Tässä kennokeskuetelussa ei tunnuta koskaan päästävän yhteisymmärrykseen. Aina on jollain näkökulma, joka on kaikkein oikein, ja muut aivan metsässä:)).riihijan kirjoitti:Ne esimerkit tässäkin ketjussa ja monessa opetusjutussakin ovat vääriä kun samassa kuvassa on kerrottu cropin vaikutus kuvaan pienemmillä kehyksillä. Eli kun ff kuvaan on rajattu cropin alue, niin väärää infoa siitä saa.
Onko tuo mun kuva edellä väärää infoa? Siinähän mikään muu ei muutu, kuin kenno: joko pieni tai suuri kenno, joita pääsee vertailemaan. Minusta kuvassa on selkein ja yksinkertaisin tilanne, josta näkee helposti mitä tapahtuu: piirtoympyrään tulee aina tasmälleen sama kuva samalla valomäärällä.
On useita muitakin tapoja nähdä tuo, kuten sinun vaatimus sovittaa tarkkaan sama kuva kummallekin kennolle. Jonkun mielestä kuvista pitää ottaa paperituloste ja vertailla niitä.
Mä kuvaa sekä kropilla että täyskennoisella. Niissä on suunnilleen saman verran senseleitä (*.
Kropilla kun käytän mun 150-600mm zoomia, jolloin senseleitä tulee enemmän pienen pääkohteen alaan. Tele-kohteet, kuten linnut, tuppaa olemaan aika usein kaukana.
Sitten taas 17-40mm ja 24mm objektiivit vaatii täyskennoisen.
*) Senseli on kaikkein alkeellisin ja pienin kuvan osa. Värikamerassa tarvitaan ainakin kolme senseliä, jotta saadaan yksi pikseli.