Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Miksus kirjoitti:Aika paljonkin, näyttää vähän hassulta mutta kai se sitten paremman otteen antaa niille jotka sitä kaipasivat.
Tuohon suuntaan on vaikea lisäpalikoilla korjailla, korkeutta sensijaan on helppo lisätä.
Kahva on muuttunut (tässä kahvat päällekkäin):
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
kohan kirjoitti:Korkeus on aivan passeli kun siihen laittaa jalustan pikakiinnityslevyn pohjaan niin kuin A7rIII.
Joo, tää koko on just hyvä. A7RII on pikkuisen liian pieni, mutta pohjalevyllä ok. Se on kuitenkin hyvä, että tarvittaessa kamera on kompaktin kokoinen. A7RIV ei välttämättä enää tarvitse edes pikakiinnityslevyä, toki sillä saa extragrippiä helposti ja hyödyllisesti (koska kamerassa myös pikakiinnityslevy sen jälkeen).
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Tuli mieleen tuosta pixelshift tekniikasta että kun siinä resoluution lisäksi puljataan väreillä, eikö se ole vähän kuin köyhän miehen foveon? Jokaiseen pikseliin kun tallennetaan jokainen väri erikseen. Vai olenko mä aivan tutkalla?
nsamppa kirjoitti:Tuli mieleen tuosta pixelshift tekniikasta että kun siinä resoluution lisäksi puljataan väreillä, eikö se ole vähän kuin köyhän miehen foveon? Jokaiseen pikseliin kun tallennetaan jokainen väri erikseen. Vai olenko mä aivan tutkalla?
Et ole. Kuten temis tuolla jossain linkkasi, niin (lainaus, dpreview):
Users have a choice of 16-shot mode that makes 1/2 pixel shifts or a 4-shot mode that makes full pixel shifts. Using the 1/2 shift mode you get twice the spatial resolution and full color at each pixel, while the full shift mode (which uses 4 images) just cancels out the Bayer filter.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nsamppa kirjoitti:Tuli mieleen tuosta pixelshift tekniikasta että kun siinä resoluution lisäksi puljataan väreillä, eikö se ole vähän kuin köyhän miehen foveon? Jokaiseen pikseliin kun tallennetaan jokainen väri erikseen. Vai olenko mä aivan tutkalla?
Et ole. Kuten temis tuolla jossain linkkasi, niin (lainaus, dpreview):
Users have a choice of 16-shot mode that makes 1/2 pixel shifts or a 4-shot mode that makes full pixel shifts. Using the 1/2 shift mode you get twice the spatial resolution and full color at each pixel, while the full shift mode (which uses 4 images) just cancels out the Bayer filter.
Ok. Tänks.
Mut tosta julkaisusta tuli mieleen et hämmästyttävän hyvin Sony pysty pitää tän jemmassa. Yleensähän nää tiedetään ruuvin tarkkuudella viikkoja etukäteen. Sigma pääs myös yllättää puskista, mut Sony on kuitenkin eri kokoluokan putka.
Tuo kahvakysymys viestii varmasti myös siitä, että asiakkaita on kuunneltu. Kameran roikottaminen sormien varassa rennosti siten, että sormet kiilautuvat kahvan ja obiskan väliin pitäen kameran mukavasti ja turvallisesti mukana, on ollut tuolla "nöpömäisellä" kahvalla huteran tuntuista. Uusi suurempi kahva varmasti parantaa ergonomiaa siltä osin.
Näin se varmasti on, itse olen kyllä isokätisenä hyvin pärjännyt tuolla vanhallakin. Mielenkiintoista nähdä miltä tuo uusi tuntuu. Kierrän kyllä jo kuin kissa kuumaa puuroa...
Ikävä detail. Salamasynkka Pixel Shift:ssä on 1/8 sek (1/13 A7R3:ssa) eli täyden reson/bittisyvyyden readout saattaa olla jopa hitaampi kuin R3:ssa ==> rolling shutter ja EVF-blackout sarjatulella saattaa olla jopa heikompia kuin R3:ssa. Tosin R3:ssa toi blackout ei suoraan seurannut sensorin lukunopeutta eli 12-bit mode:ssa ei vaikuttanut olevan puolet lyhyempi blackout vaikka lukuaika on puolet nopsempi mitä tuota hiukan itse mittailin eli R3:n pipelinessä oli/on optimoinnin varaa tässä suhteessa.
Saiskohan tästä jo hyvän foorumipaniikin aikaiseksi?
Emmä siit tiedä, mut kai se on tilattava tämä että edes joku ottaa sillä kuviakin. Tongitaan miinat auki. Uusi kenno, uudet issuet. Runko itsessään ei kiinnosta paskan vertaa mutta 240MP kyllä jos toi Sonin PS on edelleenkään mistään kotoisin.
Yli 100kpl > metrin pitkältä sivulta vedostaneena 16K on ihan minimiresoluutio millä uutta digiä viitsii ajatella.
Lasit on vanha tuttu 90mm TS-E ja 25/2.4 Loxia. Hirvittää ajatellakin suoran adapterin etsiminen...
tn1krr kirjoitti:Ikävä detail. Salamasynkka Pixel Shift:ssä on 1/8 sek (1/13 A7R3:ssa) eli täyden reson/bittisyvyyden readout saattaa olla jopa hitaampi kuin R3:ssa ==> rolling shutter ja EVF-blackout sarjatulella saattaa olla jopa heikompia kuin R3:ssa. Tosin R3:ssa toi blackout ei suoraan seurannut sensorin lukunopeutta eli 12-bit mode:ssa ei vaikuttanut olevan puolet lyhyempi blackout vaikka lukuaika on puolet nopsempi mitä tuota hiukan itse mittailin eli R3:n pipelinessä oli/on optimoinnin varaa tässä suhteessa.
Saiskohan tästä jo hyvän foorumipaniikin aikaiseksi?
Tuskinpa sentään...Mutta mitäköhän eroa noilla eri modeilla on (lihavoitu lainauksesta)?
Ja voisiko 1/8 sec salamasynkka liittyä tuohon 16 kuvan pixel shiftiin? Totta puhuen, en edes tiennyt, että pixel shiftissä voisi käyttää salamaa...
The Sony a7R IV builds on the multi-shot high-res mode offered on the previous model. The latest version will shoot up to 16 images. It moves the sensor by 1/2 a pixel each time, with the net effect being that it shoots four groups of four images: four images to fill-in the color gaps left by the Bayer color filter pattern shot in four positions to increase the overall spatial resolution.
This means capturing 960MP-worth of images to produce a 240MP final image with full color information at every pixel (and the tonal information/noise gain that comes from shooting 16 images).
The a7R IV also offers the simpler, quicker, four-shot, Bayer-cancelling mode
Both modes use the camera's electronic shutter
Viimeksi muokannut aikaarska, Heinä 17, 2019 19 : 27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
No se ero on, jos homma menee kuten Olympuksen superresoluutiolla, 1/2 pikselin siirto hajoaa käsiin jos lasin mikrokontrasti ei ole tarpeeksi korkea tai ollaan himmennetty diffraktioon asti. Eli 240MP tuhnu. Pentaksi siirtää pikselin ja lasin suorituskykyvaatimukset vähenevät rankasti. Chambersilla oli tästä materiaalia Olympus-revikassaan.
Viimeksi muokannut Maffer, Heinä 17, 2019 19 : 27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Maffer kirjoitti:Emmä siit tiedä, mut kai se on tilattava tämä että edes joku ottaa sillä kuviakin. Tongitaan miinat auki. Uusi kenno, uudet issuet. Runko itsessään ei kiinnosta paskan vertaa mutta 240MP kyllä jos toi Sonin PS on edelleenkään mistään kotoisin...
Onhan toi 240mp melkoinen ...Vaikea kuvitella millaisia kuvia tuolla resolla saa aikaiseksi. vetääköhän millaisella vauhdilla 16 kuvan sarjan...Ilmeisesti aika vauhdilla tarvittaessa.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
tn1krr kirjoitti:Ikävä detail. Salamasynkka Pixel Shift:ssä on 1/8 sek (1/13 A7R3:ssa) eli täyden reson/bittisyvyyden readout saattaa olla jopa hitaampi kuin R3:ssa ==> rolling shutter ja EVF-blackout sarjatulella saattaa olla jopa heikompia kuin R3:ssa. Tosin R3:ssa toi blackout ei suoraan seurannut sensorin lukunopeutta eli 12-bit mode:ssa ei vaikuttanut olevan puolet lyhyempi blackout vaikka lukuaika on puolet nopsempi mitä tuota hiukan itse mittailin eli R3:n pipelinessä oli/on optimoinnin varaa tässä suhteessa.
Saiskohan tästä jo hyvän foorumipaniikin aikaiseksi?
Tuskinpa sentään...Mutta mitäköhän eroa noilla eri modeilla on (lihavoitu lainauksesta)?
Ja voisiko 1/8 sec salamasynkka liittyä tuohon 16 kuvan pixel shiftiin? Totta puhuen, en edes tiennyt, ettäpixel shiftissä voisi käyttää salamaa...
A7R3:ssa tuo meni suoraan niin, että 14 bit full sensor readoutin ollessa n. 1/15 sec oli salamasynkka Pixel Shift:ssä (tämähän toimii täysin elektronisella sulkimella) vähän hitaampi eli 1/13. Tätä vasten sanoisin, että Pixel Shiftin salamasynkka 1/8 ei ole hyvä merkki. Ei tuo muu jorina tuosta n kuvan pixel shiftistä salamasynkkaan mitenkään vaikuta; pixel shift tai ei tuon salamasynkan määrittää tässä ihan kuten normisulkimellakin sulkimen liikenopeus/hitaus. Toki voi olla olemassa jokin muu syy miksi toi synkkanopeus on hidastunut, mutta ei tuota voi hyvänä merkkinä pitää.
Jos pixel shiftin salamasynkka olisi nopeutunut vaikka 1/30:iin se kertoisi suoraan, että sensori on nopeampilukuinen.