Kamerareppu monipuolisiin tarpeisiin

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
Vastaa Viestiin
Jussundur

Kamerareppu monipuolisiin tarpeisiin

Viesti Kirjoittaja Jussundur »

Tuntuu että kamerareppu on asia, jonka pariin huomaan palaavani aina tasisin väliajoin uudestaan ja uudestaan. "Täydellisen" repun löytäminen tuntuu olevan todella hankalaa ja tarpeet toki muuttuvat laitehankintojen myötä. Pitkään on Lowepro reppuja ollut käytössä ja pari vuotta Primus AW palveli tarkoitusta hyvin. Nyt kalustoa on tullut lisää ja kyseisen repun kameratarvikeosasto jäi pieneksi. Sitten tuli hommattua Flipside 400 AW samaiselta valmistajalta ja vaikka kameratarvikeosasto on riittävä, on reppu muuten liian pieni.

Kaipaan nyt siis ehdotuksia uudeksi kamerarepuksi. Rungon lisäksi on tällä hetkellä kolme linssiä ja muut sälät päälle. Jalustaa tulee kannettua mukana tarvittaessa. Näiden lisäksi reppuun pitäisi saada mahtumaan tarvittaessa varavaatetta, evästä, papereita jne jne. Repussa pitäisi olla siis kapasiteettia muulle valokuvauksen ulkopuoliselle sälälle riittävästi. Osaako joku ehdottaa jotain järkevää vaihtoehtoa? Etenkin Lowepron ja Tamracin valikoimien ulkopuoliset vaihtoehdot kiinnostaa, joita en ole mahdollisesti tullut ajatelleeksi vielä. Kiitos. Niin ja iso plussa on se, että reppu menee lentokoneessa käsimatkatavarana.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Harald II

Viesti Kirjoittaja Harald II »

Jack Wolfskin ACS Photopack 24
karppav

Viesti Kirjoittaja karppav »

Itse olen harkinnut näitä f-stop gearin reppuja. Noihin, kun hommaisi erikokoisia ICUja niin varmasti olisi aina tarpeisiin sopiva reppu. Itse en ole vielä uskaltanut tilata, koska ovat aikas kalliita, eikä laadusta tiedä etukäteen.
Jussundur

Viesti Kirjoittaja Jussundur »

Kiitos näistä ehdotuksista. Siinä on jo kaksi valmistajaa, joiden kamerareppuihin en ole aikaisemmin tutustunut. Onko kenelläkään kokemusta Burtonin kamerarepuista?
ossipena

Viesti Kirjoittaja ossipena »

vaatimukset kuullostaa siltä että tarttet 40+L rinkan....
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

Mulla on ollut useampi eri kokoinen reppu kaiken maailman diipa-daapa-osastoilla mutta yksi simppeli malli on pysynyt mukana jo 8 vuotta : Lowepro Minitrekker AW. Ei ole kovin iso mutta se mitä siihen ei mahdu on turhaa rompetta. Aika ruma ja vaatimatonkin mutta eipähän ainakaan pitkäkyntinen kuvittele että sen sisällä voisi olla mitään arvokasta.
Viimeksi muokannut elmar, Marras 18, 2010 15 : 30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Harald II

Tuo Minitrekker ei taida olla ihan sitä mitä aloittaja tarvitsee. Minitrekker on käytännössä vain kamerakamojen rahtaukseen sopiva vehjes. Itselläni on ollut parikin sen tyyppistä reppua, eikä siitä ole siihen käyttöön mistä nyt on puhe.

Oma tarpeeni on samanlainen kuin aloittajalla, joten kokemusta on.

Nyt minulla on kaksi reppua jotka täyttävät vaateen jollain tavalla eli viimeisimpänä hankintana tuo sudennahka jaskan reppu ja toisena Löwen Rower II AW.

Löwe on pienempi muiden tavaroiden osalta ja siinä on oleellisesti huonompi kantojärjestelmä kuin sudennahka jaskassa. Molempien kameraosa on suurinpiirtein saman kokoinen, ehkä muotonsa vuoksi Löween menee enemmän tavaraa pehmustetulle kamerapuolelle, toisaalta ACS:ssä on enemmän taskuja.

Molemmissa on sadesuojus kiinteänä ja molempiin saa jalustan kiinni. Jalustan ongelmana Löwessä on että jos se on kiinni repussa, on repun kameraosaan pääseminen vaikeaa. Löween saa paremmin kiinni keskikokoisen jalustan, sudennahkaan taas pienen, paremmin matkakäyttöön sopivan.

Eli jos oikeasti liikkuu pidempiä matkoja kameran ja päiväreissukamojen kanssa ja kalustokin on optimoitu keveäksi (minulla jalustana Benron Travel Angel) niin sudennahka on minusta parempi. Suurempana se taas on ongelmallinen lentokoneissa, ainakin jos siihen laittaa matkan ajaksi kamaa, menee helposti liian painavaksi.

Kameran kantoväline on niin riippuvainen sen käyttöolosuhteista, että mitään oikeaa välinettä ei voi olla olemassakaan, sen tässä nyt ainakin on oppinut.

Minun käyttöni on sellaista, jossa mukaan pitää mahtua evästä, juotavaa, sadevaatteet, ohut fleece, hanskat jne. JA ne kamerakamat mahdollisimman kevyenä.

Reissaan paljon, ja reissussa lähden kävelemään puolen päivän - päivän (3 - 6h) reissuja joskus mäkisessäkin maastossa, rannoilla, kaupungissa, auringonpaisteessa tai huonollakin kelillä.

Silloin pitää tietty setti olla mukana, että mukavuus säilyy. Ei saa tulla jano, nälkä eikä kylmä, jalustaa tarvitaan, vettä saattaa sataa (sateen jälkeen saa melkeimpä hienoimmat kuvat) eikä reppu saisi olla tolkuttoman painavakaan ja sen pitäisi olla hyvä kantaa.

Tähän mennessä tuo ACS on paras minkä tähän tarkoitukseen olen löytänyt. Sen huono puoli on hieman rajoittunut objektiiveille oleva tila, mutta sen saan korjattua lisäämällä lantiovyölle parit erilliskotelot. Niitä saa muuten varsin käypäisiä Varustelekasta...

Ai niin, tähän tarkoitukseen jouduin modifioimaan ACS:n lantiövyön joka on hieman lerppu (toki siihen saa kotelot kiinni sellaisenaankin). Otin alkuperäisen irti ja laitoin tilalle 50mm leveän hihnan jossa on MOLLE-lenkit lisätaskuille. Molle on militaari systeemi, jolla tetsareihin ja reppuihin saa kiinni liki millaisia lisätaskuja tahansa. Noista taskuista saa sitten vaihdettua objektiivin ottamatta reppua selästä.

Löwen lantiohihnassa on riittävällä tarkkuudella MOLLE-yhteensopivat lenkit, ja taitaa olla vastaavat Tamrackin malleissakin. Samoin niitä on Löwen laukkujen päädyissä jne. Eli sopivia taskuja saa sitten vaikka kuinka tuolta Varustelekasta. Ja kohtuu hinnalla.
temirhan

Viesti Kirjoittaja temirhan »

Itse olen ratkaissut "markkinoiden puutteen" kantolaitteen osalta siten että, purin Savotan putkirinkasta reppuosan pois, joten jäljelle jäi kantoviilekkeet/lantiovyö ja alumiini kehikko/ranka.
Tuohon jäljelle jääneeseen kehikkoon on sitten kätevä kiinnittää tarpeiden mukaan remmeillä minitrekker, jalusta, vesitiiviit kanoottipussit ruoalle ja vaatteille, teltta, makuupussi, eli vain mielikuvitus ona rajana.
Toki yleensä pärjään minitrekkerillä.
Harald II

temirhan kirjoitti:Itse olen ratkaissut "markkinoiden puutteen" kantolaitteen osalta siten että, purin Savotan putkirinkasta reppuosan pois, joten jäljelle jäi kantoviilekkeet/lantiovyö ja alumiini kehikko/ranka.
Tuohon jäljelle jääneeseen kehikkoon on sitten kätevä kiinnittää tarpeiden mukaan remmeillä minitrekker, jalusta, vesitiiviit kanoottipussit ruoalle ja vaatteille, teltta, makuupussi, eli vain mielikuvitus ona rajana.
Toki yleensä pärjään minitrekkerillä.
On aika extreme viritys ;-)

Meneehän tuollainen kotimaisessa korvessa, tosin siellä paras on se rinkka ihan sellaisenaan.

Mutta mahtaisi Jorgos ihmetellä jos vaikka Kreetalla vetäisisi menemään pitkin rantoja ja vuoripolkuja päiväretkellä tuollainen selässään... ;-)
error401

Viesti Kirjoittaja error401 »

Lowepro Rover Plus AW olisi oiwa walinta, jos sitä vielä tehtäisiin. Pienempää mallia Rover AW:tä kyllä olisi vielä saatavissa.

Itse meinasin myydä kesällä tuollaisen Plus-mallin pois, mutta pidinkin kysynnän puutteessa hyllyssäni.
effeuno

Viesti Kirjoittaja effeuno »

Onko asia jo ohi, en tiedä mutta itselläni on seuraava reppu.

Tamrack 752 super photo daypack.

Ollut reissussa monia kertoja eripuolilla maapalloa ja siihen mahtuu mukavasti semi pro videokamera + härpäkkeet ja toimii samalla lentolaukkuna jossa kulkee tärkeimmät mukana pidettävät romppeet. Läpän ulkotaskuun mahtuu A4 paperia peukalohansen verran.
Ei toki matkalaukullista kamaa mutta sopivasti.

Tilasin Saksasta Foto Palmelta, ei mikään halpis kama mutta en ole löytänyt sopivampaakaan. Suomesta ei reppua saa.
Effeuno

http://www.tamrac.com/welcome.htm
Vastaa Viestiin