Kun Nikon/Pentax mies Canon 60D kameran osti....

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

nomad kirjoitti:Voisi kysyä mikä on käyttökelpoisen määritelmä?
Kohinoilla kilpailu on tietysti urheilu- ja liioittelulaji sinänsä mutta f/1.2-1.8 laseilla aika harvoin jos koskaan tarttee yli ISO 1600 herkkyyksiä. Oikeasti.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

elmar kirjoitti:
nomad kirjoitti:Voisi kysyä mikä on käyttökelpoisen määritelmä?
Kohinoilla kilpailu on tietysti urheilu- ja liioittelulaji sinänsä mutta f/1.2-1.8 laseilla aika harvoin jos koskaan tarttee yli ISO 1600 herkkyyksiä. Oikeasti.
Se on totta. Zoomien kanssa asia on tietenkin toinen. Ja kyllä pidemmät f/1.4 teletkin aika harvassa ovat...
Vocifer

Viesti Kirjoittaja Vocifer »

harrin kirjoitti:
nomad kirjoitti: Käyteyssä 5D:ssä on puolensa jos ei tarvitse kehittynyttä af järjestelmää eikä kuvaa korkeilla herkkyyksillä.
Mikä nykyään on korkean herkkyyden määritelmä? Antiikkivitosen ISO1600 on puhdas
Näin juuri. DXoMarkin tulostusmittauksista löytyy puhtaus, kun katsoo, että:
SNR18% vähintään 30 dB:tä
Dynamic Range vähintään 10 Ev:tä
Tonal Range vähintään 7 bitsiä
Color Sensitivity vähintään 18 bits

Sen mukaan, kun asettaa max. ISO-arvon kameraan, niin ei tarvitse kervistellä huonon kuvanlaadun kanssa.
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Vocifer kirjoitti: Näin juuri. DXoMarkin tulostusmittauksista löytyy puhtaus, kun katsoo, että:
En tajunnut tuosta sanaakaan, mutta ei kai se haittaa... Itse olen havainnut puhtauden ihan vain katsomalla itse ottamiani kuvia, mutta olen varmaan vanhanaikainen ;)
McQueen

Viesti Kirjoittaja McQueen »

Aikaarska: pitkän aikaa täällä on jo teilattu Canon 60D etukäteen (ilmeisesti erilaisten nettitestien perusteella), kommentti ei siis ollut Sulle. ;)

Mihin testeihin mielestänne kannattaa luottaa kun kalustoa suunnittelee ja/tai hankkii?

"Insinööriluonne" haluaa enemmän pohjaa kuin lehtien ja netin esittelyt (jotka on valmistajan pressitiedotteiden lyhennelmiä).

Kameraliikkeen myyjä taas kehuu omat pelinsä.
Kaikissahan on hyvät puolensa.
Normaalia liiketoimintaa.

Liikkeessä pääsee kyllä itse testaamaan ergonomiaa ja laatuvaikutelmaa, varsinkin jos myyjä antaa asiakkaalle oman rauhan tutustua tuotteeseen (plussat Rajala Itäkeskukselle ja Verkkokauppa.com Ruoholahdelle).

Mainokset luovat mielikuvia ja nostavat muutaman hyvän piirteen esiin. Normaalia liiketoimintaa.

Shoppailijaluonne taas näkee ilmoituksen lehdessä tai laitteen hyllyssä ja ostaa sen enempää miettimättä mainoksen tai myyntipuheen perusteella.

Itse olen enemmän insinööriluonne.

Lehdet:

Digi-Kuva lehti ei näemmä ole kovassa huudossa.

Onko Kamera-lehden testeistä mihinkään?
(Sen
kuvat on hienoja ja moni artikkeli kiinnostava, mutta miten ne testit)

Onko muita kotimaisia lehtiä?

Entä ulkomaiset lehdet?

Netti:

Entä netti, mikä on hyvä ja mikä ei?

DP-review
Photozone
Imaging Resource
muut

[/i]
McQueen

Viesti Kirjoittaja McQueen »

poistettu tuplapostaus
Viimeksi muokannut McQueen, Loka 08, 2010 12 : 10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vocifer

Viesti Kirjoittaja Vocifer »

harrin kirjoitti:
Vocifer kirjoitti: Näin juuri. DXoMarkin tulostusmittauksista löytyy puhtaus, kun katsoo, että:
En tajunnut tuosta sanaakaan, mutta ei kai se haittaa... Itse olen havainnut puhtauden ihan vain katsomalla itse ottamiani kuvia, mutta olen varmaan vanhanaikainen ;)
Tuosta voit tarkastella:

http://www.dxomark.com/index.php/en/Cam ... 3%29/Canon

Tässä siis 5D, 7D ja 1DMIV.

Puhdasta syntyy 5D:llä ISO1600:lla, 7D:lla ISO800:lla ja 1DMIV:lla ISO1600:lla.
Viimeksi muokannut Vocifer, Loka 08, 2010 10 : 47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nomad

harrin kirjoitti:
Se tarkoittaa, että 5D:llä voisi kuvata jollain vähän alle ISO1600 herkkyydellä, 5DmkII:lla ISO2500 herkkyydellä ja Nikon D700:lla ISO3200 herkkyydellä.

Keskiverto kroppikameralla, vaikkapa Canon 60D, rajat tulevat vastaan jonkun verran aikaisemmin kuin vanhalla 5D:llä, Jossain ISO1000 kohdalla.

Itse kyllä ajattelen, että nuo ovat aika tiukat kriteerit.
elmar

nomad kirjoitti:Zoomien kanssa asia on tietenkin toinen. Ja kyllä pidemmät f/1.4 teletkin aika harvassa ovat...
Juu, meinasin laittaakin että tele-zoomit ja f/5.6-kittilasit eli ne kaikista käytetyimmät on just niitä kohinan aiheuttajia. Yleiskuvailu on kuitenkin monille se pääasia eli pitäis vaan opetella käyttämään yhtä (max. muutamaa) f/1.2-1.8 primeä niin kohinoillapa ei ole oikeastaan enää millään rungolla sen suurempaa merkitystä.
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

elmar kirjoitti:
nomad kirjoitti:Zoomien kanssa asia on tietenkin toinen. Ja kyllä pidemmät f/1.4 teletkin aika harvassa ovat...
Juu, meinasin laittaakin että tele-zoomit ja f/5.6-kittilasit eli ne kaikista käytetyimmät on just niitä kohinan aiheuttajia. Yleiskuvailu on kuitenkin monille se pääasia eli pitäis vaan opetella käyttämään yhtä (max. muutamaa) f/1.2-1.8 primeä niin kohinoillapa ei ole oikeastaan enää millään rungolla sen suurempaa merkitystä.
No ei se noilla aukoilla saatava syväterävyys riitä kovinkaan monipuoliseen kuvaamiseen, ja efektinäkin alkaa jossain vaiheessa puuduttamaan. Antaa toki anteeksi kuvaajan sommittelutaidottomuutta, kun kiskasee taustan joka kuvassa puuroksi. ;)
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

McQueen kirjoitti:Aikaarska: pitkän aikaa täällä on jo teilattu Canon 60D etukäteen (ilmeisesti erilaisten nettitestien perusteella), kommentti ei siis ollut Sulle. ;)

Mihin testeihin mielestänne kannattaa luottaa kun kalustoa suunnittelee ja/tai hankkii?
Näin insinöörinä sanoisin.
Niitä vaihtoehtoja voi hieman rajata nettitesteillä, mutta.

Ihan oikeasti mihin kannattaa luottaa hankkiessa kalustoa: siihen miltä se kamera tuntuu kaupassa kun sen ottaa käteen, miltä suljin kuulostaa, miltä valikot tuntuu, miltä se brändin logo siinä linssinsuojuksessa tuntuu.

60D:hän teilataan vain ihan siitäkin syystä kun se on Cänön ;P
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
nomad

Avokid kirjoitti: 60D:hän teilataan vain ihan siitäkin syystä kun se on Cänön ;P
Ehkä niinkin, mutta ensimmäisen 60D:n teilasivat Canonilla kuvaavat. Katso vaikka sitä 60D keskustelua... Ainoa asia mistä siellä vallitsee yksimielisyys on, että kääntyvä näyttö pitää olla.
elmar

PekkaSav kirjoitti:No ei se noilla aukoilla saatava syväterävyys riitä kovinkaan monipuoliseen kuvaamiseen, ja efektinäkin alkaa jossain vaiheessa puuduttamaan. Antaa toki anteeksi kuvaajan sommittelutaidottomuutta, kun kiskasee taustan joka kuvassa puuroksi. ;)
Niin että aina vaan täydellä aukolla? ;-)
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

elmar kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti:No ei se noilla aukoilla saatava syväterävyys riitä kovinkaan monipuoliseen kuvaamiseen, ja efektinäkin alkaa jossain vaiheessa puuduttamaan. Antaa toki anteeksi kuvaajan sommittelutaidottomuutta, kun kiskasee taustan joka kuvassa puuroksi. ;)
Niin että aina vaan täydellä aukolla? ;-)
elmar kirjoitti:Juu, meinasin laittaakin että tele-zoomit ja f/5.6-kittilasit eli ne kaikista käytetyimmät on just niitä kohinan aiheuttajia. Yleiskuvailu on kuitenkin monille se pääasia eli pitäis vaan opetella käyttämään yhtä (max. muutamaa)f/1.2-1.8 primeä niin kohinoillapa ei ole oikeastaan enää millään rungolla sen suurempaa merkitystä.
Kerrotko mikä on se taikatemppu, jolla valovoimainen prime poistaa kohinat, kun se on himmennetty vastaamaan pimeämpiä objektiiveja? ;)
mauri

Viesti Kirjoittaja mauri »

Joopas joo, mielenkintoinen ketju.
Mitähän tuo loppujenlopuksi tuo hifistely meinaa tavis kuvaajaalle. Sanosinpa ettei mitään... ainahan sitä mukamaste tulee joltakin merkiltä niitä pienen pieniä viilauksia, ei mitään vallankumouksillista.
Ehkä jotkut FF:ää oottavat ... oottakoot rauhassa... labrassa on jo tulossa jotain uutta... ja taas pitää mennä mukaan. Olipa miten oli valokuva muodostuu siitä valosta...ja siitä se kuva kuva syntynee...olipa välineet mitä tahansa. En oikein mielellään lähde tuohon hömppään mukaan.

Minulle riittää PENTAX ja siihen sopivat lasit sieltä -70 luvulta asti.
Vakaaja klaassia kaikki.
No elämä on
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

mauri kirjoitti:Joopas joo, mielenkintoinen ketju.
Mitähän tuo loppujenlopuksi tuo hifistely meinaa tavis kuvaajaalle. Sanosinpa ettei mitään... ainahan sitä mukamaste tulee joltakin merkiltä niitä pienen pieniä viilauksia, ei mitään vallankumouksillista.
Ehkä jotkut FF:ää oottavat ... oottakoot rauhassa... labrassa on jo tulossa jotain uutta... ja taas pitää mennä mukaan. Olipa miten oli valokuva muodostuu siitä valosta...ja siitä se kuva kuva syntynee...olipa välineet mitä tahansa. En oikein mielellään lähde tuohon hömppään mukaan.

Minulle riittää PENTAX ja siihen sopivat lasit sieltä -70 luvulta asti.
Vakaaja klaassia kaikki.
No elämä on
Hienoa jos sulle riittää ikivanha kama. Näistä kalustoasioista vain on huomattavasti helpompaa keskustella mitä valokuvaamisesta, joka on enemmän mielipidelaji. Teknisistä asioista on helpompi keskustella vertaillen.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Heycki

Viesti Kirjoittaja Heycki »

mauri kirjoitti:Minulle riittää PENTAX ja siihen sopivat lasit sieltä -70 luvulta asti.
Niin, kyllähän jotkut ajavat 70-luvun autoillakin edelleen.
mauri kirjoitti:Vakaaja klaassia kaikki.
Eipä taida olla Pentaxilla yhtään vakaajallista objektiivia? Sigmalta löytyy kyllä, mutta ei 70-luvulta.
"The problem with internet quotes is that you can’t tell if they are genuine" –Abraham Lincoln
Lastu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lastu »

Heycki kirjoitti:
mauri kirjoitti:Minulle riittää PENTAX ja siihen sopivat lasit sieltä -70 luvulta asti.
Niin, kyllähän jotkut ajavat 70-luvun autoillakin edelleen..
Ja huomattavasti paremmin kuin useimmat näillä uudemmilla ns. autoilla.
E.T

Re: 60d testejä

Viesti Kirjoittaja E.T »

aikaarska kirjoitti:Onhan se aika erikoista ettei moderni DSLR kamera huomaa tuollaista heinää taustakaislikon edestä.
Toistin kuitenkin vastaavia tilanteita monta - kameran eri AF asetuksilla - ja toden totta, tälläisissä tilanteissa 60D ei jaksa kiinnostua kovinkaan aktiivisesti kohteesta vaan tarkentuu sujuvasti taustaan.
"Kaukotaittoisuutta" siis...

Tuo vähän mieleen KonicaMinolta A2:n erikoisominaisuutena tunnetun tarkennuskohteen arvonnan tehdasasetuksilla: Vaikka keskellä oli selvä kohde niin kummasti ne reunempaa löytyvät heinänkorret ja risut tuntuivat kiinnostavan...
Tuohon "keskustapakoiseen" sooloiluun sentään auttoi pistetarkennukseen vaihto.
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
jmra

Viesti Kirjoittaja jmra »

Heycki kirjoitti:
Niin, kyllähän jotkut ajavat 70-luvun autoillakin edelleen.
mauri kirjoitti:Vakaaja klaassia kaikki.
Eipä taida olla Pentaxilla yhtään vakaajallista objektiivia? Sigmalta löytyy kyllä, mutta ei 70-luvulta.
Mihinkäs Pentax:lla niitä vakaajia objektiiveissa tarvittaisiin ? Runkovakaajahan sen homman hoitaa.

Toimii kyllä tosiaan 70-luvun objektiiveissakin, jos niillä tykkää kuvailla. Halpoja ne ainakin on ja monet sen ajan primet vielä optisesti tosi hyviä. Mutta itse käytän vasta 80-luvun loppupuoliskon F-sarjalaisista eteenpäin. Ne kun ovat automaattitarkenteisia.
Vastaa Viestiin