Uusi järkkäri

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
SuperDrive

Re: Uusi järkkäri

Viesti Kirjoittaja SuperDrive »

Arza22 kirjoitti: -Canon M50:
Tästä ei itsellä kokemusta mutta ilmeisesti hyvä kamera. Objektiivivalikoima taitaa olla aika suppea jos ei halua käyttää adapteria, adapterin kanssa kaikki Canon EF-S obiskat käy ja niistähän löytyy valikoimaa. Silloin toki menetetään peilittömän kokoetua.
Minulla on M50 ja olen ollut varsin tyytyväinen. Ero vanhaan M:ään on huima. Objektiiveja ei natiivisti ole kuin seitsemän, mutta niitä on vähän joka lähtöön: superlaajis, tele, pari nopeaa primeä, matkazoom, makro. Kitti on 15-45, joka on mukavan laaja jo sinällään, joten välttämättä ei laajempaa tarvitse.

Eli on
15-45 mm
11-22 mm
55-200 mm
18-150 mm

ja primeissä

22 mm f/2.0
32 mm f/1.4
28 mm f/3.5 macro

Objektiivit tosin on kalliimpia kuin EF-S ja ei välttämättä niin laajoja zoomiltaan. Esim. 55-200 mm on n. 300 €, kun EF-S 55-250 mm on n. 215 €.

Tuo on mukava, kun pieneenkin laukkuun mahtuu kamera viidellä objektiivilla.

M50 on vähän riisuttu. Siinä on vain yksi rulla, kun M5:ssä tai M6:ssa on kolme. Idea on, että kosketusnäytöltä valitsee, mitä rullalla säätää. 4K on rankasti kropattu, joten siihen en oikein suosittele.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

SuperDrive kirjoitti:
Arza22 kirjoitti: -Canon M50:
Tästä ei itsellä kokemusta mutta ilmeisesti hyvä kamera. Objektiivivalikoima taitaa olla aika suppea jos ei halua käyttää adapteria, adapterin kanssa kaikki Canon EF-S obiskat käy ja niistähän löytyy valikoimaa. Silloin toki menetetään peilittömän kokoetua.
Minulla on M50 ja olen ollut varsin tyytyväinen. Ero vanhaan M:ään on huima. Objektiiveja ei natiivisti ole kuin seitsemän, mutta niitä on vähän joka lähtöön: superlaajis, tele, pari nopeaa primeä, matkazoom, makro. Kitti on 15-45, joka on mukavan laaja jo sinällään, joten välttämättä ei laajempaa tarvitse.
Tuo objektiivi valikoiman suppeus riippuu mitä tarvitsee. Minulle se on ollut riittävä toukokuusta 2016. Silloin ostin 28/3.5 makron. Siitä asti käytössäni on ollut 11-22, 28 ja 55-200. Minä en muita natiiveja tarvitse. Kesäisin käytän satunnaisesti adapterilla 100/2.8IS makroa. Runko + ef-m objektiivit n.1kg setti. Tuo setti lähes aina mukana yksin tai lisänä. Esim, keväisin DSRL+telen kaverina koko setti tai kesäisin RX10IV + M5+ 28/3.5.

Ämmät jää kokonaan pois usein kun lähden liikkeelle vasta auringonlaskun aikaan. Silloin mukaan RP+ RF 24-240 tai jotkin valovoimaiset ef objektiivit. Vähän riippuu mitä menossa kuvaamaan. Tuo on ainoa RF objektiivini enkä muita natiiveja tarvitse. Tässä tulee tosin käytettyä enemmän ef objektiiveja. Minulla on 6 ef objektiivia(20,24,50,100,70-200,400) ja ne pidän vähintään niin kauan kuin minulla on yksikään peilijärkkäri. Ne on siitä hyviä, että ne käy tarvittaessa kaikkiin käyttämiini runkoihin.

Tämä on luontoharrastajan kokemus joka ei kuvaa juurikaan muuta kuin luontoa ja koiria ;)
mjuhani

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

hama kirjoitti:
mjuhani kirjoitti:Älä veikkonen täältä kysele mitään, älä ainkaan usko mitään mitä täällä kirjoitellaan. Paitsi tämä: Etsi lähin valokuvausseura, tapaa vaikka seuran puheenjohtaja tai muu vastuuhenkilö ja keskustele hänen kanssaan. Saat paljon paremmat neuvot ja vinkkejä sinulle sopivan laitteen hankintaan. Pääset varmasti myös kokeilemaan laitteita.
Kyllä sieltä ihan hyviä neuvoja tuli, pitää tietysti vähän pystyä suodattamaan asioita, niin kuin elämässä yleensä.
Mutta ihmetyttää mistä sinun negatiivisuutesi johtuu.
Eihän tuossa kai mitään negatiivista ollut, päinvastoin hyvä ohje.
Olaus

Viesti Kirjoittaja Olaus »

Vanha 5D mk1 (klassikko) 50 mm 1,4 objektiivilla on suosikkini, jota ulkoilutan edelleen. On oikean kameran tuntua ja kykyä. Eikä käytettynä maksa juuri mitään; Tuo 150 € taidettiin jo edellä ehdottaa hinnaksi. Tosin omastani haluaisin niin paljon, että saisin 5D mk V:den. :-)

https://www.olaviniemi.net/valokuva/canon5d/
mattimi

Viesti Kirjoittaja mattimi »

No joo, Ostin noin 3 vuotta sitten uuden Olympus OM-D 10:n reissukameraksi. Mukana oli kaksi objektiivia, jotka kattavat (kinokoon) polttovälin 28-300 mm. Paketti maksoi noin 700 euroa. Olen ollut siihen tyytyväinen ja käyttänytkin sitä aika paljon, kun sen mukanakuljetettavuus on helppo. Kuvanlaatu on ok. Puutteita halvassa paketissa tietysti on, mutta niin on kaikissa. Ei kuitenkaan mitään sellaista, jonka kanssa ei voisi elää.

Tämän alle et varmaan uutta järjestelmää saa. En ole perehtynyt kattavasti tarjontaan. Varmaan Olympukselle löytyy hyviä vaihtoehtoja. Tärkeintä ei kuitenkaan ole, että ostaa testivoittajan , vaan se että kamera tuntuu itselle sopivalta. Lähes kaikissa valtamerkein järkkäreissä kuvan laatu on riittävä. Enemmän puutteita löytyy kuvaajien taidoissa.

Mikko
©pjm

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

mattimi kirjoitti:Lähes kaikissa valtamerkein järkkäreissä kuvan laatu on riittävä. Enemmän puutteita löytyy kuvaajien taidoissa.

Mikko
Asiaa! Tuosta on turha kenenkään ruveta muuta vääntämään.
Vastaa Viestiin