Kuun kuvaaminen?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
marco_m

Viesti Kirjoittaja marco_m »

Toffe kirjoitti:Sain viime kesänä/syksynä kirkkaana yönä taltioitua planeetan, jonka ympäriltä erottui kolme kuuta (Canonin vanha S5 IS, polttoväli 432mm, valotusaika pitkä).

Onko se Jupiter? Luulin sitä Marsiksi tai Venukseksi.
Jos se oli selvästi melkeinpä kirkkain taivaankappale ( ei lasketa kuuta ) niin uskoisin että oli jupiter. tuolla polttovälillä vielä ajateltuna. 3-4 kuuta yleensä samaan aikaan paistelee jupiterin ympärillä.
Nytten jos ihmettelee mitä taivaalla näkyy, niin iltaisin mm. 9 aikoihin lännen suunilla näkyy jupiter sekä venus vierekkäin ja vastapuolella idässä on mars, se hieman punertava kaveri. kaikki nuo oikeastaan rupeaa näkymään kun taivas hieman tummenee..
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
keskone

Viesti Kirjoittaja keskone »

Jupiter näkyy juuri näinä aikoina Venuksen vieressä melkoisesti himmeämpänä.
___________________________________________________________________________________________________________

Puhkipoltetusta kuusta lähes suoraan alapuolella (hieman oikealla) Jupiter neljän suurimman kiertolaisensa kera.
200mm ja 2.5s saavat jo kaiken selkeästi "venymään". Näkyy selvästi täydellä koolla katsottaessa.
Ehkä otin,ehkä en.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Helpointa on katsoa tuolta mitä on, tulee olemaan, ja oli joskus mainittuna hetkenä: http://www.ursa.fi/extra/tahtikartta/

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
keskone

Viesti Kirjoittaja keskone »

OskuK kirjoitti:Helpointa on katsoa tuolta mitä on, tulee olemaan, ja oli joskus mainittuna hetkenä: http://www.ursa.fi/extra/tahtikartta/
Mitenkäs tuolta saa katsottua missä nuo Galilein kuut ovat?
Ehkä otin,ehkä en.
OskuK

keskone kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Helpointa on katsoa tuolta mitä on, tulee olemaan, ja oli joskus mainittuna hetkenä: http://www.ursa.fi/extra/tahtikartta/
Mitenkäs tuolta saa katsottua missä nuo Galilein kuut ovat?
Ne ovat Jupiterin liki aina ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

marco_m

Viesti Kirjoittaja marco_m »

Tosiaan jos vähän enemmän kiinnostaa asiat, niin stellarium kannattaa asennella, hyvä ilmainen ohjelma. saa selattua ajallisesti eteen ja taakse vuosia mitä on tuleman tai ollut ja tarkemmin pääsee katsomaan mm. mitkä kuut ovat esillä jupiterilla ja kaikkea muuta mukavaa.
Kipe

Viesti Kirjoittaja Kipe »

Naistenpäivän aamuyöllä pyöri työasiat mielessä, joten kävin kuvaamassa parvekkeelta kuun. Kuva

Tarkoitus oli testata uutta 7D:tä ja vanhaa Olympuksen 600/6.5 linssiä. ISO 100 aika 1/60 s ja aukko noin 12. Kuva on pienennetty noin puoleen.
jorevaan

Viesti Kirjoittaja jorevaan »

Alla olevasta linkistä,Minun Kuun kuvaus harjoittelu otoksiin.
vjk2010
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vjk2010 »

kiva ketju, täytyy joskus lueskella tämä oikein ajatuksen kanssa ennen kuin lähtee ottamaan kuusta kuvia. :) Itsellä ei taida olla vielä tarpeeksi zoomia mutta ehkä joskus (ja voihan sitä harjoitella lyhyemmilläkin).
ikiwanha km dynax 5d, sony a450, a37, a57, a58, ja jotain obiskoita lisukkeena
tommilauri

Viesti Kirjoittaja tommilauri »

mä tein kirjan kuusta ja myös sen kuvaamisesta.
http://www.docendo.fi/tuote/978-952-5912-47-0

tommi laurinsalo
OskuK

tommilauri kirjoitti:mä tein kirjan kuusta ja myös sen kuvaamisesta.
http://www.docendo.fi/tuote/978-952-5912-47-0

tommi laurinsalo
Kaksi peukkua!

Waldo's Peoplen Waldo:

pihka67

Viesti Kirjoittaja pihka67 »

Käyttäjällä jorevaan on upeita kuukuvia.

Itse opettelen kuun kuvaamista ja olisi kiva tietää millaista jälkikäsittelyä teet kuukuvillesi.
Esim. kuva IMG_1662 6.4-12 miellytti silmää. Onko se vaatinut muuta kuin rajausta ja kenties valkotasapainon ja valotuksen säätöjä?
OskuK

Ainakin todella reipas terävöitys reunan halosta päätellen...

Waldo's Peoplen Waldo:

jorevaan

Viesti Kirjoittaja jorevaan »

pihka67 kirjoitti:Käyttäjällä jorevaan on upeita kuukuvia.

Itse opettelen kuun kuvaamista ja olisi kiva tietää millaista jälkikäsittelyä teet kuukuvillesi.
Esim. kuva IMG_1662 6.4-12 miellytti silmää. Onko se vaatinut muuta kuin rajausta ja kenties valkotasapainon ja valotuksen säätöjä?
Kiitos myönteisestä palautteesta pihka67.
Minä alivalotan kuvatessa pykälän-kaksi suljinajalla-aukolla tarkoituksella,Jotta ei kuu missään tapauksessa palaisipuhki-loistaisi kuin aurinko.Pistemittaus ja kertatarkennus käytössä,Ja on hyvä näin kuvatessa muistaa se että,Lankalaukasimen nappi kerralla pohjaan,Kun on kohteella kuiteskin vauhtia aikaspaljon.
Kuvankäsittelyssä ajan DPP,n standartiajun ja usein Kontrastia-Valotusta hiukan säädän,Että kuun tummat alueet ja kraaterit erottuvat omaan silmään sopivasti.Terävöitystä kuukuvilleni yleensä lisään DPP,n asteikolla 85-120 mielestäni varsin maltillisesti kuitenkin.Kuvaan siis jpg,nä.
Tämä kuukuvani no 1662 on kameraharrastukseni otos no 1662,on jatkuva kuvalaskuri.
Kuvausta olen harrastanut nyt noin 3v,Ja tällähetkellä kuvausmääräni on tasan 7791 kpl.Joten ei minun taidoilla oikein pysty-osaa tarkempia ohjeita-neuvoja monestikkaan antaa.
Vastaa Viestiin