Luottamus Canon kameratuotteisiin on siis vielä tallella kun lisää laseja ostetaan. :)T71 kirjoitti:Totta tavallaan, mutta kun mulla on tapana kuvata näillä just lumikelillä puuntakana väijyvää aurinkoa, niin siksi otin sellaiset koekuvat, että itse tiedän millaista jälkeä pitäisi tulla.tn1krr kirjoitti: Millään lumikelikuvilla, jossa aurinko kurkkii pilven/puun takana näitä ei testattua saa riittävän vakioidusti. Natiivilasi + harmaakortti jne. mahd. vakioidulla valolla sisällä niin jotain päätelmiäkin voi jo tehdä.
Kävin kuitenkin kaupan kautta ja ostin natiivicanonia, niin pääsee testaamaan adapteriheijastuksia EF laseilla, joissa on iso takalinssi. Katsotaan miltä näyttää ja juurikin aurinko puun takana, jos nyt aurinko näyttäytyy ennen kuin laite pitää palauttaa.
Eilen vetäisin kolmekerrosikkunan läpi pari kuvaa EOS R :llä kameran Kuva asetuksin Normaali ja Neutraali, ja RF lasi oli kiinni. Kuvassa puunrunkoja ja pääosin lunta taustalla. Kyllä nyt tuli vahvasti sellainen käsitys että nämä sinun valotusongelmat ja terävyysyngelmat esimerkkikuvissasi johtunee pääosin tuosta käyttämästäsi Neutraali kuva-asetuksesta.
Neutraali kuva-asetuksella
- Kuvat ovat tummia, koska niihin on jätetty säätövara jälkikäsittelyä varten.
- kuvat ovat epäteräviä, koska terävöitys on tarkoitus tehdä jälikäsittelyssä.
jos niitä vertaa Normaali kuva-asetuksin otettuun kuviin.
Laitan teillä kuvat jossa näette itse omin silmin tuon yllä kerrotun, kuhan pääsen kotiin myöhemmin tänään.
Se vertailu jossa verrattiin Canon 5Dmk2 Normaali kuva-asetuksin otettua kuvaa EOS R :n Neutraali kuva-asetuksin otettuun kuvaa on myös toistettavissa EOS R :llä. Neutraali kuva-asetuksella otettu kuva on aina tummempi (ja vähemmän terävä) kuin Normaali kuva-asetuksella otettu, jos aukko, valotusaika ja ISO pidetään samana. Se ei ole mikä toimintavirhe. Virhe on se että jätetään Neutraali kuva-asetuksella otetut kuvat jälkikäsittelemättä ennen arviointia tai esillepanoa.
Kyllä se on oleellista että se käyttöohje luetaan huolellisesti läpi ja kameran toiminta opetellaan ja ymmärretään ennenkuin mitää lopullisia päätelmiä kameran ja linssin suorituskyvystä voidaan tehdä, näin minä ajattelen. Toki virhettä sattuu ja saa sattuakkin. Ainakin minulla niitä tulee vähän väliä, mutta niistähän oppii. Ja onhan tuo ”Neutraali” sana ehkä vähän harhaanjohtava sillä se ei sinällään kerro että kuvaa pitää vielä jälkikäsitellä, sen olisi voinut vaihtaa sanaan ”Laimea” ja ”Säätämätön” tai jotakin muuta. Mutta tuo määritelmä on ollut Canonila käytössä ainakin 5D :stä saakka, joten mitään uutta tässäkään ei ole.