Canon EOS M
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Näinhän se on. Tosin kun puhutaan "valovoimien" kinovastaavuuksista, niin ollaan hieman harhassa siinä mielessä, että onhan se F/2.8 toki yhtä "valovoimainen" pienen kun isonkin kennon kanssa !SuperDrive kirjoitti: Kun aina puhutaan polttovälien kinovastaavuuksista, niin miksi ei puhuttaisi valovoimien kinovastaavuuksista. 1/2,33 kennolla f/2,8 olisi itseaisassa kinovastaavuudeltaan 15,7. Vastaavasti EOS M:n f/2,0 olisi 3,2.
Tosin uskon, että harva räpsijä tietää mitä se 2,8 ylipäätään tarkoittaa. Jos tietää, niin luultavasti tietää kennokoonkin merkityksen.
Mutta syväterävyydessä tulee valtavavia eroja. Kuten mainitsit, tuo 1/2,33" pikkukennoisen f/2.8 vastaa syväterävyyden osalta kinon n. f/15 lasia ;)
Siinä ei pahemmin bokehilla leikitellä.
Tämän takia pidän tervetulleena ilmiönä pieniä peilittömiä runkoja joissa on iso kenno, kuten Canon EOS-M (samoin NEX, Samsung NX). Kyllähän aikanaan kinofilmijärkkäreitäkin tehtiin erittäin pieneen kokoon, ja niissä oli sentään oikein kino-"kennot" !
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Hyvyysvaje ei ole mikään este hyvälle myynnille.arn kirjoitti:
Ja mitä sakki lätisee pielittömien tulemisesta APS-C kennoisten tilalle, niin enpä ole vieläkään nähnyt hyvää EVF:ää, joka lähimainkaan pärjäisi halppisjärkkärinkään optiselle etsimelle. Tietysti sitten kun (jos) se EVF on yhtä hyvä, niin mikäs siinä jos kamera osataan muuten tehdä yhtä hyväksi.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Samaa linjaa Olykin vetää. Ja huonoudestaan huolimatta kuvittelin ostavani moisen ;-)Hannu KH kirjoitti:Aika outoja on kameratehtaiden ajatukset, kun kuvittelevat että salaman ja etsimen yhteiskäyttö on turhaa.
En voisi kuvitellakkaan ostavani moisia hökötyksiä.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
...eikä kuvamiseenkaan.digikuva81 kirjoitti:Tämä uutinen palautui mieleen, kun näin kuvia uudesta pelittömästä:
http://mato78.com/uutiset/mobiili/5534- ... -robotteja
Jotenkin näyttää tuo runko sellaiselta, ettei sen kasaamiseen välttämättä ihmiskäsiä tarvita(näin nopeasti ajateltuna)
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 7836
- Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
- Paikkakunta: Banaanilaakso
- Viesti:
Paitsi OM-D. Ainut peilitön jonka voisin ostaa, toki joku Leica tai vastaava sopivalla summalla vois onnistua.OskuK kirjoitti:Samaa linjaa Olykin vetää. Ja huonoudestaan huolimatta kuvittelin ostavani moisen ;-)Hannu KH kirjoitti:Aika outoja on kameratehtaiden ajatukset, kun kuvittelevat että salaman ja etsimen yhteiskäyttö on turhaa.
En voisi kuvitellakkaan ostavani moisia hökötyksiä.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
- Viestit: 843
- Liittynyt: Touko 15, 2011 16 : 19
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Meinaatko ettei siinä Penissäs etsimen ja salamin yhteiskäyttö skulaa?OskuK kirjoitti:Samaa linjaa Olykin vetää. Ja huonoudestaan huolimatta kuvittelin ostavani moisen ;-)Hannu KH kirjoitti:Aika outoja on kameratehtaiden ajatukset, kun kuvittelevat että salaman ja etsimen yhteiskäyttö on turhaa.
En voisi kuvitellakkaan ostavani moisia hökötyksiä.
-
- Viestit: 1466
- Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00
Enemmän sille isommalle kennolle tulee valoa, koska sen kanssa polttoväli on pidempi ja siten aukko suurempi (f/2,8:ssa f on se polttoväli). Jos objektiivin kuvakulma ja aukon halkaisi ovat vakiot, niin se kerää tietyn määrän valoa. Tällöin ei kovin paljon eroa ole sillä onko kenno pieni ja siis polttoväli lyhyt ja valovoima suuri vai kenno suuri, polttoväli pitkä ja valovoima pieni. Yhtä paljon valoa tulee kennolle ja kullekin pikselille (olettaen, että resoluutio on sama).temama kirjoitti:
Näinhän se on. Tosin kun puhutaan "valovoimien" kinovastaavuuksista, niin ollaan hieman harhassa siinä mielessä, että onhan se F/2.8 toki yhtä "valovoimainen" pienen kun isonkin kennon kanssa !
Esimerkiksi pokkari valovoimalla 2,8: Aukon halkaisija 5 mm / 2,8 = 1,79 mm. Kinokamera aukolla 16: 28 mm / 16 = 1.75 mm eli käytännössä sama. Unohdetaan tässä kuvasuhteiden ero yksinkertaisuuden vuoksi. Kuvakulma kummassakin on sama, joten kennolle tulee sama määrä valoa, joten voi olettaa kuvanlaadun vastaavan toisiaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kinokamerassa herkkyyttä nostetaan vastaavasti eli viisi aukkoa ts. ISO 100 -> ISO 3200 tai ISO 400 -> ISO 12800.
Siis puhtaan teoreettisesti pienestä kennosta ei ole hyötyä kuvanlaadun kannalta (esim. suurempana syväterävyytenä), koska iso voidaan himmentää niin, että saadaan sama tulos samalla laadulla.
Tämä toki on totta, mutta minä en puhunut syväterävyydestä vaan nimenomaan kuvan laadusta (kohina ym.). Tämä toki on teoreettinen laskelma. Käytännön kennojen ja objektiivien toteutus, kohinanvaimennus ym. toki voi muuttaa asiaa.Mutta syväterävyydessä tulee valtavavia eroja. Kuten mainitsit, tuo 1/2,33" pikkukennoisen f/2.8 vastaa syväterävyyden osalta kinon n. f/15 lasia ;)
Siinä ei pahemmin bokehilla leikitellä.
Minäkin pidän hyvänä valinnanvaran kasvua. Eri kameratyypit ovat sekoittuneet. Ennen järkkäri oli iso mötikkä, jolla ei kuvattu videota. Nyt pieni järkkäri kuvaa HD:ta 60 kuvaa sekunnissa. Samoin ennen superzoom oli iso mötikkä. Nyt Canonin pienin pokkari on superzoom.Tämän takia pidän tervetulleena ilmiönä pieniä peilittömiä runkoja joissa on iso kenno, kuten Canon EOS-M (samoin NEX, Samsung NX). Kyllähän aikanaan kinofilmijärkkäreitäkin tehtiin erittäin pieneen kokoon, ja niissä oli sentään oikein kino-"kennot" !
Mistä erittäin pienistä kinojärkkäreistä puhut?
-
- Viestit: 910
- Liittynyt: Maalis 30, 2003 11 : 02
- Viesti:
Tekee videokuvauksesta sitten toimivan.digikuva81 kirjoitti:Tästä löytyy: External microphone (3.5mm Stereo mini jack)haili kirjoitti:Yksi puute näissä peilittömissä perusmalleissa on lähinnä videokuvauksen osalta. Merkistä riippumatta niissä ei ole ulkoisen mikrofonin liitäntää. Se on tarpeellinen liitäntä niille jotka haluavat välttää tuulisessa paikassa kuvattaessa tulevaa kovaa puhalluksen ääntä. Sisäisissä mikrofoneissa kun ei riitä kykyä estää sitä kun siihen ei saa kiinni sitä "karvaturria" jota mikin päälle laitetaan. Siksi videotoiminto oikeasti on käyttökelvoton ominaisuus. Lomalla moni käyttää sisäistä mikrofonia ja kun lomareissu on ohi suurin potutus on siinä, että ärsyttää katsoa videokuvaa jossa tuulen ääni kuuluu samalta kuin rokkibändin mikrofonin testaaja joka voimakkaasti puhaltelee mikkiin kun muu bändi vetää jo biisejä. Itse toivoisin asialle tehtävän jotain eli joko liittää näihin ulkoisen mikrofonin liitin tai poistaa kokonaan still-kameroista video-ominaisuus kun sitä ei voi käyttää hyvin muualla kuin sisätiloissa kunnolla. M-sarjalaisen muotoilu on linjassa muiden peilittömien perusmallien kanssa jossa ergonomia ei ole suuressa ominaisuudessa. Jotta tärähtämättömiä kuvia saisi aikaiseksi painopisteen paras paikka on kämmenen päällä joten miksi aina pitää kameramallin olla niin, että runko on litteänä niin, että puolet kamerasta on sivulla niin, että sormella kun painaa nappia siihen syntyy vipuvartta. Jos kameran tarvitsee olla litteänä objektiivin perässä niin mieluummin se objektiivi lähelle painonappia jolloin syntyy vähemmän vipuvartta. Moni ei sitä asiaa ole koskaan miettinyt mutta kun tekee muutama tuhat kuvaa havaitsee, että osa kuvista kärsii vipuvarren aiheuttamasta tärinästä vaikka olisi käyttänyt nopeata suljinaikaa.
http://www.canon-europe.com/For_Home/Pr ... fication13
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit.
Acta est fabula, plaudite!
Acta est fabula, plaudite!
-
- Viestit: 1003
- Liittynyt: Touko 20, 2003 0 : 33
- Paikkakunta: HELSINKI
- Viesti:
Nyt olisi ehkä parempi siirtyä matematiikkaan, reiän koko merkitsee kyllä läpi tulevan valon määrää, mutta kennon takana oleva pikseli ei saa enempää eikä vähempää valoa, vaan saman verran. Sillä voidaan tietysti pelata, että yhden pikselin pinta-ala vaikuttaa tietysti kennon herkkyyteen, mutta valon määrä vaikkapa neliömillille sama. Se on sitten eri asia, jos kuvatason etäisyyttä muutetaan, samalla objektiivillä, sitten käytännössä himmennin aukko on suhteeltaan muuta. Käytännössä siis eri määrällä pikseleitä varustetut kamerat ovat sitten varmaan eri valovoimalla varustettuja.SuperDrive kirjoitti:Enemmän sille isommalle kennolle tulee valoa, koska sen kanssa polttoväli on pidempi ja siten aukko suurempi (f/2,8:ssa f on se polttoväli). Jos objektiivin kuvakulma ja aukon halkaisi ovat vakiot, niin se kerää tietyn määrän valoa. Tällöin ei kovin paljon eroa ole sillä onko kenno pieni ja siis polttoväli lyhyt ja valovoima suuri vai kenno suuri, polttoväli pitkä ja valovoima pieni. Yhtä paljon valoa tulee kennolle ja kullekin pikselille (olettaen, että resoluutio on sama).temama kirjoitti:
Näinhän se on. Tosin kun puhutaan "valovoimien" kinovastaavuuksista, niin ollaan hieman harhassa siinä mielessä, että onhan se F/2.8 toki yhtä "valovoimainen" pienen kun isonkin kennon kanssa !
Esimerkiksi pokkari valovoimalla 2,8: Aukon halkaisija 5 mm / 2,8 = 1,79 mm. Kinokamera aukolla 16: 28 mm / 16 = 1.75 mm eli käytännössä sama. Unohdetaan tässä kuvasuhteiden ero yksinkertaisuuden vuoksi. Kuvakulma kummassakin on sama, joten kennolle tulee sama määrä valoa, joten voi olettaa kuvanlaadun vastaavan toisiaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kinokamerassa herkkyyttä nostetaan vastaavasti eli viisi aukkoa ts. ISO 100 -> ISO 3200 tai ISO 400 -> ISO 12800.
Siis puhtaan teoreettisesti pienestä kennosta ei ole hyötyä kuvanlaadun kannalta (esim. suurempana syväterävyytenä), koska iso voidaan himmentää niin, että saadaan sama tulos samalla laadulla.
Tämä toki on totta, mutta minä en puhunut syväterävyydestä vaan nimenomaan kuvan laadusta (kohina ym.). Tämä toki on teoreettinen laskelma. Käytännön kennojen ja objektiivien toteutus, kohinanvaimennus ym. toki voi muuttaa asiaa.Mutta syväterävyydessä tulee valtavavia eroja. Kuten mainitsit, tuo 1/2,33" pikkukennoisen f/2.8 vastaa syväterävyyden osalta kinon n. f/15 lasia ;)
Siinä ei pahemmin bokehilla leikitellä.
Minäkin pidän hyvänä valinnanvaran kasvua. Eri kameratyypit ovat sekoittuneet. Ennen järkkäri oli iso mötikkä, jolla ei kuvattu videota. Nyt pieni järkkäri kuvaa HD:ta 60 kuvaa sekunnissa. Samoin ennen superzoom oli iso mötikkä. Nyt Canonin pienin pokkari on superzoom.Tämän takia pidän tervetulleena ilmiönä pieniä peilittömiä runkoja joissa on iso kenno, kuten Canon EOS-M (samoin NEX, Samsung NX). Kyllähän aikanaan kinofilmijärkkäreitäkin tehtiin erittäin pieneen kokoon, ja niissä oli sentään oikein kino-"kennot" !
Mistä erittäin pienistä kinojärkkäreistä puhut?
Toki pikselin suhteellinen pinta-ala vaikuttaa herkkyyteen ja toisaalta on paljon tekijöitä, jotka vaikuttaa kuvan kohinaisuuteen..., mutta edelleen reiästä valon tuleva määrä on just se sama.
Sit EOS M, mielestäni aivan pätevä kapistus, nykyisillä herkkyyksillä ja nopeilla laseilla toimii juuri noilla hienosti. En ole koskaan satunnaista testiä lukuunottamatta käyttänyt kameraa omalla salamalla, joten en osaisi kuvitella tarvitsevani sitä tälläkään. Se, että olen ison kameran käyttäjä, enkä tunne itseäni kotoiseksi pienen rungon kanssa, ei tee tästä huonoa, vaan ehkä etsimen puute tuntuu vähän hankalalta. Käytännössä silloin kuvaus vaatii käsijalustan, koska käsien pitäminen ylhäällä ei toimi omassa kuvaustavassa.
Se mitä tässä kamerassa osaan arvostaa, on yhteensopivuusmahdollisuus historian kapistuksiin ja toisaalta, että siinä on juuri se sama kroppi, eikä vielä hurjempia ratkaisuja. Pidän pienestä syväterävyydestä, eikä tämä kamera pilaa sitä mahdollisuutta. Mielenkiintoinen runko, jonka saattaisin harkita laukkuun, jos en jaksa kahvallista 5D:tä kantaa 1,38 kg opiskan keralla.
Jäin tuossa miettimään, ettei usb:llä saa näyttöä siirrettyä, toimiihan se jossain muissa viritelmässä. Toisaalta saavutettu paino ja kokosäästö olisi mennyttä.
-
- Viestit: 7836
- Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
- Paikkakunta: Banaanilaakso
- Viesti:
-
- Viestit: 9998
- Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23
-
- Viestit: 1466
- Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00
Tästä selostuksesta en nyt oikein ymmärtänyt mitään. Jos kuvakulma ja resoluutio on sama, aukon koko merkitsee pikselille tulevan valon. Se onko kyseessä pieni kenno ja suuri valovoima vai suuri kenno ja pieni valovoima ei ole oleellinen. Samalla objektiivilla ei kuvatason etäisyyttä edes voi muuttaa puuttumatta tarkennukseen.martti65 kirjoitti:
Nyt olisi ehkä parempi siirtyä matematiikkaan, reiän koko merkitsee kyllä läpi tulevan valon määrää, mutta kennon takana oleva pikseli ei saa enempää eikä vähempää valoa, vaan saman verran. Sillä voidaan tietysti pelata, että yhden pikselin pinta-ala vaikuttaa tietysti kennon herkkyyteen, mutta valon määrä vaikkapa neliömillille sama. Se on sitten eri asia, jos kuvatason etäisyyttä muutetaan, samalla objektiivillä, sitten käytännössä himmennin aukko on suhteeltaan muuta. Käytännössä siis eri määrällä pikseleitä varustetut kamerat ovat sitten varmaan eri valovoimalla varustettuja.
Pikselimäärällä sinänsä ei ole juuri merkitystä. Toki suuri pikselimäärä tuo lisää kohinaa, mutta se voidaan poistaa pikseleitä yhdistämällä.
Pokkarin f/2,8:sta ei tule sisään samaa määrää valoa kuin järkkärin f/2,8:sta. Määrä kennon tiettyä pinta-alaa kohden toki on sama, mutta sehän ei ole oleellista.Toki pikselin suhteellinen pinta-ala vaikuttaa herkkyyteen ja toisaalta on paljon tekijöitä, jotka vaikuttaa kuvan kohinaisuuteen..., mutta edelleen reiästä valon tuleva määrä on just se sama.
Minä en ylipäätäkään juuri käytä salamaa. Siksi oikeastaan onkin hyvä, jos kamerassa on kiinteä salama. Tällöin se on mukana silloin, kun sitä sattuu tarvitsemaan. Tämän kaneran kanssa en oikein kuvittele paljoa isomman salaman kantamista mukana. Kyseinen salama painaa vain 51 grammaa - akkuineen n. 75 grammaa.Sit EOS M, mielestäni aivan pätevä kapistus, nykyisillä herkkyyksillä ja nopeilla laseilla toimii juuri noilla hienosti. En ole koskaan satunnaista testiä lukuunottamatta käyttänyt kameraa omalla salamalla, joten en osaisi kuvitella tarvitsevani sitä tälläkään. Se, että olen ison kameran käyttäjä, enkä tunne itseäni kotoiseksi pienen rungon kanssa, ei tee tästä huonoa, vaan ehkä etsimen puute tuntuu vähän hankalalta. Käytännössä silloin kuvaus vaatii käsijalustan, koska käsien pitäminen ylhäällä ei toimi omassa kuvaustavassa.
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: Joulu 09, 2006 22 : 57
Eikä ole. Tarve videokuvallekkin voi olla monenlainen, joten et voi sanoa, että ko. toiminto olisi käyttökelvoton. Itse käytän kameraa esim. agilityn kuvaamiseen ja siinä ääni näyttelee aika toissijaista tekijää. Panasonic G2:ssa ulkoinenmikrofoniliitin vielä oli, mutta nyttemin tipautettu pois muista malleista. Itse en todennäkköisesti raaskisi ostaa satasen tai parin mikkiä, raahata sitä karvasuojuksineen mukana ja "kehtaisi" kiinnittää moista häkkyrää vielä kameraankin. Eli ymmärrän kyllä ihan hyvin että moinen toiminto on tiputettu pois kuluttajatason kompakteistakameroista.haili kirjoitti:Siksi videotoiminto oikeasti on käyttökelvoton ominaisuus.
Samaa mieltä. Ainakin isokätinen ottaisi kameraan mieluusti kunnon otekahvan oikealle kädelle.haili kirjoitti:M-sarjalaisen muotoilu on linjassa muiden peilittömien perusmallien kanssa jossa ergonomia ei ole suuressa ominaisuudessa.
Mitä kameran hintaan tulee niin ilmoitettu 800taalan kitti hinta kuulostaa kyllä aika kovalta. Samalla hintaa myydään esim. Panasonicin G5:ttä jossa kääntyvä näyttö, etsin ja laajempi obiskavalikoima. Sonyn mallistoon en ole tutustunut, mutta eikös NEX-5n vastanne Canonia? EF adaptereita taitaa saada muillekkin peilittömille, joten tuoko Canonin oma palikka jonkun lisäedun? Adapteri kuitenkin kustantanee pitkälti toista sataa euroa, joten onko sellainen mielekästä ostaa jos laukusta löytyy vain pari vaatimatonta EF-S obiskaa?
Mitä kameran ulkonäköön tulee niin aika turvallisilla vesillä mennään. Itse tykkään retrosta, tuollainen kun olisi ollut niin kyllä olisi ollut taas kamerapornoa kuolattavaksi:
http://cdn2.ubergizmo.com/wp-content/up ... ncept3.jpg
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: Joulu 09, 2006 22 : 57
kaitsu80 kirjoitti:Eikä ole. Tarve videokuvallekkin voi olla monenlainen, joten et voi sanoa, että ko. toiminto olisi käyttökelvoton. Itse käytän kameraa esim. agilityn kuvaamiseen ja siinä ääni näyttelee aika toissijaista tekijää. Panasonic G2:ssa ulkoinenmikrofoniliitin vielä oli, mutta nyttemin tipautettu pois muista malleista. Itse en todennäkköisesti raaskisi ostaa satasen tai parin mikkiä, raahata sitä karvasuojuksineen mukana ja "kehtaisi" kiinnittää moista häkkyrää vielä kameraankin. Eli ymmärrän kyllä ihan hyvin että moinen toiminto on tiputettu pois kuluttajatason kompakteistakameroista.haili kirjoitti:Siksi videotoiminto oikeasti on käyttökelvoton ominaisuus.
Samaa mieltä. Ainakin isokätinen ottaisi kameraan mieluusti kunnon otekahvan oikealle kädelle.haili kirjoitti:M-sarjalaisen muotoilu on linjassa muiden peilittömien perusmallien kanssa jossa ergonomia ei ole suuressa ominaisuudessa.
Mitä kameran hintaan tulee niin ilmoitettu 800taalan hinta kitille kuulostaa kyllä aika kovalta. Samalla hintaa myydään esim. Panasonicin G5:ttä jossa kääntyvä näyttö, etsin ja laajempi obiskavalikoima. Sonyn mallistoon en ole tutustunut, mutta eikös NEX-5n vastanne Canonia? EF adaptereita taitaa saada muillekkin peilittömille, joten tuoko Canonin oma palikka jonkun lisäedun? Adapteri kuitenkin kustantanee pitkälti toista sataa euroa, joten onko sellainen mielekästä ostaa jos laukusta löytyy vain pari vaatimatonta EF-S obiskaa?
Mitä kameran ulkonäköön tulee niin aika turvallisilla vesillä mennään. Itse tykkään retrosta, tuollainen kun olisi ollut niin kyllä olisi ollut taas kamerapornoa kuolattavaksi:
http://cdn2.ubergizmo.com/wp-content/up ... ncept3.jpg
-
- Viestit: 1385
- Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17
Minkäs mikin aattelit ostaa? Sennheiser MKE 400?haili kirjoitti:Tekee videokuvauksesta sitten toimivan.digikuva81 kirjoitti:Tästä löytyy: External microphone (3.5mm Stereo mini jack)
http://www.canon-europe.com/For_Home/Pr ... fication13
-
- Viestit: 1466
- Liittynyt: Tammi 13, 2011 0 : 00
Tämä juuri on ongelma näissä kommenteissa. Ihmisillä on listat ominaisuksista, joita he tarvitsevat ja niistä, joita eivät tarvitse. Sitten siinä pitää olla kaikki edelliset, mutta jälkimmäiset ovat kelvottomia, eikä niitä saa olla. Kaikki eivät rajua, ettei kameroita tehdä heille mittatilauksena.kaitsu80 kirjoitti:Eikä ole. Tarve videokuvallekkin voi olla monenlainen, joten et voi sanoa, että ko. toiminto olisi käyttökelvoton. Itse käytän kameraa esim. agilityn kuvaamiseen ja siinä ääni näyttelee aika toissijaista tekijäähaili kirjoitti:Siksi videotoiminto oikeasti on käyttökelvoton ominaisuus.
Minusta retro tuntuu jotenkin naurettavan näköiseltä, eritysesti tuo, mun se ei edes ole mitään retroa vaan kuin AE-1, josta prisma on viilattu pois. Fuji X100 on vielä aika siisti retrokamera.Mitä kameran ulkonäköön tulee niin aika turvallisilla vesillä mennään. Itse tykkään retrosta, tuollainen kun olisi ollut niin kyllä olisi ollut taas kamerapornoa kuolattavaksi:
http://cdn2.ubergizmo.com/wp-content/up ... ncept3.jpg
Joku tämän näköinen retro olisi parempi:http://www.canon.com/camera-museum/came ... =1956-1965
-
- Viestit: 1385
- Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17
Tais kasvaa kärpäsestä härkänen - tuossa esitettiin väärää tietoa, että mikrofoniliitäntä puuttuu, mikä kyllä korjattiin jo aiemmin ketjussa.SuperDrive kirjoitti:Tämä juuri on ongelma näissä kommenteissa. Ihmisillä on listat ominaisuksista, joita he tarvitsevat ja niistä, joita eivät tarvitse. Sitten siinä pitää olla kaikki edelliset, mutta jälkimmäiset ovat kelvottomia, eikä niitä saa olla. Kaikki eivät rajua, ettei kameroita tehdä heille mittatilauksena.kaitsu80 kirjoitti:Eikä ole. Tarve videokuvallekkin voi olla monenlainen, joten et voi sanoa, että ko. toiminto olisi käyttökelvoton. Itse käytän kameraa esim. agilityn kuvaamiseen ja siinä ääni näyttelee aika toissijaista tekijäähaili kirjoitti:Siksi videotoiminto oikeasti on käyttökelvoton ominaisuus.
Mielestäni kuitenkin outoa on, että Canon DM-100 - Suuntaava stereomikrofoni ei toimi EOS järjestelmässä:
Suunniteltu malleihin Canon HF10, HF100, HF11, HG20, HG21; LEGRIA HF M307, HF M506, HF M52, HF M56, HF S10, HF S100, HF S11, HF S30, HF20, HF200; VIXIA HF M52, HF S10, HF S100, HF S11, HF10, HF100, HF11, HF20, HF200, HG20, HG21
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... omikrofoni
-
- Viestit: 910
- Liittynyt: Maalis 30, 2003 11 : 02
- Viesti:
kaitsu80 kirjoitti:Eikä ole. Tarve videokuvallekkin voi olla monenlainen, joten et voi sanoa, että ko. toiminto olisi käyttökelvoton. Itse käytän kameraa esim. agilityn kuvaamiseen ja siinä ääni näyttelee aika toissijaista tekijää. Panasonic G2:ssa ulkoinenmikrofoniliitin vielä oli, mutta nyttemin tipautettu pois muista malleista. Itse en todennäkköisesti raaskisi ostaa satasen tai parin mikkiä, raahata sitä karvasuojuksineen mukana ja "kehtaisi" kiinnittää moista häkkyrää vielä kameraankin. Eli ymmärrän kyllä ihan hyvin että moinen toiminto on tiputettu pois kuluttajatason kompakteistakameroista.haili kirjoitti:Siksi videotoiminto oikeasti on käyttökelvoton ominaisuus.
Samaa mieltä. Ainakin isokätinen ottaisi kameraan mieluusti kunnon otekahvan oikealle kädelle.haili kirjoitti:M-sarjalaisen muotoilu on linjassa muiden peilittömien perusmallien kanssa jossa ergonomia ei ole suuressa ominaisuudessa.
Mitä kameran hintaan tulee niin ilmoitettu 800taalan kitti hinta kuulostaa kyllä aika kovalta. Samalla hintaa myydään esim. Panasonicin G5:ttä jossa kääntyvä näyttö, etsin ja laajempi obiskavalikoima. Sonyn mallistoon en ole tutustunut, mutta eikös NEX-5n vastanne Canonia? EF adaptereita taitaa saada muillekkin peilittömille, joten tuoko Canonin oma palikka jonkun lisäedun? Adapteri kuitenkin kustantanee pitkälti toista sataa euroa, joten onko sellainen mielekästä ostaa jos laukusta löytyy vain pari vaatimatonta EF-S obiskaa?
Mitä kameran ulkonäköön tulee niin aika turvallisilla vesillä mennään. Itse tykkään retrosta, tuollainen kun olisi ollut niin kyllä olisi ollut taas kamerapornoa kuolattavaksi:
http://cdn2.ubergizmo.com/wp-content/up ... ncept3.jpg
Tossa ekassa sä otit asiayhteyden pois. Siinä oli kyse tuulen vaikutuksesta. Silloin kun tuuli puhaltaa voimakkaasti kohti mikrofonia ja sulla ei ole mikrofonin päällä tuulisuojaa eli "karvaturria" tuuli aiheuttaa ikävän ääniefektin jota ei siedä kovin moni. Varsinkin silloin joutuu editoimaan äänen pois ja korvaamaan sen muilla äänillä kuten musiikilla. Tossa on yksi videonpätkä mikä näyttää sisäisten mikrofonien ongelmia muutamassa kuvaustilanteessa ja kuulet siitä hyvin miksi ulkoinen mikrofoniliitin on syytä olla olemassa jotta mikrofonin voi asettaa niin, että äänestä tulee käyttökelpoinen. Jos sulle on kehtaamiskysymys olla käyttämättä karvaturria niin miten sä kehtaat esiintyä kuvauspaikalla pokkarin kokoisella kameralla. Karvaturri ei paljoa haittaa silloin kun viereen tulee kymmenen lehtikuvaajaa ammattijärkkäreiden ja salamavalojen kanssa kuvaamaan.
http://www.youtube.com/watch?v=BrPdBpC0LTA
ps.
Tässä toinen esimerkki ääniongelmasta
http://www.youtube.com/watch?v=hWFUvp29ZF8
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit.
Acta est fabula, plaudite!
Acta est fabula, plaudite!