Luotettavien kauppakump. ketju
-
- Viesti:
-
- Viesti:
kravatti - Reipas ja luotettava ostaja
http://heinosenjanne.com/blog" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viesti:
-
Lars (+) myyjänä. Jalusta on hyväksi todettu.
ostajana (+) Oulun tienoilta henkilö, joka soitti minulle (18-200), en tiedä nimimerkkiäsi, laita yv, jos olet foorumilainen ja haluat kiitoksen. Osto hoitui mallikkaasti.
Muulle myyjälle (-) terveisiä, että en maksa etukäteen tilille rahaa, jos en saa tarkistettua luottotietoja salaisen puhelinnumeron/osoitteen/vaillinaisten nimitietojen ... vuoksi, eikä ole kivaa, jos "kiireinen" myyjä myy ostajalle varaamansa tavaran toiselle jo ennen kuin antaa oikeat tiedot luottotietojensa tarkistamiseksi.
ostajana (+) Oulun tienoilta henkilö, joka soitti minulle (18-200), en tiedä nimimerkkiäsi, laita yv, jos olet foorumilainen ja haluat kiitoksen. Osto hoitui mallikkaasti.
Muulle myyjälle (-) terveisiä, että en maksa etukäteen tilille rahaa, jos en saa tarkistettua luottotietoja salaisen puhelinnumeron/osoitteen/vaillinaisten nimitietojen ... vuoksi, eikä ole kivaa, jos "kiireinen" myyjä myy ostajalle varaamansa tavaran toiselle jo ennen kuin antaa oikeat tiedot luottotietojensa tarkistamiseksi.
-
Siis mitä? Saako nykyään kuka tahansa tarkastaa kenen tahansa luottotiedot? Minä en ainakaan myy kenellekkään yhtään mitään, jos ostaja alkaa utelemaan tietojani, ja ilmoittaa tarkistavansa niillä minun luottotietoni.piirtaja kirjoitti:Lars (+) myyjänä. Jalusta on hyväksi todettu.
Edit:
Muistelinkin, että asunnon vuokraaja saa tiedot tarkistaa.
http://www.asiakastieto.fi/muut_palvelu ... tarkistus/
Toisen henkilön luottotietojen tarkastaminen
Toisen henkilön luottotiedot saa tarkastaa lain sallimissa tapauksissa, kuten luotollisia sopimuksia tehtäessä ja rahaa lainattaessa. Erityisen tärkeää luottotiedot on tarkastaa, kun olet vuokraamassa asuntoasi, koska rahallinen riski on suuri.
-
Juu, kuka vaan saa tarkistaa luottotiedot ainakin parista paikasta. Asiallinen peruste täytyy olla, peruste voi olla esim. luotonmyöntö
(lainaat toiselle rahaa, vuokraat omaisuuttasi tai myyt velaksi), luotonvalvonta (velallisesi maksukäyttäytyminen), kysyttävän henkilön oma suostumus.
Itse tarkistan luottotiedot, jos ostos pitää maksaa etukäteen yksityishenkilön tilille. Eiköhän se ole rahan lainaamista toiselle niin kauan, kunnes hän on postittanut tuotteen minulle, mutta kysyn kuitenkin suostumuksen. Luottotiedot tarkistan sen vuoksi, että ei ole varmaa etukäteen, postittaako myyjä tuotteen ja siinä kunnossa kuin ilmottaa sitä myyvänsä, ja luottotiedottomalta rahan takaisin saaminen saattaa olla turhaa.
Herättää epäilyksiä, jos kauppakumppanin nimi/osoitetiedot/puhelinnumero ei täsmää, ja hän haluaa maksun etukäteen tilille.
Jos käydään kasvokkain kauppaa samalla paikkakunnalla, en näe tarvetta tarkistaa myyjän tietoja, kun tavaran kunnon voi siinä tarkistaa ja sen saa maksaessaan itselleen. Kasvokkain kauppa käy nimimerkinkin kanssa. Jos myyjä lähettää tavaran postiennakolla niin, että sen saa tarkistaa ennen maksua postissa, niin silloin mielestäni luottotietoja ei ole tarpeen tarkistaa.
Jos ostos on arvokkaampi, on parempi että myyjällä on ostokuitti. Kuitista näkyy, onko takuuta jäljellä, ja tavara on myyjän oma. Ostaja saattaa myös saada kuitin avulla ostoksen verotuksessa vähennettäväksi, ammatista riippuen.
Kukin miettii itse, millä tavalla kaupaa käy.
(lainaat toiselle rahaa, vuokraat omaisuuttasi tai myyt velaksi), luotonvalvonta (velallisesi maksukäyttäytyminen), kysyttävän henkilön oma suostumus.
Itse tarkistan luottotiedot, jos ostos pitää maksaa etukäteen yksityishenkilön tilille. Eiköhän se ole rahan lainaamista toiselle niin kauan, kunnes hän on postittanut tuotteen minulle, mutta kysyn kuitenkin suostumuksen. Luottotiedot tarkistan sen vuoksi, että ei ole varmaa etukäteen, postittaako myyjä tuotteen ja siinä kunnossa kuin ilmottaa sitä myyvänsä, ja luottotiedottomalta rahan takaisin saaminen saattaa olla turhaa.
Herättää epäilyksiä, jos kauppakumppanin nimi/osoitetiedot/puhelinnumero ei täsmää, ja hän haluaa maksun etukäteen tilille.
Jos käydään kasvokkain kauppaa samalla paikkakunnalla, en näe tarvetta tarkistaa myyjän tietoja, kun tavaran kunnon voi siinä tarkistaa ja sen saa maksaessaan itselleen. Kasvokkain kauppa käy nimimerkinkin kanssa. Jos myyjä lähettää tavaran postiennakolla niin, että sen saa tarkistaa ennen maksua postissa, niin silloin mielestäni luottotietoja ei ole tarpeen tarkistaa.
Jos ostos on arvokkaampi, on parempi että myyjällä on ostokuitti. Kuitista näkyy, onko takuuta jäljellä, ja tavara on myyjän oma. Ostaja saattaa myös saada kuitin avulla ostoksen verotuksessa vähennettäväksi, ammatista riippuen.
Kukin miettii itse, millä tavalla kaupaa käy.
-
Re: Tattiotassa
Jep, taas yksi tuollainen "ostaja" tuli tällä viikolla vastaan.wosse kirjoitti:En tiedä onko muut törmänneet tähän, mutta mulla on käytännössä käynyt nyt kaksi kertaa. Toisessa olin myyjänä ja toisessa ostajana.
Tehdään kauppaa ja päästään siihen vaiheeseen, että aletaan sopimaan postituksesta, niin yhtäkkiä ilmoitetaan, että emmä ostakaan kuin ostin jo toisen tai sitten toisessa tapauksessa, että emmä myykkään sulle kun sain 10€ enemmän toiselta. Onko tämä nykyään joku yleinen kauppatapa vai onko mulla ymmärryksessä vikaa?
Vaikka ei olekaan kyse mistään one's in lifetime kaupoista niin nostaa verenpainetta. Pitäisi melkein perustaa ei suositeltavien kauppakumppanien ketju.
Koettakaa nyt ihmiset (sekä ostajat että myyjät) tajuta että jos kaupoista on jo sovittu, niin lähtökohtaisesti kummallakaan osapuolella ei ole oikeutta enää kauppoja lähteä yksipuolisesti perumaan. Se onko raha tai tavara vielä siirtynyt on tässä asiassa epärelevanttia. Jos ei tunnu uskottavalta niin lukekaa kauppalakia.
-
- Viesti: