(erotettu) Teema: Lintukuvat

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

herkko kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti: Ok, minä saan molemmista sorsakuvista yhtä paljon irti, mutta se lukko on toki vain minun päässäni.
Kannattaa avata sitä lukkoa sen verran että tuo asteikko on valokuvauksessa kyllä vähän laajempi kuin pelkkä myötä- ja vastavalo. Kuvasit sitten taidetta luonnossa tai vaikka varaosia Motonetin luetteloon.

Yksinkertaistaminen voidaan viedä myös toiseen laitaan. 'Klassisen kotimaisen taideluontokuvan' resepti on kanelin ja neilikan verran monimutkaisempi kuin näissä yhteyksissä parjattu lähikuva, mutta seuraavilla pärjäilee jo pitkälle:
- kuvaa matalaan vastavaloon, mitä matalampi sitä parempi
- pidä huoli siitä että kuvassa on riittävästi heijastuksia veden pinnasta, sumua, jääkiteitä, huurretta ym. jotka tarjoavat mukavaa potkua vastavalon muokkaajina.
- edelliset voivat mielellään muodostaa diagonaaleja positiivisen vaikutuksen vahvistamiseksi
- jätä pääkohde, mielellään 'klassista erämaamystiikkaa' henkivä eläin, kuten kaakkuri tai pöllö (joku tavallisempikin otus voi käydä hätätapauksessa) sommittelussa riittävän pieneksi. Nyt ei olla kuvaamassa pönöjä, eihän?
- jätä kuvaan runsaasti negatiivista tummaa aluetta. Täysin mustaakaan ei kannata kartella jos kyseessä on todellinen taidekuva.

..jos tuosta unohtui jotakin niin täydennysehdotuksia otetaan vastaan.
Jos rehellistä mielipidettä kaipaat, niin vesität kyllä omat aiemmat kannanottosi aika tehokkaasti tuolla yllämainitulla provoilulla.

Jos omat intressisi ovat lajikuvien puolella ja olet tuonut selkeästi julki kantasi siihen, että ei ole syytä alkaa omien kuvaustottumusten ulkopuolisia tyylejä dissaamaan, niin tuo kommenttisi on kyllä aika rimanalitus.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
herkko

Viesti Kirjoittaja herkko »

Hel_NiS kirjoitti:Olkoon sitten myötä- tai vastoin..vastavalossa tai laitamyötäisessä, niin jos kuvassa on yksinomaan pönöttävä lintu ja oksa tai lintu ja vesi, niin itselle se kertoo tasan sen, että kuvassa on lintu ja vesi/oksa.
Tarkalleen ottaen kuvassa tallennetaan valoa, ei kuvassa näkyvää kohdetta. Se on hyvä peruslähtökohta valokuvauksellisesti monimutkaisempienkin ideoiden kehittelyssä.
herkko

Raksu kirjoitti:Jos rehellistä mielipidettä kaipaat, niin vesität kyllä omat aiemmat kannanottosi aika tehokkaasti tuolla yllämainitulla provoilulla.

Jos omat intressisi ovat lajikuvien puolella ja olet tuonut selkeästi julki kantasi siihen, että ei ole syytä alkaa omien kuvaustottumusten ulkopuolisia tyylejä dissaamaan, niin tuo kommenttisi on kyllä aika rimanalitus.
Mielenkiinnon kohteeni ovat kyllä paljon lajikuvien ulkopuolellakin. Mielestäni ns. luontotaidekuvaus on mennyt ison askeleen eteenpäin viime vuosina. Hyvinä esimerkkeinä vaikkapa tämän vuoden Luontokuva ja Veolian sarjojen voittajat + kunniamaininnat.

On kuitenkin vaikea olla havaitsematta selvää maneeria, ideaa joka käytännössä toistuu useissa töissä, mielestäni jokseenkin sellaisena kuin sen ylempänä kirjoitin.

Mutta tästäkin on helpompi keskustella kuvien välityksellä. Montako tällaista, kieltämättä jo vähän kliseeksi muodostunutta, kuvaa näet noiden ko. kilpailujen kärkisijoilla? Minä en näe juuri ensimmäistäkään, taso on mielestäni erittäin hyvä ja käsittelytavat tuoreempia kuin aikoihin. Tässäkin ketjussa esiintynyt 'kafa' on hienosti sijoittuneena. Luontotaidekuvalla menee siis kaiken järjen mukaan oikein hyvin.

Ymmärrän myös sen ettei ns. lajikuvilla ja muilla vähän käytetymmillä kuvaustyyleillä ole enää sijaa noissa kisoissa. Mutta monessa muussa yhteydessä ne ajavat asiansa edelleen ihan hyvin.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Keskustelun lähdettyä lapasesta lienee jo tyystin unohdettu se tosiasia, että lintukuvauksen useissa tyylisuunnissa on kyllä omat ideansa ja perusteensa.
Puhdas lajikuva sinänsä ei välttämättä ole mikään esteettinen nautinto ja vastavaloon kuvattu pörröpönö ei välttämättä ole omiaan ala-asteen bilsankirjaan, ellei tarkoitus ole kertoa tipujen tavasta lämmitellä talvipakkasella.

Kuitenkin, näiden eri kuvaustyylien keskinäinen arvostelu on silkkaa ajanhukkaa.

Itse en kuvaa mitään tyylilajia, vaan vietän laatuaikaa metsässä kameran kanssa. Se on tämän harrastuksen päätarkoitus.

..
wolle

Viesti Kirjoittaja wolle »

Munt kirjoitti: Itse en kuvaa mitään tyylilajia, vaan vietän laatuaikaa metsässä kameran kanssa. Se on tämän harrastuksen päätarkoitus.
Hyvin sanottu, tähän pyrin itsekin.
herkko

Munt kirjoitti:Keskustelun lähdettyä lapasesta lienee jo tyystin unohdettu se tosiasia, että lintukuvauksen useissa tyylisuunnissa on kyllä omat ideansa ja perusteensa.
Puhdas lajikuva sinänsä ei välttämättä ole mikään esteettinen nautinto
Makusuuntia on monia ja kullekin on toivottavasti sijansa. Katselin lintuja aktiivisesti melkein kymmenen vuotta painamatta kertaakaan kameran laukaisinta. Ja kyllä se aamuinen lintu on sekä kaukoputken okulaarista että hyvästä valokuvasta, kuten tämä ketjun aloittanut talitiaiskuva, minulle edelleenkin erittäin suuri esteettinen nautinto. Sanokoon muut mitä tahansa.

Ja vieläkin suurin osa omista otoksistani 'jää lyhyeksi' siihen nähden mitä visioita ns. asian ytimeen (omissa puitteissani) pääsemisestä on lintuja havainnoidessa vuosien varrella kertynyt. Eli en pidä lajikuvaustakaan ollenkaan helppona.
Munt kirjoitti:Itse en kuvaa mitään tyylilajia, vaan vietän laatuaikaa metsässä kameran kanssa. Se on tämän harrastuksen päätarkoitus.
Tästä olen täysin samaa mieltä.
Viimeksi muokannut herkko, Loka 26, 2010 10 : 30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

herkko

Matilta saa pyynnöstä banneja jos ei malta itse pysyä poissa väittelyistä. Näin minulle on ainakin kerrottu ;)
Airwalk

Viesti Kirjoittaja Airwalk »

No teeppä niin, aina kun täällä on jotain väittelyä niin elmar nimimerkki on siinä mukana...
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

herkko kirjoitti:Tunnen kavereita jotka _ainoastaan lukevat_ tätä foorumia ja tuskin kuuntelisivat livenä noita samoja nimittelyjä ilman että sun hanurilla luututtaisiin lattiaa.
En epäile lainkaan, etteikö hieman heikkolahjainen ihmiskammoinen pälyilevä introvertti, jolla on suuria vaikeuksia ilmaista itseään, ei vain kameran kanssa, mutta myös verbaalisesti, voisi kärsiä myös alennetusta impulssikontrollista.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
Nappe1

Viesti Kirjoittaja Nappe1 »

herkko kirjoitti: Matilta saa pyynnöstä banneja jos ei malta itse pysyä poissa väittelyistä. Näin minulle on ainakin kerrottu ;)
Juu, kyllä täältä itselleen bannit saa. Nimim. kahdesti lomalla omasta pyynnöstä.

Tässä onkin hyvä sauma antaa oma panokseni tähän keskusteluun, Ajattelin piruuttani sitten pyytää analyysia kolmelta innokkaimmalta tähän ketjuun osallistujalta... alla pyyntöni:
Pyytäisin analyysiä ja kommenttejasi kahdesta kuvastani:

http://sefi.dyndns.org/~nappe1/aukea/va ... aisyys.jpg

ja

http://sefi.dyndns.org/~nappe1/dc.net/P ... -aukea.jpg

Etukäteen kiittäen,
Lasse Kärkkäinen,
Kotka.
Pyyntö lähti kaikille 21. päivä joten tässä on nyt ollut ruhtinaalliset 5 päivää aikaa kertoa ja kaivaa oma näkökanta siittä, mitä kuvillani ulkopuollisen silmin olen halunnut sanoa.

Alla nimettöminä saamani vastaukset:
Moi,

>Pyytäisin analyysiä ja kommenttejasi kahdesta kuvastani:

En oikein tiedä mitä ajat takaa, mutta heitän tässä muutamia mielipiteitäni kuvista.

http://sefi.dyndns.org/~nappe1/aukea/va ... aisyys.jpg

Kuvan nimeen nähden hahmo voisi mielestäni olla lähempänä. Idea hukkuu ainakin tässä pikku kuvassa, kun näin kohteen vasta toisella katsomalla. Jos se nyt oli kuvan idea, en tiedä sitäkään(?) Kohde eli ihminen pitäisi olla mielestäni myös irti lampun valosta ja siten selkeämpänä sommittelussa.

Muuten kaikki on kohdallaan ja tunnelma sumuineen ja puiden varjoineen, jos voisi sanoa sopivan painostava.

http://sefi.dyndns.org/~nappe1/dc.net/P ... -aukea.jpg

Tästä pidin kyllä. Hyvä sommittelu eikä lämpöväreily haittaa ainakaan minun silmääni. Tosin haluaisin nähdä isompana kuvana, ja silloin mulla 'lajikuvaajana' voisi alkaa tökkiä jos pääkohde minulle on epäterävä tms.

Silmä on tottunut tiettyyn jälkeen optiikassa ja kuvassa, enkä voi enää komentaa sitä hölläämään tuossa asiassa :) Toisaalta uskon että kuva kokonaisuutena toimisi paremmin paljon isompana kopiona.
Turha kiitellä mitään. En omaa kompetenssia analysoida kuvia. Kuvien nimistä tietysti näkee, että kuvaaja on itse jo tehnyt analyysin. Voisin tietysti sanoa, että "yksinäisyyteen" vinjetointia, jotta turhaa jää peittoon ja että "aukea" paranisi ampumalla linnun, mutta eihän tuo ole analyysiä vaan nollaneuvoja.
jaaa...
Ei liene siis kellekkään yllätys että en tämän jälkeen kamalasti anna minkään valtakunnan painoarvoa kolmannen vastauksen, jota siis ei koskaan tullut, lähettäneen kommenteille mistään kuvista täällä enää. Suu vaahdossa puhutaan analyysistä, vaan ilmeisesti sitä istutaan niin korkealla norsuluutornissa että sieltä ei vaan millään voi tulla samalle tasolle kuin missä tämä foorumi (ja suurimmaksi osaksi myös todellisuus) makaa.

Kaksi ensimäistä ovat hyvinkin sitä mitä odotinkin, ilmentäen kirjoittajiensa persoonia omana itsenään, vaikka jälkimäisen kanssa "nollaneuvoista" en olekkaan ihan samaa mieltä. :) Vastapainoksi taas olin tosiaan toisen kuvan nimennyt ja toisen hämäyksellisesti jättänyt nimeämättä, jottei juuri lintukuvan kohdalla nimi ohjailisi liikaa tulkintaa. Tiedä sitten olisiko yksinäisyydestä löytynyt uusia ulottuvuuksia jos sen nimi olisi jätetty kertomatta.

Ideat kuvista ja niiden parantamisesta ovat (linnun ampumista lukuunottamatta, Lapinkirvisellä on sen verta karua tuo elämä jo muutenkin :D ) suht koht linjassa sen kanssa miten itse olisin niitä parantanut, mutta kyllähän uusiakin juttuja selkeesti tuli.

Kiitoksia näille kahdelle jotka käyttivät hetken aikaansa raapustaen muutaman sanasen kuvistani. Molemmat ovat kuitenkin kuvauksessa omilla osa-alueillaan huimasti minua ylemmällä tasolla jo pelkästään kokemuksensa takia. Mielelläni olisin sen kolmannenkin kommentit / analyysin kuullut, mutta vastausta ei koskaan tullut.

Muutkin saavat täysin vapaasti analysoida nämä kuvat ja mielelläni kuulisin, jos joku saisi näistä tarinan tapaistakin aikaiseksi. Mielestäni molemmissa siihen aineksia kuitenkin on.
"Tuntematon huutaa nimeään, Ei kukaan ole kuulemassa." - Parisiin Kevät

Lasse "Nappe1" Kärkkäinen
- Kotka
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Tuosta ensimmäisestä tuli mieleen "Tuntematon huutaa nimeään, Ei kukaan ole kuulemassa".
Mutta kuvaamassa kyllä.
herkko

Nappe1 kirjoitti:Muutkin saavat täysin vapaasti analysoida nämä kuvat ja mielelläni kuulisin, jos joku saisi näistä tarinan tapaistakin aikaiseksi. Mielestäni molemmissa siihen aineksia kuitenkin on.
Tuosta omasta kommentistani vielä tarkennusta jonka olisin muuten laittanut sinulle mahdollisen oman yvarisi replynä, mutta tulkoon tässä:
"Hyvä sommittelu eikä lämpöväreily haittaa ainakaan minun silmääni." on epätarkka. Sillä tuo lämpöväreilyn tuoma jenga taustaan nimenomaan tekee kuvaan lisää särmää. Ja tuo muistoja mieleen muutamista lapinreissuista kun kiirunoita ja keräkurmitsoja on tuijoteltu kivirakalla. Huomasin vasta yvarin lähettettyäni..
veeinski

Viesti Kirjoittaja veeinski »

Nappe1 kirjoitti:Muutkin saavat täysin vapaasti analysoida nämä kuvat ja mielelläni kuulisin, jos joku saisi näistä tarinan tapaistakin aikaiseksi. Mielestäni molemmissa siihen aineksia kuitenkin on.
Tarinasta tiedä, mutta ensimmäinen kuva soundaa kivasti. Rauhallinen hetki kuunnella kuinka jämerästi lumi narskahtelee askelten alla ja pakkanen kopsahtelee metsän puissa.
Nappe1

Viesti Kirjoittaja Nappe1 »

Hel_NiS kirjoitti:Tuosta ensimmäisestä tuli mieleen "Tuntematon huutaa nimeään, Ei kukaan ole kuulemassa".
Mutta kuvaamassa kyllä.
Sitä sillä nimenomaan aikaanaan hain. Hyvin harvalle se aukeni Aukeassakaan, hahmon pienuuden oli nimenomaan määrä korostaa yksinäisyyden tunnetta, vaan siinä menin liiallisuuksiin, Hahmo kun jää monelta huomaamatta kokonaan. (Vaikka niinhän se on ihmistenkin kohdalla...)

Kuva on tosin otettu Jouluna 2003, eli paljon ennen kun Pariisin Kevät raapusti nuo sanat Astronautti kappaleeseen.
herkko kirjoitti: Tuosta omasta kommentistani vielä tarkennusta jonka olisin muuten laittanut sinulle mahdollisen oman yvarisi replynä, mutta tulkoon tässä:
"Hyvä sommittelu eikä lämpöväreily haittaa ainakaan minun silmääni." on epätarkka. Sillä tuo lämpöväreilyn tuoma jenga taustaan nimenomaan tekee kuvaan lisää särmää. Ja tuo muistoja mieleen muutamista lapinreissuista kun kiirunoita ja keräkurmitsoja on tuijoteltu kivirakalla. Huomasin vasta yvarin lähettettyäni..
Joo no tarkoitukseni oli kyllä alunperin vastata kaikille vastaajille, mutta tämä keskustelu sai sopivan käänteen joten päädyin julkaisemaan viestit ensin.

Eipä sillä, Kyllähän tuo lämpöväreily Kilpisjärven helteiseen juhannukseen kuuluu niin olennaisena osana että ilman sitä kuvasta tuntuisi puuttuvan jotain.

Kuva on otettu melko kaukaa, kaveri kaivoi soidinlaulun perusteella kiikareilla linnun maastosta jonka jälkeen tihrustimen läpi sain sen itsekin hollille. kahdesta kuvasta tämä istumakuva on se parempi, lentoonlähtökuvassa lämpöväreily ja muut rajoitteet vie linnusta liikaa skarppiutta. *CLICK* (tosin jos joku tykkää tästä jälkimäisestä enemmän niin mikä minä olen sitä kieltämään.)
"Tuntematon huutaa nimeään, Ei kukaan ole kuulemassa." - Parisiin Kevät

Lasse "Nappe1" Kärkkäinen
- Kotka
muikkunen

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

adele kirjoitti:Ok, kuvaa ei mahdollisesti voidakaan arvostella kuvana, vaan pitää ymmärtää kokonaisuus jota sitten arvostellaan?
Tässä vaiheessa tietysti herää kysymys, kuinka moni pönöjen vangitsija on tekemässä jotain kokonaisuutta kirjaa tai esitystä, jonka osa esillä oleva kuva on? Sormituntumalla väitän, että hyvin pieneksi jää kaarti. Totta kai, jos tekeillä on kirja talitiaisen elämästä, niin kirjaan mahtuu mainiosti pari myötävalopönöä.
On varmasti niin, että valtava enemmistö pönöjen vangitsijoista ei ole tekemässä mitään kokonaisuutta eikä tule koskaan sellaista tekemäänkään. Ja tietysti kuva, joka on laitettu kommentoitavaksi yksittäisenä kuvana, on siinä yhteydessä nimenomaan yksittäinen kuva eikä osa mitään kokonaisuutta. Henkilökohtaisesti myös koen tiukasti rajatut lajikuvat, joissa on kohde keskellä eikä mitään muuta, useimmiten aika ahdistavina.

Pointti liittyi siihen, että kuvia voi noin yleensä lähestyä muillakin kuin yksittäisten kuvien tasolla. Itseäni kokonaisuudet ovat viime vuosina alkaneet kiinnostaa yksittäisiä kuvia enemmän.
Yellow

Viesti Kirjoittaja Yellow »

muikkunen kirjoitti: Pointti liittyi siihen, että kuvia voi noin yleensä lähestyä muillakin kuin yksittäisten kuvien tasolla. Itseäni kokonaisuudet ovat viime vuosina alkaneet kiinnostaa yksittäisiä kuvia enemmän.
Jees, kokonaisuudet, tarina. Veikkaan että lähiaikoina tulee markkinoille enemmän ja enemmän kirjallisuutta tai vastaavaa, jotka pureutuvat jostain lähestymiskulmasta Tarinaan, laajasti käsitettynä.

Myös itseäni kuvaamisessa on enemmän ja enemmän alkanut kiehtoa ajatus kerronnasta, tarinasta ja muista sellaisista seikoista, jotka syntyvät osista, mutta ovat enemmän kuin osiensa summa. Luulen että jokainen kuvaaja ajattelee, yhtäkin kuvaa ottaessaan, asiaa laajemmin kuin mitä kuvassa näkyy. Tämä on ehkä itsestään selvää, mutta se pyrkii olemaan jonkinlainen vastaus siihen Adelen kysymykseen: ("...kuinka moni pönöjen vangitsija on tekemässä jotain kokonaisuutta kirjaa tai esitystä, jonka osa esillä oleva kuva on..."). Tavoitteet kokonaisuuden muodostamisesta ovat varmasti usein alhaisella tiedostamisen tasolla, mutta luulen monen pyrkivän kuvaamaan lintuja - pönöjäkin - monipuolisesti.

Se tarina sitten, jonka kuvillaan haluaa joskus kertoa, voi syntyä vasta kuvien jälkeen. Jos vaikka miettii lintukuva.fi:n porukan painettua tuotosta, siellä on paljon esimerkkejä kuvista, joissa kuva on ollut ennen tarinaa. Eikä siinä mitään hävettävää ole vaikka jalommaltahan se tuntuu, että on ensin tarina ja siitä sitten kuvat. Tarinat voivat syntyä, ei niitä tarvitse aina synnyttää.
ossipena

Viesti Kirjoittaja ossipena »

olen tullut päissäni siihen tulokseen, että lajikuvat ei yksinkertaisesti aukea ihmisille jotka ei joko kuvaa tai kiikarein kyttää siivekkäitä. lintu kun lintu.

vähän kuin adelen ihmiskuvissa ei tietäisi jo lähtökohtaisesti kuvattujen ihmisten elinoloista sun muusta. väliinpitämätön kaveri (khrm) varmasti voi olla huomaamatta myös hyvin selkeitä vinkkejä esim köyhyydestä jotka suorastaan hyppäisivät kuvista silmille.

juuri tämän takia lintukuvien mollaaminen on melko turhaa, kertoo vaan siitä että pahimmat ja ehdottomimmat mollaajat tavallaan ovat peräkammarin poikia pienestä maalaiskylästä jotka olivat koulun takana tupakalla kun em ihmiskuvien kansallisuuksia käytiin läpi.

"miksi hitossa toi hölmö ihminen ei mene kauppaan ja osta verkkareita ja kumppareita?!? hölmöähän noissa ryysyissä on irvistellä"
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

Munt kirjoitti:Itse en kuvaa mitään tyylilajia, vaan vietän laatuaikaa metsässä kameran kanssa. Se on tämän harrastuksen päätarkoitus.
Laatuaikaa?

Eli toisin sanoen asettelet ne antiikkiset Zeissisi sopivalle mättäälle ja tumputat sitten niiden päälle ??

On muuten aika mielenkiintoista nähdä miten herkko on saatu hermostumaan... Jos herkon kuvat ovat niin pashoja kuin täällä on väitetty, niin voinko jo julistaa kukistaneeni herkon? Se olisi melkoisen suuri voitto koska sen jälkeen jäisi vain veshu.. siis Elmar jäljelle. :)
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

spege kirjoitti:Laatuaikaa?

Eli toisin sanoen asettelet ne antiikkiset Zeissisi sopivalle mättäälle ja tumputat sitten niiden päälle ??
Mikä saa sut määrittelemään laatuajan siten, että se tarkoittaa vain kameravehkeitten päälle ru nkkaamista?
Tai no, älä kerro...

..
Vastaa Viestiin