SONY A7II takuu- ja kennonpuhdistus-gate (KENNO VINOSSA)
-
- Viesti:
Re: SONY: kennon puhdistus Suomessa mitätöi takuun
Kyllä se näkyy :D Vängätään ihan turhista asioista ja vaihdellaan numeroiden perässä peilittömiin. Ne vaan oli jo olemassa jo 1800-luvulla. Suurin osa filmin lyttäävistä ei ole koskaan kuvannutkaan tai kuvannut lonkalta ja kehityttänyt jossain palvelussa. Yhyy huono tuli. Rips raps räps levyt täyteen bittejä, fail. Lightroom on kaukana kemikaalien sekoittelusta ja liian puuduttavaa toistoa.
-
Olen putsaillut Eclipsellä, nukattomilla liinoilla ja vanhasta luottokortista tehdyllä lastalla aina D50 ajasta lähtien. D700 suttasi uutena kennoa aika pahasti ja D600:n aikana homma tuli erityisen tutuksi. Toki Eclipse on hyvää myös objektiivien, silmälasien ja kännykän putsaamiseen.Rockford kirjoitti:Eipä ole tullut märkäpuhdistusta tehtyä koskaan kennolle, mutta tilasin nyt tuon VSGO:n setin kun oli edullinen. Mulla on ollu pullo Photographic Solutionsin Eclipse -metanolilitkua, mutta se on haihtunut pullosta omia aikojaan. Satunnaisesti sillä objektiiveja vain putsaillut.
Sonya koskevissa mainiosti käännetyissä ohjeissa mainittiin, että nestettä pitää käyttää hyvin vähän (jos ollenkaan). Oma käsitykseni on, että nestettä tulee yleensä laitettua liikaa. Nesteen tarkoitus on ehkä enemmän siinä, että se parantaa lian tarttumista lastaan. Kyse ei ole kennon märkäpesusta.
Sonyn - ja minkä tahansa peilittömän järkkärin - putsaamisessa on se etu, että ilmapumpulla voi saada enemmän aikaiseksi kuin peilikameroissa. Jokainenhan tietää sen kuinka kennolle puhallettu ilma pompauttaa lian tähystyslasille. Kerran sain likaa siirtymään myös tarkennussensoreille, joita piti sitten puhallella erikseen puhtaaksi (ja lopuksi kenno eclipsellä).
-
- Viesti:
Ja peilittömissä sinne kameran sisään. Kumpi sitten onkaan vahingollisempaa.nomad kirjoitti:Sonyn - ja minkä tahansa peilittömän järkkärin - putsaamisessa on se etu, että ilmapumpulla voi saada enemmän aikaiseksi kuin peilikameroissa. Jokainenhan tietää sen kuinka kennolle puhallettu ilma pompauttaa lian tähystyslasille.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
tervehdys.
Olen ollut ymmärtävinäni Olympuksissa olevan kennokammiossa jotain tahmaa mihin ravistimen irrottama pöly tarttuu, samoin kai puhallettu ? Oliskohan muutkin valmistajat kekanneet saman.
Olen ollut ymmärtävinäni Olympuksissa olevan kennokammiossa jotain tahmaa mihin ravistimen irrottama pöly tarttuu, samoin kai puhallettu ? Oliskohan muutkin valmistajat kekanneet saman.
-
Myös peilikamerassa on sisus.mremonen kirjoitti:Ja peilittömissä sinne kameran sisään. Kumpi sitten onkaan vahingollisempaa.nomad kirjoitti:Sonyn - ja minkä tahansa peilittömän järkkärin - putsaamisessa on se etu, että ilmapumpulla voi saada enemmän aikaiseksi kuin peilikameroissa. Jokainenhan tietää sen kuinka kennolle puhallettu ilma pompauttaa lian tähystyslasille.
Tietenkin on selvää, että jos kameraa käytetään kovaa ja ahkerasti, pitää se ajoittain putsata - siis putsauttaa - kunnolla. Tässä suhteessa Nikonit ja Sonyt ja kaikki muutkin kamerat on aivan samalla viivalla.
-
- Viesti:
Juu, kyl. Mutta se ei taida olla piirikorttia myöden auki niin kuin nissä IBIS-peilittömissä?nomad kirjoitti:Myös peilikamerassa on sisus.
Katsoinkin juuri omaa a6000:sta ja se nyt ei ole auki mihinkään. Pari pölyhiukkasta oli kennolla, en jaksa niiden vuoksi ruveta kovin suuriin toimenpiteisiin. Tein kuitenkin menun kautta sen kennonpuhdistuksen ja sen lopuksi näytöllä luki jotta "Kennon puhdistus suoritettu. Voit puhdistaa kennon myös manuaalisesti ohjekirjan ohjeiden mukaan" (tjsp ja enklanniksi). Mutta siis ihan kehottavat puhdistamaan sen itse...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
juu, näinhän se on, mutta ei se nyt ollutkaan ongelma, vaan mahdollinen takuun raukeaminen tee-se-itse-manöövereissä.nomad kirjoitti: Tietenkin on selvää, että jos kameraa käytetään kovaa ja ahkerasti, pitää se ajoittain putsata - siis putsauttaa - kunnolla. Tässä suhteessa Nikonit ja Sonyt ja kaikki muutkin kamerat on aivan samalla viivalla.
-
Aika näyttää miten asiat kehittyvät. Aistin tässä Sonyn linjauksessa kameroiden rinnastamisen muihin elektroniikkalaitteisiin. Älä avaa televisiotasi jne... Eihän se noin voi olla kamerassa jonka idea on mahdollisuus objektiivien vaihtamiseen.mremonen kirjoitti:Juu, kyl. Mutta se ei taida olla piirikorttia myöden auki niin kuin nissä IBIS-peilittömissä?nomad kirjoitti:Myös peilikamerassa on sisus.
Katsoinkin juuri omaa a6000:sta ja se nyt ei ole auki mihinkään. Pari pölyhiukkasta oli kennolla, en jaksa niiden vuoksi ruveta kovin suuriin toimenpiteisiin. Tein kuitenkin menun kautta sen kennonpuhdistuksen ja sen lopuksi näytöllä luki jotta "Kennon puhdistus suoritettu. Voit puhdistaa kennon myös manuaalisesti ohjekirjan ohjeiden mukaan" (tjsp ja enklanniksi). Mutta siis ihan kehottavat puhdistamaan sen itse...
m43 maailmassa IBIS on kuitenkin vanha keksintö, eikä niissä ole ollut pölyn kanssa koskaan mitään erityistä probleemia. Sonyissa on isompi kenno, jonka myötä pöly on tietenkin suurempi ongelma, mutta periaatteet ovat samoja.
-
Niin noviisihan minä olen tällä alustalla mutta en elämän varsitiellä, parhaat vuodet on takan päin.Rockford kirjoitti:Useammankin vuoden oon seurannut tätä foorumia ja mitään kummempaa tuskaa en ole vielä havainnut.papetsu kirjoitti:Olen nyt vuoden seurannut tätä foorumia ja sitä tuskaa mikä täällä kumpuaa kirjoituksista.
Sanattomaksi vetää tämä foorumin lukeminen, mutta kai se on joillekkin harrastus tämäkin siinä mitä valokuvauskin, ei muutakuin onnea ja menestystä kaikille...
-
- Viesti:
Kokeilin jokunen vuosi sitten filkkaa, kun ne vehkeet ei maksa mitään tätä nykyä. Ei ole enää mun juttu, kuten kirjoittelin blogiinikin joskus. Mulle filkan perään haikailu oli enemmän haikailua sinne (esi)teini-ikäisen huolettomaan maailmaan, kun mistään ei tarvinnut huolehtia. Ymmärsin sitten, ettei se filkka minua enää 45 vuotta nuorenna.papetsu kirjoitti:Olen nyt vuoden seurannut tätä foorumia ja sitä tuskaa mikä täällä kumpuaa kirjoituksista.
Heittäkää tosiaan mäkeen digiromut ja hakekaa kuviinne sisätöä teknisen laadun siasta.
Itselläni alkoi kenno vaihtumaan joka ruudun jälkeen, onneksi en ole hävittänyt vanhaa filkka kalustoa mihinkään digin tieltä.
Mutta jos joku saa filkasta kuvaamiselleen sisältöä, eihän se multa liene pois. Mafferin nykytyylin ymmärrän, kun Maffer hakee sitä slow-photography -tyyliä. Ja hyvä että joku jaksaa.
Tämähän ei pidä paikkaansa. Tai siis pitää siinä mielessä, ettei nimekkäisiin näyttelyihin huolita hajuttomia ja mauttomia otoksia, mutta en ole kuullut, että missään olisi rajattu sitä millä kuva on otettu. Siellä tajutaan että kuva on kuva, on se sitten otettu millä kameralla tai medialla hyvänsä. Hyvä esimerkki vaikka Noora Sandgrenin kuvat, jotka on tehty suoraan valokuvapaperille ilman minkäänlaista kameraa.Euroopan nimekkäisiin täyttelyihin ei kohta huolita hajuttomia ja mauttomia digi otoksia.
No se on varma ettei tule. Jo pelkästään nykyisen jakelussa olevan musiikin puristaminen vinyyleiksi tyhjentäisi maailman öljyvvarat kesään mennessä.Tämä on tulevaisuutta, eikä mikään jäänne menneiltä ajoilta. Sama tapahtuu musiikki puolella,
LP tulee vielä syrjäyttämään CD:t ja digitaaliset jakelukanavat.
---
blogi
---
blogi
-
papetsu kirjoitti:Olen nyt vuoden seurannut tätä foorumia ja sitä tuskaa mikä täällä kumpuaa kirjoituksista.
Itse olen 10 vuotta seurannut ja saattaa olla että tietynlainen tuska on lisääntymään päin. Turhautuminen purkautuu, kun kovalevyt täyttyy mutta henkinen ei, eikä pääse purkamaan oloa uuden kuvauskaman osteluunkaan koska tekniikan kehitys on selvästi hidastunut (no ainakin stillipuolella) :)
Itseäkin pännii koska halpakin kuvauskalusto voisi kehittyä muutenkin kuin speksitasolla, mutta valmistajat eivät sitä tee koska viimeistelemätön peruskakka myy vissiin liian hyvin.
-
Jonku vuoden on tämäkin jo pyörinyt, tosin tämä on huono esimerkki kun tänne kelpuutetaan Skannaus ja kuvan jälkikäsittely Photoshopissa tai muussa kuvankäsittelyohjelmassa.mremonen kirjoitti:mutta en ole kuullut, että missään olisi rajattu sitä millä kuva on otettu.
Osallistu ihmeessä, mutta älä digikameralla kuvatuilla otoksilla.
https://fotofilmic.com/submit/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Eiks nämä Sonyt kuitenkin sallita? Koska kennoa ei voi putsata, niin kuvista tulee väkisinkin silleen filmimäisen roskaisia ;-)papetsu kirjoitti: Osallistu ihmeessä, mutta älä digikameralla kuvatuilla otoksilla.
-
Mielestäni jonkinlaista ahdistusta foorumilla on lisännyt lähinnä peilittömien järkkäreiden nousu perinteisten SLR kameroiden rinnalle. Ehkä ajatus siitä, ettei se rakkaudella kasattu SLR järjestelmäkamera systeemi olekaan ikuinen. Eli ihan normaali ilmiö kun perinteet kohtaa tulevaisuuden haasteet.jaeaetee kirjoitti:papetsu kirjoitti:Olen nyt vuoden seurannut tätä foorumia ja sitä tuskaa mikä täällä kumpuaa kirjoituksista.
Itse olen 10 vuotta seurannut ja saattaa olla että tietynlainen tuska on lisääntymään päin. Turhautuminen purkautuu, kun kovalevyt täyttyy mutta henkinen ei, eikä pääse purkamaan oloa uuden kuvauskaman osteluunkaan koska tekniikan kehitys on selvästi hidastunut (no ainakin stillipuolella) :)
Itseäkin pännii koska halpakin kuvauskalusto voisi kehittyä muutenkin kuin speksitasolla, mutta valmistajat eivät sitä tee koska viimeistelemätön peruskakka myy vissiin liian hyvin.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viesti:
Ennemmin niin päin että ne tulevaisuuden himmelit nojaa yhä 100v vanhoihin ajatuksiin eikä ole sen paremmalla tasolla auttamaan luovassa työssä. Eli on kamera jolla saa kuvia loppupelissä. Mutta mikään ei ole oikeastaan muuttunut.
-
- Viesti:
Tämä osoittaa arska kuinka vähän jopa sinä (joka olet soni-porukasta se maltillisin) ymmärrät mikä tuossa sony-hypessä ärsyttää. Siinä ärsyttää ihan se sama kuin jossain Tesla- ja iPhone -hehkutuksessa. Ominaisuuksilla, hinnalla, saatavuudella, millään ei ole mitään väliä, kunhan se on iPhone. Koska Apple ei voi tehdä mitään väärää. Vaikka akut poksuu ja vehkeet sammuu, niin se vaan on niin hyvä. Langatonta lataustakaan ei tarvittu ennen kuin vasta nyt. Ja perusteluja sen tarpeettomuuteen löytyi aina näihin päiviin asti. Nythän se onkin sitten pakko-ominaisuus.aikaarska kirjoitti:Mielestäni jonkinlaista ahdistusta foorumilla on lisännyt lähinnä peilittömien järkkäreiden nousu perinteisten SLR kameroiden rinnalle. Ehkä ajatus siitä, ettei se rakkaudella kasattu SLR järjestelmäkamera systeemi olekaan ikuinen. Eli ihan normaali ilmiö kun perinteet kohtaa tulevaisuuden haasteet.
Ja tämä ylläoleva toistuu sony-hypessä. Miksi minä tuntisin tuskaa jostain peilittömien noususta? Kuten sanottu, niitä myydään kaupassa ihan rahalla. Ja kyllä mulla sen verran pankista nousee, että yhden sonyn saan, jos sellaisen haluan. Mutta tämän varmaan tiesitkin. Ei sitä D850:stäkään ilmaiseksi annettu.
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
Ok, meillä on siis yksi valokuvauskilpailu, joka hyväksyy vain filmille kuvattua materiaalia. Ja sen vastapainona montako kilpailua, jotka viittaavat kintaalla luontiprosessille ja katsovat lopputulosta?papetsu kirjoitti:Jonku vuoden on tämäkin jo pyörinyt, tosin tämä on huono esimerkki kun tänne kelpuutetaan Skannaus ja kuvan jälkikäsittely Photoshopissa tai muussa kuvankäsittelyohjelmassa.mremonen kirjoitti:mutta en ole kuullut, että missään olisi rajattu sitä millä kuva on otettu.
Voin kertoa, että milleniaalit eivät ikinä lähde massoina kuvaamaan filmille. Eivätkä siirry kuuntelemaan vinyylejä. Jo lankapuhelin aiheuttaa syvää kummenkuntaa ja ihmettelyä. Piti olla kotona, kun joku soitti.
Mutta jos tämä digihömppä tuottaa tuskaa, kannattaa siirtyä filkkafoorumeille. Niitäkin on. KL.com esimerkiksi aiemmin ainakin oli leimallisemmin filkkaporukoiden temmellyskenttä kuin tämä.
---
blogi
---
blogi
-
Aika paljon on meitä jotka toisinaan valottavat jonkun filmin ihan pelkästä retroilun ilosta. Mutta että pääasiassa kuvaisi filmille... Se ei toisaankaan ole massojen harrastus.mremonen kirjoitti:Ok, meillä on siis yksi valokuvauskilpailu, joka hyväksyy vain filmille kuvattua materiaalia. Ja sen vastapainona montako kilpailua, jotka viittaavat kintaalla luontiprosessille ja katsovat lopputulosta?papetsu kirjoitti:Jonku vuoden on tämäkin jo pyörinyt, tosin tämä on huono esimerkki kun tänne kelpuutetaan Skannaus ja kuvan jälkikäsittely Photoshopissa tai muussa kuvankäsittelyohjelmassa.mremonen kirjoitti:mutta en ole kuullut, että missään olisi rajattu sitä millä kuva on otettu.
Voin kertoa, että milleniaalit eivät ikinä lähde massoina kuvaamaan filmille. Eivätkä siirry kuuntelemaan vinyylejä. Jo lankapuhelin aiheuttaa syvää kummenkuntaa ja ihmettelyä. Piti olla kotona, kun joku soitti.
Mutta jos tämä digihömppä tuottaa tuskaa, kannattaa siirtyä filkkafoorumeille. Niitäkin on. KL.com esimerkiksi aiemmin ainakin oli leimallisemmin filkkaporukoiden temmellyskenttä kuin tämä.
Olen kyllästynyt filmi vs. digi vastakkainasetteluun. Valokuvauksen peruskysymysten kannalta on ihan sama kummalla kuvaa, filmi on vaan paljon rajoittuneempaa. Kunnioitan filmin kehittämiseen ja vedostamiseen liittyvää käsityötä, ja jopa tykkään siitä, mutta muuten pelkästään filmiin pitäytyminen on pöljää itsensä rajoittamista. Ihan yhtä hyvin voisi päättää, että kuvaa vain 3:lla jaollisilla kuukaudenpäivinä.
-
Kautta Väyrysen Paven, minä uskon, että max 10% tän foorumin jäsenistä enää edes kuvaa filmille, ja silloinkin suht vähän vuodessa. ja lisäksi ehkä vain 20% on edes tosissaan kiinnostunut filmikuvaamisesta enää.
se on niin marginaalihommaa, että tuskin aiheuttaa havaittavaa tuskaa foorumin elämässä. koska nekin jotka harrastavat filmiä, eivät varmaankaan ole kovin tuskaisia vaan enemmänkin erikoisia poikkeusyksilöitä joille elämä on aivan liian lyhyt tuskasteluun!
kautta Niinistön Salen, ei tigikuvauksen-kaan pitäisi-kään aiheittaak-kaan päänsärkyä-kään, vaan rennoin ottein sitä-kin pitäisi harjoittamaan-kin-kin!!
se on niin marginaalihommaa, että tuskin aiheuttaa havaittavaa tuskaa foorumin elämässä. koska nekin jotka harrastavat filmiä, eivät varmaankaan ole kovin tuskaisia vaan enemmänkin erikoisia poikkeusyksilöitä joille elämä on aivan liian lyhyt tuskasteluun!
kautta Niinistön Salen, ei tigikuvauksen-kaan pitäisi-kään aiheittaak-kaan päänsärkyä-kään, vaan rennoin ottein sitä-kin pitäisi harjoittamaan-kin-kin!!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
- Viesti:
No tähän samaan jatkumoon kuuluu myös vain primeillä kuvaaminen, ym. keinotekoiset rajaamiset. Ne toki voivat auttaa itsensä kehittämisessä, kuten muusikoilla kun harjoittavat ääntään tai soittotekniikkaa. Mutta ei niistä laulua tule, ne vain kehittävät tekniikkaa.nomad kirjoitti:Olen kyllästynyt filmi vs. digi vastakkainasetteluun. Valokuvauksen peruskysymysten kannalta on ihan sama kummalla kuvaa, filmi on vaan paljon rajoittuneempaa. Kunnioitan filmin kehittämiseen ja vedostamiseen liittyvää käsityötä, ja jopa tykkään siitä, mutta muuten pelkästään filmiin pitäytyminen on pöljää itsensä rajoittamista. Ihan yhtä hyvin voisi päättää, että kuvaa vain 3:lla jaollisilla kuukaudenpäivinä.
Jos digillä kuvaaminen tuntuu liian nopealta ja helpota skimppaamisineen, niin ei kukaan pakota skimppaamaan tai kuvaamaan nopeasti. Pakottaa itsensä olemaan katsomatta takatöllöä ja laittaa kameraan vaikka parin gigan micro-sd -kortin adapterilla ja kuvaa sen rajoitusten pohjalta. Lisäksi ottaa jalustan mukaan, jos vielä tuntuu liian nopealta.
Enemmän nämä nopeudet ja muut ovat pään sisällä kuin teknologiaa.
---
blogi
---
blogi