Oly & Pana: Micro 4/3

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Hannu KH kirjoitti:
dlite kirjoitti:
Heycki kirjoitti:Ei, vaan se kertoo siitä, että niitä markkinoitu hyvin ja sopivaan hintaan ja ne näyttävät kivalta. Ei siinä paljon ergonomiaa mietitä kun tyhmä kuluttaja pällistelee kameroita webbikaupan kiiltävistä kuvista. Kun saa jotain trendikästä, niin silmät ummistuvat kaikilta faktoilta.
Se taas ei ole lainkaan mahdollista, että se järjestelmän kokonaispaino ja kuljetettavuus arvostettaisiin tärkeämmäksi ominaisuudeksi kuin se "käytettävyys" (eli jättimäisyys) jota sinä arvostat?

Maailma on väärällään ihmisiä jotka eivät ottaisi Canon 1DmkIV / D3(s/x) tyyppistä runkoa vaivoikseen edes ilmaiseksi.

Vaikka Nikon ja Canon jakaisivat ilmaiseksi D3:sia / 1D-sarjalaisia, niin en kävisi moista hakemassa. Kumpikaan noista kun ei kelpaisi minulle missään muussa kuin jälleenmyyntitarkoituksessa.

Sen sijaan E-P3 / NEX / mikälie ovat hyvinkin mielenkiintoisia.

edit: lisätään nyt vielä, että ainakin minulle se järjestlemän kuljetettavuus on yksi tärkeimmistä "käytettävyyden" määritelmistä.

Esim. Canon EF 400mm f/2.8 L IS USM on minulle (ja 95%:lle planeetan ihmisistä) liki käyttökelvoton objektiivi...
Toki voisin ilmaiseksi jonkun pikkujärkkärin ottaa, mutta maksa niistä en.
Tilasin itseasiassa juuri Panasonic GH2 kameran kun en jaksa enää raahata painavia optiikoita ympäri maailmaa.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

kohan kirjoitti:
Tilasin itseasiassa juuri Panasonic GH2 kameran kun en jaksa enää raahata painavia optiikoita ympäri maailmaa.
Mun ei tarvitse kuskata ympäri maailan, pääsen niin helpolla. Harrastekamerana menee yhdellä kiinteällä ja vanha kahvallinan croppikamera. Sillä saa kaikki mitä tarvitsen.

Työhommat on vähän eri asia.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
herkko

Viesti Kirjoittaja herkko »

Heycki kirjoitti:Ei, vaan se kertoo siitä, että niitä markkinoitu hyvin ja sopivaan hintaan ja ne näyttävät kivalta. Ei siinä paljon ergonomiaa mietitä kun tyhmä kuluttaja pällistelee kameroita webbikaupan kiiltävistä kuvista. Kun saa jotain trendikästä, niin silmät ummistuvat kaikilta faktoilta.
O.k, sinä mietit ja harkitset niin hyvin että tiedät muidenkin puolesta mitä kameroita he tarvitsevat omaan käyttöönsä. Muut kuluttajat taas ovat heikkolahjaisia joiden pään saa sekaisin kiiltävillä kuvilla, kuten alkuasukkaan saa luovuttamaan omaisuutensa lasihelmiä vastaan. Asia on ymmärretty.
Merisumu

Viesti Kirjoittaja Merisumu »

Meillä on perheessä kalustojako mennyt silleesti että mä kuvailen järkkärillä (EOS 500D) ja vaimolla on ollut aina joku pieni simppeli pokkari harrastuksissaan/reissuissa mukana. Nyt tuo meni muutama kuukausi sitten innostumaan kuvaamisesta enemmänkin. Muuten lainailen aina omaa kameraani mutta kun mulla se usein työreissussa mukana, niin rva meni sitten ostamaan E-PL ykkösen kahdella putkella.

Mä sitä heti työreissulle saaristoon lainaamaan, ja mun käyttökokemukset ovat olleet alkusekoilun jälkeen suhtkoht myönteisiä, ainakin käytettävyyden kannalta. Aluksi tuomitsin ko laitteen alimpaan tuonelaan kun en ole tottunut kuvaamaan ilman etsintä. Enkä aiokaan, joten ostin tuohon VF-2:n. Sen kanssa kuvaaminen sujuu multa 'luontevammin'. Valikkosäätöjen kanssa oli painimista mutta nekin alkoivat löytymään parin viikon harjoittelun jälkeen. Säädöt on mulle riittävät (ISO, A, S, M). Mitään taide- tai aiheohjelmia en käytä. Miinukseksi muuten ok toimivalle etsimelle laskisin sen että se irtoaa rungosta todella helposti kameraa laukusta otettaessa.

En mä tätä kameraa haluaisi rinnastaa isompiin järkkäreihin, vaan näen sen mieluummin puuttuvana renkaana pokkarin ja järkkärin välillä. Ellei reissussa halua raahata isompaa kalustoa niin tämä menee mukavasti pienempään tilaan, ei kuitenkaan ihan taskuun. Ominaisuudet riittää tässä kamerassa ihan varmasti mun reissukuvaustarpeisiin, ja varmaan vakavampaankin kuvaukseen (jos mulla vaan taitoa olisi). Suoraan järkkärin jälkeen käytettynä tämä vaatii kuitenkin oman opettelunsa, sen verran erilainen se nyt muutaman viikon kokemuksella on.

Mä jatkan mieluusti oman järkkärin käyttämistä, vaan näkisin että kyllä tällaisellekin välikoon mallillekin paikkansa on. Kauniimpi osapuoli ei ikäpäivänä lähtisi raahaamaan järkkärikalustoa reissulle tai harrastuksiin mukaan, mutta tän kanssa tuo liihottelee mielellään, ja jaksaa vielä esitellä otoksiaan. Kuvaamisen ilon ja innostuksen on ainakin tämän kameran myötä löytänyt ja sehän on hieno asia.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

herkko kirjoitti:
O.k, sinä mietit ja harkitset niin hyvin että tiedät muidenkin puolesta mitä kameroita he tarvitsevat omaan käyttöönsä. Muut kuluttajat taas ovat heikkolahjaisia joiden pään saa sekaisin kiiltävillä kuvilla, kuten alkuasukkaan saa luovuttamaan omaisuutensa lasihelmiä vastaan. Asia on ymmärretty.
Olisi tosiaan hyvä kun kaikki vain puhuisivat omista jutuistaan, eikä alkaisi netissä kyselemään muilta.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Merisumu kirjoitti:Meillä on perheessä kalustojako mennyt silleesti että mä kuvailen järkkärillä (EOS 500D) ja vaimolla on ollut aina joku pieni simppeli pokkari harrastuksissaan/reissuissa mukana. Nyt tuo meni muutama kuukausi sitten innostumaan kuvaamisesta enemmänkin. Muuten lainailen aina omaa kameraani mutta kun mulla se usein työreissussa mukana, niin rva meni sitten ostamaan E-PL ykkösen kahdella putkella.

Mä sitä heti työreissulle saaristoon lainaamaan, ja mun käyttökokemukset ovat olleet alkusekoilun jälkeen suhtkoht myönteisiä, ainakin käytettävyyden kannalta. Aluksi tuomitsin ko laitteen alimpaan tuonelaan kun en ole tottunut kuvaamaan ilman etsintä. Enkä aiokaan, joten ostin tuohon VF-2:n. Sen kanssa kuvaaminen sujuu multa 'luontevammin'. Valikkosäätöjen kanssa oli painimista mutta nekin alkoivat löytymään parin viikon harjoittelun jälkeen. Säädöt on mulle riittävät (ISO, A, S, M). Mitään taide- tai aiheohjelmia en käytä. Miinukseksi muuten ok toimivalle etsimelle laskisin sen että se irtoaa rungosta todella helposti kameraa laukusta otettaessa.

En mä tätä kameraa haluaisi rinnastaa isompiin järkkäreihin, vaan näen sen mieluummin puuttuvana renkaana pokkarin ja järkkärin välillä. Ellei reissussa halua raahata isompaa kalustoa niin tämä menee mukavasti pienempään tilaan, ei kuitenkaan ihan taskuun. Ominaisuudet riittää tässä kamerassa ihan varmasti mun reissukuvaustarpeisiin, ja varmaan vakavampaankin kuvaukseen (jos mulla vaan taitoa olisi). Suoraan järkkärin jälkeen käytettynä tämä vaatii kuitenkin oman opettelunsa, sen verran erilainen se nyt muutaman viikon kokemuksella on.

Mä jatkan mieluusti oman järkkärin käyttämistä, vaan näkisin että kyllä tällaisellekin välikoon mallillekin paikkansa on. Kauniimpi osapuoli ei ikäpäivänä lähtisi raahaamaan järkkärikalustoa reissulle tai harrastuksiin mukaan, mutta tän kanssa tuo liihottelee mielellään, ja jaksaa vielä esitellä otoksiaan. Kuvaamisen ilon ja innostuksen on ainakin tämän kameran myötä löytänyt ja sehän on hieno asia.
Tuo siis on järkkäri.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

Mitkäs on porukan kokemukset Olympuksen viimeisimpien kameroiden kennovakaajista (E-PL3, E-PM1, E-P3?) Harkitsen nyt tähän Olympuksen u43 kelkkaan loikkaamista, mutta esim DPreview'ssä monet tuntuvat valittelevan, että kennovakaaja päällä tulisi välillä jopa pehmeämpää kuvaa (kun suljinaika esim 1/100 tjsp). Onko vika käyttäjissä vai onko noissa rutinoissa perää?
mvuori

Viesti Kirjoittaja mvuori »

arn kirjoitti:Mitkäs on porukan kokemukset Olympuksen viimeisimpien kameroiden kennovakaajista (E-PL3, E-PM1, E-P3?) Harkitsen nyt tähän Olympuksen u43 kelkkaan loikkaamista, mutta esim DPreview'ssä monet tuntuvat valittelevan, että kennovakaaja päällä tulisi välillä jopa pehmeämpää kuvaa (kun suljinaika esim 1/100 tjsp). Onko vika käyttäjissä vai onko noissa rutinoissa perää?
Kyseessä lienee ensimmäisen mallin, E-P1:n, ikivanha, jo "vuosia sitten" päivityksillä korjattu ongelma, josta on nyt jäänyt myytti ja kuvitelma...
Matti Vuori
paulas

Viesti Kirjoittaja paulas »

mvuori kirjoitti:
arn kirjoitti:Mitkäs on porukan kokemukset Olympuksen viimeisimpien kameroiden kennovakaajista (E-PL3, E-PM1, E-P3?) Harkitsen nyt tähän Olympuksen u43 kelkkaan loikkaamista, mutta esim DPreview'ssä monet tuntuvat valittelevan, että kennovakaaja päällä tulisi välillä jopa pehmeämpää kuvaa (kun suljinaika esim 1/100 tjsp). Onko vika käyttäjissä vai onko noissa rutinoissa perää?
Kyseessä lienee ensimmäisen mallin, E-P1:n, ikivanha, jo "vuosia sitten" päivityksillä korjattu ongelma, josta on nyt jäänyt myytti ja kuvitelma...
Tarkoitatko (E-P1:n) firmware- vai runkopäivtyksellä korjattua ongelmaa? En äkkiseltään huomannut tuota selatessani firmware-päivityksiä.

Jos pehmeyttä on, en ainakaan ole sitä huomannut. Tosin käytän E-P1:n kanssa vain 20/1.4-putkea, jolloin vakaajan merkitys ei välttämättä ole kovin suuri.
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

paulas kirjoitti:
mvuori kirjoitti:
Tarkoitatko (E-P1:n) firmware- vai runkopäivtyksellä korjattua ongelmaa? En äkkiseltään huomannut tuota selatessani firmware-päivityksiä.

Jos pehmeyttä on, en ainakaan ole sitä huomannut. Tosin käytän E-P1:n kanssa vain 20/1.4-putkea, jolloin vakaajan merkitys ei välttämättä ole kovin suuri.
Jeps, tuon E-P1:n homman muistankin. Sakki on tuolla dpreviewssä vaan valitellut ilmiötä E-PM1:n ja E-PL3:nkin kanssa.
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

Olisiko tiedossa Warthogin erittäin mainion ja valitettavasti erittäin edesmenneen sivuston kaltaisia vielä pystyssä olevia infopläjäyksiä Micro 4/3 aiheesta? Kaikki tieto m4/3:een liittyvästä kelpaisi. "KVG" ja nuo isot tunnetut sivustot tuottavat erittäin nihkeästi käyttökelpoista tietoa.

Olisiko jossain muuten mahdollisesti jokin Cache, josta saisi noita Warthogin juttuja esille...? Ja selvisikö koskaan, miksi Warthog deletoi koko kattavan ja hienon aineistonsa niin yhtäkkisesti?
ppotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

??? E-P3 x2, ei ongelmia. Kennovakaajan hyöty itselläni näyttää olevan 2-3 aukkoväliä.

-p-
pekkapotka.com
arn
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arn »

ppotka kirjoitti:
??? E-P3 x2, ei ongelmia. Kennovakaajan hyöty itselläni näyttää olevan 2-3 aukkoväliä.
Niin, olenkin oletusarvoisesti laittanut nuo ulkomaan foorumien kommentit noviisikäyttäjien osaamattomuuden piikkiin. Oma E-PL3 meni tuossa juuri tilaukseen, joten asia kuitenkin luonnollisesti kiinnostaa. Kohtahan tuosta saa omiakin tuntemuksia.
JiiPeeM

Viesti Kirjoittaja JiiPeeM »

arn kirjoitti:Olisiko tiedossa Warthogin erittäin mainion ja valitettavasti erittäin edesmenneen sivuston kaltaisia vielä pystyssä olevia infopläjäyksiä Micro 4/3 aiheesta? Kaikki tieto m4/3:een liittyvästä kelpaisi. "KVG" ja nuo isot tunnetut sivustot tuottavat erittäin nihkeästi käyttökelpoista tietoa.

Olisiko jossain muuten mahdollisesti jokin Cache, josta saisi noita Warthogin juttuja esille...? Ja selvisikö koskaan, miksi Warthog deletoi koko kattavan ja hienon aineistonsa niin yhtäkkisesti?
Vain eräs muistikuva, syytä en tiedä.

Muistikuva oli, että aloitti siirtämään sivustoaan palveluntarjoajalta toiselle, olisiko jotain mennyt totaalisesti pieleen ja jo hiipunut innostus kuollut kokonaan.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Jotain mistä unelmoida. Realistisesti? Building the Perfect and Sexiest Micro 4/3 Camera kit for under $2500

Järjestelmänä m43 on näitä peilittömistä ylivoimainen. Muut jäävät torsoiksi yritelmiksi sen rinnalla. m43:n kehityksessä on jotakin erittäin myönteistä ja sympaattista.
ppotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

arn kirjoitti: Niin, olenkin oletusarvoisesti laittanut nuo ulkomaan foorumien kommentit noviisikäyttäjien osaamattomuuden piikkiin. Oma E-PL3 meni tuossa juuri tilaukseen, joten asia kuitenkin luonnollisesti kiinnostaa. Kohtahan tuosta saa omiakin tuntemuksia.
Lightissa (E-PL) ja Minissä (E-PM) kennovakaaja ei ole sama kuin regulaarissa PENissä. Pienempi runko pakottaa pienempään koneistoon. En tosin tiedä mikä mahtaa olla ero käytännössä.
-p-
pekkapotka.com
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

nomad kirjoitti:Jotain mistä unelmoida. Realistisesti? Building the Perfect and Sexiest Micro 4/3 Camera kit for under $2500

Järjestelmänä m43 on näitä peilittömistä ylivoimainen. Muut jäävät torsoiksi yritelmiksi sen rinnalla. m43:n kehityksessä on jotakin erittäin myönteistä ja sympaattista.
Minusta tämä ja Nikon versio menee ja nikon versio enempi itselle eräistäkin syistä mutta Pentax pelkkä vitsi anteeksi vain. siksi Nikon enempi koska tykkään nikonin väreistä et käsittelystä enempi (en jaksa raw kuvia) ja sitten se että nikonin dx/fx lasitkin saa sovitteella afän säilyttäen kiinni. itseä on ruvennut oikeasti kiinnostamaan nämä rungot kun olen omaa kantokykyäni miettinyt. ja varsinkin jos nämä olympus/nikon linjaukset sopii ns oikeaan luontokuvaukseen sillä tasolla kuin itse sitä harrastan eli en vielä tiedä miten hyvin linnut jne sellainen sujuu hyvässä valossa siis pääosin jopa kovassa monesti. kukat ja muu still puoli sujuú varmasti.
Viimeksi muokannut JPQ, Loka 07, 2011 1 : 20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cheeses

Viesti Kirjoittaja Cheeses »

Onko kukaan kokeillut/kuvannut tällä:

http://www.rajalacamera.fi/olympus-m.zu ... nGroup=713
Heycki

Viesti Kirjoittaja Heycki »

nomad kirjoitti:Jotain mistä unelmoida. Realistisesti? Building the Perfect and Sexiest Micro 4/3 Camera kit for under $2500

Ainakin siihen löytyy jonkin verran objektiiveja. Ei siis mitään adapterilla ja himmelillä sovitettuja kinohärveleitä, vaan oikeita µ4/3-kakkuloita.

Saisivat vielä portata ainakin f/2 normaalitsuumin mikroon, ja ehkä paremmin toimeentulevia harrastelijoita varten keskipitkän f/2 telezoominkin. Nämä on siis olleet 4/3:lle jo pitkään.
"The problem with internet quotes is that you can’t tell if they are genuine" –Abraham Lincoln
HannuS

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Cheeses kirjoitti:Onko kukaan kokeillut/kuvannut tällä:

http://www.rajalacamera.fi/olympus-m.zu ... nGroup=713
Kokeilin M.ZD 75-300/4,8-6,7 -objektiivia Kuva ja kamera -messuilla viime huhtikuussa. Otin heittämällä muutaman kuvan saadakseni käsityksen lasin tarkennusnopeudesta ja käytännön kuvanlaadusta vähän pimeämmissä olosuhteissa. Tarkoitukseni oli hankkia pienempään kameralaukkuuni (Lowepro Nova 2 AW) mahtuva pidempi telezoomi. Kuvia messuilta: http://www.hansa.1g.fi/kuvat/Valokuvaus ... 2C8-6%2C7/

Päädyin kuitenkin hankkimaan ZD 70-300/4-5,6:n. Yllätyin sen melko hyvästä kuvanlaadusta, mutta lasin tarkennusnopeus ja sahaus sovitteen kera Pen E-PL1:ni kanssa saa joskus turhautumaan. Muistikuvani on, että M.ZD 75-300 olisi tarkentanut nopeammin, vaikka ei sekään häikäissyt.
Vastaa Viestiin