AnHa kirjoitti: ↑Helmi 19, 2022 22 : 36
m43 etu on pienissä kiinteissä polttoväleissä, normaalitsuumeissa ja pienissä rungoissa. Jostain syystä tästä on tehty luontobazuuka-väittely.
Täällä tuntuu toisaalta riittävän kännykkä tai 1-tuuman kenno ja sitten toisessa päässä on kinokenno, mutta siinä välillä oleva ratkaisu väkisin pyritään sovittamaan muottiin, missä se ei ole paras.
Tiedän, että m43-järjestelmää käytetään ammattitöissä menestyksekkäästi. Moni ei ymmärrä sitä ehkä siksi, että esim. luontokuvauksesta on tullut Suomessa valokuvausmuoto, missä lopulta liikutaan hyvin vähän luonnossa ja paljon enemmän esim. autolla, valmiissa ympäristöissä tai kaupallisissa ratkaisuissa.
EDIT: m43-systeemin suurin ongelma on sen päämäärättömyys. Vuosina 2001–2010 Olympus teki Four Thirds -systeemiä. Tämän jälkeen kyseinen systeemi päättyi kokonaan ja Olympus siirtyi m43:een. Nyt julkaistu OM-1 ei ole enää lainkaan Olympus, koska se luopui m43:sta myyden systeemin uudelle omistajalle. Alussa m43-kamerat olivat pienempiä, nyt niiden koko on kasvanut lähemmäs kinoa. Tulee kuva, että visio puuttuu.
Joo, juuri tuo kokoluokka pieni E-P7+45mm F1.8 on sellaista jota mulle ei tarjoa kännykkä, eikä kinokenno. Koko ajan ahtaammaksi tuo m43:n elinpiiri kyllä käy tuossa välissä kun kännykät napsivat koko ajan tuolta "alapäästä" noita pimeämpiä linssejä ja sieltä "yläpäästä" taas uudet Canon, Sony yms. pienemmät peilittömät kinokennot ja niihin tehdyt pienet pimeähköt linssit (jotka edellä mainituin laskuehdoin teoriassa vastaavat noita F1.4 m43 linssejä) alkavat myös lähestyä koossa m43:sta mutta tarjoavat kuitenkin sen kinokennon, johon saa myös niitä 85mm F1.2 bokehkoneita. Jos pääasiallinen harrastukseni olisi lintukuvaus, tuskin mulla olisi m43 järjestelmää.
Tuon päämäärättömyyden tunnun voi tuoda tuo, että tuohon kennokokoon Olympus ja m43 (myös Panasonic) on tehnyt kaikkea. On niitä uusia pieniäkin runkoja, vaikka tuo uusi on iso. Tuohon kennokokokoon kun saa tehtyä niitä ixuksen kokoisia runkoja ja myös noita kinokameran kokoisia runkoja, joihin sitten saa nopeutta niitä kinokameroita enemmän, sekä vielä tehokkaamman runkovakaajan. Nuo saa myös E-M5 mkIII kokoiseen runkoon. Pana profiloituu vähän enemmän videoon ja Oly valokuvaan. Jotain niiden on pakko yrittää, eli tehdä kaikkea, koska uuden kennokoon (Olympuksen kinokenno) järjestelmän kypsyminen nykyisen m43 järjestelmän laajuuteen veisi varmaan sen 10v ja vaatisi paljon investointeja, sekä päätöksiä nykyisen järjestelmän osalta. Täyskenno-markkinat ovat jo kypsemmät kilpailun osalta kuin tuo 2x crop -markkinarako. Tämän päivän koko järjestelmätason päätöksiä pitäisi tehdä 5-10v aikajännettä ajatellen ja tässä muuttuvassa maailmassa, missä kilpailijat ja kännykät muuttuvat koko ajan. Ja ihmisten ostokäyttäytyminen on melko arvaamatonta. Pana jo teki kinokennon.
Toisaalta minulle se tuo ”tehdään kaikkea” tuo sitä diversiteettiä, kun samassa järjestelmässä on kovin erikokoisia runkoja. Saan siitä koostettua tosi laajan järjestelmän. Paidan taskuun mahtuvasta tuohon isoon mörköön saakka, kaikki käyvät ristiin. Kinokennolla en saa sellaista. Kaikki katsovat koko valokuvausta ja tekniikkaa niin eri kannalta, että jonkun toisen näkökulmasta tuleekin yllättäviä vastauksia. Itse harrastelen kiireiltäni vähän kaikenlaista, joskus täytyy töissäkin vähän kuvata, markkinointimatskua, käyttöohjevideoita tms. Haluan että järjestelmässäni on kaikenlaista. Jos haluan itselleni ostaa nuo vehkeet käytettynä (voin pienellä vaivalla mutta about +-0 rahalla rauhassa testata mitä haluan pitää, kokeilen kaikkea), tuohon tulee aikaulottuvuus. Voi olla että joku uusi Canonin R6 tms. tarjoisi jo jonkun runko-linssiparin joka vastaa tarpeeseeni joltain sektorilta. En kuitenkaan saa siitä vielä, ehkä en koskaan, käytettynä hankittua settiä jossa on valovoimainen superlaajis taskukokoon, pieniä ja kiinteitä normaalilinssejä taskukokoon, taskukokoisia rangefinder-tyylisiä runkoja kunnon kennovakaajalla (kehtaa vetää esiin missä vaan), isoja ja sikanopeita runkoja, pitkiä linssejä, sääsuojattuja. M43 systeemiin löytyy 11 linssiä ja 4-5 runkoa paljon halvemmalla kuin R6 + 100-500mm. Siispä minun järjestelmäni valinta tulee muutaman vuoden perässä sen järjestelmän perustamista. Kahtakaan ei jaksa niin helposti ylläpitää, kun oli täyskenno-canonia, ne jäi aina kotiin. Lopulta ei jaksanut enää käyttää niitä edes ”jouluna ja juhannuksena” kun löysin nuo kaikki Olyn F1.2 linssit.
Kun jotain asiaa on miettinyt kokonaisuutena omalta kantiltaan enemmän kuin olisi edes järkevää, ja hahmottaa myös tuon em. kino-vs crop teorian, hivenen turhauttaa kun m43 keskusteluun tarjotaan joka kolmannessa viestissä sitä kinokennoa, kun me m43 hörhöt (mitään rakkaussuhdetta mulla ei niihin ole, kokeiluun perustuvien mieltymysten ja insinöörilogiikkavertailun pohjalta mennään, vaihtuu heti kun on saatavilla parempi) ollaan niin tyhmiä ettei vaan tajuta sen kinon olevan aina, aina ja aina parempi kun löytyy joku taistelupari jossa kino voittaa, tai matematiikka niin aukottomasti osoittaa 😊
Tuota diversiteettiä hahmottaa tästä. Tässä on vanha Canon 5D mkII, jossa 100-400mm L IS. Sen verrokkina isohko E-M1 mkIII ja 300mm F4 IS. Sitten seuraavaksi suurin on E-M5 mkII ja 100-300mm pana, 600 milliin ei ole pakko olla tuon isompaa. Pimeähkö tuo F5.6 toki on. Sitten on E-P7 (jossa 5 aukon kennovakaaja) ja 17mm F1.8. Pienimpänä. Panasonic GM1 ja pana 20mm F1.7.
https://camerasize.com/compact/#840.506 ... .933,ha,t