PC vs MAC kuvankäsittelyyn
-
PC vs MAC kuvankäsittelyyn
Haluisin tiedän mielipiteet otsikon kysymykseen. Lähes kaikki ammattikuvaajat käyttävät kyllä MACciä mutta mikä on teidän mielipide?
Nikon D5100 _ Aloittelija kuittaa!
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Täältä ääni mäkille. Mielipiteeni perustuu kokemukseen, ei mihikään uskontoon tahi teoreettisiin haihatteluihin.
Mä oon tietokoneitten kanssa pulannut 80-luvun puolesta välistä asti mutta vasta viime kesänä hommasin ihan oman mäkkini.Tuossa vajaan kolmenkymmenen vuoden aikana tuli mäkkiin törmättyäkin muttei kokemukset olleet kovinkaan rohkaisevia. Kehitys se vissiin kehittyy.
Käyttöjärestelmiä oon kahlannu veeämässät, uniksit, dossit ja wintousat. Osaan näistä oon tutustunna ihan alustapitäen. Dossin ja sen jälkeisen ikkuna-irivityksen kanssa on ollut pakko kompuroida reilun parikymmentä vuotta erinäisistä syistä johtuen.
Onneksi herra Thorvalds päätti luoda Minixille vaihtoehedon. Tämän käyttöjärjestelmän kehittymistä on ollut ilo seurata alusta alkaen. Nykyäänhän se on aivan joka käyttäjälle soveltuva softakokonaisuus. Sitä tuli kaikennäköisissä raudoissa ajeltua mm. itsekasaamassani DECin Alpha pohjaisessa myllyssä.
Mitä nyt sitten tulee kuvankäsittelyyn niin mulla digikamera on ollut 2000-luvun puolesta välistä asti. Kuvia olen purkanut tietokoneelle oli se sitten Windows tai Linux. Mitään varsinaista kuvankäsittelyä en silloin harrastanut eli kuvia lähinnä varastoin. GIMPiin tuli kuitenkin aikaa myöten Linuxissa tutustuttua ja sillä varmaan olisin pärjännytkin. Mutta.
Vuosi sitten keväällä jonkun aikaa siitä kun ostin ensimmäisen digijärkkärini menin kokeilemaan Lightroomia ihan vaan sillä että tietäisin mistä puhutaan. Adoben huumediilerimäinen markkinointi toimii vaarallisen tehokkaasti ja jäinkin silläkurin samantien koukkuun. Eli goodbye Linux.
Hetken aikaa pohdin jopa windowskoneen hommaamista mutta vaihtoehdot sillä haavaa olivat vähissä tai sitten liian hintavia kokoonpanoja (joista suurimman osan olisi sitäpaitti joutunnu kasaamaan ite).
Lightroomia en ole kovin paljoa käyttänyt wintousassa mutta aina kun niin teen niin tulee mäkkiä ikävä. Niin paljon se takkuaa ja monasti sen päälle kaatuu.
Tämä on mun rehellinen mielipiteeni asiasta kun sitä vartavasten kysyttiin. Jokainen tekee toki valintansa itse mutta minä lämpimästi suosittelen mäkkiä jos haluaa konettansa käyttää eikä taistella sen kanssa.
Mä oon tietokoneitten kanssa pulannut 80-luvun puolesta välistä asti mutta vasta viime kesänä hommasin ihan oman mäkkini.Tuossa vajaan kolmenkymmenen vuoden aikana tuli mäkkiin törmättyäkin muttei kokemukset olleet kovinkaan rohkaisevia. Kehitys se vissiin kehittyy.
Käyttöjärestelmiä oon kahlannu veeämässät, uniksit, dossit ja wintousat. Osaan näistä oon tutustunna ihan alustapitäen. Dossin ja sen jälkeisen ikkuna-irivityksen kanssa on ollut pakko kompuroida reilun parikymmentä vuotta erinäisistä syistä johtuen.
Onneksi herra Thorvalds päätti luoda Minixille vaihtoehedon. Tämän käyttöjärjestelmän kehittymistä on ollut ilo seurata alusta alkaen. Nykyäänhän se on aivan joka käyttäjälle soveltuva softakokonaisuus. Sitä tuli kaikennäköisissä raudoissa ajeltua mm. itsekasaamassani DECin Alpha pohjaisessa myllyssä.
Mitä nyt sitten tulee kuvankäsittelyyn niin mulla digikamera on ollut 2000-luvun puolesta välistä asti. Kuvia olen purkanut tietokoneelle oli se sitten Windows tai Linux. Mitään varsinaista kuvankäsittelyä en silloin harrastanut eli kuvia lähinnä varastoin. GIMPiin tuli kuitenkin aikaa myöten Linuxissa tutustuttua ja sillä varmaan olisin pärjännytkin. Mutta.
Vuosi sitten keväällä jonkun aikaa siitä kun ostin ensimmäisen digijärkkärini menin kokeilemaan Lightroomia ihan vaan sillä että tietäisin mistä puhutaan. Adoben huumediilerimäinen markkinointi toimii vaarallisen tehokkaasti ja jäinkin silläkurin samantien koukkuun. Eli goodbye Linux.
Hetken aikaa pohdin jopa windowskoneen hommaamista mutta vaihtoehdot sillä haavaa olivat vähissä tai sitten liian hintavia kokoonpanoja (joista suurimman osan olisi sitäpaitti joutunnu kasaamaan ite).
Lightroomia en ole kovin paljoa käyttänyt wintousassa mutta aina kun niin teen niin tulee mäkkiä ikävä. Niin paljon se takkuaa ja monasti sen päälle kaatuu.
Tämä on mun rehellinen mielipiteeni asiasta kun sitä vartavasten kysyttiin. Jokainen tekee toki valintansa itse mutta minä lämpimästi suosittelen mäkkiä jos haluaa konettansa käyttää eikä taistella sen kanssa.
-
Olen sekakäyttäjä, en huomaa kuvankäsittelyssä mitään eroa teen sitä sitten pc:llä tai mäkillä. Syy voi olla siinä, että käytän molemmissa samoja Adoben ohjelmia näihin tarkoituksiin, lisäksi koneen muu käyttö on muutenkin samoilla ohjelmilla menevää, esim. Chromen selain, VLC jne jne.
Henk.koht. ostaisin (ja ostankin) aina itselle sopivimman tuotteen, oli se sitten kamera, auto, tietokone tai bokserit.
Ketjun aloittaja voisi myös hieman avata minkälaista on hänen kuvankäsittelynsä, satunnaista, ammattimaista, mitä ohjelmia on tottunut käyttämään, minkälaisia teho- ja tallennustilavaatimuksia on, tarvitaanko läppäri vaiko pöytäkone jne.
Otin esille tuon kahtiajaon pöytäkoneiden ja läppärien osalta lähinnä siksi, että Applella juuri uusiutui läppärit melko asiallisiksi, mutta jos tarvetta on pöytäkoneelle, Applella ei ole oikein mitään tarjolla fiksuun hintaan eikä oikein muutenkaan. Minä en laske esim. iMacceja järkeviksi laitteiksi näytön edessä olevan lasilevyn takia, lisäksi niistä puuttuu korkeussäätö. Kumpikin ovat itselleni selkeitä deal breakereita. Mac Minit ovat vähän onnettomia ja Pro -mallisto on täysin järjetön kaikilta osin kotikäyttäjille.
Jaa-a, tämäkin on vähän kuin maalaisten mielipide, että Stockalla on aina kallista. Aika vaikeaa noita eri laitteita eri käyttöjärjestelmillä on suoraan verrata vain spekseistä ja vetää johtopäätöksiä vain niiden perusteella. Omien kokemuksien mukaan se ei ainakaan noin yksioikoista ole.Holden kirjoitti:Vastaavasta tehosta saa MACissa maksaa huomattavasti enemmän kuin Windows-koneesta. Muuten varmasti MACit hyviä koneita.
Henk.koht. ostaisin (ja ostankin) aina itselle sopivimman tuotteen, oli se sitten kamera, auto, tietokone tai bokserit.
Ketjun aloittaja voisi myös hieman avata minkälaista on hänen kuvankäsittelynsä, satunnaista, ammattimaista, mitä ohjelmia on tottunut käyttämään, minkälaisia teho- ja tallennustilavaatimuksia on, tarvitaanko läppäri vaiko pöytäkone jne.
Otin esille tuon kahtiajaon pöytäkoneiden ja läppärien osalta lähinnä siksi, että Applella juuri uusiutui läppärit melko asiallisiksi, mutta jos tarvetta on pöytäkoneelle, Applella ei ole oikein mitään tarjolla fiksuun hintaan eikä oikein muutenkaan. Minä en laske esim. iMacceja järkeviksi laitteiksi näytön edessä olevan lasilevyn takia, lisäksi niistä puuttuu korkeussäätö. Kumpikin ovat itselleni selkeitä deal breakereita. Mac Minit ovat vähän onnettomia ja Pro -mallisto on täysin järjetön kaikilta osin kotikäyttäjille.
-
Mulla ei ole kaatunut, mutta moni Maccikäyttäjä sen sijaan valittaa että esim Photoshop ja ACR kaatuvat jatkuvasti Mac OS:ssa. Mene ja tiedä. WIN7 on mulla ollu erittäin vakaa ja toimiva käyttis.kebax kirjoitti: Lightroomia en ole kovin paljoa käyttänyt wintousassa mutta aina kun niin teen niin tulee mäkkiä ikävä. Niin paljon se takkuaa ja monasti sen päälle kaatuu.
-
Mulla on Win7-kone jossa on i7 3930k ja saan sillä Photoshop benchmarkeissa samanlaiset tehot kun jollain 3500 - 4000 euron Mac Prolla. Yksikään iMacci esim ei ole tehoissa lähimaillakaan. Ja mun kone maksoi about puolet siitä mitä vastaavan tehoinen Photari Macci olis maksanu. Puhumattakaan siitä, että mitä vastaava Macci olis maksanu kun käyttöjärjestelmä ja softat olisi asennettu SSD-raidille, kuten omassa koneessani. Noi peruskokoonpanothan on ihan yhdellä mekaanisella kiintolevyllä. Vastaavasta Macci SSD-raidilla olisi helposti 2-3 kertaa kalliimpi.bababoboo kirjoitti:Jaa-a, tämäkin on vähän kuin maalaisten mielipide, että Stockalla on aina kallista. Aika vaikeaa noita eri laitteita eri käyttöjärjestelmillä on suoraan verrata vain spekseistä ja vetää johtopäätöksiä vain niiden perusteella. Omien kokemuksien mukaan se ei ainakaan noin yksioikoista ole.Holden kirjoitti:Vastaavasta tehosta saa MACissa maksaa huomattavasti enemmän kuin Windows-koneesta. Muuten varmasti MACit hyviä koneita.
-
Mutta juuri niin kuten Guzmo sanoi: ei sillä ole lopputulokseen mitään merkitystä kumman käyttöjärjestelmän päällä ne softat pyörii. Vakaasti toimii sekä Lightroom 4.1 sekä Photoshop CS6 omassa WIN7-koneessa.
Nyt on kyllä tiukassa harkinnassa hommata tuo uusi Macbook Pro sen Retina-näytön ansiosta, joten jos se tulee hankittua, niin sitten voi olla omakohtaistakin kokemusta Macilla kuvankäsittelystä :)
Nyt on kyllä tiukassa harkinnassa hommata tuo uusi Macbook Pro sen Retina-näytön ansiosta, joten jos se tulee hankittua, niin sitten voi olla omakohtaistakin kokemusta Macilla kuvankäsittelystä :)
-
- Viesti:
Win 7 oli kyllä huima parannus Windowsmaailmassa. On hyvä ja vakaa vehjes.
Jos läppäriä tarvittisin valokuvaamisessa, niin Mac vois olla vahvoilla.
Teen kuitenkin kaikki valokuvaukseen liittyvät pöytäkoneella niin hampurilais (i) Mac ei todellakaan kiinnosta.
Teen kuitenkin kaikki valokuvaukseen liittyvät pöytäkoneella niin hampurilais (i) Mac ei todellakaan kiinnosta.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
Juu samoilla linjoilla. iMaccihan on käytännössä läppärin rauta pöytänäytön sisällä. Mutta läppäriksi Macci kyllä kävisi hyvin, nimenomaan koska rautapuoli on Windows-puolellakin hyvin pitkälti valmistajien määrittelemä, toisin kuin pöytäkoneissa, joissa voi viritellä mieleisensä koneen jos jaksaa. Mulle se sopii, kaikille ei.Hannu KH kirjoitti:Win 7 oli kyllä huima parannus Windowsmaailmassa. On hyvä ja vakaa vehjes.
-
Ei. Jos näyttävyys ja kompaktius on pöytäkoneen ykkösasia niin eiköhän se ole tässä tapauksessa ihan hyvä valinta. Mutta samaan hintaan saa kyllä paljon tehokkaammankin kuvankäsittelykoneen.alspe kirjoitti:iMac on kuitenkin muutakin kuin vain pöytäkone. Vai onko paljon muita parempia ja halvempia jotka on puristettu yhtä näyttävään ja kompaktiin pakettiin?
-
- Viesti:
-
Mikä siinä Lightroomissa mättää Windows-maailmassa, jos mäkkiä tulee ikävä?kebax kirjoitti:Siltä se minustakin alkuun vaikutti. Myöhemmin näytti että roskat on vaan lakaistu maton alle. Mutta eihän siinä mitään, jos sillä tulee toimeen niin sillä tulee toimeen.Hannu KH kirjoitti:Win 7 oli kyllä huima parannus Windowsmaailmassa. On hyvä ja vakaa vehjes.
-
Opiskelin 70-luvulla tietotekniikkaa, oman tietokoneen hankin 80-luvun alusta, olen käyttänyt kebaxin kanssa samoja käyttöjärjestelmiä ja kuvannut digikameralla vuodesta 1992 (tai ainakin 1993). Ihastuin Apple II:een 70-luvulla. Tein 80-luvun alussa töitä IBM PC:llä. Ihastuin Alduksen PhotoStyleriin, jonka parhaat puolet siirrettiin Photoshop 3:een. Valitettavasti kokemus menettää merkityksen kun maailma muuttuu.kebax kirjoitti:Täältä ääni mäkille. Mielipiteeni perustuu kokemukseen, ei mihikään uskontoon tahi teoreettisiin haihatteluihin.
Mä oon tietokoneitten kanssa pulannut 80-luvun puolesta välistä asti mutta vasta viime kesänä hommasin ihan oman mäkkini.
Olen viimeisen vuoden aikana ehkä viikon työstänyt kuvia Macilla ja muulloin käyttänyt PC:tä. Kun ohjelmat on samat, erot on niin pienet, että parin päivän kuluttua en niitä huomaa. Toki pidän enemmän PC-maailmasta, josta löydän tutun skannerin ja muut harvemmin tarvittavat oheislaitteet. Useimmat kavereista vannoo Macin nimeen.
Taisi olla 80-luvulla kun Mac mainosti, että 99 % sen käyttäjistä on tyytyväinen Macciin. Macillä on parempi imago, mutta muuten laitteet on kokolailla yhtä hyviä. Kumpaakin hermostuu välillä, mutta molemmilla voi tehdä työtä.
-
- Viesti:
Ja siksi about ainoa macci mikä kiinnostaisi PC-pöytäkonetta käyttävää ja uudesta 6-ytimisestä PC:stä haaveilevaa. Kaverilla noita ollut jo useampi kotikäytössä, tehoa ei vaan voi olla liikaa.bababoboo kirjoitti:... Pro -mallisto on täysin järjetön kaikilta osin kotikäyttäjille.
Ja tässä se syy tulikin miksi mulla ei taida jatkossakaan tuollaista Mac Pro:ta olla olkoonkin vaikka kuinka mukava laite.Holden kirjoitti:Mulla on Win7-kone jossa on i7 3930k ja saan sillä Photoshop benchmarkeissa samanlaiset tehot kun jollain 3500 - 4000 euron Mac Prolla.
Jos läppäriä ois hommaamassa niin tuo näyttöjuttu on nyt sellainen että varmasti menis itelläkin Macbook vakavaan harkintaan. PC-puolen läppäreistä ei hyvää näyttöä ja hyvää mekaniikkaa helposti löydy, tai ainakin ne maksaa liikaa mulle.Holden kirjoitti:Nyt on kyllä tiukassa harkinnassa hommata tuo uusi Macbook Pro sen Retina-näytön ansiosta, joten jos se tulee hankittua, niin sitten voi olla omakohtaistakin kokemusta Macilla kuvankäsittelystä :)
Kotona ollut Vista 64-bit 4 vuotta ja töissä Win 7 64-bit kai kohta pari vuotta, mitään varsinaista eroa 7:n hyväksi en ole vielä havainnut. Varmaan eroja on, mutta ei ne mulle kyllä näy.Hannu KH kirjoitti:Win 7 oli kyllä huima parannus Windowsmaailmassa. On hyvä ja vakaa vehjes.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Mun kokemukset Vistasta oli musertavat. Saattaa olla jotain yhtensopivuusongelmia, mutta tässä koneessa se ei toiminut paljon kuinkaan, piti vaihtaa takaisin XP:hin joka vaihtui sen jälkeen Seiskaan.Rockford kirjoitti:Kotona ollut Vista 64-bit 4 vuotta ja töissä Win 7 64-bit kai kohta pari vuotta, mitään varsinaista eroa 7:n hyväksi en ole vielä havainnut. Varmaan eroja on, mutta ei ne mulle kyllä näy.Hannu KH kirjoitti:Win 7 oli kyllä huima parannus Windowsmaailmassa. On hyvä ja vakaa vehjes.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.