Teema: Katukuvaus

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
_Teemu_

Viesti Kirjoittaja _Teemu_ »

Kuva
Kuva
Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Araneva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Araneva »

Yöllistä Pariisia

Kuva
syottis

Roomassa. 2010

Viesti Kirjoittaja syottis »

Kuva

Uploaded with ImageShack.us
D7k + sb-700 + 35mm + 18-105mm + 105mm macro + 70-300mm + reppua&laukkua + pen e-p1 +muuta sälää
Röyhkeä

Viesti Kirjoittaja Röyhkeä »

-Q- kirjoitti:
jmjh kirjoitti:
Röyhkeä kirjoitti:Potentiaalisia kuvia threadi täynnä, mutta niinkuin joku jo mainitsi tuolla aikaisemmin, niin pitäisi saada enemmän sitä lähikontaktia ihmisiin.
Tuohan ois tietysti ihan hyvä, mutta tuo toimii yleensä vain lasten kanssa. Yleensä aikuisia kuvatessa lopputuloksena kuvaajan huomaamisesta on vain nyrpistynyt tai hämmästynyt ilme. Tässä esimerkki:
Tätä olen myös pohdiskellut aiheesta ja siksi se hakusessa onkin. Periaattessa olen samaa mieltä että se (katse)kontakti tekee monessa kuvassa paljon, mutta toisaalta ne ihmiset on monesti vain rekvisiittaa. Vaikkapa tuo kolmas mun laittamista on itseasiassa kuva tuosta seinästä. Siinä oli kivasti rosoa, eri värejä ja vinksahtaneita ovia joihin mulla on joku fetissi. Olin ottamassa sitä kuvaa kun mummu sattui tulemaan kotiin. Tästä seurasi sitten ihan eri kuva mutta ei se silti ole kuva mummosta. Miksi tämä Röyhkeän kuva on katukuva eikä kuva pikkutytöstä?
Joo, kuten sanoinkin, niin joissain kuvissa ihmiset kyllä noin rekvisiittanakin toimivat ja katukuvan ei toki aina tarvitsekaan olla ihmisistä.

Laskisin sen itse rehelliseksi katukuvaksi, koska otin sen kadulla liikkuessa ja käytin kadulla tapahtuneen tilanteen hyödykseni.

_Teemu_:n kuville peukkua! Hyvännäköistä.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Röyhkeä kirjoitti:Potentiaalisia kuvia threadi täynnä, mutta niinkuin joku jo mainitsi tuolla aikaisemmin, niin pitäisi saada enemmän sitä lähikontaktia ihmisiin.
Olen samaa mieltä. Threadin kehittyessä kuvatkin ovat parantuneet.

Kommenttina kutukuvausgenren "rosoisuuteen". Sanoisin, että kyllä katukuvaankin pitää voida soveltaa aivan tavallisia valokuvauksen kriteerejä. Jos siis tallennus on pielessä, sommittelu ahdistaa, etäisyyttä kohteeseen liian paljon ja horisonttikin vahingossa vinksallaan, niin tuskinpa kuva kovin hyvä on vaikka tilanne olisikin "hauska". Tämä ei siis koske ketään erityisesti, kunhan sain sanottua ;-)

Jostain (olisko John McNallyltä) muistan lukeneeni lehtikuvaajan ohjeen, että "täytä raamit". Jos ei mitään muuta sääntöä halua noudattaa niin tämä vie jo aika pitkälle. Sitten jos vielä tarkennus on edes likimain kohdallaan ja kuva teknisesti sitä mitä halutaan, niin lopputulos ei voi olla huono.
nomad

Heitän tähän vielä muutaman tänä vuonna ottamani kuvan. Nämä ovat lähinnä matkakuvaa, mutta kadulta kumminkin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
jmjh

Viesti Kirjoittaja jmjh »

Röyhkeä kirjoitti: Laskisin sen itse rehelliseksi katukuvaksi, koska otin sen kadulla liikkuessa ja käytin kadulla tapahtuneen tilanteen hyödykseni.
Kyllähän tuo katukuvasta menee ja hyvä kuva onkin.

Myös hyviä kuvia muilta. Varsinkin nomadin 1,4 ja 5 näyttävia.
jmjh

Laitetaas itsekkin taas pari. Vähän vanhempia:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
oh6jih
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

Hyvää settiä kyllä löytyy! Jos näistä voi tehdä jonkun pikaisen johtopäätöksen niin aika vähän ihmiset dokumentoi omia kulmiaan? Jouko Leskelän ja Sami Karjalaisen lisäksi en tuolta snapshot.fi -sivustoltakaan löytänyt sellaisia. Onko ihmisten kuvaaminen ulkomailla itselle jotenkin hyväksyttävämpää, vai eikö kotinurkilta saa vain mielenkiintoista matskua aikaiseksi?

Itse kun kuvaan päivittäin potretteja työkseni niin ei juurikaan edes kiinnosta kuvata niitä kadulla, joten tyydyn mieluusti kuvaamaan vähän laajempaa näkymää katuelämästä. Kasvokuvat ovat kyllä mielenkiintoisia, mutta en ainakaan itse lähtisi rajaamaan katukuvausta pelkästään siihen.
Aleksi M

Viesti Kirjoittaja Aleksi M »

Kuva
jmjh

oh6jih kirjoitti:Hyvää settiä kyllä löytyy! Jos näistä voi tehdä jonkun pikaisen johtopäätöksen niin aika vähän ihmiset dokumentoi omia kulmiaan? Jouko Leskelän ja Sami Karjalaisen lisäksi en tuolta snapshot.fi -sivustoltakaan löytänyt sellaisia. Onko ihmisten kuvaaminen ulkomailla itselle jotenkin hyväksyttävämpää, vai eikö kotinurkilta saa vain mielenkiintoista matskua aikaiseksi?
Omalla kohdalla suurinpia syitä on se, että ainakin täällä Kuopiossa on kaduilla aika vähän porukkaa verrattuna noihin isoinpiin kaupunkiin. Päivällä torilla näyttäis olevan ihan sopivasti porukkaa, mutta silloin pitäisi olla töissä eikä kuvaamassa. Lisäksi, kuten jo joku mainitsi, niin varmaan myös iso syy on se että on niin tottunut suomalaiseen katumaisemaan ja sen kuvaaminen tuntuu aika tylsältä.

Tuo Aleksi M:n kuva ihan hyvä, mutta meneeköhän tähän teemaan (varsinkin kun takana näkyy heinikko).
Dr_Red

Viesti Kirjoittaja Dr_Red »

Kuten jo moneen kertaan on tullut todettua, reissun päällä kynnys katukuvaukseen on matalampi kuin kotoisissa ympyröissä. Uskaltaa ottaa kuvat läheltä ja edestä.

Pari kuvaa Singaporesta alkuvuodesta.

Kuva

Kuva

Kuva

--

Usein ajatus katukuvauksesta tuo mieleen mahdollisimman kevyen kaluston. Toisilla on sitten järeämmät lelut.

Kuva

Kuva
Aleksi M

Viesti Kirjoittaja Aleksi M »

jmjh kirjoitti: Tuo Aleksi M:n kuva ihan hyvä, mutta meneeköhän tähän teemaan (varsinkin kun takana näkyy heinikko).
Ehkä mennään vähän rajoilla, mutta ei tuossa pellolla kuitenkaan olla :)
nomad

oh6jih kirjoitti:Hyvää settiä kyllä löytyy! Jos näistä voi tehdä jonkun pikaisen johtopäätöksen niin aika vähän ihmiset dokumentoi omia kulmiaan? Jouko Leskelän ja Sami Karjalaisen lisäksi en tuolta snapshot.fi -sivustoltakaan löytänyt sellaisia. Onko ihmisten kuvaaminen ulkomailla itselle jotenkin hyväksyttävämpää, vai eikö kotinurkilta saa vain mielenkiintoista matskua aikaiseksi?
Hyvä kysymys. Ensinnäkin ehkä se, että tämmöinen amatööri liikkuu arkena harvemmin kuvausmielellä kaupungilla, matkalla taas järjestän asiat niin että voin kuvata kaikessa rauhassa.

Toisekseen kyllähän ulkomailla on usein henkisesti helpompi kuvata kadulla. Näin etenkin kun en nyt ihan Helsingissä satu asumaan. Hong Kongissa ei esimerkiksi tarvitse pelätä, että kulman takaa tulee naapuri, voi toimia rauhassa ja anonyyminä :-)

Kolmanneksi suomalaiset on tosiaan aika kameransäikkyjä. Näin etenkin pienemmillä paikkakunnilla. Eihän luimistelu toki kuvaamista estä, vapaa maa, ja poikkeuksiakin on, mutta kuvaaminen on vain niin paljon hauskempaa kun huomaa, että ihmiset jopa tykkäävät tulla kuvatuiksi.

Neljänneksi, silloin kuvaan kotikonnuilla, niin harvemmin ajattelen sen olevan "katukuvausta". Menen vaan tuttuja kulmia dokumentoimaan tms. Tai jotain tilaisuutta katsomaan.

Tässä siis kootut selitykset...

Nyt olen kumminkin kovasti hankkimassa uutta pikkukameraa. Tämä nimenomaan ajatuksella, että tulisi kuvattua enemmän myös kotiseudun arkista elämää. Saa nähdä kuinka käy ;-)

Tässä satunnaista kuvasatoa viime talvelta Suomesta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
oh6jih
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

nomad kirjoitti: Tässä siis kootut selitykset...
Joo ei Seinäjokikaan ihan parasta mahdollista seutua ole katukuvaukselle, ainakaan noiden isojen tapahtumien ulkopuolella. Toisaalta olisi jälkipolvia ajatellen kiva tallentaa tämän päivän elämää ihan niiltä omiltakin seuduilta. Mulla kulkee kans nykyään LX5 taskussa jatkuvasti ihan tuota tarkoitusta varten, eikä näillä parilla kerralla mitä olen sitä käynyt tuolla ulkoiluttamassa ole vielä tullut sanomista :) Tahtoo kans tämä kesäaika olla sellaista että tuota duunia piisaa kyllä ihan ylitöiksi asti että kaupungilla notkuminen jää aika vähälle...
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Kaksi punaista tankilla...

Kuva
-Q-

Viesti Kirjoittaja -Q- »

jmjh kirjoitti:
Röyhkeä kirjoitti: Laskisin sen itse rehelliseksi katukuvaksi, koska otin sen kadulla liikkuessa ja käytin kadulla tapahtuneen tilanteen hyödykseni.
Kyllähän tuo katukuvasta menee ja hyvä kuva onkin.
Tarkoitus ei ollut mitenkään epäillä sen "aitoutta" tai dissata. Itsekkin siitä pidän mutta otin sen esimerkiksi kun sitä jo sellaisena käytettiin. Kysymys toisin aseteltuna kuuluu "mikä on katukuva?"

Mitä tulee kotikulmien kuvaamiseen niin ongelma on varmaankin sama kuin kotimaan matkailussa. Kaikki kun on enemmän tai vähemmän tuttua ja ennenkaikkea nähtävissä koska tahansa, ei kuvaamisella ole sellaista arvoa kuin jossain siellä muualla. Kuvat otetaan pääosin itselle eikä muille katsojille, joille ne Espoon lähiönurkat olisi eksoottisempia ja sen takia mielenkiintoisempia kuvia.
Tajusin tämän kun on on jotain kuvia esitellyt nykyisille kollegoille Ranskassa. Omasta mielestäni hienot kuvat heidän kotikaupungistaan tai ympäristöstä kuitataan "ihan kivoina" kun taas joku itselle sata kertaa nähty perus tunturimaisema lapista auringonlaskun aikaan saa useamman wow!:n

Samaten Ranskalainen naapurini tuli joskus NG -lehden kanssa takapihalle ja näytti juttua Oulangan kansallispuistosta ja kuinka siellä on tämmöinen karhunkierros. Oli hienoja kuvia, toki, mutta eihän se sekametsämaisema itselle niin vaikuttava ole.
Araneva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Araneva »

Kuva
Stomp

Viesti Kirjoittaja Stomp »

Kuva

Kadun yli juostessa.
Askelkin vielä niin liikut
nomad

Metrossa