SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
temama

Re: SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)

Viesti Kirjoittaja temama »

T71 kirjoitti:
temama kirjoitti: Ai miten liittyy 4 tonniin? No tarkoitin, että jos myöhemmin tavallaan kiristää tolla äänityksellä toista osapuolta. Tyyliin, ai kiellät että olisit sanonut niin!? Kuule, mulla on tallenne siitä mitä sanoit! Että mitäs tehdään?
Mitä hel...?
Ei ole kiristystä todistaa asian oikeaa tilaa, mutta sen sijaan on petos väittää tapahtuneen jotain muuta siten, että toiselle aiheutuu taloudellista vahinkoa. Tuossa äänittämisessähän on ajatuksena estää rikoksen uhriksi joutuminen sillä, että asian oikean tilan pystyy myöhemmin todistamaan.
Miten huono asenne pitää olla, että tosta alkaa kehittämään äänittäjälle rikosta?
voi sinua kuumakalle. olen oikeasti ihan iloinen jos olet onnistunut säästämään huomattavan summan rahaa autokorjauksessa, ei siinä mitään. En nyt väitä sinua edes rikolliseksi.
Mutta ymmärrät ehkä sen periaatteen mitä tarkoitin, että saako näitä keskusteluita äänittää, ilman että toinen osapuoli tietää asiasta. Ja kenties käyttää sitä myöhemmin?? En jaksa nyt guuglata lainsäädäntöä, vaika ei varmaan olis kummoinen asia selvittää.
Tarkoitan sitä, että vaikka olisi minkälainen riita, ja toinen olisi toiminut petollisesti, niin saako sitä luvattomasti tallennettua äänitettä silti käyttää, esim. oikeudessa?
T71 kirjoitti:Oikeasti temis ota nyt ihan rauhallisesti. Mene vaikka kuvaamaan... kohta alkaa sataa ja sitten vatuttaa, kun piti kirjoitella sisällä, kun olis voinut olla ulkona.
Näin on! Sulle samoja neuvoja kaiken tänä takuukliimaksin tiimellyksessä.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
niffe

Viesti Kirjoittaja niffe »

temama kirjoitti: Höppänät. en kiellä muistipaanojen hyödyllisyyttä, oli ne sitten paperilla, audiotallenteella tms. täsä oli nyt kymysys siis periaatteessa, että saako keskusteluita tallentaa ilman, että toinen osapuoli on tietoinen asiasta! Tai ainakin jos tarkoitus on jotenkin käyttää sitä tallennetta jatkossa.
Nauhoituksen tai videon todistusvoima on aivan eri luokkaa kuin omien muistiinpanojen. Omat muistiinpanot auttavat, kun toisen osapuolen tarkoitusperät ovat vilpittömät. Nauhoitukselta on kuitenkin verraten helposti todennettavissa keskustelun kulku ja se on melko lähellä kiistatonta näyttöä. Ei siinä ole mitään väärää, jos näyttää toteen tapahtumat sikäli kuin niistä on erimielisyyttä ja useamman osapuolen näkemyksiä.
temama

niffe kirjoitti:
temama kirjoitti: Höppänät. en kiellä muistipaanojen hyödyllisyyttä, oli ne sitten paperilla, audiotallenteella tms. täsä oli nyt kymysys siis periaatteessa, että saako keskusteluita tallentaa ilman, että toinen osapuoli on tietoinen asiasta! Tai ainakin jos tarkoitus on jotenkin käyttää sitä tallennetta jatkossa.
Nauhoituksen tai videon todistusvoima on aivan eri luokkaa kuin omien muistiinpanojen. Omat muistiinpanot auttavat, kun toisen osapuolen tarkoitusperät ovat vilpittömät. Nauhoitukselta on kuitenkin verraten helposti todennettavissa keskustelun kulku ja se on melko lähellä kiistatonta näyttöä. Ei siinä ole mitään väärää, jos näyttää toteen tapahtumat sikäli kuin niistä on erimielisyyttä ja useamman osapuolen näkemyksiä.
käsittäkseni ainakaan oikeudessa niitä ei saa käyttää todisteena jos on luvatta hankittu. ehkäpä jopa osapuolella (joka on tietämättää joutunut äänitteelle, ilman että on antanut lupaa äänittämiselle) tehdä rikosilmoitus tälläisestä toiminnasta?
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

temama kirjoitti:
niffe kirjoitti:
käsittäkseni ainakaan oikeudessa niitä ei saa käyttää todisteena jos on luvatta hankittu. ehkäpä jopa osapuolella (joka on tietämättää joutunut äänitteelle, ilman että on antanut lupaa äänittämiselle) tehdä rikosilmoitus tälläisestä toiminnasta?
Ei nyt kannata sekoittaa näitä jenkkilän höpökäytäntöjä (luvatta hankittu todiste) tänne kotimaahan. Saat nauhoittaa jokaisen keskustelun jonka olet oikeutettu kuulemaan, siis missä olet itse osallisena, eikä sinun tarvitse kertoa siitä keskustelukumppaneille yhtään mitään. Edellytys on tietysti se, että tallenne tulee vain omaan käyttöösi.
temama

rolsen kirjoitti:
Ei nyt kannata sekoittaa näitä jenkkilän höpökäytäntöjä (luvatta hankittu todiste) tänne kotimaahan. Saat nauhoittaa jokaisen keskustelun jonka olet oikeutettu kuulemaan, siis missä olet itse osallisena, eikä sinun tarvitse kertoa siitä keskustelukumppaneille yhtään mitään. Edellytys on tietysti se, että tallenne tulee vain omaan käyttöösi.
noh herranjestas sentään. siitähän tässä olki just kyse, että jos äänitettä on tarkoitus käyttää johonkin muuhun kun omaan fiilistelyyn yksityiskäytössä.

että jos sillä ääniteellä on tarkoitus lähteä hakemaan esim jotain oikeutta jossain asteessa.

edittiä;;

tällästä nopealla haulla netistä;

Puhelujen nauhoittaminen ilman asianomaisen lupaa on mahdollista vain poliisille ja hätänumeroihin soitettaessa. Tuollaiseen mainitsemaasi puhelunauhoitukseen pitää aina olla asianomaisen suostumus, suullinen sopimuskin on pätevä joten milläs todistat esim. oikeudessa ettet olisi luvannut nauhoitusta vaikkapa firman pikkujouluissa… Toisaalta asianomainen voi milloin vain lompsia firmaan ja kieltää hänen nauhoituksensa käytön ja voi vaatia tuhoamaan nauhoituksen laittomana.

Jälleen pätee, että se, minkä merkityksen viranomainen panee nauhoitukselle jutun ratkaisun kannalta, on sitten toinen juttu ja sen ratkaisee ao. viranomaisen asiaa ratkaistessaan.

Eli kai asia on niin, että keskustelun missä itse on osapuolena saa nauhoittaa (vaikka ilman lupaa), mutta minkä arvon viranomainen antaa tallenteelle, on sitten eri asia. ja ilmeisesti tulkinnanvarainen asia.
Viimeksi muokannut temama, Heinä 05, 2018 19 : 36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rolsen

Viesti Kirjoittaja rolsen »

temama kirjoitti:
rolsen kirjoitti:
noh herranjestas sentään. siitähän tässä olki just kyse, että jos äänitettä on tarkoitus käyttää johonkin muuhun kun omaan fiilistelyyn yksityiskäytössä.

että jos sillä ääniteellä on tarkoitus lähteä hakemaan esim jotain oikeutta jossain asteessa.
Äänitehän on kiistaton todiste keskustelluista asioista ja asiain oikeasta laidasta, jos näitä joudutaan leivättömän pöydän ääressä selvittelemään. Omaksi turvakseenhan ihmiset äänittelevät esim. lääkärikäyntejään, keskusteluja viranomaisten kanssa jne. Jos tulee tilanne, missä keskustelun pohjalta sovittua aletaan tulkita toisella puolella eri tavoin kuin mitä oikeasti tapahtui, niin silloin se äänite on todiste sinun puolestasi. Näitä on väännetty maailman sivu ja asiaan on ottanut kantaa myös joku iso herra minkä titteliä en muista.
temama

rolsen kirjoitti:
Äänitehän on kiistaton todiste keskustelluista asioista ja asiain oikeasta laidasta, jos näitä joudutaan leivättömän pöydän ääressä selvittelemään. Omaksi turvakseenhan ihmiset äänittelevät esim. lääkärikäyntejään, keskusteluja viranomaisten kanssa jne. Jos tulee tilanne, missä keskustelun pohjalta sovittua aletaan tulkita toisella puolella eri tavoin kuin mitä oikeasti tapahtui, niin silloin se äänite on todiste sinun puolestasi. Näitä on väännetty maailman sivu ja asiaan on ottanut kantaa myös joku iso herra minkä titteliä en muista.
näin on. huomasin kun plärisin aiheesta nettiä. juttua on vaikka kuinka paljon. olen aikaisemmin ollut vähän sellaisessa luulossa, että salaa äänittäminen ei olisi sallittua, tai ainakaan sen käyttäminen missään jos oikeutta haetaan. onneksi näin ei ainakaan yksiselitteisesti ole. joku oikeus ja kohtuu sentään.

Tosin tämähän toimii sitten myös toistepäin. vaika firmojen ilmeisesti täytyy pyytää lupa (tai ilmoittaa) jos nauhoittaa yksityisasiakkaiden kanssaan käymiä keskusteluita.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

temama kirjoitti: tällästä nopealla haulla netistä;

Puhelujen nauhoittaminen ilman asianomaisen lupaa on mahdollista vain poliisille ja hätänumeroihin soitettaessa. Tuollaiseen mainitsemaasi puhelunauhoitukseen pitää aina olla asianomaisen suostumus, suullinen sopimuskin on pätevä joten milläs todistat esim. oikeudessa ettet olisi luvannut nauhoitusta vaikkapa firman pikkujouluissa… Toisaalta asianomainen voi milloin vain lompsia firmaan ja kieltää hänen nauhoituksensa käytön ja voi vaatia tuhoamaan nauhoituksen laittomana.
Kannattaisko käyttää sitä hidasta hakua, kun tuppaa tulemaan nopealla haulla vaan jotain keskustelupalstojen mututietoa tai jonkun idiootin mielipiteitä, joita sitten täällä toistat.

Oikeesti, saat nauhoittaa keskustelut joihin osallistut, ihan kaikki, ja suosittelen sitä lämpimästi. Soitot takuuhommissa ja muissa korjauksissa, yhteydenpito taloyhtiöön ja isännöitsijään, puhelut remonttimiehelle ja antamasi ohjeet, kyselyt verovirastoon tai muulle viranomaiselle yms yms. Nauhoita kaikki!
Saat käyttää sitä tallennetta miten parhaaksi näet, saat jopa julkaista keskustelua, johon itse osallistut. Sitähän ne toimittajatkin tekee, että soittelee ja julkaisee julkkisten kommentit tai sen puhelutallenteen ja ei tasan kerro, että äänittää sen puhelun.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

temama kirjoitti: käsittäkseni ainakaan oikeudessa niitä ei saa käyttää todisteena jos on luvatta hankittu. ehkäpä jopa osapuolella (joka on tietämättää joutunut äänitteelle, ilman että on antanut lupaa äänittämiselle) tehdä rikosilmoitus tälläisestä toiminnasta?
Kirjoituskieltosi (kesäkuun loppuun) jälkeen olet tuupannut tähän ketjuun taas 15 viestiä täyttä soopaa.
Pysyisit pois, niin säilyisi asialinja tässä ketjussa.
temama

T71 kirjoitti:
temama kirjoitti: käsittäkseni ainakaan oikeudessa niitä ei saa käyttää todisteena jos on luvatta hankittu. ehkäpä jopa osapuolella (joka on tietämättää joutunut äänitteelle, ilman että on antanut lupaa äänittämiselle) tehdä rikosilmoitus tälläisestä toiminnasta?
Kirjoituskieltosi (kesäkuun loppuun) jälkeen olet tuupannut tähän ketjuun taas 15 viestiä täyttä soopaa.
Mikä sua riivaa? Osuiko herkkään paikkaan, vai mikä on? Lainaat vaan mun kirjoituksia hyvin valikoidusti, vaikka olen kirjoittanut paljon muutakin.

Kirjoitin tossa aikaisemmin, että olen ihan iloinen jos olet saanut hyötyä huolellisesta valmistautumisesta esim. autokorjaukseen liittyvien keskusteluiden taltioimisesta;

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... start=1123" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen jälkeen kävin yleiseöllä tasolla keskustelua siitä miten laillista on toisten osapuolten tietämättä äänittää keskusteluja, tämä ei ollut enää kovinkaan vahvasti linkitetty sun juttuihin, vaan oli lähinnä selvittelyä siitä miten asia lain kannalta oikeasti on. Mielestäni melko yleishyödyllistä debattia;

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... start=1128" onclick="window.open(this.href);return false;

Tunnustin ihan rehdisti ilmeisen virheellisen käsitykseni siitä, mikä juridisesti on salaa tehtyjen nauhoituksien asema. So?

Eikö tämä ole melko rehtiä?

Siitä ei ytarvitse enää keskustella. Ja mitään uuttahan ei ilmeisesti sun takuukeissiin ole tullut, joten ei luulisi hirveäösti häiritsevän ketjun yleistä soljumista eteenpäin?

Tiesitkäö muuten T71, että olin ns 'kesälomani' aikana yhteydessä infocareen, ja keskustelin tästä tapauksesta heidän kanssaan? Olin tavallaan sionun puolellasi siinä. Puhuttiin mm siitä, että mitä hyötyä on kyykyttää asiakasta tälläisissä tapauksessa, oli kameran huoltotarpeen laita mitäö tahansa. Puhuin yleisestä hyödystä ja brändin imagon rakentumisesta ja miten tälläinen some-keskstelu voi vaikuttaa siihen arvaamattoman paljon. Itse olin suivaantunut esim siitä miten halveksivasti infocare ja sonyn huolto kommunikoivat niistä sun lähettämistä zeiss kuvista ja vertauksesta kromaattisen aberraation näkymisestä sun ottamasta scenessä.
Usko tai älä, siitä oli ehkä hyötyä sun tapauksen kannalta, halusit sitä tai et. Kas kummaa, nyt ne haluukin vaihtaa sulle sen osan. esimerkiksi.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

temama kirjoitti: Tiesitkäö muuten T71, että olin ns 'kesälomani' aikana yhteydessä infocareen...

Usko tai älä, siitä oli ehkä hyötyä sun tapauksen kannalta, halusit sitä tai et. Kas kummaa, nyt ne haluukin vaihtaa sulle sen osan. esimerkiksi.
Ajatteletko sä ihan oikeasti, että sun puhelu Suomen Infocareen vaikutti mun Sonyn takuukeissiin?
Ihanko siitä syystä "suostuivat" vaihtamaan sen osan?

Koittaisit nyt hiukan rajoittaa sitä mielikuvitusta ja hiukan harkita enemmän noita syy-seuraus- suhteita.
temama

T71 kirjoitti:
temama kirjoitti: Tiesitkäö muuten T71, että olin ns 'kesälomani' aikana yhteydessä infocareen...

Ajatteletko sä ihan oikeasti, että sun puhelu Suomen Infocareen vaikutti mun Sonyn takuukeissiin?
Ihanko siitä syystä "suostuivat" vaihtamaan sen osan?

Koittaisit nyt hiukan rajoittaa sitä mielikuvitusta ja hiukan harkita enemmän noita syy-seuraus- suhteita.
voivoi, olet niin kiihkoinen, ettet edes malta lukea kunnolla mitä skriivasin. kirjoitin; ehkä.
Kuka tietää? Yhtä paljon kun sun henkilökemioiden sulaminen ruottalaisen huoltoteknikon kanssa sanakäänteiden nyanssien takia EHKÄ venytti sun takuukeissin kuukausien mittaiseksi, niin jonkun ulkopuolisen puuttuminen näinkin paljon huomiota saaneen tapauksen saralta, VOI aivan mainiosti vaikuttaa asiaan. Siellä ei loppujen lopuksi ole kovin montaa persoonaa jotka vaikuttaa tähän sun valmiiksi viallisena ostetun demo A7II kameran huollon edistymiseen!! Vai oletko asiasta eri mieltä?

Harmittaako, että jos joku on sekaantunut juttuun? Kuten mun yhteydenotto? Älä suotta. Itse olet tehnyt tästä julkisen tapauksen ja repostellut sillä monta kuukautta. Asioita tapahtuu. Olen mm linkannut tämän ketjun infocarelle, luulisi jumaliste, että tapahtuu!
Eikö se loppujenlopuksi ole sun tavoite?
mirrored

Viesti Kirjoittaja mirrored »

No niin kyllä näissä on aina bisneksenkokoiset taustavaikuttimet ja julkisuus tekee tehtävänsä. Tuolla Sonyn asiakaspalvelun suunnalla on todella ollut ongelmaa muillakin kuin T71:llä, vaikka tässä edellä jotkut toista kummallisesti vihjailivatkin. Ei pidä luulla että kaikki tulee julkiseksi kuten tämä tapaus. Jopa minä olen saanut kohdata tätä vaikka kokemusta on niin vähän kuin A7II rungon ja sen akkukahvan hankinnat ja myymiset. Itselläni ei ollut tarvetta takuuasioihin mutta ostajilla tuli ongelmia. Ihan käsittämätöntä vastinetta sieltä "tarkista onko akkukahvan kiinnitysruuvi kunnolla kiinni" - kuin olisi jokin aivan eri alan ihminen vastassa valokuvaajaa. Mutta parempaan se on muututtava, näin on uskottava.
Viimeksi muokannut mirrored, Heinä 05, 2018 23 : 35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

temama kirjoitti: voivoi, olet niin kiihkoinen, ettet edes malta lukea kunnolla mitä skriivasin. kirjoitin; ehkä.
Kuka tietää?
Mä ymmärsin aivan oikein mitä sä siellä haaveilet.

temama kirjoitti:Siellä ei loppujen lopuksi ole kovin montaa persoonaa jotka vaikuttaa tähän sun valmiiksi viallisena ostetun demo A7II kameran huollon edistymiseen!! Vai oletko asiasta eri mieltä?
Noin 30 ihmistä on tietääkseni sekaantunut tähän. Ja moni jatkaa tätä keissiä edelleen. Tää ei ole vielä ohi.
temama

T71 kirjoitti:
temama kirjoitti: voivoi, olet niin kiihkoinen, ettet edes malta lukea kunnolla mitä skriivasin. kirjoitin; ehkä.
Kuka tietää?
Mä ymmärsin aivan oikein mitä sä siellä haaveilet.
Hyvä. On erittäin tärkeää, että itse uskoo ymmärtävänsä. Muulla ei niin väliä, ei edes sillä miten asiat ehkä oikeasti olevat.

Mutta sulla jatkuu iloinen projekti tän kanssa, kiva sulle. Lupaan, kautta temiksen kunniasanan, etten hengitä pahemmin niskassa tässä ketjussa enää.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

mirrored kirjoitti:Ei pidä luulla että kaikki tulee julkiseksi kuten tämä tapaus.
Näitä juttuja tuntuu piisaavan, missä asiat menee pieleen. Tässä on kuukausien aikana jututettu isoa joukkoa kuvaajia asian tiimoilta ja kuultu yhtä sun toista, mutta en niitä juttuja julkaise, kun en ole niihin sekaantunut.
temama

Sitä kun johonki asiaan perehtyy niin tulee vastaan kaikenlaista. aina.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

temama kirjoitti:Sitä kun johonki asiaan perehtyy niin tulee vastaan kaikenlaista. aina.
Kun tulee tarpeeksi samanlaista, niin se alkaa muodostaa tietynlaista kaavaa. Tässä tapauksessa Infocaren toiminta vaikuttaa suunnitelmalliselta, kun kerta toisensa jälkeen useissa viallisissa laitteissa ei ole mitään vikaa.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

temama kirjoitti:
T71 kirjoitti:
Mikä sua riivaa? Osuiko herkkään paikkaan, vai mikä on? Lainaat vaan mun kirjoituksia hyvin valikoidusti, vaikka olen kirjoittanut paljon muutakin.

Kirjoitin tossa aikaisemmin, että olen ihan iloinen jos olet saanut hyötyä huolellisesta valmistautumisesta esim. autokorjaukseen liittyvien keskusteluiden taltioimisesta;

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... start=1123" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen jälkeen kävin yleiseöllä tasolla keskustelua siitä miten laillista on toisten osapuolten tietämättä äänittää keskusteluja, tämä ei ollut enää kovinkaan vahvasti linkitetty sun juttuihin, vaan oli lähinnä selvittelyä siitä miten asia lain kannalta oikeasti on. Mielestäni melko yleishyödyllistä debattia;

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... start=1128" onclick="window.open(this.href);return false;

Tunnustin ihan rehdisti ilmeisen virheellisen käsitykseni siitä, mikä juridisesti on salaa tehtyjen nauhoituksien asema. So?

Eikö tämä ole melko rehtiä?

Siitä ei ytarvitse enää keskustella. Ja mitään uuttahan ei ilmeisesti sun takuukeissiin ole tullut, joten ei luulisi hirveäösti häiritsevän ketjun yleistä soljumista eteenpäin?

Tiesitkäö muuten T71, että olin ns 'kesälomani' aikana yhteydessä infocareen, ja keskustelin tästä tapauksesta heidän kanssaan? Olin tavallaan sionun puolellasi siinä. Puhuttiin mm siitä, että mitä hyötyä on kyykyttää asiakasta tälläisissä tapauksessa, oli kameran huoltotarpeen laita mitäö tahansa. Puhuin yleisestä hyödystä ja brändin imagon rakentumisesta ja miten tälläinen some-keskstelu voi vaikuttaa siihen arvaamattoman paljon. Itse olin suivaantunut esim siitä miten halveksivasti infocare ja sonyn huolto kommunikoivat niistä sun lähettämistä zeiss kuvista ja vertauksesta kromaattisen aberraation näkymisestä sun ottamasta scenessä.
Komppaan temamaa, ihme nillittämistä ja asiayhteydestä karkailua T71:ltä, nyt niitä valoja päälle, HALOO !!!
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
T71

Viesti Kirjoittaja T71 »

habannaama kirjoitti: Komppaan temamaa, ihme nillittämistä ja asiayhteydestä karkailua T71:ltä, nyt niitä valoja päälle, HALOO !!!
Luetko yhtään mitä aivopieruja toi temis julkaisee?
Niitäkö sä komppaat? Mulla on valot päällä, mutta pitäkää nyt joku taso noissa väitteissä, vaikka kesä onkin ja korkki ilmeisen auki aina välillä.
Vastaa Viestiin