Oly & Pana: Micro 4/3

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Avokid kirjoitti:Olen menossa ensi viikolla Barcelonaan ja olen jo pari kuukautta miettinyt kalustoa tuonne. Edelleen olen sillä mielellä että mukaan lähtee D7000+16-85+180/2.8+35mm, mutta vaihtoehtoina on myös GF1+14-140+20mm.

Mulla ei ole edelleenkään samanlaista varmuuden fiilistä GF1llä kuvatessa kuin D7000lla, jonka käyttäminen on lähes täysin selkärangassa. Joten se taitaa eniten painaa vaa-assa.
Empimättä ottaisin sinuna mukaan tutun D7000 setin. GF1:n pannarilla voi tunkea matkan ajaksi jonnekin kameralaukun kylkeen. m43 superzoomin mielekkyydestä matkakuvaamisessa en ole varma.

Reisussa on kiva olla monenmoista kalustoa mukana. Järkkäri viihtyy varmasti tarvittaessa yksinkin siellä hotellihuoneessa, mutta jos on aikaa niin onhan se kiva kuvata myös ihan oikealla kameralla :-)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ffdsasdfas
Viestit: 339
Liittynyt: Elo 05, 2009 16 : 05

Viesti Kirjoittaja ffdsasdfas »

Avokid kirjoitti:Olen menossa ensi viikolla Barcelonaan ja olen jo pari kuukautta miettinyt kalustoa tuonne. Edelleen olen sillä mielellä että mukaan lähtee D7000+16-85+180/2.8+35mm, mutta vaihtoehtoina on myös GF1+14-140+20mm.
Mitä jos jättäisit kameravehkeet kotiin ja nauttisit matkasta.

Barcelonahan on jo kuvattu: http://www.flickr.com/groups/barcelona/
http://maps.google.fi/maps?ll=41.398703 ... oramio.all
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

ffdsasdfas kirjoitti:
Avokid kirjoitti:Olen menossa ensi viikolla Barcelonaan ja olen jo pari kuukautta miettinyt kalustoa tuonne. Edelleen olen sillä mielellä että mukaan lähtee D7000+16-85+180/2.8+35mm, mutta vaihtoehtoina on myös GF1+14-140+20mm.
Mitä jos jättäisit kameravehkeet kotiin ja nauttisit matkasta.

Barcelonahan on jo kuvattu: http://www.flickr.com/groups/barcelona/
http://maps.google.fi/maps?ll=41.398703 ... oramio.all
Oohhohoo... oletpa huumorimies :)

Miksi kukaan enää kuvailee ilotulituksia ( http://www.flickr.com/search/?q=fireworks&f=hp ), joutsenia ( http://www.flickr.com/search/?w=all&q=swan&m=text ) tai Eiffel tornia? ( http://www.flickr.com/search/?w=all&q=eiffel&m=text )

Miksi kukaan viitsii lähteä Thaimaaseen saakka hiekkarannalle kun Yyterissäkin sen nahkansa saa palamaan?

Käsittääkseni kukaan ei ole vielä minun lomareissuani kuvannut Barcelonassa?

Mulla on parina päivänä ihan "omaa" aikaa, jonka vietän varmaan fillaroiden ulos kaupungista vuorille päin ja kuvailen siellä.
Kakkoskameraksi taitaa kuitenkin lähteä Canonin travel-zoom pokkari, joten en viitsi kolmea kameraa kuskata. Tuo Canon pelittää kyllä perus turistikamerana hyvin.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
ffdsasdfas
Viestit: 339
Liittynyt: Elo 05, 2009 16 : 05

Viesti Kirjoittaja ffdsasdfas »

tosikko
E.T
Viestit: 622
Liittynyt: Helmi 02, 2003 10 : 27
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja E.T »

ppotka kirjoitti:Optinen laatu vastaa toivottavasti Panasonicin lupauksia X-sarjalle.
En kyllä hirveästi odottelisi selvästikin markkinoinnin nimeämälle sarjalle kun lupauksetkin on tasoa että "Leican laatua juu... ja softalla korjaillaan kun eivät optisesti pärjää".
http://www.ephotozine.com/article/panas ... ooms-17214
Muistuttaa "Lontoolaisesta"

Sekavia fiiliksiä herättää toistaiseksi se isoin askel tässä objektiivissa. Ilmeisesti tämän lasin kanssa tarvitaan ja toteutetaan tähän saakka isoimmat softakorjailut kamerassa. Ei minulla sinänsä mitään tätä trendiä vastaan ole, toteutus ja sovellettavuus softavalmistajille (esim. Adobe) ratkaisee.
-p-
Jos softakorjaukset ovat ainoa keino saada taskurungolle kaveriksi taskuun menevä normizoomi kilpailemaan pokkareiden kanssa niin silloin kyllä on ihan hyvä että saadaan vaihtoehtoja/valinnanvaraa mutta kyllä näistä softakorjailuista on selvästi tullut jonkinlainen Graalin malja sen sijaan että niitä käytettäisiin silloin kun hintabudjetti tai jokin muu niitä pakosti vaatisi.
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

En olisi niin pessimisti softakorjausten suhteen. Pokkareissa ja myös m43 kameroissa niiden varaan on laskettu aikaisemminkin, jonkinlaisena paraatiesimerkkinä Olympuksen kallis 2/12mm prime. Eikä suuremmankaan sarjan zoomit ole moisesta vapaita. Minulla on syntynyt mm. Nikonin kiitellyistä ammattitason zoomeista se vaikutelma, että laajispäässä on aika estoitta laskettu sen varaan, että pullistumat korjataan softassa.
mikko696
Viestit: 582
Liittynyt: Maalis 19, 2008 13 : 08

Viesti Kirjoittaja mikko696 »

http://www.lenstip.com/index.php?test=o ... est_ob=317

Eipä paha tämäkään, jos fisulle tarve :)
E.T
Viestit: 622
Liittynyt: Helmi 02, 2003 10 : 27
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja E.T »

Siinä on mallia Olylle ja Panalle kuinka optiikkaa tehdään.
No pitäähän se jonkun tehdä ne optisesti oikeasti laadukkaat lasit kun Oly ja Pana keskittyvät "paraolympys" optiikkoihin jotka tarvitsevat softakorjauksia kuin Microsoftin julkistukset.

Toivottavasti tekisivät seuraavaksi valovoimaisen 12 millisen kun ei sille automaattitarkennukselle maisemien/taivaan kuvauksessa ole mitään käytännön tarvetta eikä premium hinta vähemmän premiumista optiikasta innosta.

nomad kirjoitti:Minulla on syntynyt mm. Nikonin kiitellyistä ammattitason zoomeista se vaikutelma, että laajispäässä on aika estoitta laskettu sen varaan, että pullistumat korjataan softassa.
No jos kokonaisuutta katsotaan niin Canikonin lasithan ovat optiikaltaan aika selvästi yliarvostettuja verrattuna 4/3-bajonetin valikoimaan.
Ei-retrofokaalisista optiikoistahan ei saa pienempää peilin poistolla järjestelmästä mutta lyhytpolttovälisissä kyllä pitäisi pystyä pienentämään kokoa muutenkin kuin optisen laadun romautuksella kuten tämä Samyang osoittaa...
Kunhan vain bajonetin etäisyys on tasapainossa kennon koon kanssa. (jossa Sonyn NEX taisi mennä pahasti metsään maanisen rungon kutistuksen takia)
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

E.T kirjoitti:
nomad kirjoitti:Minulla on syntynyt mm. Nikonin kiitellyistä ammattitason zoomeista se vaikutelma, että laajispäässä on aika estoitta laskettu sen varaan, että pullistumat korjataan softassa.
No jos kokonaisuutta katsotaan niin Canikonin lasithan ovat optiikaltaan aika selvästi yliarvostettuja verrattuna 4/3-bajonetin valikoimaan.
Jos pelkistää halutaan, niin Canonilla on erinomaiset teleobjektiivit ja Nikon loistaa varsinkin normaalin ja laajisten alueella. 4/3 tai m43 touhussa ei oikein auta oli objektiivi miten hyvä tahansa, kun kinokenno jyrää vaikka sen eteen laitettu obiska olisi oikeasti aika huonokin. Tämä siis nimenomaan sen _kokonaisuuden_ kannalta katsottuna.

Ja mitä noihin pullistumiin tulee, niin tarkoitin lähinnä sitä, että nykyisessä suunnitteltrendissä niiden korjaamista ei pidetä ensiarvoisena asiana objektiivin suunnittelussa. tiettyyn rajaan saakka sen hyväksynkin, esim laajiszoomissa. Mutta kiinteän objektiivinhan pitäisi olla zoomeja paremman?
E.T kirjoitti: Kunhan vain bajonetin etäisyys on tasapainossa kennon koon kanssa. (jossa Sonyn NEX taisi mennä pahasti metsään maanisen rungon kutistuksen takia)
Ehkä noinkin, mutta NEX.n kuvanlaatu on silti parempi kuin m43:ssa. Jos kriittinen haluaa olla, niin vielä paremmalla syyllä voisi siis sanoa, että 4/3 ja m43 menivät metsään maanisen kennon kutistamisen takia.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

nomad kirjoitti:
Jos pelkistää halutaan, niin Canonilla on erinomaiset teleobjektiivit ja Nikon loistaa varsinkin normaalin ja laajisten alueella. 4/3 tai m43 touhussa ei oikein auta oli objektiivi miten hyvä tahansa, kun kinokenno jyrää vaikka sen eteen laitettu obiska olisi oikeasti aika huonokin. Tämä siis nimenomaan sen _kokonaisuuden_ kannalta katsottuna.
Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun asian esitän tällä foorumilla. Jos ne omat obiskat eivät ole mitään 90-luvun homeista lasitavaraa vaan alle 2v vanhaa uutta ja oikeasti hyvää kamaa, niin miten se kinokenno on niin paljon parempi? ( jos unohdetaan tuo sinun _kokonaisuuden_ kannalta -lausahduksesi pois )
Okei esim ihmiskuvauksessa terävyysalueen säätökyky on parempi, kennon herkkyyskesto on parempi, mutta eivät kaikki kuvaa ihmisiä tai edes kohteita missä tuota tarvitsisi alle telepolttoväleillä.

Itse kuvaan 90% alle 50mm polttoväleillä olevat kuvani maisemia ja vielä en ole vakuuttunut riittävästi siitä, että miten se kinokenno on niin paljon parempi kuin pienemmät croppikennot hyvillä linsseillä silloin kun terävyysalue on laaja.

Voisiko joku tehdä testin? Ottakaa vaikka joku Olyn EP-3 tai GF3 ja siihen 7-14 nokalle ja sitten D700+16-35 VR ja näyttäkää erot normaaleissa maisemakuvissa.

Olen testannut mm. GF1+14-140 ja D7000+16-85 VR settejä toisiaan vasten "aika paljon" eikä niistä lopullisista kuvista pysty eroa näkemään. Ei vaikka kuinka yrittäisi tiirailla.

PS. huomenna toivottavasti pääsen kokeilemaan omaa 17-35/2.8:ia D700:n nokalla, niin ehkä näen valon tai sitten en.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
ossipena
Viestit: 4834
Liittynyt: Helmi 27, 2009 13 : 21
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ossipena »

E.T kirjoitti: Toivottavasti tekisivät seuraavaksi valovoimaisen 12 millisen kun ei sille automaattitarkennukselle maisemien/taivaan kuvauksessa ole mitään käytännön tarvetta eikä premium hinta vähemmän premiumista optiikasta innosta.
jos tuossa olisi vain sen verran elektroniikkaa että live-viewin zoomi kytkeytyy päälle tarkennuskierää kääntäessä (kuten kittizoomin kanssa saa asetuksista laitettua) niin menisi välittömästi ostoslistalle...
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Avokid kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Jos pelkistää halutaan, niin Canonilla on erinomaiset teleobjektiivit ja Nikon loistaa varsinkin normaalin ja laajisten alueella. 4/3 tai m43 touhussa ei oikein auta oli objektiivi miten hyvä tahansa, kun kinokenno jyrää vaikka sen eteen laitettu obiska olisi oikeasti aika huonokin. Tämä siis nimenomaan sen _kokonaisuuden_ kannalta katsottuna.
Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun asian esitän tällä foorumilla. Jos ne omat obiskat eivät ole mitään 90-luvun homeista lasitavaraa vaan alle 2v vanhaa uutta ja oikeasti hyvää kamaa, niin miten se kinokenno on niin paljon parempi? ( jos unohdetaan tuo sinun _kokonaisuuden_ kannalta -lausahduksesi pois )
_Kokonaisuuden kannalta_ on kuitenkin aika oleellinen asia.
Avokid kirjoitti:Okei esim ihmiskuvauksessa terävyysalueen säätökyky on parempi, kennon herkkyyskesto on parempi, mutta eivät kaikki kuvaa ihmisiä tai edes kohteita missä tuota tarvitsisi alle telepolttoväleillä.

Itse kuvaan 90% alle 50mm polttoväleillä olevat kuvani maisemia ja vielä en ole vakuuttunut riittävästi siitä, että miten se kinokenno on niin paljon parempi kuin pienemmät croppikennot hyvillä linsseillä silloin kun terävyysalue on laaja.
Tuon perusteella kroppikamera saattasikin olla sinulle ihan käypäinen vaihtoehto.
Avokid kirjoitti:PS. huomenna toivottavasti pääsen kokeilemaan omaa 17-35/2.8:ia D700:n nokalla, niin ehkä näen valon tai sitten en.
Harmi kun sinun piti valit just tuommoinen 90-luvun obiska ;-)
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

nomad kirjoitti:
Avokid kirjoitti:Jos ne omat obiskat eivät ole mitään 90-luvun homeista lasitavaraa vaan alle 2v vanhaa uutta ja oikeasti hyvää kamaa
Harmi kun sinun piti valit just tuommoinen 90-luvun obiska ;-)
Varmasti huono! ;-D

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
ossipena
Viestit: 4834
Liittynyt: Helmi 27, 2009 13 : 21
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ossipena »

Avokid kirjoitti: Käsittääkseni kukaan ei ole vielä minun lomareissuani kuvannut Barcelonassa?
missä olit lomalla? -barcelonassa
mitä kävit katsomassa ja mitä teit? -öö mää kyllä kuvasin kuin parhaat japsituristit ikään, mentäiskös koneelle katsomaan että missä mää kävin?
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

nomad kirjoitti: Jos pelkistää halutaan, niin Canonilla on erinomaiset teleobjektiivit ja Nikon loistaa varsinkin normaalin ja laajisten alueella. 4/3 tai m43 touhussa ei oikein auta oli objektiivi miten hyvä tahansa, kun kinokenno jyrää vaikka sen eteen laitettu obiska olisi oikeasti aika huonokin. Tämä siis nimenomaan sen _kokonaisuuden_ kannalta katsottuna.

Ja mitä noihin pullistumiin tulee, niin tarkoitin lähinnä sitä, että nykyisessä suunnitteltrendissä niiden korjaamista ei pidetä ensiarvoisena asiana objektiivin suunnittelussa. tiettyyn rajaan saakka sen hyväksynkin, esim laajiszoomissa.

Ehkä noinkin, mutta NEX.n kuvanlaatu on silti parempi kuin m43:ssa. Jos kriittinen haluaa olla, niin vielä paremmalla syyllä voisi siis sanoa, että 4/3 ja m43 menivät metsään maanisen kennon kutistamisen takia.
On tiedä onko mikään muu metsässä kuin oma maaninen trollaamisesi sekä tietämättömyytesi ja siitä aiheutuva mustavalkoinen pelkistäminen. Sinä voit tietenkin pelkistää Canonia ja Nikonia, hassua että ammattilaiset eivät näytä tajuavan samaa. Pienenä vinkkinä: on olemassa kennokokoja, jotka jyräävät kinokennon 100-0 nimenomaan sen_absoluuttisen_laadun_kannalta katsottuna.

Vai objektiivien nykyinen suunnittelutrendi? Hehheh. Objektiivisuunnittelija ovat toki huojentuneita lukiessaan, että hyväksyt pullistumia tiettyyn rajaan saakka.

Olympus E-1 ja Canon EOS 1Ds esiteltiin samassa Photokinassa 2002. Toinen oli ensimmäinen 4/3-kennoinen ja toinen ensimmäinen kinokennoinen DSLR. Sitä ennen ei DSLRissä oikein ollut mitään mistä maanisesti paisuttaa tai kutistaa, paitsi tietenkin pari suuresti rakastamaasi, ainoaa ja oikeaa kroppikennoa. (Olin näkemässä molemmat julkistukset enkä voinut silloin tajuta 4/3-ideaa DSLR:ssä eikä se kameraformaatti itseäni kiinnostanut koskaan myöhemminkään).

Kroppikenno jos mikä on äpärä, ei suinkaan minkään jumalallisen suunnittelun tulos. Se on kompromissi kolmesta asiasta: Silloin, kauan kauan eli 15-20 vuotta sitten piti löytää kennokoko, joka oli vielä siedettävän hintainen silloisella valmistustekniikalla mutta ei vielä liian pieni porukoilla oleville täyden kinokoon objektiiveille. Muutosvastarinnan pienentämiseksi jopa säilytettiin ammattikäytön kannalta onneton 2:3 sivusuhde. Mitään muita parametreja ei ollut. Ei mitään. Aika on ajanut tuon ohi aivan samoin kuin samalla tavalla syntyneen välimuodon, Canonin 1.3x kropinkin ohi. Nyt vasta alamme mennä kohti aitoa digikameramaailmaa, jossa filmiajan rasitteet eivät ole enää vaikuttamassa sellaiseenkaan asiaan kuin kennokoko. Nyt vasta kennon lisäksi tarvittava teknologia alkaa mahdollistaa sen. Kymmenen vuoden kuluttua nomadkin kirjoittaa aina tietäneensä, että kroppikennot ovat vain hupaisa välivaihe.
-p-
pekkapotka.com
adele
Viestit: 5117
Liittynyt: Kesä 01, 2003 23 : 09

Viesti Kirjoittaja adele »

[quote="ppotka"][/quote]
Touché!
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

ossipena kirjoitti:
Avokid kirjoitti: Käsittääkseni kukaan ei ole vielä minun lomareissuani kuvannut Barcelonassa?
missä olit lomalla? -barcelonassa
mitä kävit katsomassa ja mitä teit? -öö mää kyllä kuvasin kuin parhaat japsituristit ikään, mentäiskös koneelle katsomaan että missä mää kävin?
Mennään vain. Kuvasitko Poblenoun kaupunginosajuhlaa mikä oli viikonloppuna? Kuvasitko tyttöystävääni seikkailemassa Guellin puistossa? Kuvasitko minua fillaroimassa vuoristossa?

Jos kuvasit, niin laita ihmeessä kuvia tulemaan, ovat varmasti parempia kuin omani. Muussa tapauksessa ei varmaan tarvitse. Sain riittävästi kuvia perhealbumiin ja parit kuvat tuli otettua myös ihan harrastuksen ja oppimisen vuoksi kun oli ylimääräistä aikaa. Lomalla ollessa on hienoa kun voi tehdä mitä haluaa. Ihan sama onko se pytinki kuvattu miljoonaan kertaan, jos pelkkä kuvaaminen tuottaa mielihyvää, niin sillon kuvaan vaikka olisin lomalla.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

ppotka kirjoitti:Kymmenen vuoden kuluttua nomadkin kirjoittaa aina tietäneensä, että kroppikennot ovat vain hupaisa välivaihe.
-p-
En kirjoita. Nykyisistä kuluttajan ulottuvilla olevista digikennoista kino on niin vahva standardi, että sitä ei voi pitää kroppina? Kino on itseasiassa oikein hyvä kennon koko. Kinokennoiset kamerat ovat valokuvaamisen kannalta mukavia, mutta vaan tuppaavat olevan aika suuria.

Eikä tässä m43 kennoa ole "maanisesti trollattu", jos ei kohta ylistettykään. Jos ajatellaan digikennon mahdollisia kokoja, niin kaikki m43:sta kinoon taitaa olla tukevasti keskisarjaa? Kuitenkin jos on mahdollista valita kahdesta eri kennokoosta, niin valitsen lähtökohtaisesti isomman. Tietysti kameran koon kustannusten jne. asettamissa rajoissa. Ja onhan 43 kennokin pokkarien näkökulmasta melkoisen iso.

En usko että nämä näkökohdat vanhenevat 10:ssä vuodessa yhtään minnekään. Potkaa saattaa harmittaa kun en jaa m43 ympärillä vellovaa kehitysoptimismia, mutta harrastajana voin kuvata ihan just sellaisilla retrolaitteilla ja retroformaateilla kun tykkään :-)
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

nomad kirjoitti:Nykyisistä kuluttajan ulottuvilla olevista digikennoista kino on niin vahva standardi, että sitä ei voi pitää kroppina?
Mietipä tosiaan sitä....
pekkapotka.com
srx2
Viestit: 50
Liittynyt: Huhti 22, 2011 11 : 23
Paikkakunta: Helsinki

Niinpä niin

Viesti Kirjoittaja srx2 »

Tässä kennokeskustelussa on mielestäni unohdettu pääasia, siis valokuva. Pekka Potka on useasti tätä puolta yrittänyt korostaa, mutta aina keskustelu on livennyt takaisin väittelyyn kennojen ylivoimaisuudesta.

Kuitenkin jokainen kerrankin esim. valokuvanäyttelyssä vieraillut tietää, että sykähdyttävän kuvan kohdatessaan, ei juuri kukaan ole jäänyt tuskailemaan minkä kokoisella kennolla kuva on aikaan saatu.

Ja aivan hullua on kuvitella, että kehitys, enempää valokuvaus kuin mikään muukaan kehitys pysähtyisi selkeään tavoiteviivaan. Ei varmaankaan ole tarpeelista muistuttaa filmiajan historiasta, jolloin uusi pieni kinokoko oli täysin mahdoton ajatus kilpailijoitaan vasten. Tuskinpa kukaan silloinen itseään arvostava ammattikuvaaja edes mietti kinokokoon siirtymistä. No, menneisyyttä on helppo ennustaa.
Vastaa Viestiin