Harald II kirjoitti:mvuori kirjoitti:aikaarska kirjoitti:Niin, mitenkäs se nyt menikään...Minkätyyppiset objektiivit hyötyvät lyhyestä rekisterietäisyydestä ja minkälaiset taas isommasta etäisyydestä?
... Hasselblad ja parhaat kinojärkkärit.
Kroppijärkkäreissä iso mountti tietysti vain helpottaa eikä vaikeuta asiaa.
....
Aivan. Mitä isompi kenno, sitä suuremman bajon ja suuremman rekisterietäisyyden se nykytekniikalla tarvitsee. Sillä perinteisellä peilirungon rekisterietäisyydellä taidetaan olla lähellä minimiä kinokokoiselle kennolle. Tällöinkin taitaa jo olla että tietyt laajakulmat eivät enää oikein toimi kunnolla niiden rakenteen aiheuttaman valon tulokulman vuoksi? näin olen asian ymmärtänyt.
Paljon kysymyksiä, mutta vähän vastauksia. Aikaarskan kysymykseen siitä, että "minkätyyppiset objektiivit hyötyvät lyhyestä rekisterietäisyydestä ja minkälaiset taas isommasta etäisyydestä", ei ole vielä tullut mitään järkevää vastausta.
Yleisestihän on annettu ymmärtää laajakulmaisten objektiivien nimenomaan hyötyvän lyhyestä rekisterietäisyydestä. Nyt tämä onkin huuhaata, vai?
Miksi esim. Sonyn NEX runkoon ei ole tehty tietääkseni vielä todella laajakulmaista objektiivia, laajin taitaa olla 16mm (24mm kinovastaava)?
Onko siis lyhyen rekisterietäisyyden omaavan peilittömän ainoa hyöty vain pieni koko?! Ja, että siihen on adaptereilla mahdollista liittää monen tyyppistä optiikkaa?
Harald II kirjoitti:Kun digitaalitekniikka oli nuorta, selittettiin uusien "digiyhteensopivien" objektiivien tarvetta nimenomaan sillä että pitää suunnitella sellaiset objektiivit joiden valon tulokulma on enemmän kohtisuoraan kuin filmille tehdyillä objektiiveilla. Filmi on ohut verrattuna kennon sensoreiden kuiluihin, eikä kärsi tästä asiasta juurikaan. Nykyään tästä ei enää juurikaan puhuta, mutta ei ongelma ole mihinkään hävinnyt.
Silti kaikki tahtovat tehdä peilittömiä lyhyellä rekisterietäisyydellä...?
Ja mites esimerkiksi hyvin valovoimaiset objektiivit kuten f/1.4...Onko sillä mitään merkitystä koskien rekisterietäisyyksiä ja kennon kokoa?
Harald II kirjoitti:Laajakulmilla peilin liikeradan vuoksi aiemmin pakolliset retrofocus rakenteet samalla aiheuttavat käsittääkseni valon tulokulman loivenemisen automaattisesti. Samalla polttovälillä ilman retrofocusta (kuten mittaetsinkameroissa ja muissa suuren kennon koko/rekisterietäisyys suhteen kameroissa) valo tulee huomattavan viistosta kennon pinnan suhteen.
Huomatkaa että nämä uudet peilittömät ovat suurimmaksi osaksi pienikennoisia, eivät edes APS-C kokoisia, joten niiden rekisterietäisyyttä voidaankin pienentää ilman että tulee näitä vaikeuksia. APS-C kokoisilla varmaan rekisterietäisyyttä voitaisiin pienentää jonkin verran nykyisestä, mutta kinokokoisella taidetaan olla aika lähellä minimiä? ja siksi emme ole nähneet kinokennoista Leicaa??
Mutta näin ajateltuna voitaisiinhan sitä tehdä peilitön kinokennoinen, mutta lähes "normaalilla, pidemmällä" rekisterietäisyydellä...Järkeä vai ei, siitä en tiedä. Ainakin päästäisiin massiivisesta peilirakenteesta eroon jos ei muuta.
Harald II kirjoitti:Eli ongelmia on ennenkuin keksivät sellaisen kennorakenteen jossa sensorit ovat aivan pinnassa kuten filmillä asia käytännössä oli.
Ei kennon koko taida olla vain valmistuskustannusjuttu kuten on aiemmin sanottu, vaan myös kuva-alan laitojen kuvanlaadullinen juttu?
Mielenkiintoista pohdintaa. Yllättävän vähän kriittistä keskustelua asian tiimoilta.