Akkujen määrä lentomatkalle

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja nomad »

cobbo kirjoitti:
nomad kirjoitti:100/160 wattituntia koskee akkujen kokonaismäärää. Wattituntimerkintä on aina painettu akun kylkeen,joten siitä vaan ynnäilemään paljonko tavaraa on yhteensä mukana.
En tulkitse itse noin esim. ylempänä linkattua Finnairin ohjetta, se ei minusta ota kantaa max 100 Wh akkujen määrään, vaan yksittäisen akun kokoon. Tuota suuremmille akuille on määrärajoituksia. Olen samaa mieltä kuin JL Anttola.

Anekdoottina, äsken lensin 20000 mAh virtapankin, kolmen dronen ja kolmen järkkärin akun kanssa, turvatarkistuksissa ei mitään ongelmaa. Noista jo virtapankki tulee lähelle 100 Wh arvoa ja dronen akuissa on jokaisessa hieman vajaa 30 Wh energiaa. Kokonaisuutena tuo 100 Wh raja ylittyi että heilahti.
Se 100 Wh on periaatteessa sallitun raja. Siis yhteensä. Eri asia on sitten se, missä vaiheessa turvatarkastuksessa puuttuvat asiaan. Olen itsekin matkustanut aika suurten akkumäärien kanssa, taatusti yli 100Wh, mutta koskaan eivät ole ruvenneet ynnäilemään erillisten akkujen wattitunteja yhteen. Akkuja kuljetellaan lentokoneissa aika paljon eri syistä, kuten yhtenä dronet. Pääasia vain, ettei laita niitä akkuja ruumaan, siihen puututaan kyllä kärkkäästi.

Yhdessä kamera-akussa on tyypillisesti 20Wh tai vähemmän. 100Wh riittää siis hyvin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja niffe »

Niinpä niin, kai sieltä itse kukin on aina silloin tällöin saanut jotain luvatonta läpi, mutta sen kerran kun heillä on juuri ollut koulutus aiheesta, akut pysähtyvät kuin seinään kentällä. Sen jälkeen mietitään, että kuka hävittää akut. Teetkö sen itse vai tekevätkö he. Sen vuoksi olisi mukava tietää eksaktit määrät akkujen litiumin ja wattituntien suhteen.
cobbo
Viestit: 50
Liittynyt: Helmi 23, 2019 8 : 35
Viesti:

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja cobbo »

nomad kirjoitti:Se 100 Wh on periaatteessa sallitun raja. Siis yhteensä. Eri asia on sitten se, missä vaiheessa turvatarkastuksessa puuttuvat asiaan.
Haluaisin edelleen tästä lähteen. FInavian sivuilta lainaus (joka noudattelee finskin sivustoa):

"Yhden pariston tai akun energiasisältö saa olla enintään 100 Wh. Jos energiasisältö on 100–160 Wh, pyydä lupa kuljettamiseen ennen matkaa lentoyhtiöltä. Silloinkin akkuja tai paristoja voi olla mukana enintään kaksi kappaletta."

Trafin sivut ohjaavat samaiselle finavian sivulle. Jos jossain on eroava ohjeistus, se on ainakin haudattu melko hyvin yleisöltä.

edit: kannattaa myös huomata että litiumi(metalli)paristo ja litiumi-ioniakku ovat kaksi eri asiaa. Ensimmäisessä säädellään litiumimetallin määrää, toista ei tämä rajoitus koske, vaan tuo 100/160 Wh kokonaisenergiarajoitus. Virtapankit, droneakut jne. ovat jälkimmäisiä.
Viimeksi muokannut cobbo, Touko 07, 2019 14 : 37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvatarinoita vaelluksilta ja luonnosta - http://exposedpaths.exposure.co
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja nomad »

cobbo kirjoitti:
nomad kirjoitti:Se 100 Wh on periaatteessa sallitun raja. Siis yhteensä. Eri asia on sitten se, missä vaiheessa turvatarkastuksessa puuttuvat asiaan.
Haluaisin edelleen tästä lähteen. FInavian sivuilta lainaus (joka noudattelee finskin sivustoa):

"Yhden pariston tai akun energiasisältö saa olla enintään 100 Wh. Jos energiasisältö on 100–160 Wh, pyydä lupa kuljettamiseen ennen matkaa lentoyhtiöltä. Silloinkin akkuja tai paristoja voi olla mukana enintään kaksi kappaletta."

Trafin sivut ohjaavat samaiselle finavian sivulle. Jos jossain on eroava ohjeistus, se on ainakin haudattu melko hyvin yleisöltä.
Okei. Sitten se on varmaan noin, että 200Wh yhteensä. Hyvä tietää!
cobbo
Viestit: 50
Liittynyt: Helmi 23, 2019 8 : 35
Viesti:

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja cobbo »

nomad kirjoitti:
cobbo kirjoitti:
nomad kirjoitti:Se 100 Wh on periaatteessa sallitun raja. Siis yhteensä. Eri asia on sitten se, missä vaiheessa turvatarkastuksessa puuttuvat asiaan.
Haluaisin edelleen tästä lähteen. FInavian sivuilta lainaus (joka noudattelee finskin sivustoa):

"Yhden pariston tai akun energiasisältö saa olla enintään 100 Wh. Jos energiasisältö on 100–160 Wh, pyydä lupa kuljettamiseen ennen matkaa lentoyhtiöltä. Silloinkin akkuja tai paristoja voi olla mukana enintään kaksi kappaletta."

Trafin sivut ohjaavat samaiselle finavian sivulle. Jos jossain on eroava ohjeistus, se on ainakin haudattu melko hyvin yleisöltä.
Okei. Sitten se on varmaan noin, että 200Wh yhteensä. Hyvä tietää!
Ei minusta näinkään. Alle 100 Wh akkujen lukumäärään ei oteta mitään kantaa. 100-160 Wh akuista tarvit luvan, ja saat maksimissaan kaksi.
Kuvatarinoita vaelluksilta ja luonnosta - http://exposedpaths.exposure.co
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Re: Akkujen määrä lentomatkalle

Viesti Kirjoittaja niffe »

No, ei näitä nyt kovin vaikea ole löytää Googlellakaan. Epätietoisuus liittyy siis tarkan lithium-sisällön selvittämiseen. Tällainen tuli heti ensimmäisellä googlauksella vastaan kansallisen lentoyhtiömme sivustolta: https://www.finnair.com/fi/fi/informati ... rous-goods.
Suora lainaus sivuston kohdasta esineitä koskevat rajoitukset ~akut ja paristot "Litiumparistot luokitellaan vaarallisiksi esineiksi ja niiden kuljetusta on rajoitettu. Litiumparistoja saa tuoda koneeseen rajallisen määrän ainoastaan henkilökohtaiseen käyttöön, ei kaupallisiin tarkoituksiin.

Kannettavat elektroniset laitteet (PED), joissa on litium-akku, suositellaan kuljetettavaksi käsimatkatavarana aina kun vain mahdollista. Jos kuljetat kannettavan elektronisen laitteen ruumaan menevissä matkatavaroissa, varmista että laite

On täysin kytketty pois päältä ja suojattu tahattomalta käynnistymiseltä.

On suojattu mahdolliselta vahingoittumiselta asianmukaisella pakkauksella tai tukevalla pussilla, joka on suojattu riittävällä pehmustuksella, esim. vaatteilla.

Ei ole samassa laukussa syttyvien materiaalien, kuten hajuvesien tai aerosolien kanssa.ei ole samassa laukussa syttyvien materiaalien, kuten hajuvesien tai aerosolien kanssa.

Litium-akkuja koskevat rajoitukset:

Litium-metalliakkuja, jotka sisältävät enintään 2 grammaa litiumia (esimerkiksi kameran akku), saa kuljettaa kirjattuna matkatavarana tai käsimatkatavarana kun akku on asennettu kannettavaan laitteeseen. Suosittelemme kuljettamaan niitä käsimatkatavarana.

Ylimääräisiä litium-metalliakkuja, jotka sisältävät enintään 2 grammaa litiumia, saa kuljettaa vain käsimatkatavarana.

Yli 2 grammaa litiumia sisältävien litium-metalliakkujen kuljettaminen on kielletty.

Enintään 100 wattitunnin litium-ioniakkuja (esimerkiksi matkapuhelimen tai kannettavan tietokoneen akku) saa kuljettaa ruumaan menevänä matkatavarana tai käsimatkatavarana kun akku on asennettu kannettavaan laitteeseen. Käsimatkatavaroissa kuljettaminen on suositeltavaa.

Ylimääräisiä, enintään 100 wattitunnin litium-ioniakkuja saa kuljettaa vain käsimatkatavarana.

Korkeintaan kaksi ylimääräistä yli 100 mutta alle 160 wattitunnin litium-ioniakkua: Finnairilta on hankittava lupa etukäteen.

Yli 100 mutta alle 160 wattitunnin litium-ioniakut (esimerkiksi videokameran tai lääkinnällisen laitteen akku) asennettuna laitteeseen: Finnairilta on hankittava lupa etukäteen.

Yli 160 wattitunnin litium-ioniakkujen (esimerkiksi suurikokoinen voimapankki varavirtalähde tai auton akku) kuljettaminen on kielletty.

Viallisten, vahingoittuneiden tai muiden kuin korkealaatuisten valmistusmenetelmien mukaisesti tuotettujen akkujen ja paristojen kuljettaminen on kielletty.

Jos sinulla on älylaukku, sen litium-akku on irrotettava ennen kuin laukun voi kuljettaa ruumaan menevissä matkatavaroissa. Jos akkua ei voi irrottaa, laukun kuljettaminen ruumassa on kielletty.

Kuljettaessasi ylimääräisiä akkuja tai paristoja, huolehdi että akun tai pariston navat eivät pääse kosketuksiin metallin tai muiden paristojen kanssa, mikä voi aiheuttaa oikosulun. Paras tapa on säilyttää akut tai paristot alkuperäisissä pakkauksissaan. Jos alkuperäistä pakkausta ei ole saatavilla, teippaa navat piiloon. Laittamalla jokainen akku tai paristo omaan muovipussiinsa auttaa myös eristämään navat toisistaan."
Vastaa Viestiin