Sonyn TX 5 vastaan WX 5
-
Sonyn TX 5 vastaan WX 5
Isäntä on ominut digijärkkärini ja tulossa yhteinen safarimatka. Ei viitsisi lomaa käyttää kamerasta tappeluun, joten olen harkinnut jonkun veskakokoisen digipokkarin hankintaa, jolla saisi lähes järkkäritasoisia kuvia. Koon ja ominaisuuksien puolesta olen päätynyt sonyn TX 5 tai WX 5:seen. TX:ssä tietysti houkuttelisi vedenpitävyys ja ohut muoto, mutta taas WX:ssä olisi muotokuvien taustahimmennys, jolla ehkä olisi käyttöä. Koskaan kaikki vaan ei voi olla samassa paketissa :) Löytyskö täällä puolesta tai vastaan kommentteja? Hieman tuo TX: n kosketusnäyttö epäilyttää. Onko kokemusta noista kameroista, suosittelisitko jompaa kumpaa? Muutkin merkkisuositukset otetaan huomioon.
-
-
Sonyn TX 5 vastaan WX 5
Päädyin tuohon WX 5:seen. Ihan tyytyväinen olen ollut. Panoraamaohjelmalla on tullut kikkailtua. Yllättävän hyvin kuvaa hämärässä ja tuettuna pimeässäkin. Paremmin itse asiassa kuin järkkärini. Kuvaaminen vaan tuntuu niin vastenmieliseltä kun on järkkäriin tottunut. Ei siitä näytöltä näe mitään kirkkaalla auringon paisteessa. Tulee vaan roiskittua jonnekin ja sitten huomaa ottaneensa oman varjonsakin kuvaan kun rajaaminen on niin hankalaa, mutta järkkäri onkin järkkäri. Toinen mikä tökkii on akun jatkuva latailu. Ostin heti vara-akun ja jouduin sen joka päivä reissussa lataamaan kun järkkärillä pärjää puoli vuotta :) Safarilla tuli kuvattua liki 1000 kuvaa järkkärillä ja melki 700 kuvaa WX 5:lla. Kriteerinä WX 5 seen oli lähinnä parempi zoomi ja toi taustan hämärrys ohjelma, jota tosin en ole vielä isommin testaillut. Toivottavasti oli apua! Omasta mielestäni aika turha foorumi :) tai sitten täällä vastaillaan vaan niille, jotka kyselee järkkäreistä.
-
Joo et kysymykseen ole varsinaista vastausta saanut vieläkään:)
Hyvä kuitenkin että onnistuit valinnan tekemään eikä ainakaan pahasti metsään mennyt!
Akunkestoksi tuolle WX5:lle lupaavat noin 230 kuvaa, joku SIPA(mikälie) standardin mukaan. Ei aivan luokkansa huippua tietenkään.
Tässä kuten monessa muussakin Sonyn pokkarissa jotenkin "häiritsee" sellainen olematon juttu että edes valotuksen korjailulle ei ole omaa nappia vaan on ilmeisesti jossain valikoiden kätköissä?
Panassa ja Nikonissa omalla napilla.
Videon laatu ilmeisesti aika hyvä tuommoselle kameralle?
Tsuumin pitäis toimia videokuvauksessa ja aika hiljaisesti?
Järkkärin jälkeen kaikissa pokkareissa enemmän tai vähemmän paranneltavaa.
Muuta AUTO asetuksilla ilmeisesti valotus hyvin kohdillaan WX5:ssa joten säätöjä ei ehkä paljoa tarvitse tehdä(sitä vähää mitä näissä on)..
Paljonkohan on hintaa halvimmillaan Suomessa? Ei taida alle 250€ lähteä...
Hyvä kuitenkin että onnistuit valinnan tekemään eikä ainakaan pahasti metsään mennyt!
Akunkestoksi tuolle WX5:lle lupaavat noin 230 kuvaa, joku SIPA(mikälie) standardin mukaan. Ei aivan luokkansa huippua tietenkään.
Tässä kuten monessa muussakin Sonyn pokkarissa jotenkin "häiritsee" sellainen olematon juttu että edes valotuksen korjailulle ei ole omaa nappia vaan on ilmeisesti jossain valikoiden kätköissä?
Panassa ja Nikonissa omalla napilla.
Videon laatu ilmeisesti aika hyvä tuommoselle kameralle?
Tsuumin pitäis toimia videokuvauksessa ja aika hiljaisesti?
Järkkärin jälkeen kaikissa pokkareissa enemmän tai vähemmän paranneltavaa.
Muuta AUTO asetuksilla ilmeisesti valotus hyvin kohdillaan WX5:ssa joten säätöjä ei ehkä paljoa tarvitse tehdä(sitä vähää mitä näissä on)..
Paljonkohan on hintaa halvimmillaan Suomessa? Ei taida alle 250€ lähteä...
-
Sonyn TX 5 vastaan WX 5
Ei löydy valotuksen säätöön nappia, mutta EV-säätö löytyy kyllä helposti menun kautta ja näytölle saa histogrammin, josko siitä haluaa jotain valotuksesta päätellä. Muutenkin mielestäni tuo nappi olisi aika turha, kun ei ainakaan ulkona näytöltä pysty kuvan valoituksesta mitään päättelemään. Autosäädöt ovat mielestäni kohdallaan ja eipä paljon muuta tule käytettyä. Autolla kuvattaessa näytölle tulee iconi (maisema, macro, vastavalo,,,) jotka vois erikseen hakea scn-ohjelman kautta. Herää kysymys, miksi ne hakisi sieltä kun säädöt muokkautuvat itsestään autolla vastaavasti.
Videokuvauksesta minulla ei ole mitään vertailupohjaa, kun aikaisemmin videokuvaus hoitui kännykällä ja ei niitä nyt oikein voi verrata. Yhden pätkän videoo olen ainoastaan kuvannut ja ihan kelvolta näytti.
Suomen hinnoista en tiedä. Ostin kameran täältä Dubaista ja maksoi noin 230 euroa silloisen kurssin mukaan. Kamerasta täältä ostettuna ei löydy suomenkielistä valikkoa ja onkin hieman arpomista kun lukee cd:tä asennettua käyttöopasta suomeksi ja vertailee sitä sitten kameran valikkoihin.
Toivottavasti oli jotain apua!
Videokuvauksesta minulla ei ole mitään vertailupohjaa, kun aikaisemmin videokuvaus hoitui kännykällä ja ei niitä nyt oikein voi verrata. Yhden pätkän videoo olen ainoastaan kuvannut ja ihan kelvolta näytti.
Suomen hinnoista en tiedä. Ostin kameran täältä Dubaista ja maksoi noin 230 euroa silloisen kurssin mukaan. Kamerasta täältä ostettuna ei löydy suomenkielistä valikkoa ja onkin hieman arpomista kun lukee cd:tä asennettua käyttöopasta suomeksi ja vertailee sitä sitten kameran valikkoihin.
Toivottavasti oli jotain apua!