Pentax K-5

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Harald II

Viesti Kirjoittaja Harald II »

Hannu KH kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Kyllä se on henkilökuvaamisessa ihan kiva juttu.
Olen kuvannut 2 vuotta fx kameralla, Nikon D700. Kuvanlaadun suhteen siinä ei ole mitään erityistä valittamista, kuten ei myöskään varmaan näissä uusimmissä kroppikameroissa. Toki iso kenno antaa aina paremman kuvanlaadun jos tekniikka on suht samantasoista, mutta tätä lienee turha jauhaa sen enempää.

Tässä sukupolvessa näyttäisi oikeastaan, että uusimmat kroppikamerat ovat vielä selvästi jäljessä ainoastaan herkkyysominaisuuksissa. Ero 2-3 vuotta vanhaan tekniikkaan (D3 & D700) on yksi aukko ja uusimpaan tekniikkaan (D3s) kaksi aukkoa. Jokainen voi päättää itse, onko tuolla merkitystä.

Joka tapauksessa, nyt ollaan tultu tilanteeseen jossa kennon kokoa täytyykin ajatella muuten kuin digitekniikan kautta. Kropilla on puolensa vaikka telekuvauksessa tai makroillessa. Henkilökuvaus ja yleensäkin kaikki suht normaalin polttovälin kuvaus jossa halutaan kapeampaa terävyysaluetta on puolestaan fx-kennon alaa. Myös laajiskuvauksessa iso kenno on etu.

Elikkä kennon koko on optiikkaan palautuva valokuvauksellinen ratkaisu. Aina ennenkin on ollut erilaisia formaatteja, ja niin tulee olemaan tulevaisuudessakin. Vain vanjoet väittää toista.
Ennemmin kuvaa vanhalla FF-kameralla ja vaihtaa sen joskus uuteen kuin ostaa jonkun Muoti-cropin ja joutuu sen takia vaihtamaan studiosalamat uusiksi. Säästää rahnaa tuhansia euroja.
Studiossa kuvattiin ennen 66:lla ja 645:llä....
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Harald II kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:
nomad kirjoitti: Olen kuvannut 2 vuotta fx kameralla, Nikon D700. Kuvanlaadun suhteen siinä ei ole mitään erityistä valittamista, kuten ei myöskään varmaan näissä uusimmissä kroppikameroissa. Toki iso kenno antaa aina paremman kuvanlaadun jos tekniikka on suht samantasoista, mutta tätä lienee turha jauhaa sen enempää.

Tässä sukupolvessa näyttäisi oikeastaan, että uusimmat kroppikamerat ovat vielä selvästi jäljessä ainoastaan herkkyysominaisuuksissa. Ero 2-3 vuotta vanhaan tekniikkaan (D3 & D700) on yksi aukko ja uusimpaan tekniikkaan (D3s) kaksi aukkoa. Jokainen voi päättää itse, onko tuolla merkitystä.

Joka tapauksessa, nyt ollaan tultu tilanteeseen jossa kennon kokoa täytyykin ajatella muuten kuin digitekniikan kautta. Kropilla on puolensa vaikka telekuvauksessa tai makroillessa. Henkilökuvaus ja yleensäkin kaikki suht normaalin polttovälin kuvaus jossa halutaan kapeampaa terävyysaluetta on puolestaan fx-kennon alaa. Myös laajiskuvauksessa iso kenno on etu.

Elikkä kennon koko on optiikkaan palautuva valokuvauksellinen ratkaisu. Aina ennenkin on ollut erilaisia formaatteja, ja niin tulee olemaan tulevaisuudessakin. Vain vanjoet väittää toista.
Ennemmin kuvaa vanhalla FF-kameralla ja vaihtaa sen joskus uuteen kuin ostaa jonkun Muoti-cropin ja joutuu sen takia vaihtamaan studiosalamat uusiksi. Säästää rahnaa tuhansia euroja.
Studiossa kuvattiin ennen 66:lla ja 645:llä....
Ei kun 6x7:lla joka oli moninverroin ylivertainen 6x6 croppikameraan nähden jota ensin käytin.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
jmra

Viesti Kirjoittaja jmra »

Hannu KH kirjoitti:Ennemmin kuvaa vanhalla FF-kameralla ja vaihtaa sen joskus uuteen kuin ostaa jonkun Muoti-cropin ja joutuu sen takia vaihtamaan studiosalamat uusiksi. Säästää rahnaa tuhansia euroja.
Minä kun en studiosalamoista oikeasti mitään tiedä, niin kerrohan mulle miksi salamat pitää olla erilaisia jos runko on kroppi tai kino ?
Hannu KH
Viesti:

jmra kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Ennemmin kuvaa vanhalla FF-kameralla ja vaihtaa sen joskus uuteen kuin ostaa jonkun Muoti-cropin ja joutuu sen takia vaihtamaan studiosalamat uusiksi. Säästää rahnaa tuhansia euroja.
Minä kun en studiosalamoista oikeasti mitään tiedä, niin kerrohan mulle miksi salamat pitää olla erilaisia jos runko on kroppi tai kino ?
Mun tapauksessa salamat (7 kpl) ovat hyvä kuntoisia mutta tehonsäätöalue on hieman rajoitettu alaspäin, joten tehoja on liikaa pienimmilläänkin. Tästä aiheutuu studiokuvissa cropilla liian suuri terävyysalue (kun pitää himmentää optiikkaa) ja kuvista ei saa halutunlaisia.

FF:n luonnostaan lyhempi syväterävyysalue ja mahdollisuus käyttää FF:n ISO 50:stä on todella suuri etu.

Ja käytännössä jos studiosalamoita vaihtais uusiin, ne pitäisi uusia kaikki kerralla, koska salamat pitää olla synkattu toisiinsa että valaistuksen voi säätää ohjausvaloja hyväksi käyttäen.
jmra

Hannu KH kirjoitti:
jmra kirjoitti:
Mun tapauksessa salamat (7 kpl) ovat hyvä kuntoisia mutta tehonsäätöalue on hieman rajoitettu alaspäin, joten tehoja on liikaa pienimmilläänkin. Tästä aiheutuu studiokuvissa cropilla liian suuri terävyysalue (kun pitää himmentää optiikkaa) ja kuvista ei saa halutunlaisia.

FF:n luonnostaan lyhempi syväterävyysalue ja mahdollisuus käyttää FF:n ISO 50:stä on todella suuri etu.

Ja käytännössä jos studiosalamoita vaihtais uusiin, ne pitäisi uusia kaikki kerralla, koska salamat pitää olla synkattu toisiinsa että valaistuksen voi säätää ohjausvaloja hyväksi käyttäen.
No eipä sinun varmasti kannatta sitten kroppilinjalle lähteä, kun kinokennoiset järjestelmät salamat yms. olemassa.

Mutta tosiaan vähän ihmettelin että mihin kommenttisi perustui. Kyllähän se selveni. Mutta yleisestihän tuo sääntö ei päde kuin sen verran, että jos on salamaostoksilla pitää kiinnittää tehonsäätöön huomiota, jos kropilla kuvaillee. Kun K-5 ketjusta on kuitenkin kyse, niin sanotaan sen verran että K-5:n ISO 80 kaventaa tuota eroa vähän tilanteessasi verratuna muihin kroppeihin.
tähkä

Viesti Kirjoittaja tähkä »

Hieman syrjähtelen, mutta silti K5 ja Pentax keskeisiä kysymyksessäni. Olen hankkimassa K5:n kaveriksi ebaysta Pentaxin omaa 80-200mm 2.8 putkea. Moni lasi on kosmeettisesti ihan ok, mutta tekstissä mainitsevat lasin sisältän hiukan pölyä, joka ei vaikuta kuvanlaatuun. Oletteko samaa mieltä eli vaikuttaako kuvanlaatuun ja toisaalta onko pölyä mahdollista poistaa?

Niin enää ei ainakaan minulla ole pienintäkään tarvetta vaihtaa merkkiä!!!
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Eipä pölyn takia kannata yöunia menettää. Maailma muodostuu pölystä ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
zeppi

Viesti Kirjoittaja zeppi »

Omassa Pentax A 50mm 1.4:ssä on sisällä kahden elementin välissä jonkinmoinen ötökkä, ja silti sillä saa hyvälaatuisia kuvia, aina täydestä aukosta pienimpään aukkoon. Kontrastin alenemista ja sisäisiä heijastuksia nuo ylimääräiset hiukkaset voivat kaiketi aiheuttaa, mutta tuskin niitä huomaa käytännön kuvauksessa.
Moro

Viesti Kirjoittaja Moro »

Top Shot ilmoituksessa K-5: Heti toimitettavissa!
Hannu KH
Viesti:

Moro kirjoitti:Top Shot ilmoituksessa K-5: Heti toimitettavissa!
Oli tommosia lähikamerakauppassakin, ihan muiden runkojen seassa.
Moro

No niin, ei muuta kun vähän käytetty K-7 vaihtoon. Pysytään Pentaxissa, Corollamiehet on oma tasapaksu ryhmänsä.
jmra

Moro kirjoitti:Top Shot ilmoituksessa K-5: Heti toimitettavissa!
Minä hakisin heti, jos ei 18-135 WR kitti kiinnostaisi. No odotellaan, vaikka tuskin tuo kitti lähiaikoina kauppoihin tulee.
Moro

Joo, haetaan. Pitää tuo väliraha vielä saada väännettyksi. Olen sen verran vanhan ajan harrastaja, että pitää olla kiinteät linssit, ettei menisi liian "helpoksi".
jmra

Moro kirjoitti:Joo, haetaan. Pitää tuo väliraha vielä saada väännettyksi. Olen sen verran vanhan ajan harrastaja, että pitää olla kiinteät linssit, ettei menisi liian "helpoksi".
Kyllä minullakin primesetti löytyy. Sen takia zoomiksi riittääkin 3.5-5.6 valovoimainen, kun se onkin pääasiassa sadepäivien ulkoiluobjektiiviksi.
Moro

Sillä zoomilla on vain paha tapa juuttua siihen pajonettiin.
jmra

Moro kirjoitti:Sillä zoomilla on vain paha tapa juuttua siihen pajonettiin.
Ei minulla. DA 17-70(+toinen zoomi telepäähän) on nytkin ja kyllä noin 3/4 kuvaamisestani tapahtuu primeillä. Monesti otankin kameran mukaan joko niin, että on vain kamerassa oleva kiinteä objektiivi mukana tai sitten niin, että yksi kamerassa ja toinen taskussa.
Viimeksi muokannut jmra, Marras 12, 2010 12 : 57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
piilokamer

k-7 vaihto k-5

Viesti Kirjoittaja piilokamer »

Onko kukaan kysynyt liikkeistä maksavatko k-7:sta mitään vaihdossa k-5:n, vai ottavatko ollenkaan?
mauri

Viesti Kirjoittaja mauri »

Oli tommosia lähikamerakauppassakin, ihan muiden runkojen seassa.

no ne valtamerkit maksaa ikkunatilan:-)
itsekukin käyttäköön tukan alla olevaa ajatusmaailmaa hyväkseen...heh
mauri

Viesti Kirjoittaja mauri »

LähetäLähetetty: Marras 11, 2010 9 : 54 Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä
Eipä pölyn takia kannata yöunia menettää. Maailma muodostuu pölystä ;-)

Näin on, tosiaankin tällä hetkellä näyttä siltä, jotta maailma muodostuu hölyn-pölystä ... kait siihen joskus kameramaailmassa saadaan vastaus ...ilman kvarttaalin tuomaa tuskaa kamera valinnoissa...taikkas merkeistä... ymmällä
kari55

Viesti Kirjoittaja kari55 »

Taitaapa Sony vaihtua Pentaxiin ellei ennen ensi kesää tule kunnon parannusta a700:n. K-5 :ssähän oli kuitenkin sonyn kenno;)? Sääsuojaus tarpeen, siksi a580, a55 ei ole vaihtoehtoja. Onko K-5:ssäkin magnesiumrunko? Subarulla ajellaan, ei Corollalla ;)
Vastaa Viestiin