DanielB kirjoitti:
...Onko se sit vaan lompakon rahamäärä, nettitestien tuijottaminen vai mikä, mut jotenkin vaan tuntuu et myyntipalstat pursuaa runkoja/settejä jotka on päivitetty johonkin toiseen kun ei istunutkaan omaan käyttöön. Taikka itkemistä näillä keskustelupalstoilla....
Jokainen formaatti, kamera ja järjestelmä on jossain suhteessa kompromissi. Se missä sen kompromissin haluaa tehdä on käyttäjän itsensä päätettävissä.
Myyntifoorumit pursuaa melkein uusia runkosettejä yms. koska ihmiset ovat niin saa*anan hulluja! En ole poikkeus ;)
Aikuisten oikeesti - loppujen lopuksi, onko järkeä päivittää esim. Nikon D90 runko D7000 malliin?
Äääh, oli ehkä huono esimerkki, koska D7000 on oikeasti paljon parempi runko. Löytyy mm. objektiivien AF hienosäätö, vaikka ei kennon vähän paremmalle suorituskyvylle ja video-ominaisuuksille niin laskisikaan. Samoin tukee manuaalioptiikan valonmittausta.
Toisaalta D90 on edelleen hieno kamera jos haluat ottaa vain hyviä valokuvia AF objektiiveilla. Uudemmat objektiivit saa säädettyä huollossa rungolle sopivaksi joten senkään murheen ei tarvitse jäädä omalle kontolle.
Yksi älytön päivityspolku oli ainakin Canonin 20D->30D->40D->50D->60D/7D rumba...Siinä sivussa oli ehkä helppo hypellä aidan toiselle puolelle ja kokeilla vaikka jotain Nikonin houkuttelevaa mallia ;)
Nyt porukka on keksinyt, että olis toisaalta kiva jos kamera olisi pieni. Jee, peilittön on ratkaisu! Niitähän myydän nyt. Joka päähänpistolle täytyy tietenkin keksiä hyvä tekosyy. Miten olisi: "Paras kamera on se joka on mukana"?
Minä sanon, että suurin syy pienien peilittömien kasvavaan suosiooon on se, että ne tarjovat satunnaisille näppäilijöille ja tosi valokuvaukseen muuten vain kyllästyneille helpotuksen reitin päästä isoista peilijärkkäreistä eroon, ilman että tarvitsee menettää kasvojaan valokuvaajana. Tunnen kymmeniä valokuvauksen saralla täysin lahjattomia ihmisiä jotka ovat ostaneet järkkärin vain koska
sillä saa kuulemma hyviä valokuvia!
Sitten samat sankarit ihmettelevät miksi kuvat ovat usein epäteräviä, tarkennus pielessä ym. kun eivät ymmärrä kuvauksen perusjuttua napin painallusta pidemmälle. Heille sopisi vallan mainiosti kompaktikamerat jotka tekee tarpeeksi tarkkaa jälkeä edestä pitkälle horisonttiin (laajan syväterävyysalueen ansiosta)!
Toki uskottavuus valokuvauksen taitajana saattaa kärsiä jos kaulassa ei roiku järeä kalusto.
Tämä vuodatus ei liity kohdistu mitenkään PPotkaan. Hän kyllä luonnollisesti tietää miten kuvaa tehdään, mutta suurimpaan osaan karvahattukuvaajia kylläkin.
DanielB...Olen samaa mieltä tuosta kirjoittamastasi kompromissi-jutusta. Itse olen miettinyt pääni puhki minkälainen kompromissi olisi minulle paras ratkaisu. Toistaiseksi se on APS-C formaatti, mutta odotan kuumeisesti josko joku valmistaja vielä tekisi pienikokoisen FF rungon!
Miten olisi peilitön FF? Kun "massiivisesta" peilikoneistosta pääsisi eroon, niin runkoa olisi mahdollista leipoa pienempään formiin, eikö?