. Canon 17mm vaati piirtoympyränsä puolesta jo Wonderpanan kilon lautaset eikä tuskin 12mm päässä vähemmällä pääse.

Järki käteen alkuhuuman jälkeen ny. Laajis ilman suodattimia on yhtä hyvä konsepti kuin epäkesko metabones.

Ne lasin taakse lykättävät kalvot on vasta kuraa. Harvoin suoria pintoja ja muutenkin kyseenalainen konsepti. Pentaks 645 25mm kakkulassa oli sentään integroitu pola.
nsamppa
Viestit: 6502
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sony 12-24mm F2.8 GM

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Ei kukaan ole estänyt matteboxin käyttöä.
temama
Viestit: 10655
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Sony 12-24mm F2.8 GM

Viesti Kirjoittaja temama »

niffe kirjoitti:Joko Temiksellä on tilunki sisällä?
tottakaitottakai..Mullahan olis tilaus sisällä näistä kaikista fantzzuista Soni tuotteista, varsinkin täsästä loistavasta uniikista 12-24/2.8 GM laajiszzuumista (josta olis mulle paljonkin käyttöä), snadi ongelma vaan, että jossain vaiheessa ne tilaukset täytyis hakea putiikista ja just siinä vaiheessa muhun iskee yleensä kauhea finanssikriisi!! Joten vaikka kauhean pahaa tekee & itkettää, niin mun on pakko luovia tilanteessa kuten hallituksen viisikko koronokriisissä ikään.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
temama
Viestit: 10655
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Sony 12-24mm F2.8 GM

Viesti Kirjoittaja temama »

Nonnish! jipijapYayyay!! Uusi voittaja on syntynyt jälleen!

Sony 12-24mm GM review by DpreviewTV: fantastic lens!

Despite offering a world-beating combination of F2.8 and 12-24mm, it’s still incredibly light, compact and most importantly very high quality indeed.

https://www.dpreview.com/videos/2144618 ... 2-8-review" onclick="window.open(this.href);return false;
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
temama
Viestit: 10655
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Sony 12-24mm F2.8 GM

Viesti Kirjoittaja temama »

Voe pojjaat! On se vaan sexyn näkönen lasi. Sulokkaat linjat;

Kuva

Tollasen kun sais itelle jokupäivä. Sais työntää kameraattukseni sen perään. aijai. sitten antais vaan palaa pitkin maita&mantuja!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Miksus
Viestit: 2685
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Sony 12-24mm F2.8 GM

Viesti Kirjoittaja Miksus »

On kyllä, hämmästyttävän pieni!
Maffer
Viestit: 22635
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Sony 12-24mm F2.8 GM

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Miten asetatte sormenne tonne kahvan ja obiskan väliin? Iso nakki tai lapanen > fail.
Shuko
Viestit: 1963
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Re: Sony 12-24mm F2.8 GM

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Maffer kirjoitti:Miten asetatte sormenne tonne kahvan ja obiskan väliin? Iso nakki tai lapanen > fail.
Kuten muidenkin objektiivien kanssa. Sormenpäät edellä.
Vastaa Viestiin