Ihan hieno valo, mutta sommittelu ei oikeen loista - samoin kuin tuo tarkennuskaan..
Tarkin kohta löytyy tintin edessä olevasta oksasta, ei hyvä.. Automatiikka varmaankin siihen napannut mutta kannattaisi kyllä aina varmistaa, että se tarkennus osuu varmasti siihen kohteeseen.
Kannattaa ehdottomasti käyttää vain yhtä valittua tarkennuspistettä, tällöin minimoidaan riski oksiin tms. epäoleelliseen tarkennuksista.
Itse käytän enimmäkseen keskimmäistä pistettä, lukitsen tarkennuksen kohteeseen ja sommittelen kuvan mieleisekseni ja painan laukaisimen pohjaan. Tosin joskus pidän tarkennuksen aktivoinnin omassa namiskassaan..siitäkin on etunsa joissakin tilanteissa.
Liikkuviin kohteisiin käytän myös aputarkennuspisteitä valitun pisteen ympärillä.
Itse asiassa käytin kuvassa yhtä tarkennuspistettä, mutta kun putkena on tuo Sigman 150-500mm, jonka tarkennus on mitä on, menee nopeissa tilanteissa tarkennus väärään kohteeseen. Tässä tapauksessa ei kyllä edes ollut mikään erityisen nopea tilanne, mutta ihmeesti jää tarkennus silti sahaamaan eikä silti tahdo osua. Ja iso-arvona oli 800.
HTEspi kirjoitti:Itse asiassa käytin kuvassa yhtä tarkennuspistettä, mutta kun putkena on tuo Sigman 150-500mm, jonka tarkennus on mitä on, menee nopeissa tilanteissa tarkennus väärään kohteeseen. Tässä tapauksessa ei kyllä edes ollut mikään erityisen nopea tilanne, mutta ihmeesti jää tarkennus silti sahaamaan eikä silti tahdo osua. Ja iso-arvona oli 800.
Kyseisestä tuubista ei kokemusta mutta lääkkeeksi ongelmaan auttanee vaihto Canonin omaan teleen, no vaikka se perinteinen 100-400L. Loppuu kuvanlaatu- ja tarkennusongelmat siihen paikkaan.
Tosin olen kyllä nähnyt 150-500:lla laadukkaitakin kuvia otetun..hyvässä valossa pitäisi onnistua ja sopivalla kuvankäsittelyllä.
Ainoana ongelmana on nyt se, että runkona toimii Sony alpha 55 ja Sonyn oma kalusto on minulle toistaiseksi liian hintavaa, toki laatukin on loistavaa.
Kyllä tolla putkella hyviä kuvia toki saa, kunhan tarkennukselle antaa tilaa, ettei kohteen lähellä ole juuri esteitä, joihin tarkennus harhaantuisi.
Näillä mennään mitä on, eiköhän jatketa lintukuvien parissa ja jätetä nämä kalustopuheet sikseen.
HTEspi kirjoitti:Ainoana ongelmana on nyt se, että runkona toimii Sony alpha 55 ja Sonyn oma kalusto on minulle toistaiseksi liian hintavaa, toki laatukin on loistavaa.
Kyllä tolla putkella hyviä kuvia toki saa, kunhan tarkennukselle antaa tilaa, ettei kohteen lähellä ole juuri esteitä, joihin tarkennus harhaantuisi.
Näillä mennään mitä on, eiköhän jatketa lintukuvien parissa ja jätetä nämä kalustopuheet sikseen.
Kyllä kyllä, juurikin näin. Harjoitus tekee mestarin, kalustosta riippumatta. Ei muutakun lintuja etsimeen ja sitä rataa :)
HTEspi kirjoitti:Ainoana ongelmana on nyt se, että runkona toimii Sony alpha 55 ja Sonyn oma kalusto on minulle toistaiseksi liian hintavaa, toki laatukin on loistavaa.
Sen verran vielä tähän kuitenkin. Itsellä on siman 135-400mm lintuputkena ja kun tarkennus on sigmaa, olen opetellut käsintarkentamisen juurikin siksi että pääsee noista oksanyngistä ohi. Sen kyllä oppii nopeasti harjoittelemalla mutta heikossa valossa sekin on hankalaa digin etsimellä.
Ja sitten perään se tinttikuva ;)