Olympus OM-D

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

kapama-7 kirjoitti:Tuossa vertailua:

http://www.mu-43.com/f92/comparison-oly ... not-22600/
Tuon perusteella ei sitten taas olekaan mitään syytä korkkailla kuohujuomaa. Noiden kuvien pohjalta voi sanoa, että OM-D on hyvä, mutta ei poikkeuksellinen.

No, odotellaan dpreview:n testiä, joka puutteineen kaikkineen kuitenkin mahdollistaa samoissa olosuhteissa, samasta kohteesta otettujen kuvien vertailua. Käytännön kuvaamisen kanssahan noilla pikseliviilauksilla ei ole suurta tekoa, mutta kun muuten ei näihin enää eroja saa.

Eli siis tämmöistä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Holden

Viesti Kirjoittaja Holden »

E-M5:n kennovakaaja kuulemma vakaa myös etsinkuvan. Itse en ole kameraa koskaan nähnyt saati kädessä pitänyt, mutta näin olen lukenut.
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Holden kirjoitti:E-M5:n kennovakaaja kuulemma vakaa myös etsinkuvan. Itse en ole kameraa koskaan nähnyt saati kädessä pitänyt, mutta näin olen lukenut.
Minusta kyllä vakaamaton etsinkuva kertoo paremmin kuvausotteen tukevuudesta, mutta tämä on tietysti minun oma mielipiteeni. Myös se vakaamaton etsinkuva on ainakin kuvanottotapahtuman alkupäässä, mihin korjauksia tuleekin ensin tehdä.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Holden

määvaan kirjoitti:
Holden kirjoitti:E-M5:n kennovakaaja kuulemma vakaa myös etsinkuvan. Itse en ole kameraa koskaan nähnyt saati kädessä pitänyt, mutta näin olen lukenut.
Minusta kyllä vakaamaton etsinkuva kertoo paremmin kuvausotteen tukevuudesta, mutta tämä on tietysti minun oma mielipiteeni. Myös se vakaamaton etsinkuva on ainakin kuvanottotapahtuman alkupäässä, mihin korjauksia tuleekin ensin tehdä.
Kyllähän optinen kuvanvakaajakin vakauttaa etsinkuvan. Saahan kummankin vakaajan toki pois päältä jos haluaa tärisevämmän etsinkuvan.
mremonen
Viesti:

Tietysi vakaa, kun siinä on EVF. Kennovakaaja ei toimi optisella etsimellä. Luonnollisesti koska etsinkuvaa ei muodosteta kennolta.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

määvaan kirjoitti:
Sanoisin, että jollain kummalla tavalla se rentouttaa kun etsinkuva on vakautettu. Jos taas ei, niin tulee puristettua kameraa enemmän, mikä loppupeleissä vaan lisää tärähdysvaaraa. Tämä siis ihan tavallisten peilijärkkärien perusteella sanottuna.

Olympuksen uuden vakaajan etuna on myös se, että se korjaa kiertoa.
nihtila

Viesti Kirjoittaja nihtila »

mremonen kirjoitti:
Tietysi vakaa, kun siinä on EVF. Kennovakaaja ei toimi optisella etsimellä. Luonnollisesti koska etsinkuvaa ei muodosteta kennolta.
Vaikka se itsestäänselvyydeltä tuntuu, PENit eivät tätä tee? Vakaaja aktivoidaan tietääkseni vasta kuvanottohetkellä. En tiedä miten vakaajan tekniikka on uudistunut muutenkin, kuin vapausasteita lisäämällä. Luulisi että vakaaja hyötyy siitä, että sitä ajetaan hetki ennen kuvan ottamista, eli juurikin esimerkiksi tarkennusvaiheesta eteenpäin.
mremonen
Viesti:

nihtila kirjoitti:Vaikka se itsestäänselvyydeltä tuntuu, PENit eivät tätä tee? Vakaaja aktivoidaan tietääkseni vasta kuvanottohetkellä.
This was news to me! Toisaalta ymmärrettävää jos sitä tarkastelee lämmöntuoton kannalta: jatkuvasti ajettuna tuo vakaaja lämmittää kennoa entisestään. Tai näin muistan jostain lukeneeni, kun oli vertailtu IBIS vs. objektiivissa tapahtuva vakautus.
JiiPeeM

Viesti Kirjoittaja JiiPeeM »

Olen ymmärtänyt (en kokeillut) että vakaaja menee päälle siinä vaiheessa kun laukaisin painetaan puoliväliin.
mremonen
Viesti:

Sitten se on sama kuin näissä missä vakaaja on lasissa (kuten useimmat DSLR:t ja esim. Sony NEX). Eli kyllä se tarkennusvaiheessa vakaa etsinkuvankin.
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Holden kirjoitti:
määvaan kirjoitti:
Kyllähän optinen kuvanvakaajakin vakauttaa etsinkuvan. Saahan kummankin vakaajan toki pois päältä jos haluaa tärisevämmän etsinkuvan.
Runkovakain on myös optinen vakain, muttei se näissä läpsyväpeilillisissä vakauta etsinkuvaa. Etsinkuva vakautetaan kunnon kuvausotteella niin hyvin kuin vaan voidaan, runkovakaaja hoitaa sitten loppuvakautuksen kuvaan. Tuo yhdistelmä ainakin kasvattaa kuvaajaa oikeisiin kuvausotteisiin.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

määvaan kirjoitti:
Holden kirjoitti:
määvaan kirjoitti: Minusta kyllä vakaamaton etsinkuva kertoo paremmin kuvausotteen tukevuudesta, mutta tämä on tietysti minun oma mielipiteeni. Myös se vakaamaton etsinkuva on ainakin kuvanottotapahtuman alkupäässä, mihin korjauksia tuleekin ensin tehdä.
Runkovakain on myös optinen vakain, muttei se näissä läpsyväpeilillisissä vakauta etsinkuvaa. Etsinkuva vakautetaan kunnon kuvausotteella niin hyvin kuin vaan voidaan, runkovakaaja hoitaa sitten loppuvakautuksen kuvaan. Tuo yhdistelmä ainakin kasvattaa kuvaajaa oikeisiin kuvausotteisiin.
Ok. Ja kaikkein kasvattavinta on sitten se kun ei ole vakaajaa ollenkaan ;-)
Lexar

Viesti Kirjoittaja Lexar »

nomad: Ok. Ja kaikkein kasvattavinta on sitten se kun ei ole vakaajaa ollenkaan ;-)
Osui ja upposi....
Tonttu.T

Viesti Kirjoittaja Tonttu.T »

Sen vertaa mukavaa studio-säpleä pukkasi ulos, että pakkohan tuollainen härpäke oli pistää tilaukseen :)
jvviita

Viesti Kirjoittaja jvviita »

Dpreview:n testikuvia http://www.dpreview.com/previews/olympusem5/7
Aikamoinen parannus ainakin E-P3:n verrattuna korkeilla herkkyyksillä. =)
mremonen
Viesti:

jvviita kirjoitti:Dpreview:n testikuvia http://www.dpreview.com/previews/olympusem5/7
Todella hyvää jälkeä, varsinkin kun ottaa huomioon kennon koon. Ja myös vaikkei ottaisikaan: hyvin lähellä NEX 5n:ää.

En tosin katsonut noita jpg-kuvia, vaan RAW:eja.
markku55

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Mielestäni Oly pärjää jpeg kuvissa jopa paremmin, ISO6400 on vielä ihan ok sellaisinaan.
RAW kuvat tietysti edellyttää kohinanpoistoa, eikä näistä näy miten hyvin se itse kunkin kameran tuottaman tuloksen suhteen eri softilla onnistuu.
Pistin muuten NEX7:n neljänneksi vertailtavaksi, ei ole huono sekään.
Sony A7R 3, A6500, 5n, Pentax K-30, Olympus E-PL5,-6,-7, E-M1, iso joukko AF/MF laseja ja vanhaa filmi sälää
Lexar

Viesti Kirjoittaja Lexar »

markku55 kirjoitti:Mielestäni Oly pärjää jpeg kuvissa jopa paremmin, ISO6400 on vielä ihan ok sellaisinaan.
RAW kuvat tietysti edellyttää kohinanpoistoa, eikä näistä näy miten hyvin se itse kunkin kameran tuottaman tuloksen suhteen eri softilla onnistuu.
Pistin muuten NEX7:n neljänneksi vertailtavaksi, ei ole huono sekään.
Heräsi lähinnä vain kysymys...että jokohan sen shampanja-, tai paremman luokan Cava pullon kehtaa poksautella (etenkin kun noita ''työsuhdelahjoja'' on pikkusen kertynyt...)
markku55

Viesti Kirjoittaja markku55 »

No, meikäläinen on ainakin näillä näkymin keräämässä pikkuhiljaa varoja E-M5:n hankintaan, varsinkin, kun tuo halpis E-PL1 tuottaa sekin ihan ok jälkeä, ja onhan noissa Minoltan/Sonyn kamoissa melkoinen koko ero.
Kun kokeilin vaikkapa Pentaxin pientä ja siroa 28-50mm FF zoomia Olyyn, se rupesi näyttämään melkoisen miehekkäältä opiskalta, ei sillä varmaan naisia saa, mutta olo on kuin Bemarin omistajalla ;D
Sony A7R 3, A6500, 5n, Pentax K-30, Olympus E-PL5,-6,-7, E-M1, iso joukko AF/MF laseja ja vanhaa filmi sälää
Holden

mremonen kirjoitti:
jvviita kirjoitti:Dpreview:n testikuvia http://www.dpreview.com/previews/olympusem5/7
Todella hyvää jälkeä, varsinkin kun ottaa huomioon kennon koon. Ja myös vaikkei ottaisikaan: hyvin lähellä NEX 5n:ää.

En tosin katsonut noita jpg-kuvia, vaan RAW:eja.
Kannattaa kiinnittää huomiota suljinaikoihin vertailuja tehdessä.
Vastaa Viestiin