nomad kirjoitti:
Jos pelkistää halutaan, niin Canonilla on erinomaiset teleobjektiivit ja Nikon loistaa varsinkin normaalin ja laajisten alueella. 4/3 tai m43 touhussa ei oikein auta oli objektiivi miten hyvä tahansa, kun kinokenno jyrää vaikka sen eteen laitettu obiska olisi oikeasti aika huonokin. Tämä siis nimenomaan sen _kokonaisuuden_ kannalta katsottuna.
Ja mitä noihin pullistumiin tulee, niin tarkoitin lähinnä sitä, että nykyisessä suunnitteltrendissä niiden korjaamista ei pidetä ensiarvoisena asiana objektiivin suunnittelussa. tiettyyn rajaan saakka sen hyväksynkin, esim laajiszoomissa.
Ehkä noinkin, mutta NEX.n kuvanlaatu on silti parempi kuin m43:ssa. Jos kriittinen haluaa olla, niin vielä paremmalla syyllä voisi siis sanoa, että 4/3 ja m43 menivät metsään maanisen kennon kutistamisen takia.
On tiedä onko mikään muu metsässä kuin oma maaninen trollaamisesi sekä tietämättömyytesi ja siitä aiheutuva mustavalkoinen pelkistäminen. Sinä voit tietenkin pelkistää Canonia ja Nikonia, hassua että ammattilaiset eivät näytä tajuavan samaa. Pienenä vinkkinä: on olemassa kennokokoja, jotka jyräävät kinokennon 100-0 nimenomaan sen_absoluuttisen_laadun_kannalta katsottuna.
Vai objektiivien nykyinen suunnittelutrendi? Hehheh. Objektiivisuunnittelija ovat toki huojentuneita lukiessaan, että hyväksyt pullistumia tiettyyn rajaan saakka.
Olympus E-1 ja Canon EOS 1Ds esiteltiin samassa Photokinassa 2002. Toinen oli ensimmäinen 4/3-kennoinen ja toinen ensimmäinen kinokennoinen DSLR. Sitä ennen ei DSLRissä oikein ollut mitään mistä maanisesti paisuttaa tai kutistaa, paitsi tietenkin pari suuresti rakastamaasi, ainoaa ja oikeaa kroppikennoa. (Olin näkemässä molemmat julkistukset enkä voinut silloin tajuta 4/3-ideaa DSLR:ssä eikä se kameraformaatti itseäni kiinnostanut koskaan myöhemminkään).
Kroppikenno jos mikä on äpärä, ei suinkaan minkään jumalallisen suunnittelun tulos. Se on kompromissi kolmesta asiasta: Silloin, kauan kauan eli 15-20 vuotta sitten piti löytää kennokoko, joka oli vielä siedettävän hintainen silloisella valmistustekniikalla mutta ei vielä liian pieni porukoilla oleville täyden kinokoon objektiiveille. Muutosvastarinnan pienentämiseksi jopa säilytettiin ammattikäytön kannalta onneton 2:3 sivusuhde. Mitään muita parametreja ei ollut. Ei mitään. Aika on ajanut tuon ohi aivan samoin kuin samalla tavalla syntyneen välimuodon, Canonin 1.3x kropinkin ohi. Nyt vasta alamme mennä kohti aitoa digikameramaailmaa, jossa filmiajan rasitteet eivät ole enää vaikuttamassa sellaiseenkaan asiaan kuin kennokoko. Nyt vasta kennon lisäksi tarvittava teknologia alkaa mahdollistaa sen. Kymmenen vuoden kuluttua nomadkin kirjoittaa aina tietäneensä, että kroppikennot ovat vain hupaisa välivaihe.
-p-