Oly & Pana: Micro 4/3
-
Yksinkertaisuudessaan fiksu testijärjestely, jonka itse kukin voi tehdä vaikka kotonaan. Näyttää siltä, että Olyn lupauksille Penien ehkä pahimman puutteen korjautumisesta on katetta.
Tuntuu, että jatkossa ison rungon käytölle liikkuvassa kuvauksessa on entistä vähemmän tarvetta. Vesille ja huonoon säähän mukaan sentään lähtee edelleen sääsuojattu E-3.
Tuntuu, että jatkossa ison rungon käytölle liikkuvassa kuvauksessa on entistä vähemmän tarvetta. Vesille ja huonoon säähän mukaan sentään lähtee edelleen sääsuojattu E-3.
-
Hyvä testi. Osaatko arvioida miten tarkennusnopeus toimii liikkuvaa kohdetta kuvatessa, esim kohti tulevaa autoa?ppotka kirjoitti:E-P3:n tarkennusnopeustesti nyt saitillani.
-p-
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
nikon1stories.blogspot.fi
-
- Viesti:
HannuS kirjoitti:Yksinkertaisuudessaan fiksu testijärjestely, jonka itse kukin voi tehdä vaikka kotonaan. Näyttää siltä, että Olyn lupauksille Penien ehkä pahimman puutteen korjautumisesta on katetta.
Kiitoksia, kotona tuon testin teinkin ;-) Kaikissa testijärjestelyissä on olennaisinta miettiä mitä se itse asiassa mittaa ja toiseksi mitä virheitä tulokseen tulee. Tuon testi sekuntiluvut ovat sinänsä merkityksettömiä, nyt tiedän miten nämä kolme kameraa asettuvat toisiinsa nähden. Olisin voinut ottaa tuohon lisäksi vaikkapa Canonin 5D2:n mutta en viitsinyt, koska tiedän jo kokemuksesta, että sen paikka on D3x:n ja E-P3:n takana. Tälläkin saitilla monet kysyvät asioita, jotka selviäisivät helposti itse kokeilemalla. Samalla oppii sen miten oma kamera toimii eikä tarvitse ihmetellä ohi meneviä kuvaustilanteita.Avokid kirjoitti: Hyvä testi. Osaatko arvioida miten tarkennusnopeus toimii liikkuvaa kohdetta kuvatessa, esim kohti tulevaa autoa?
E-P2:ssa jatkuva tarkennus oli käyttökelvoton. E-P3:ssa se toimii. Kohti tulevaa autoa tai koiraa tms kuvatessa olennaista ei ole sinänsä nopeus vaan välimatkan lyhenemisnopeus. Sama auto samalla nopeudella on "kaukana" helppo kohde ja "lähellä" vaikea kohde. Kaukana/lähellä on lisäksi riippuvainen kuvakulmasta eli polttovälistä. Avokidin kysymykseen ei siis ole olemassa yksiselitteistä vastausta. Koiran kanssa puuhatessa tulin tulokseen, että E-P3 ei pärjää ollenkaan Nikonin D3x:lle mutta kevyesti Canon 5D2:lle. Viistoon juokseva koira on sille helppo kohde, kohti juokseva liian vaikea "lähellä". Leikkivät lapset yms ja kentän laidalta kuvattu urheilu ovat hyvinkin E-P3:lla kuvattavia. Sarjaa kuvaaville ongelmaksi voi muodostua E-P3:n kuvaustaajuus, joka on vain 3 kuvaa sekunnissa.
-p-
Viimeksi muokannut ppotka, Heinä 06, 2011 11 : 41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pekkapotka.com
-
- Viesti:
Näinhän tuo toki on, mutta nyt kun tuo nimenomainen kamera ei vielä ole kuluttajien käsiin päässyt, niin minullakin olisi yksi kysymys.ppotka kirjoitti: Tälläkin saitilla monet kysyvät asioita, jotka selviäisivät helposti itse kokeilemalla. Samalla oppii sen miten oma kamera toimii eikä tarvitse ihmetellä ohi meneviä kuvaustilanteita.
-p-
Osaatko arvioida miten kamera suoriutuu jos kuvataan hämärässä ilman tarkennuksen apuvaloa?
-
- Viesti:
Höh... en toki tarkoittanut kamerauutuuksia vaan ylipäätään kaikennäköisiä valokuvaukseen liittyviä asioita.ahz kirjoitti:Näinhän tuo toki on, mutta nyt kun tuo nimenomainen kamera ei vielä ole kuluttajien käsiin päässyt, niin minullakin olisi yksi kysymys.ppotka kirjoitti: Tälläkin saitilla monet kysyvät asioita, jotka selviäisivät helposti itse kokeilemalla. Samalla oppii sen miten oma kamera toimii eikä tarvitse ihmetellä ohi meneviä kuvaustilanteita.
-p-
Osaatko arvioida miten kamera suoriutuu jos kuvataan hämärässä ilman tarkennuksen apuvaloa?
Vastaus kysymykseesi selvinnee itsellenikin tänään.
-p-
pekkapotka.com
-
- Viesti:
Kennon kuvanopeus vaikuttaa, koska kuvadatan perusteellahan se tarkennus tehdään.ppotka kirjoitti: Kenno EI ole sama kuin E-P1:ssä. Kenno ei vaikuta tarkennusnopeuteen. Tarkennusnopeutta on lisätty tuplaprosessorilla, jossa toinen prossu hoitelee tarkennuksen laskemista ja toinen (E-P1:n prossua tehokkaampi) jpegiä.
Osui myös silmään:
Käsittäisin, että vanhalta kennolta ei ole dataa tullut 120fps, ja nyt kun uudelta tulee niin tarvittiin myöskin enemmän papua prosessointiin.dpreview kirjoitti: Olympus E-P3 key specifications:
Updated 12MP Live MOS sensor
120 Hz 'Fast AF' focus system
...
-
Uusin kysymyksen, koska en ole tätä tietoa löytänyt/osannut etsiä.Tomslow kirjoitti:Moikka.
Onko esimerkisi P. Potkalla tai muilla kameraan tutustuneilla tietoa siitä, voiko E-P3-kameran kytkeä tietokoneeseen, jos kameraa käyttää adapterin avulla mikroskooppikuvauksiin? Sehän ei onnistu E-PL2:lla. Olisi tarkennuksessa todellinen apu, kuten myös kerroskuvia koostaessa.
Kuvailen myös kirjoittaessani
-
- Viesti:
Vastaus toistaiseksi: en tiedä. Kamera oli itselläni vain 4 päivää ja sinä aikana en ehtinyt katsella tuo asiaa. Lisäksi kameran mukana ei ollut mitään tietokoneeseen asennettavaa softaa. Palataan.Tomslow kirjoitti:Uusin kysymyksen, koska en ole tätä tietoa löytänyt/osannut etsiä.Tomslow kirjoitti:Moikka.
Onko esimerkisi P. Potkalla tai muilla kameraan tutustuneilla tietoa siitä, voiko E-P3-kameran kytkeä tietokoneeseen, jos kameraa käyttää adapterin avulla mikroskooppikuvauksiin? Sehän ei onnistu E-PL2:lla. Olisi tarkennuksessa todellinen apu, kuten myös kerroskuvia koostaessa.
-p-
pekkapotka.com
-
- Viesti:
-
- Viesti:
E-P3 RAW tiedostot näyttävät jo paljon paremmilta kuin kameran muhjuinen JPEG-prosessointi:
http://www.photographyblog.com/articles ... eg_vs_raw/
-
- Viesti:
Paitsi, että emme tiedä mitä tuo kertoo E-P3:n RAW-tiedostoista. Olympuksen uusi tapa renderoida JPEG:iä sen sijaan tiedetään ja herättäähän se keskustelua.jmagic kirjoitti:E-P3 RAW tiedostot näyttävät jo paljon paremmilta kuin kameran muhjuinen JPEG-prosessointi:
-p-
pekkapotka.com
-
- Viesti:
Kyllästyin Penin tarkennuksen hitauteen seä lelumaiseen etsinhärpättimeen ja pistin sen kiertoon. Tilalle hain Panan G3sen uskoen objektiivien yhteensopivuuteen.
Muttamutta... Zuiko Digital 50-200 1:2,8 - 3,5 ei tunnukkaan futaavan. Tarkennus sahaa nykäyksittäin kohteen molemmilla puolilla ja sitten parin sekunnin kuluttua lukitsee tarkennuksen. Tätäkö tämä yhteensopivuus on?
Muttamutta... Zuiko Digital 50-200 1:2,8 - 3,5 ei tunnukkaan futaavan. Tarkennus sahaa nykäyksittäin kohteen molemmilla puolilla ja sitten parin sekunnin kuluttua lukitsee tarkennuksen. Tätäkö tämä yhteensopivuus on?
-
Kuka on luvannut yhtään enempää? Ei ainakaan Panasonic. Panasonic julkisti heti, kun kerkisi, luetteloita "vanhojen" FourThirds-objektiivien toimivuudesta:karikoo kirjoitti:Kyllästyin Penin tarkennuksen hitauteen seä lelumaiseen etsinhärpättimeen ja pistin sen kiertoon. Tilalle hain Panan G3sen uskoen objektiivien yhteensopivuuteen.
http://panasonic.jp/support/global/cs/d ... ct/g1.html
Matti Vuori
-
Olen kanssa kuukaudenpäivät kahlannut läpi testit ja arvostelut m43-laitteista ja eilen sain viimein tehtyä päätöksen ja tilasin G3:sen. Varsin kehuttu laite mitä noita testejä lukenut.nomad kirjoitti:Deprivjuun (ja mm. Luminous Landscapen) mukaan myös Pana G3 näyttäisi varsin varteenotettavalta m43 kameralta. Mitäs raati tuohon sanoo? Itseäni kiehtoo runkoon integroitu etsin.
Vaakakupissa painoi eniten:
- kääntyvä kosketusnäyttö
- nopea tarkennus
- koko on edeltijiään huomattavasti pienempi. Todella käteensopiva.
- Uusi kenno (vähemmän kohinaa kuin edeltäjissä suurilla herkkyyksillä)
Eilen bongasin varsin edukkaan tarjouksen johon oli pakko tarttua. Tosin tavaraa ei ole varastossa, joten joutunee hetken odottelemaan.
http://cdon.fi/kotielektroniikka/panaso ... k-14807251
-
Minulla nousee kylmät väreet kun luen Sillä saa hämmästyttäviä kuvia, sillä kohina jää vähäiseksi kohinankäsittelypiirin ansiosta. Kehittynyt Venus Engine FHD -kuvankäsittely parantaa kuvien yksityiskohtaisuutta tietojen syntetisoinnin avulla. Mikä säätötekniikka tuossa piirissä on, kuinka paljon se "muokkaa" kuvaa automaattisesti jne... Aina kun jotain automaattista säätöä on, johon ei voi itse vaikuttaa, niin alkaa epäilyttämään? Taidan olla aika vanhanaikainen ajatuksisani?
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.
-
Kyllä, olet vanhanaikainen. Sen lisäksi olet aikamoisen tietämätön (pakko sanoa). Kaikissa digikameroissa tuommoiset systeemit on, jos kohta ei Venukseksi nimettynä.malmar kirjoitti:Minulla nousee kylmät väreet kun luen Sillä saa hämmästyttäviä kuvia, sillä kohina jää vähäiseksi kohinankäsittelypiirin ansiosta. Kehittynyt Venus Engine FHD -kuvankäsittely parantaa kuvien yksityiskohtaisuutta tietojen syntetisoinnin avulla. Mikä säätötekniikka tuossa piirissä on, kuinka paljon se "muokkaa" kuvaa automaattisesti jne... Aina kun jotain automaattista säätöä on, johon ei voi itse vaikuttaa, niin alkaa epäilyttämään? Taidan olla aika vanhanaikainen ajatuksisani?
Kannattaisi ehkä siirtyä filmipuolelle, niin olisi elämä (ainakin näennäisesti) selvempää.
-
Eli myös raw kuviin tämä sama toimintoa? Eikö se olekkaan enää ns raakakuva, ilman mitään kameran tekemiä muutoksia?nomad kirjoitti:Kyllä, olet vanhanaikainen. Sen lisäksi olet aikamoisen tietämätön (pakko sanoa). Kaikissa digikameroissa tuommoiset systeemit on, jos kohta ei Venukseksi nimettynä.malmar kirjoitti:Minulla nousee kylmät väreet kun luen Sillä saa hämmästyttäviä kuvia, sillä kohina jää vähäiseksi kohinankäsittelypiirin ansiosta. Kehittynyt Venus Engine FHD -kuvankäsittely parantaa kuvien yksityiskohtaisuutta tietojen syntetisoinnin avulla. Mikä säätötekniikka tuossa piirissä on, kuinka paljon se "muokkaa" kuvaa automaattisesti jne... Aina kun jotain automaattista säätöä on, johon ei voi itse vaikuttaa, niin alkaa epäilyttämään? Taidan olla aika vanhanaikainen ajatuksisani?
Kannattaisi ehkä siirtyä filmipuolelle, niin olisi elämä (ainakin näennäisesti) selvempää.
-
Kyllä siihen raw kuvaankin tehdään kamerassa kaikenlaista. Ja mikä tärkeintä, eihän raw kuvaa voi katsoa kuin raw-muuntimessa. Ja esimerkiksi se raw mikä näkyy kamerasi takatelkkarissa on alkuperäisen tiedoston rinnalla kulkeva jpg.malmar kirjoitti:Eli myös raw kuviin tämä sama toimintoa? Eikö se olekkaan enää ns raakakuva, ilman mitään kameran tekemiä muutoksia?nomad kirjoitti:Kyllä, olet vanhanaikainen. Sen lisäksi olet aikamoisen tietämätön (pakko sanoa). Kaikissa digikameroissa tuommoiset systeemit on, jos kohta ei Venukseksi nimettynä.malmar kirjoitti:Minulla nousee kylmät väreet kun luen Sillä saa hämmästyttäviä kuvia, sillä kohina jää vähäiseksi kohinankäsittelypiirin ansiosta. Kehittynyt Venus Engine FHD -kuvankäsittely parantaa kuvien yksityiskohtaisuutta tietojen syntetisoinnin avulla. Mikä säätötekniikka tuossa piirissä on, kuinka paljon se "muokkaa" kuvaa automaattisesti jne... Aina kun jotain automaattista säätöä on, johon ei voi itse vaikuttaa, niin alkaa epäilyttämään? Taidan olla aika vanhanaikainen ajatuksisani?
Mutta eihän tässä mitään. Pitihän filmikuvatkin vedostaa. Ja siinä tuo pelkäämäsi todellisuuden väristely alkoi jo filmivalinnasta, kuten varmaan tiedät.
Kannattaisi varmaan opiskella kuvataiteen perinteistä, niin saisit pikkuisen ilmatilaa kuvaamiseen ja kuvien katseluun?
-
Juu kyllä, mutta et ymmärtänyt pointtia! Eli en minä siihen kameran takanäytön kuvaan mitenkään osaa luottaa, sillä näytön koko jo pistää tarkuuden ja sävyn arvuutteluksi, mutta se tärkein pointti on siinä, että haluna itse säätää nuo kohinat ja muut osat mahdolisemman paljon itse jollain ohjelmalla, enkä anna kameran sitä tehdä automaattisten säätöjen avulla.