Kalustokyssäreitä

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Verig

Viesti Kirjoittaja Verig »

Acumen kirjoitti:5D mark 1:n saat myös jollain n. 800 eurolla käytettynä, joskin pitäisin akkukahvaa aika must-hankintana, eli 150/200 eur extraa lisäakkuineen..
Miksi kahva? Ei tästä nyt ihan hetkessä löpö lopu ja kahvan kanssa ollaan 1D koko- ja painoluokassa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
oh6jih
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

Verig kirjoitti:
Acumen kirjoitti:5D mark 1:n saat myös jollain n. 800 eurolla käytettynä, joskin pitäisin akkukahvaa aika must-hankintana, eli 150/200 eur extraa lisäakkuineen..
Miksi kahva? Ei tästä nyt ihan hetkessä löpö lopu ja kahvan kanssa ollaan 1D koko- ja painoluokassa.
Käyttöergonomia paranee akkukahvalla ainakin kertoimella 100. Yhden hääkeikeikan ilman akkukahvaa tuolla tehneenä....
pera8x

Viesti Kirjoittaja pera8x »

oh6jih kirjoitti:
Verig kirjoitti:
Käyttöergonomia paranee akkukahvalla ainakin kertoimella 100. Yhden hääkeikeikan ilman akkukahvaa tuolla tehneenä....
mulla tuli aika montakin hääkeikkaa ilman kahvaa. eikä ollu mitään onkelmaa. käyttäjästä kiinni sanoisin.
CANON EOS 5Dmk2
12-24, 24-105, 50, 85, 135, 70-300, 1,5x telekonvertteri ja 2x telekonvertteri. sigmaa ja canonia.

www.pera8x.kuvat.fi
oh6jih
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oh6jih »

pera8x kirjoitti:
oh6jih kirjoitti:
Verig kirjoitti: Miksi kahva? Ei tästä nyt ihan hetkessä löpö lopu ja kahvan kanssa ollaan 1D koko- ja painoluokassa.
mulla tuli aika montakin hääkeikkaa ilman kahvaa. eikä ollu mitään onkelmaa. käyttäjästä kiinni sanoisin.
niin aina.
op76

Viesti Kirjoittaja op76 »

Nyt tuli sellaiseen pattitilanteeseen, että on pakko tyhjentää tuo ostoskori, sekä oma pää, ja nukkua yön yli (jos saa edes nukuttua).

Olin jo suunnitellut tilauksen valmiiksi Canonille, kun sitten "tuli tietoon", että tuo uusi Tamron 70-300 USD VC Di mikälienee, olikin Canonille kiinassa valmistettu susi, ja että Nikonin versio on parempi...joskin Nikkorin oma 70-300 ilmeisesti vielä parempi ja jopa halvempi (in terms of amateur sports photography). ***

No tässä nyt sitten aloin ynnäämään, että eihän mun kannata ostaa käytettyä 30D:täkään vararungoksi, kun tuo Nikkor on 30 euroa halvempi, eikä mun tartte sitte hankkia CF-muistikorttia jne, vaan ostan uuden D3100:n, ja pistän tän Canonin myyntiin. Kun Canon on mennyt kaupaksi, niin sen tilalle tulee myös D3100 (jos oon tyytyväinen), tai D90. Ehkä sitten joskus kesällä laitan toisen noista kiertoon, ja ostan D700:n ykkösrungoksi.

Eli tällä hetkellä menis näin:
- Canon 550D + Sigma 17-70 f/2.8-4 OS myyntiin
- 2kpl kroppi-Nikoneita tilalle
- Tamron 10-24mm, joka jäänee myöhemminkin käyttöön
- Nikkor 70-300mm, joka jäänee myös käyttöön, koska urheilukuvaus ei ole se ykkösjuttu, mutta ehkä joskus sitäkin.
- Joku suht edullinen linssi väliin (mikä?). Jos sopii seuraavaan kohtaan, niin se olis plussaa.
- Myöhemmin D700 + peruszuumikakkula tai jos kropilla jo hyvä sellainen, niin ehkä pari kiinteää.

Parkaiskaa nyt, jos jollakin on jotain merkinvaihtoa vastaan, tai vaietkaa ikuisesti =P

***Tämä oli niin sanotusti viimeinen naula arkun kanteen, kun on entuudestaan ollut jo hiukan pettynyt oman canonin kohinaan ja liikkuvien kohteiden kuvausominaisuuksiin. Puhumattakaan tältäkin foorumilta luetuista takuuhäslingeistä, joista ovat Canonin kanssa vääntäneet. Kaiken kukkuraksi olen vielä 99% varma, että D700 sopii mulle paremmin, kuin 5D.
Repetti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Repetti »

Parkaiskaa nyt, jos jollakin on jotain merkinvaihtoa vastaan, tai vaietkaa ikuisesti =P

No minä parkaisen nyt niin ei tarvitse vaieta ikuisesti! :D

Tuolla perustelulla en näe hommassa mitään järkeä.

Muistan hyvin ketjun kun kyselit täällä tuon nykyisen kamerasi hankkimisen järkevyyttä. Olen myös katsellut kuviasi niinkuin olen täällä todennutkin, ja huomannut, että sinä osaat kuvata.

Mikä siinnä merkissä nyt mättää?? Ja mikä olisi Nikonissa oleellisesti parempaa (täyskennoiset) ? Vaikka hyviä kameroita nekin ovat ja samoin laaja järjestelmä mutta mietihän nyt vähän! :D

Vaikka en ole canonisti enkä nikonisti, en aio ruveta puhumaan sinulle muistakaan merkeistä vaan suosittelen pysymään Canonissa.

Laaja järjestelmä, laajat käytettyjen valikoimat ja uusien mallien kehittämiseen on resursseja (ja niitä on tulossakin).

PS! Säilytinkö puheoikeuteni?
Pentax K-x, Tamroneita, Manfrotto 055 pro ja Metzin salama - niillä mennään!_________________________________
Gamma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

op76 kirjoitti:

***Tämä oli niin sanotusti viimeinen naula arkun kanteen, kun on entuudestaan ollut jo hiukan pettynyt oman canonin kohinaan ja liikkuvien kohteiden kuvausominaisuuksiin. Puhumattakaan tältäkin foorumilta luetuista takuuhäslingeistä, joista ovat Canonin kanssa vääntäneet. Kaiken kukkuraksi olen vielä 99% varma, että D700 sopii mulle paremmin, kuin 5D.
Siitä vaan jos siltä tuntuu.
Heycki

Viesti Kirjoittaja Heycki »

op76 kirjoitti:Olin jo suunnitellut tilauksen valmiiksi Canonille, kun sitten "tuli tietoon", että tuo uusi Tamron 70-300 USD VC Di mikälienee, olikin Canonille kiinassa valmistettu susi, ja että Nikonin versio on parempi...
Tuota en usko ennen kuin itse näen.
op76 kirjoitti:***Tämä oli niin sanotusti viimeinen naula arkun kanteen, kun on entuudestaan ollut jo hiukan pettynyt oman canonin kohinaan ja liikkuvien kohteiden kuvausominaisuuksiin. Puhumattakaan tältäkin foorumilta luetuista takuuhäslingeistä, joista ovat Canonin kanssa vääntäneet.
Noista ei kumpikaan parane Nikoniin vaihtamalla. Kohina on ihan sama kaikissa pienissä kroppirungoissa ja molempien takuujutut hoitaa JAS.
op76 kirjoitti:Kaiken kukkuraksi olen vielä 99% varma, että D700 sopii mulle paremmin, kuin 5D.
Olet siis jo kokeillut molempia?
"The problem with internet quotes is that you can’t tell if they are genuine" –Abraham Lincoln
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Repetti kirjoitti:Parkaiskaa nyt, jos jollakin on jotain merkinvaihtoa vastaan, tai vaietkaa ikuisesti =P

No minä parkaisen nyt niin ei tarvitse vaieta ikuisesti! :D

Tuolla perustelulla en näe hommassa mitään järkeä.

Muistan hyvin ketjun kun kyselit täällä tuon nykyisen kamerasi hankkimisen järkevyyttä. Olen myös katsellut kuviasi niinkuin olen täällä todennutkin, ja huomannut, että sinä osaat kuvata.
Samoilla linjoilla ollaan.Merkin vaihdossa ei taida olla muuta kuin uusien "lelujen" hetken huuma ja taas ollaan samassa pisteessä.Itse uskon ainakin valtamerkkien paremmuuden vaihtelevan,jokin merkki on vähän niskan päällä jossakin muttei kaikessa.

...toisaalta sulla ei vielä ole hirveästi kalustoa :)

Millä Canonin rungoilla olet kuvannu liikkuvaan kohteeseen, missä olosuhteissa ja mikä obiska?Entä mikä mättää kohinan suhteen,korkeilla ISOilla vai jossakin erityistilanteessa?
Minä oon ollu tyytyväinen 450D:nkin ISO1600,mutta minä oonkin immuuni kohinalle :D

Tuossa vielä 60D:llä testattu kohinaa ISO12800 http://www.jarkko.1g.fi/kuvat/01+UUDET/ ... at_web.jpg
Originaalia katsoessa voisin kuvitella käyttäväni kuvaa A4 kokoisena jos vain aihe sopii "tunnelmaan".Tosin tuota arvoa käyttäessä pitää aiheen olla jo aika ainutlaatuista että yleensä ottaa kuvan...tuolla ISOllahan kuvaa jo lähes pimeässä ;P

Seuraavassa esimerkissä on auringonlaskusta yli tunti(5Dmk2) http://www.jarkko.1g.fi/kuvat/07+samba+ ... ba_web.jpg
op76

ISO-arvoissa mättää se, että ulkonakin ISO400 kohisee jo häiritsevän paljon. Enkä muuten ole ainoa, joka sen on huomannut, vaan paikallisesta kameraseurasta löytyy toinen samanlainen mielipide (omistaa myös 5D:n). Tällä kaverilla oli aiemmin 30D, ja sen kohina on kuulemma ollut paljon miellyttävämpää. Voisko olla jotain vikaa kennossa? No jokatapauksessa tuo mun nykyinen kamera lähtee huoltokierrokselle heti, kun saan uuden. Ensin Fokalle obiskan säätöön, ja sitten JASille, kun sen kuulemma saa käyttää tarkastuksella tässä takuuaikana.

Enkä ole päässyt kokeilemaan 5D:tä, tai D700:sta, mutta lukemani perusteella olen vakuuttunut Nikonin paremmuudesta, ja sehän tarjoaa myös paremmat puitteet urheilukuvaukseenkin...vai?

On nämä pirun hankalia päätöksiä.
op76

Aijuu, ja tuosta liikkuvan seuraamisesta. Eli eihän mulla mitään L-sarjan linssejä ole ollut, vaan ensin oli 18-55IS ja Tamron 55-200 halppis. Sitten oli 15-85 IS USM, 18-200 IS (viallinen), ja nyt tuo 17-70 sigma. Yhdelläkään ei ole kovin kummoisesti onnistunut kuvata kohti polkevaa pyöräilijää, tai lapsia pulkkamäessä.

Tuo 15-85:n hävittäminen harmittaa vieläkin. Oli tosi hyvä linssi.
tonskulus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

5D:n tarkennus kyllä pelaa yllättävän luotettavasti eikä huteja tahdo juuri syntyä. Kyllä ne liikkuvatkin kohteet mukana pysyy, onhan tuossa ne 6 apupistettä servo AF:n tukena (eli rungossahan on yhteensä 15 tarkennuspistettä).
Hämärässä tarkennus pelaa hitaammin verrattuna vaikkapa 40D:n jossa kaikki tarkennspisteet ovatkin ristikkäistyyppisiä jo 5.6 valovoiman obiskoilla.
Ainut mikä minua häiritsee 5D:n tarkennuksessa on pisteiden sijoittelu liian keskelle kuva-alaa...

Viitosen kuvanlaatu on kertaluokkaa parempi verrattuna kymppi- sata- ja vanhempiin ykkössarjan runkoihin erityisesti korkeilla herkkyyksillä.

Kohti tulevat polkupyöräilijät, autot ja sen sellaiset pysyy tarkennuksen mukana jo satasarjan rungoillakin.. tosi äksöniin taas soveltunee noista vanhoista rungoista 1D mk2 parhaiten.

5D:n makuun päässeenä pidän sitä ykkösrunkonani. Se vaan tekee upeaa jälkeä.

Kaikkea toivomaansa ominaisuutta ei tahdo saada yhden rungon mukana vaan kompromisseja joutuu yleensä tekemään ja niiden kanssa tultava toimeen. Ja kun tuntee laitteensa heikkoudet ja vahvuudet, syntyy takuulla huippuruutuja rungosta riippumatta.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
Repetti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Repetti »

op76 kirjoitti:ISO-arvoissa mättää se, että ulkonakin ISO400 kohisee jo häiritsevän paljon. Enkä muuten ole ainoa, joka sen on huomannut, vaan paikallisesta kameraseurasta löytyy toinen samanlainen mielipide (omistaa myös 5D:n). Tällä kaverilla oli aiemmin 30D, ja sen kohina on kuulemma ollut paljon miellyttävämpää. Voisko olla jotain vikaa kennossa? No jokatapauksessa tuo mun nykyinen kamera lähtee huoltokierrokselle heti, kun saan uuden. Ensin Fokalle obiskan säätöön, ja sitten JASille, kun sen kuulemma saa käyttää tarkastuksella tässä takuuaikana.

Enkä ole päässyt kokeilemaan 5D:tä, tai D700:sta, mutta lukemani perusteella olen vakuuttunut Nikonin paremmuudesta, ja sehän tarjoaa myös paremmat puitteet urheilukuvaukseenkin...vai?

On nämä pirun hankalia päätöksiä.
Silloin ei ole peli rehellistä jos 550D kohisee häiritsevästi jo iso 400: lla !
Olen kokeillut 500D: llä iso-arvolla 1600, eikä se kohina niin häiritsevää ollut.
Pitäisikköhän se kamerasi käyttää Jas-tekniikan kautta?

Tietääkseni Canon 550D. ssä, Canon 60D: ssä ja Canon 7D: ssä on samat kennot ja kuvaprosessorit, joten niihin vaihtelemalla ei tuo kennotekniikka parane. Käytettävyys ja tarkennuksen nopeus lienevät/ ovat jo 7D: ssä paremmat.
Kymppisarjalaiset (40 ja 50) ja D5 ovat jo eri kameroita.

Kokeilin tuolla Joensuun mini-digimessuilla myös 5D: tä käteen + tarkennusta sisällä ja molemmat tuntuivat hyviltä.

Eli käytä se kamerasi Jassilla, tarkista valikon asetukset kohinanvaimennuksen osalta ja keskity kunnon valovoimaisen optiikan etsintään ja hankintaan. :)
Pentax K-x, Tamroneita, Manfrotto 055 pro ja Metzin salama - niillä mennään!_________________________________
jka71
Viesti:

op76 kirjoitti:ISO-arvoissa mättää se, että ulkonakin ISO400 kohisee jo häiritsevän paljon. Enkä muuten ole ainoa, joka sen on huomannut, vaan paikallisesta kameraseurasta löytyy toinen samanlainen mielipide (omistaa myös 5D:n). Tällä kaverilla oli aiemmin 30D, ja sen kohina on kuulemma ollut paljon miellyttävämpää.
Tuota minä en voi allekirjoittaa.Mulla on AINA lähtöarvona ISO400 kun alan kuvaamaan.Siitä sitten säätelen tarpeen mukaan.Minä oon kuvannu viidellä Canonin järkkärillä.300D:ssäkin ISO400 teki hyvää jälkeä,mutta 800 alkoi olla jo rajoilla.20D ja 450D:ssä oikein valotettuna ISO800 luulisi kelpaavan kelle tahansa ja 5Dmk2:ssa ISO3200 on vielä hyvä,mutta sekin vaatii oikean valotuksen.Tuo oikea valotus mun kokemuksen mukaan tarkoittaa sopivaa ylivalotusta,mutta alivalotus on myrkkyä.60D on ollu niin vähän aikaa ettei sen suorituskyvystä oikein voi vielä sanoa mitään,mutta luulis nyt ainakin ISO1600 olevan kelvollinen.

Tonskuluksen kirjoitukseen voi yhtyä.Tarkennus kyllä pelaa kun ei vaadi ihmetekoja kameralta.Minä laitoinkin johonkin aikaisemmin esimerkkikuvan joka oli otettu kohti juoksevaan koiraan pilvisellä säällä.Siinä oli käytössä 5Dmk2+Sigma 70 makro...kummankin tarkennusta moititaan,mutta yhdessä näyttää pelaavan ;)
tonskulus kirjoitti:5D:n tarkennus kyllä pelaa yllättävän luotettavasti eikä huteja tahdo juuri syntyä. Kyllä ne liikkuvatkin kohteet mukana pysyy, onhan tuossa ne 6 apupistettä servo AF:n tukena (eli rungossahan on yhteensä 15 tarkennuspistettä).
Hämärässä tarkennus pelaa hitaammin verrattuna vaikkapa 40D:n jossa kaikki tarkennspisteet ovatkin ristikkäistyyppisiä jo 5.6 valovoiman obiskoilla.
Ainut mikä minua häiritsee 5D:n tarkennuksessa on pisteiden sijoittelu liian keskelle kuva-alaa...

Viitosen kuvanlaatu on kertaluokkaa parempi verrattuna kymppi- sata- ja vanhempiin ykkössarjan runkoihin erityisesti korkeilla herkkyyksillä.

Kohti tulevat polkupyöräilijät, autot ja sen sellaiset pysyy tarkennuksen mukana jo satasarjan rungoillakin.. tosi äksöniin taas soveltunee noista vanhoista rungoista 1D mk2 parhaiten.

5D:n makuun päässeenä pidän sitä ykkösrunkonani. Se vaan tekee upeaa jälkeä.

Kaikkea toivomaansa ominaisuutta ei tahdo saada yhden rungon mukana vaan kompromisseja joutuu yleensä tekemään ja niiden kanssa tultava toimeen. Ja kun tuntee laitteensa heikkoudet ja vahvuudet, syntyy takuulla huippuruutuja rungosta riippumatta.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Repetti kirjoitti: Kokeilin tuolla Joensuun mini-digimessuilla myös 5D: tä käteen + tarkennusta sisällä ja molemmat tuntuivat hyviltä.
Niin hyvä kamera kuin 5D mk2 onkin, niin se tarkennus ei ole hyvä. Tuosta ovat samaa mieltä kanssani jopa intomielisimmät canonistit.
HarriJ

Viesti Kirjoittaja HarriJ »

op76 kirjoitti:Aijuu, ja tuosta liikkuvan seuraamisesta. Eli eihän mulla mitään L-sarjan linssejä ole ollut, vaan ensin oli 18-55IS ja Tamron 55-200 halppis. Sitten oli 15-85 IS USM, 18-200 IS (viallinen), ja nyt tuo 17-70 sigma. Yhdelläkään ei ole kovin kummoisesti onnistunut kuvata kohti polkevaa pyöräilijää, tai lapsia pulkkamäessä.

Tuo 15-85:n hävittäminen harmittaa vieläkin. Oli tosi hyvä linssi.
Kun männävuonna vielä oltiin 500D:n ja EF-S17-85mm:n kanssa kolmella etapilla ympäriajossa (välikiri, vuoristo ja aika-ajo), niin kyllä kohtuullisia (ja tarkkoja) kuvia ainakin omaan käyttöön tuollakin yhdistelmällä pyöräilijöistä sai.
1970/1980-luvulla Nikonia, 1990-luvulla jäähdyttelyä, 2000-luvulla Canonia (enää ei viitsi vaihtaa).
Henri Cartier-Bresson: "There is nothing in this world that does not have a decisive moment."
jka71
Viesti:

nomad kirjoitti:Niin hyvä kamera kuin 5D mk2 onkin, niin se tarkennus ei ole hyvä.
En sanos että tarkennus on huono vaan muotoilisin niin että parempiakin on :)
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

jka71 kirjoitti:
nomad kirjoitti:Niin hyvä kamera kuin 5D mk2 onkin, niin se tarkennus ei ole hyvä.
En minäkään sanonut, että se tarkennus on huono ;-)

D700:lla enimmäkseen kuvaavana ajattelen, että tuo Canonin af-systeemi on kuin muutamaa kameraa sukupolvea vanha historian jäänne. Ihan kiva pala kameratekniikan historiaa...
jka71
Viesti:

nomad kirjoitti:
jka71 kirjoitti:
En minäkään sanonut, että se tarkennus on huono ;-)

D700:lla enimmäkseen kuvaavana ajattelen, että tuo Canonin af-systeemi on kuin muutamaa kameraa sukupolvea vanha historian jäänne. Ihan kiva pala kameratekniikan historiaa...
Eli retroa,hienoa kuvata sellasella!
Heycki

Viesti Kirjoittaja Heycki »

nomad kirjoitti:Niin hyvä kamera kuin 5D mk2 onkin, niin se tarkennus ei ole hyvä. Tuosta ovat samaa mieltä kanssani jopa intomielisimmät canonistit.
On se hyvä ja varmatoiminen. Mutta ei niin hyvä kuin ykkössarjassa.
"The problem with internet quotes is that you can’t tell if they are genuine" –Abraham Lincoln
Vastaa Viestiin