linko2 kirjoitti:Oheisen vertailun tokasivulla olevat cropit osoittavat aikamoisen selvästi, mitä himmentäminen vaikuttaa tarkkuuteen noin pitkällä etäisyydelläkin.
Kyllä se vaikuttaa aika paljon ja mitä huonompi objektiivi, sitä enemmän täyden aukon ja aukon 11 välillä on eroa.
Hmm, mutta mitä etäisyydellä mahtaa olla tämän kanssa tekemistä?
linko2 kirjoitti:Oheisen vertailun tokasivulla olevat cropit osoittavat aikamoisen selvästi, mitä himmentäminen vaikuttaa tarkkuuteen noin pitkällä etäisyydelläkin.
Kyllä se vaikuttaa aika paljon ja mitä huonompi objektiivi, sitä enemmän täyden aukon ja aukon 11 välillä on eroa.
Hmm, mutta mitä etäisyydellä mahtaa olla tämän kanssa tekemistä?
Joo, tuo etäisyys oli hyvä huomio. Siitä herää itselleni kysymys. Vaikuttaako himmentäminen kuvassa terävöittävästi myös täsmälleen fokusointipisteessä. Yleensähän manuaaleissa (esim. 300D) kerrotaan vain, että himmentäminen laajentaa terävyysaluetta, mutta ilmeisestikin se terävöittää kuvaa myös yleisesti. Itse asiassa taidan itsekin olla nähnyt testejä, joissa viivapaperia on kuvattu eri aukkoarvoilla ja terävyys on aina muuttunut aukon muuttuessa.
Vaikuttaako himmentäminen kuvassa terävöittävästi myös täsmälleen fokusointipisteessä.
linko2 kirjoitti:
Yleensähän manuaaleissa (esim. 300D) kerrotaan vain, että himmentäminen laajentaa terävyysaluetta, mutta ilmeisestikin se terävöittää kuvaa myös yleisesti.
Käyttöohjeissa ei varsinaisesti kerrota koskaan miten huono objektiivi on, tai miten kuvaamalla sillä saa tarkimmat kuvat.
Silmäkin toistaa tarkimmin himmennettynä, oletko koskaan nähnyt siristelevää ihmistä lukemassa käyttöohjetta? ;-)
Vaikuttaako himmentäminen kuvassa terävöittävästi myös täsmälleen fokusointipisteessä.
linko2 kirjoitti:
Yleensähän manuaaleissa (esim. 300D) kerrotaan vain, että himmentäminen laajentaa terävyysaluetta, mutta ilmeisestikin se terävöittää kuvaa myös yleisesti.
Käyttöohjeissa ei varsinaisesti kerrota koskaan miten huono objektiivi on, tai miten kuvaamalla sillä saa tarkimmat kuvat.
Silmäkin toistaa tarkimmin himmennettynä, oletko koskaan nähnyt siristelevää ihmistä lukemassa käyttöohjetta? ;-)
Siitä tulikin mieleeni, vaikka aletaan olla kaukana alkuperäisestä aiheesta, että vahvat silmälasit ovat aika hankalat kuvaushommissa. Itse en näe - 4-5 laseillani oikein lähelle ja manuaalia tavatessa olin ottanut ne pois. Sitten aloin fokusoimaan uudella 300D:lläni ja kaikki näytti sumealta ja ajattelin, että nytkö tämä jo hajosi, kunnes lopulta huomasin, että lasit eivät ole päässä. Kaikenlaista sattuu. (Anteeksi poikkeaminen aiheesta)
Tässä on nyt muutama kuva kyseisellä objektiivilla ja 20D otettuna. Lisäilen kuvia tuonne sitä mukaa, kun niitä tulee. Toivottavasti näistä on nyt edes jotain apua.
Taisin vetää vähän turhan nopeita johtopäätöksiä tuon pimeässä otetun kuvan suhteen. Ilmeisesti tarkennus oli vaan mennyt sillan ohi, koska päivällä otettu kuva on kuitenkin tarkka.
Olen kuvaillut sigmalla muutaman sata megaa. Tavalliset asetukset iso100+Av+pyöröpola, himmennettynä suljinajat on pyöriny 1/100 nurkilla. Kuvat on ollut todella teräviä. Hyvää joulua kaikille.
camera kirjoitti:Olen kuvaillut sigmalla muutaman sata megaa. Tavalliset asetukset iso100+Av+pyöröpola, himmennettynä suljinajat on pyöriny 1/100 nurkilla. Kuvat on ollut todella teräviä. Hyvää joulua kaikille.
camera kirjoitti:Olen kuvaillut sigmalla muutaman sata megaa. Tavalliset asetukset iso100+Av+pyöröpola, himmennettynä suljinajat on pyöriny 1/100 nurkilla. Kuvat on ollut todella teräviä. Hyvää joulua kaikille.
Kuvat on muistikorteilla vielä pitkään. Lupaan että ennen helmikuuta kuvat eivät ole nähtävillä. Lähin laajakaista on 3-tunnin laivamatkan päässä. Tokinan kuvat on melkoista puuroa vaikka kuinka himmentää, sigma ja canon antaa aina halutun tuloksen.
camera kirjoitti:sigma ja canon antaa aina halutun tuloksen.
Hyvä homma, tavoiteasetantaan hyvän vastaavuuden saavuttavia lopputulemia minäkin olet välineiltäni odottanut saavani, enkä voi sanoa että tuloshakuisuus olisi ollut väärä preferenssi.