Pokkarin valkotasapainon säätö sisäkuvissa
-
- Viestit: 299
- Liittynyt: Syys 23, 2003 21 : 19
- Paikkakunta: Tampere
Pokkarin valkotasapainon säätö sisäkuvissa
Kakkoskamerani, Minolta F100:lla ei selviydy valaistustilanteesta, kun huoneessa on muitakin valoja (loisteputkia tms.) kuin vaan sen oma salama. Siis värit menevät vahvasti punaisen puolelle, koska salaman valo ei riitä antamnaan riittävästi "oikeanväristä" valoa ja värit säätyvät liikaa kattolampun mukaan.
Onko kukaan keksinyt, miten värit saa sisäkuvissa paremmin kohdalleen? Editissäkään ei oikein säätövara riitä niitä oikaiseman.
Onko kukaan keksinyt, miten värit saa sisäkuvissa paremmin kohdalleen? Editissäkään ei oikein säätövara riitä niitä oikaiseman.
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Vaihtoehto A: sammuttaa muut valot
Vaihtoehto B: ei käytä salamaa
Joskus myös onnistuu, että salamaa käyttää vain täytteenä, jolla valaistuu lähinnä vain muuten varjoon jäävät osat. Tällöin valkotasapaino pitää asettaa kameran asetuksilla muun valaistuksen mukaan.
Muuta valoa pitää olla riittävästi ja salaman tehoa pitää useimmiten korjata käsin pienemmäksi.
Kysymys ei ole siitä, että "kamera säätää värejä". Salaman valon väri on varsin erilaista hehkulamppuihin nähden, puhumattakaan loisteputkista. Mitään helppoa, suoraviivaista tapaa ei oikein ole.
Vaihtoehto B: ei käytä salamaa
Joskus myös onnistuu, että salamaa käyttää vain täytteenä, jolla valaistuu lähinnä vain muuten varjoon jäävät osat. Tällöin valkotasapaino pitää asettaa kameran asetuksilla muun valaistuksen mukaan.
Muuta valoa pitää olla riittävästi ja salaman tehoa pitää useimmiten korjata käsin pienemmäksi.
Kysymys ei ole siitä, että "kamera säätää värejä". Salaman valon väri on varsin erilaista hehkulamppuihin nähden, puhumattakaan loisteputkista. Mitään helppoa, suoraviivaista tapaa ei oikein ole.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: Tammi 14, 2003 12 : 16
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 299
- Liittynyt: Syys 23, 2003 21 : 19
- Paikkakunta: Tampere
Homma voisi toimia siten, jos säätäisi WB:n salama/loisteputki -sekavalossa valkoiseen pintaan. Säätöä varten pitäisi olla lisänä salaman värilämpötilaa antava lamppu.olli R kirjoitti:Vaihtoehto A: sammuttaa muut valot
Vaihtoehto B: ei käytä salamaa
Joskus myös onnistuu, että salamaa käyttää vain täytteenä, jolla valaistuu lähinnä vain muuten varjoon jäävät osat. Tällöin valkotasapaino pitää asettaa kameran asetuksilla muun valaistuksen mukaan.
Muuta valoa pitää olla riittävästi ja salaman tehoa pitää useimmiten korjata käsin pienemmäksi.
Kysymys ei ole siitä, että "kamera säätää värejä". Salaman valon väri on varsin erilaista hehkulamppuihin nähden, puhumattakaan loisteputkista. Mitään helppoa, suoraviivaista tapaa ei oikein ole.
Olen ajatellut, että voisko (teoriassa?) manual WB-säätöä huijata siten, että balanssoisi sen vaan loisteputkivalossa? Säätöpinta ei olisi puhtaan valkoinen, vaan sopivassa määrin valkoisesta poikkeava. Tällöin wb säätyisi vääräksi loisteputkivalossa, mutta korjautuisi oikeaksi, kun lisänä tulisi salamavaloa?????????? Temppuiluksi menisi.....en tiedä menikö ajatukseni jo metsikköön.
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: Tammi 14, 2003 12 : 16
- Paikkakunta: Helsinki
Edelleen kehotan kokeilemaan kiinteällä asetuksella, normaalisti salaman on niin paljon muuta valaistusta tehokkaampi, että muulla valaistuksella ei kuvan valkotasapainon onnistumiseen ole juurikaan merkitystä. Tässä tapauksessa siis suljinaika kannattaa säätää mahdollisimman lyhyksi (lyhin aika jolla synkka toimii), koska pidempi valotusaika tietty päästää "vain" sitä muuta valoa kuvaan.
Toisaalta, jos valkotasapainon manuaalisäätöä haluaa käyttää, niin ainakin jos on kunnon manuaalisäätö, niin sen pitäisi laukaista myös salama eli säädön ajaksi salama kameraan kiinni ja päälle ja sitten manuaalisäätö.
Ja kolmanneksi, jos valoa oikeasti on niin paljon, että se vaikuttaa jo valkotasapainoon, niin sitten kannattaa kuvata jo ilman salamaa ja käyttää vaikka jalustaa.
Toisaalta, jos valkotasapainon manuaalisäätöä haluaa käyttää, niin ainakin jos on kunnon manuaalisäätö, niin sen pitäisi laukaista myös salama eli säädön ajaksi salama kameraan kiinni ja päälle ja sitten manuaalisäätö.
Ja kolmanneksi, jos valoa oikeasti on niin paljon, että se vaikuttaa jo valkotasapainoon, niin sitten kannattaa kuvata jo ilman salamaa ja käyttää vaikka jalustaa.
Håkan Mitts
Olympus E-M1 ja Olympus E-M1 mk ii
Olympus E-M1 ja Olympus E-M1 mk ii
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Jos kyse on vain siitä, että kameran automaattivalkotasapaino ei saa oikeaa väriä kohteeseen, niin siihen auttaa tosiaan käsin oikean tuntuisen asetuksen tekeminen kameraan.
Tuo kohteiden meneminen punaisiksi vain viittaisi siihen, että kamera valitsee automaattisesti flash-asennon salamaa käytettäessä.
Hiukan epäilen, että kyseessä on seuraavan kuvan tapainen ilmiö:
Kuvassa on kolme valkoista paperiarkkia, ensimmäinen n. metrin päässä kamerasta, toinen metrin taaempana, kolmas taas ruudulla metrin taaempana. Ensimmäistä valaisee vain suora salama, toista lisäksi spotti hehkulampulla, kolmatta lisäksi pöytälampussa oleva loisteputki.
Kamera on salama-valkotasapainoasetuksessa. Kamerassa on käsivalotus 1/60 s, f/7.1, ISO400, mutta salamalle valotus on mitattu etummaisesta arkista, joten se on valotettu suunnilleen oikein. Kamera on säätänyt salaman tehoa niin, että etummainen arkki on suunnilleen keskiharmaa.
Salaman valo putoaakin lähes puoleen seuraavaan arkkiin ja kolmanteen neljäsosaan. Vallitsevasta valosta tulee merkittävämpi valaisija. Samalla näiden valojen värit tulevat esille: hehkulampun punaisuus, loisteputken vihertävä keltaisuus.
Eli vaikka salama onkin kohteen valaisija, niin taustoihin ei sen valoa riitä ja näistä tulee toisen värisiä.
Tuo kohteiden meneminen punaisiksi vain viittaisi siihen, että kamera valitsee automaattisesti flash-asennon salamaa käytettäessä.
Hiukan epäilen, että kyseessä on seuraavan kuvan tapainen ilmiö:
Kuvassa on kolme valkoista paperiarkkia, ensimmäinen n. metrin päässä kamerasta, toinen metrin taaempana, kolmas taas ruudulla metrin taaempana. Ensimmäistä valaisee vain suora salama, toista lisäksi spotti hehkulampulla, kolmatta lisäksi pöytälampussa oleva loisteputki.
Kamera on salama-valkotasapainoasetuksessa. Kamerassa on käsivalotus 1/60 s, f/7.1, ISO400, mutta salamalle valotus on mitattu etummaisesta arkista, joten se on valotettu suunnilleen oikein. Kamera on säätänyt salaman tehoa niin, että etummainen arkki on suunnilleen keskiharmaa.
Salaman valo putoaakin lähes puoleen seuraavaan arkkiin ja kolmanteen neljäsosaan. Vallitsevasta valosta tulee merkittävämpi valaisija. Samalla näiden valojen värit tulevat esille: hehkulampun punaisuus, loisteputken vihertävä keltaisuus.
Eli vaikka salama onkin kohteen valaisija, niin taustoihin ei sen valoa riitä ja näistä tulee toisen värisiä.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 299
- Liittynyt: Syys 23, 2003 21 : 19
- Paikkakunta: Tampere
Asensin aikoinaan olohuoneeseeni kaapin päälle 300 W videovalon, joka antaa salaman kanssa samanlaista valoa, ts. sama värilämpötila.
Huoneen katto on valkoinen, johon valonheittimen suuntasin. Valon määrä, joka katosta heijastuu alas on huomattavan voimakas, pehmeäkin.
Tässä valossa saa hyvää kuvaa jo huonollakin kameralla, mutta eihän se oikein kodikas valaistuksena ole. Pilaa kyllä heti joulutunnelman, joten ei käyttökelpoinenkaan!
Lisäksi, kun valo tulee suoraan ylhäältä, niin jättää ei-toivottavia varjoja esim. silmien. Valoa pitäisi siis saada myös sivultakin.
Orjasalamasta voisi olla apua sellaisen kameran kaveriksi, johon ei saa kiinni lisäsalamaa.
Huoneen katto on valkoinen, johon valonheittimen suuntasin. Valon määrä, joka katosta heijastuu alas on huomattavan voimakas, pehmeäkin.
Tässä valossa saa hyvää kuvaa jo huonollakin kameralla, mutta eihän se oikein kodikas valaistuksena ole. Pilaa kyllä heti joulutunnelman, joten ei käyttökelpoinenkaan!
Lisäksi, kun valo tulee suoraan ylhäältä, niin jättää ei-toivottavia varjoja esim. silmien. Valoa pitäisi siis saada myös sivultakin.
Orjasalamasta voisi olla apua sellaisen kameran kaveriksi, johon ei saa kiinni lisäsalamaa.
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: Tammi 14, 2003 12 : 16
- Paikkakunta: Helsinki
Tossa Ollin esimerkkikuvassa mun mielestä oli kyse jo mun case 3:sta. Eli jos salama on kutakuinkin yhtä "vahva" kuin vallitseva valo, niin selkeästi silloin syntyy aikamoinen sekavalo, jossa valkotasapainon säädöllä tietty on tekeminen.
Olisi mielenkiintoista nähdä tuo samainen esimerkkikuva otettuna niin, että ISO = 100 ja suljinaika synkan max (vaikka 1/180). Olettaen, että salaman teho riittää, niin uskoisin, että sekavalon vaikutus on aika paljon pienentynyt. Tosin etummaista paperia ja taaimmaista näyttöä ei kyllä saa millaan oikein valotettua samaan kuvaan ellei heijasta katon kautta ja samalla saa hieman valoa suoraan papereille..
Jos tästä kuvasta pitäisi oikeasti saada hyvä kuva, niin itse kyllä pyrkisin siihen täysin ilman salamaa (olihan valotusaika 1/60), tosin kahden valon sekavalo tuottaa vielä siinäkin tapauksessa ongelmia, pitää joka tapauksessa miettiä haluaako valkoisen paperin vai harmaan näytön..
Ja jos tässä haluaisi käyttää sekä salamaa että vallitsevaa valoa noilla säädöillä, niin sitten vielä voi tietty miettiä valottaako punaiseen vai siniseen päin. Jos tässä pääkohde on tuo taustalla näkyvä näyttö, niin sen voisi säätää kohdalleen, etualan papereissa ehkä vahva sininen sävy häiritsisi vähemmän kuin kohteen keltainen? Mutta se on jo makuasia..
Olisi mielenkiintoista nähdä tuo samainen esimerkkikuva otettuna niin, että ISO = 100 ja suljinaika synkan max (vaikka 1/180). Olettaen, että salaman teho riittää, niin uskoisin, että sekavalon vaikutus on aika paljon pienentynyt. Tosin etummaista paperia ja taaimmaista näyttöä ei kyllä saa millaan oikein valotettua samaan kuvaan ellei heijasta katon kautta ja samalla saa hieman valoa suoraan papereille..
Jos tästä kuvasta pitäisi oikeasti saada hyvä kuva, niin itse kyllä pyrkisin siihen täysin ilman salamaa (olihan valotusaika 1/60), tosin kahden valon sekavalo tuottaa vielä siinäkin tapauksessa ongelmia, pitää joka tapauksessa miettiä haluaako valkoisen paperin vai harmaan näytön..
Ja jos tässä haluaisi käyttää sekä salamaa että vallitsevaa valoa noilla säädöillä, niin sitten vielä voi tietty miettiä valottaako punaiseen vai siniseen päin. Jos tässä pääkohde on tuo taustalla näkyvä näyttö, niin sen voisi säätää kohdalleen, etualan papereissa ehkä vahva sininen sävy häiritsisi vähemmän kuin kohteen keltainen? Mutta se on jo makuasia..
Håkan Mitts
Olympus E-M1 ja Olympus E-M1 mk ii
Olympus E-M1 ja Olympus E-M1 mk ii
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Tästähän tuossa on juuri kyse. Ongelma on tyypillinen pokkarien omille suorille salamavaloille. Niiden on pakko laskea tehoaan, jotta nuo lähellä olevat kohteet eivät ylivalotu.mitts kirjoitti:Tossa Ollin esimerkkikuvassa mun mielestä oli kyse jo mun case 3:sta. Eli jos salama on kutakuinkin yhtä "vahva" kuin vallitseva valo, niin selkeästi silloin syntyy aikamoinen sekavalo, jossa valkotasapainon säädöllä tietty on tekeminen.
Jos vallitsevaa valoa ei käytetä tai aikaa lyhennetään tarpeeksi, niin taustakaan ei erotu. Herkkyyssäätö ja aukko vaikuttaa samanlailla molempiin. Jos käytetään pitempää valotusta, saadaan kyllä tausta mukaan, mutta hassun värisenä.
Jos salaman valo pidetään kohtuullisena ja säädetään valkotasapainoa enemmän vallitsevan valon mukaiseksi, niin kuvasta voi tulla ihan kohtuullinen. Loistelamput kyllä kannattaisi sammuttaa aina, niiden väri on todella epäluonnollinen.
Epäsuoralla salamalla tulos on parempi, koska valoa saadaan suhteessa samantehoisempana eri etäisyyksille. Tällöin on varaa myös sammuttaa nuo muut valot.
Erikoisin temppu olisi pistää kamera jalustalle, ottaa kuva ensin salamalla ja salaman valkotasapainolla, sekä sitten ilman salamaa ja vallitsevan valon valkotasapainolla. Ihmisetkin voisi hätistää jälkimmäisestä kuvasta pois. Nämä kuvat sitten yhdistäisi kuvankäsittelyssä. Tämmöisiä temppuja tehdään sellaisessa tuote- tai mallikuvauksessa, jota tehdään oikeassa ympäristössä.
olli Rinne http://www.digifaq.info/
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: Tammi 14, 2003 12 : 16
- Paikkakunta: Helsinki
Periaatteessa vaikuttavat samalla lailla, joo.olli R kirjoitti:Herkkyyssäätö ja aukko vaikuttaa samanlailla molempiin.
Kuitenkin säätämällä herkkyyden alas ja ajan mahdollisimman lyhyeksi - synkan rajoissa, pakottaa salaman antamaan maksimaalisen tehon (ISOn ja aukon määräämän) samalla kun tuo vallitseva valo saadaan mahdollisimman paljon "alivalotettua" (aukon ja ajan määräämänä). Näin toimien - edellyttäen tietysti että salaman teho riittää - saadaan salaman valo mahdollisimman tehokkaaksi suhteessa vallitsevaan valoon ja näin valkotasapainokin mahdollisimman paljon salaman mukaiseksi. Jos samassa tilanteessa säätää ISO-arvon vaikka 100 -> 400, riittää (samoilla aika/aukko asetuksilla) salaman tehosta 1/4-osa eli silloin salaman ja vallitsevan valon ero pienenee 2 EV:tä ja sekavalon vaaraa kasvaa samassa suhteessa. Tai näin ainakin järkeilisin.
Håkan Mitts
Olympus E-M1 ja Olympus E-M1 mk ii
Olympus E-M1 ja Olympus E-M1 mk ii
-
- Viestit: 4808
- Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
- Viesti:
Näin kyllä. Ongelma on vaan, että salaman teho edelleen pienenee etäisyyden neliössä ja tausta lähinnä pimenee. Saman vaikutuksen saa helpommin sammuttamalla ne valot.mitts kirjoitti: Kuitenkin säätämällä herkkyyden alas ja ajan mahdollisimman lyhyeksi - synkan rajoissa, pakottaa salaman antamaan maksimaalisen tehon (ISOn ja aukon määräämän) samalla kun tuo vallitseva valo saadaan mahdollisimman paljon "alivalotettua" (aukon ja ajan määräämänä).
olli Rinne http://www.digifaq.info/