Oly & Pana: Micro 4/3

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

DanielB kirjoitti:
temama kirjoitti:
ppotka kirjoitti: No ei tosiaankaan pystyisi! ;-)
-p-
Miten niin? Kyllä isompi APS-C kennoinen aina m4/3 kennon päihittää vähän joka saralla. Ehkä erot eivät ole huikaisevia, mutta kuitenkin.
FF olisi ihanteellinen kompromissi, jos joku tekisi kompaktimpia Fx malleja kuin nykyiset 5D ja D700.
Potka puhuu hieman eri kaliiberinvehkeistä kuin kräppirunko tai ff kennon omaava. Ethän sä voi oikeesti digiperää ja aps-c kennoa pokkana verrata?

Digiperät omaan juttuunsa, noi mikrojärkkärit omaansa, perus dsrl:t omaansa. Kuitenkin on muistettava et perus slr järjestelmä on käytännössä kenttätyöhän tarkoitettu, isommat formaatit siihen tarkkaan työstöön kun halutaan LAATUA. se ei ole relevanttia onko kyse digi vai filkasta, formaatin koko ja tarkoitusperä on.
Minä puhuin m4/3 kamerasta verrattuna lähinnä APS-C runkoihin (mainiten myös kinokennon)!
PP kärjisti PhaseOnen rahtaamisen m4/3 "pokkarin" vaivattomaan kanniskeluun. Kuten totesit, keskikoon formaatin vehkeitä ei ole mitään järkeä verrata joka tavalla piskuisiin m4/3 kameroihin.
Välistä löytyy muutakin mielenkiintoista.
APS-C rungostakin on mahdollista tehdä erittäin pieni, vrt. esim. NEX. Sen kaveriksi pari pannukakku primeä niin ei pitäisi olla liian iso...
Mutta mitäpä tässä turhia turisemaan, jokainen saa tietty tykätä vapaasti minkäkokoisesta tahansa ;)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
DanielB

Viesti Kirjoittaja DanielB »

temama kirjoitti:
DanielB kirjoitti:
temama kirjoitti: Miten niin? Kyllä isompi APS-C kennoinen aina m4/3 kennon päihittää vähän joka saralla. Ehkä erot eivät ole huikaisevia, mutta kuitenkin.
FF olisi ihanteellinen kompromissi, jos joku tekisi kompaktimpia Fx malleja kuin nykyiset 5D ja D700.
Potka puhuu hieman eri kaliiberinvehkeistä kuin kräppirunko tai ff kennon omaava. Ethän sä voi oikeesti digiperää ja aps-c kennoa pokkana verrata?

Digiperät omaan juttuunsa, noi mikrojärkkärit omaansa, perus dsrl:t omaansa. Kuitenkin on muistettava et perus slr järjestelmä on käytännössä kenttätyöhän tarkoitettu, isommat formaatit siihen tarkkaan työstöön kun halutaan LAATUA. se ei ole relevanttia onko kyse digi vai filkasta, formaatin koko ja tarkoitusperä on.
Minä puhuin m4/3 kamerasta verrattuna lähinnä APS-C runkoihin (mainiten myös kinokennon)!
PP kärjisti PhaseOnen rahtaamisen m4/3 "pokkarin" vaivattomaan kanniskeluun. Kuten totesit, keskikoon formaatin vehkeitä ei ole mitään järkeä verrata joka tavalla piskuisiin m4/3 kameroihin.
APS-C rungostakin on mahdollista tehdä erittäin pieni, vrt. esim. NEX. Sen kaveriksi pari pannukakku primeä niin ei pitäisi olla liian iso...
Mutta mitäpä tässä turhia turisemaan, jokainen saa tietty tykätä vapaasti minkäkokoisesta tahansa ;)
Oo ja koo, nyt ymmärretty keskustelun kulkua. Tuollaisenaan jotenkin jäi käsitys et on puurot ja vellit pahasti sekaisin.

Mä en jaksa loppujenlopuksi niinkään miettiä sitä formaatin kokoa vaan se on tärkeintä et jokainen käyttää sitä minkä omiim tarpeisiinsa kokee parhaimmaksi. Joku Pen tai Nex ei sportti taikka lintukuvaajalle varmastikaan ole se ykkösvaihtoehto, eikä 1D ihmiselle joka tarvii kameran joka kivuttomasti kulkee aina mukana. Ei sinänsä, toi oma femm+muutamat valovoimaiset kiinteet kulkee riittävän kivuttomasti + tuottaa omaan käyttöön toimivinta kuvanlaatua joten mä en näe tarvetta mikrojärjestelmälle jossa kärsisin suunnattomasti ergonomiasta.
ossipena

Viesti Kirjoittaja ossipena »

E.T kirjoitti:Kuinka monta kertaa se pitää tuo edellinenkin toistaa?
Menneisyydestä voisi opetella katsomaan muutakin kuin muodin oikkuja.
en huomannutkaan että olet jossain esittänyt konkreettisen suunnitelman tuon suunsoiton sijasta!
ppotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

DanielB kirjoitti:
temama kirjoitti:
DanielB kirjoitti: Potka puhuu hieman eri kaliiberinvehkeistä kuin kräppirunko tai ff kennon omaava. Ethän sä voi oikeesti digiperää ja aps-c kennoa pokkana verrata?

Oo ja koo, nyt ymmärretty keskustelun kulkua. Tuollaisenaan jotenkin jäi käsitys et on puurot ja vellit pahasti sekaisin.

Mä en jaksa loppujenlopuksi niinkään miettiä sitä formaatin kokoa vaan se on tärkeintä et jokainen käyttää sitä minkä omiim tarpeisiinsa kokee parhaimmaksi. Joku Pen tai Nex ei sportti taikka lintukuvaajalle varmastikaan ole se ykkösvaihtoehto, eikä 1D ihmiselle joka tarvii kameran joka kivuttomasti kulkee aina mukana. Ei sinänsä, toi oma femm+muutamat valovoimaiset kiinteet kulkee riittävän kivuttomasti + tuottaa omaan käyttöön toimivinta kuvanlaatua joten mä en näe tarvetta mikrojärjestelmälle jossa kärsisin suunnattomasti ergonomiasta.
Se mistä kirjoitin oli sama, jonka sanoit tässä. Joka tarkoitukseen löytyy siihen parhaiten sopiva systeemi. Jos haluaa olla yleispätevä, sitten on vain valittava jokin, ja hyväksyttävä samalla enemmän ja vähemmän huonot kompromissit jonkin tärkeimmäksi asiaksi kokemansa vuoksi. Olen tehnyt lomareissujakin ainoana kamerana 645-järkkäri. Se auttaa erottamaan loman ja kuvaamisen, kun kuvattua tulee vain vähän ja etukäteen harkittua. Olen tehnyt lomareissuja myös ainoana kamerana Panan LX. Sen kanssa taas ei tule kuvattua mitään harkittua.

Temaman APS-C -intoon sen verran, että kuvalaadullinen ero m4/3:n ja APS-C:n välillä on hyvin pieni ellei olematon, JOS katsotaan lopullisia kuvia max A2-kokoon printattuina tai ruudun kokoisina. 100% pikseleiden nysväyksessä toki näkyy eroja esim. E-P2:n ia vaikkapa parhaan kroppi-Nikonin välillä saman tasoisilla objektiiveilla. Hyvällä primellä varustettu E-P2 taas hakkaa peruszoomilla kuvatut nikonkuvat. ISO-friikit, älkää hermostuko! APS:in ja m4/3:n välinen todellinen ero ei ole kuvan laadussa vaan siinä, että valinta niiden välillä menee käyttötarkoituksen mukaan.

Kuvalaadullisesti hyppäys APS:stä FF:ään onkin sitten jo paaaljon isompi. Siitä taas hyppäys keskikoon digiperään on periaatteessa näkyvä mutta missä ja miten se näkyy kuvissa on eri asia. Aika merkittävä asia on tuossa jo se, että laite pakottaa todella huolelliseen työskentelyyn - ja toisaalta myös mahdollistaa sen.

Muutenkin kuvaajan laatu valokuvaajana, taito valita oikea (tsekaten myös sen ergonomisen sopivuuden ennen ostoa) väline tarkoitukseensa ja kyky käyttää välineen mahdollisuuksia on se ratkaiseva tekijä.

-p-
pekkapotka.com
aikaarska

Olympus vs. Panasonic

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Mielenkiintoista keskustelua. Huomaan, että vaikka perinteisen 4/3 systeemin aikaan APS-C formaatti oli selkeästi niskan päällä, niin nyt peilittömien järjestelmien tullessa m4/3 on herättänyt huomattavasti enemmän kiinnostusta käyttäjissä.
Uskon, että tästä on kiittäminen Panasonia - ei niinkään Olympusta! Yllättävää sinänsä.
Panasonicin m43 objektiivivalikoimakin tuntuu olevan houkuttelevampi.

Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta miten Panasonicin ja Olympus PENin objektiivit sopivat keskenään? Voiko Panasonicin m43 objektiiveja käyttää PENissä, ja toistepäin? Toimivatko ilman ongelmia keskenään?
DanielB

ppotka kirjoitti: Muutenkin kuvaajan laatu valokuvaajana, taito valita oikea (tsekaten myös sen ergonomisen sopivuuden ennen ostoa) väline tarkoitukseensa ja kyky käyttää välineen mahdollisuuksia on se ratkaiseva tekijä.

-p-
:) Kyllä.
Olen ihmetellyt näitä ihmisiä jotka syystä jos toisesta valittavat käteensopivuudesta, painosta, käytettävyydestä etc.
Jos järjellä ja oman pään sisällä noi pohtimiset suorittaa, välttyy ostamasta itselleen kyseiseen käyttöö sopimatonta tuotettta.

Onko se sit vaan lompakon rahamäärä, nettitestien tuijottaminen vai mikä, mut jotenkin vaan tuntuu et myyntipalstat pursuaa runkoja/settejä jotka on päivitetty johonkin toiseen kun ei istunutkaan omaan käyttöön. Taikka itkemistä näillä keskustelupalstoilla....

Jokainen formaatti, kamera ja järjestelmä on jossain suhteessa kompromissi. Se missä sen kompromissin haluaa tehdä on käyttäjän itsensä päätettävissä.
temama

DanielB kirjoitti:
...Onko se sit vaan lompakon rahamäärä, nettitestien tuijottaminen vai mikä, mut jotenkin vaan tuntuu et myyntipalstat pursuaa runkoja/settejä jotka on päivitetty johonkin toiseen kun ei istunutkaan omaan käyttöön. Taikka itkemistä näillä keskustelupalstoilla....

Jokainen formaatti, kamera ja järjestelmä on jossain suhteessa kompromissi. Se missä sen kompromissin haluaa tehdä on käyttäjän itsensä päätettävissä.
Myyntifoorumit pursuaa melkein uusia runkosettejä yms. koska ihmiset ovat niin saa*anan hulluja! En ole poikkeus ;)

Aikuisten oikeesti - loppujen lopuksi, onko järkeä päivittää esim. Nikon D90 runko D7000 malliin?
Äääh, oli ehkä huono esimerkki, koska D7000 on oikeasti paljon parempi runko. Löytyy mm. objektiivien AF hienosäätö, vaikka ei kennon vähän paremmalle suorituskyvylle ja video-ominaisuuksille niin laskisikaan. Samoin tukee manuaalioptiikan valonmittausta.

Toisaalta D90 on edelleen hieno kamera jos haluat ottaa vain hyviä valokuvia AF objektiiveilla. Uudemmat objektiivit saa säädettyä huollossa rungolle sopivaksi joten senkään murheen ei tarvitse jäädä omalle kontolle.

Yksi älytön päivityspolku oli ainakin Canonin 20D->30D->40D->50D->60D/7D rumba...Siinä sivussa oli ehkä helppo hypellä aidan toiselle puolelle ja kokeilla vaikka jotain Nikonin houkuttelevaa mallia ;)

Nyt porukka on keksinyt, että olis toisaalta kiva jos kamera olisi pieni. Jee, peilittön on ratkaisu! Niitähän myydän nyt. Joka päähänpistolle täytyy tietenkin keksiä hyvä tekosyy. Miten olisi: "Paras kamera on se joka on mukana"?

Minä sanon, että suurin syy pienien peilittömien kasvavaan suosiooon on se, että ne tarjovat satunnaisille näppäilijöille ja tosi valokuvaukseen muuten vain kyllästyneille helpotuksen reitin päästä isoista peilijärkkäreistä eroon, ilman että tarvitsee menettää kasvojaan valokuvaajana. Tunnen kymmeniä valokuvauksen saralla täysin lahjattomia ihmisiä jotka ovat ostaneet järkkärin vain koska sillä saa kuulemma hyviä valokuvia!
Sitten samat sankarit ihmettelevät miksi kuvat ovat usein epäteräviä, tarkennus pielessä ym. kun eivät ymmärrä kuvauksen perusjuttua napin painallusta pidemmälle. Heille sopisi vallan mainiosti kompaktikamerat jotka tekee tarpeeksi tarkkaa jälkeä edestä pitkälle horisonttiin (laajan syväterävyysalueen ansiosta)!
Toki uskottavuus valokuvauksen taitajana saattaa kärsiä jos kaulassa ei roiku järeä kalusto.

Tämä vuodatus ei liity kohdistu mitenkään PPotkaan. Hän kyllä luonnollisesti tietää miten kuvaa tehdään, mutta suurimpaan osaan karvahattukuvaajia kylläkin.

DanielB...Olen samaa mieltä tuosta kirjoittamastasi kompromissi-jutusta. Itse olen miettinyt pääni puhki minkälainen kompromissi olisi minulle paras ratkaisu. Toistaiseksi se on APS-C formaatti, mutta odotan kuumeisesti josko joku valmistaja vielä tekisi pienikokoisen FF rungon!
Miten olisi peilitön FF? Kun "massiivisesta" peilikoneistosta pääsisi eroon, niin runkoa olisi mahdollista leipoa pienempään formiin, eikö?
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

temama kirjoitti:...odotan kuumeisesti josko joku valmistaja vielä tekisi pienikokoisen FF rungon!
No odota, jos ei Leica M9 tai M9-P kelpaa.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Sitten kun on se pieni ja sievä peilitön FF-runko niin halutaan pieniä laseja sen seuraksi. Mistäs ne revitään? Kyllä vaihtoehto on jo, eli se M9. Sitä ei toki voi hankkia, kun se maksaa.

Ei se peilitön FF mitään ratkaise Leicamaailman ulkopuolella, kun linssit ne edelleen painaa eniten siellä laukussa. Mitäs "pientä" lasia C/N leirissä on tarjota? Hmm, Nikonilla joku vanha 20+mm primeritsa ja kummaltakin 50mm 1.4.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mulle riittäis normaalin kokoinen peilitön FF kamera. Ei tarvitsisi (ei saisi) olla pieni.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
epertti

Viesti Kirjoittaja epertti »

Hannu KH kirjoitti:Mulle riittäis normaalin kokoinen peilitön FF kamera. Ei tarvitsisi (ei saisi) olla pieni.
Eiköhän semmoinen vielä ilmesty kun odotellaan?
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Hannu KH kirjoitti:Mulle riittäis normaalin kokoinen peilitön FF kamera. Ei tarvitsisi (ei saisi) olla pieni.
Vähän suurempi kuin Leica M. Kuvanlaatu pitäisi olla parempi ja hintaa voisi olla 1/4 Leicasta niin pysyttäisiin järjellisyyden piirissä.

Oikeastaan Fuji X100 täyskennolla ja 2/40mm obiskalla, niin se olisi siinä :-)
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

epertti kirjoitti:
Eiköhän semmoinen vielä ilmesty kun odotellaan?
Kyllä se taitaa joskus tulla.

Mitään kiirettä ei mulla ainakaan ole.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
srx2

Viesti Kirjoittaja srx2 »

Onkohan niin, että turhamaisuuden vaihtuessa käytännöllisyyteen niin kamera vaihtuu m.4/3:een.
Viimeksi muokannut srx2, Elo 04, 2011 20 : 27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DanielB

temama kirjoitti:
DanielB...Olen samaa mieltä tuosta kirjoittamastasi kompromissi-jutusta. Itse olen miettinyt pääni puhki minkälainen kompromissi olisi minulle paras ratkaisu. Toistaiseksi se on APS-C formaatti, mutta odotan kuumeisesti josko joku valmistaja vielä tekisi pienikokoisen FF rungon!
Miten olisi peilitön FF? Kun "massiivisesta" peilikoneistosta pääsisi eroon, niin runkoa olisi mahdollista leipoa pienempään formiin, eikö?
Mä oon oman kompromissini saanut tosiaan 5D mk II ja käytännössä eniten käytössä olevasta 35mm 1.4 lasista.
Riittävän kompakti, toimiva ja kivuttomasti mukana kulkeva jos vaan kapsakki on omaan käyttöönsä sopiva.
Mä en näe itselleni mitään järkeä ostaa noita mikrojärkkäreitä, loppupeleissä nekin tarvitsevat jonkun laukun missä kuljettaa sitä, joten yksi ja sama onks siel kilon painoinen mötikkä vai 500g painava laitos ikävällä ergonomialla.

Pienikokoinen pokkari onkin aivan toinen asia, menee vaik shortsien tai farkkujen taskuun.

Ei siinä, jos rahaa olisi taikka rohkeutta myydä Canonin kamat veks ni M9+summilux 35mm 1.4 ois kyl niin mun näköinen setti...
herzi

Viesti Kirjoittaja herzi »

Nyt näin keskustelua sivuten omista kokemuksista m4/3 -maailmasta:

Itse olen Canonin 1-sarjasta siirtynyt aikanaan "pienempiin" malleihin, eli 5D2+kiinteitä laseja. Pidän itse settiä hyvinkin kompaktina ja kuvittelin pitkään, etten kaipaisi m4/3 tai vastaavia vehkeitä laisinkaan. Kohtuullisen kokoiseen kameralaukkuun mahtuu koko setti teleä lukuunottamatta ja kun on sille tarvetta, reppu selkään.

No, vaimo ei suostunut enää "liian isoja" kameroita käyttämään tai ottamaan mukaan niin hommasin vielä yhdeksi kompaktiksi vaihtoehdoksi kokeilumielessä E-PL2:n kun tarjouksessa halvalla sai. Oli sen verran näppärä ja hyvän kuvanlaadun tarjoava peli, että hankin sen kaveriksi panan 20mm/1.7 -pannarin ja täytyy kyllä sanoa, että ko. parivaljakko on loistava.

Ei kannata ymmärtää väärin, ei siitä ns. vakavaan valokuvaukseen ole, mutta housun reisitaskuun mahtuvaksi setiksi aivan loistavaa jälkeä (etenkin osaavissa käsissä). Mahtava reissukamera, ja etenkin perheenlisäyksen jälkeen allekirjoitan väitteen parhsaasta kamerasta (joka on siis se mukana oleva). Kiinteällä lasilla tuolla joskus kokee sellaista valokuvauksen iloa jota joskus wanhalla 5D:llä ja 50mm lasilla koin. Jotenkin nykyään tuntuisi jo oudolta (ns overkill) ottaa isot vehkeet jonnekin illanistujaisiin jne kun pienellä saavuttaa 90% samasta laadusta.
htc

Viesti Kirjoittaja htc »

herzi kirjoitti:kun pienellä saavuttaa 90% samasta laadusta.
Pitää hyvin varovaisesti lisätä olevansa samaa mieltä ja että OMALLA KOHDALLANI ja tarpeissani luulen saavuttavani 99 % KÄYTÄNNÖN laadussa (Flicr, telkku, meililiitteet ja muutama kuvakirja).

Mut siis jollain on toiset tarpeet ja toiset prosentit.
- htc -
htc

Viesti Kirjoittaja htc »

DanielB kirjoitti:Mä oon oman kompromissini saanut tosiaan 5D mk II ja käytännössä eniten käytössä olevasta 35mm 1.4 lasista.
Riittävän kompakti, toimiva ja kivuttomasti mukana kulkeva jos vaan kapsakki on omaan käyttöönsä sopiva.
Kun nyt vuoden päivät on tuon DanielB:n setin jälkeen kuvannut mft:llä, niin jo hymyilyttää tuo "riittävän kompakti"-ilmaisunsa viisdeestä ja kolmeviis ällästä (hyväntahtoisesti hymyilyttää).

Kai me olemme kaikki subjektiivisia olentoja. Vielä tasan vuosi sitten pakki painoi 9 kiloa ja pelotti joka lentoasemalla, että mitä heitän roskiin, jos vaativat viittä kiloa... Nyt kassi laajemmalla polttoväialueella painaa alle kolmanneksen ja läppärin kanssakin alle 4 kiloa. Eihän tuolla ole nuorelle uljimukselle mitään merkitystä, mutta rapistuvalle sisätyöntekijälle harrastuksen jatkumisen mahdollistava juttu ;-D
- htc -
temama

srx2 kirjoitti: Onkohan niin, että turhamaisuuden vaihtuessa käytännöllisyyteen niin kamera vaihtuu m.4/3:een.
Kyllä se varmaan osalla porukkaa näinkin on ;)
temama

Maffer kirjoitti:Sitten kun on se pieni ja sievä peilitön FF-runko niin halutaan pieniä laseja sen seuraksi. Mistäs ne revitään? Kyllä vaihtoehto on jo, eli se M9. Sitä ei toki voi hankkia, kun se maksaa.

Ei se peilitön FF mitään ratkaise Leicamaailman ulkopuolella, kun linssit ne edelleen painaa eniten siellä laukussa. Mitäs "pientä" lasia C/N leirissä on tarjota? Hmm, Nikonilla joku vanha 20+mm primeritsa ja kummaltakin 50mm 1.4.
Olihan kinojärkkäreihin pannukakkuja tarjolla, kai niitä vieläkin voisi tehdä - ainakin Pentax osaa sen homman.

Pentaxhan ehti jo lanseerata ton tragikoomisen Q-systeeminsä linsseineen, tehköön samalla miniatyyri ideologialla peilittömän FF kennoisen "Q-XL" setin muutamalla kivalla pannarilla niin se olisi siinä.

Minä en mitään järjettömän ylihintaisia puolivalmiita Leicoja ostele, jos M9 lähtisi reiluun tonniin, niin voisin harkita ;)
Vastaa Viestiin