Kun Nikon/Pentax mies Canon 60D kameran osti....

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska

Kun Nikon/Pentax mies Canon 60D kameran osti....

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

EDIT:

Tämä viestiketju on paisunut niin pitkäksi lörpöttelyksi (paljon juttua asian sivusta), että ajattelin laittaa tähän suorat linkit viestiketjun niihin osiin jossa kirjoittelen Canon 60D kameran käyttökokemuksistani varsinaisesti ja joistakin objektiiveista sen kanssa...

1. 60D videokuvauksesta:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... c&start=19

2. AF:n hienosäädöstä ja säätömahdollisuuden puuttumisesta:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... c&start=22

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... c&start=30

3. 60D:n automaattitarkennuksen "outo" käyttäytyminen:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... c&start=71

4. Nautiskelua kääntyvästä näytöstä...
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... &start=163

5. 60D ja Sigma 10-20mm laajis:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... &start=165

6. 60D:n koko:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... &start=192

7. Sigma 150-500 HSM OS telezuumi 60D:n kanssa:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... &start=208

8. Canonin jugurttipurkki ja VVS bisnes:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... &start=209

9. Canon 60D ja manuaaliset objektiivit (M42 adapteri yms.):
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... &start=223

10. 60D:n AF ja ensimmäiset "lintu lennossa" kokeilut:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... &start=243

11. Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... &start=249

12. 60D:n integroidun salaman ongelmat:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... &start=253

Tässä kuitenkin lyhyesti taustaa laitehistoriastani digijärkkäreiden saralta, ja siinä lopuksi tietoa itse Canon 60D kamerasta:

DSLR historiani alkoi Canonin 300D mallista, joka vaihtui suht. nopeasti näppärään Konica-Minolta 5d kameraan. En tykännyt kun Sony osti minoltan systeemin, eikä saanut vähään aikaan uutta DSLR kameraa markkinoille...Sitten tuli Sonyn A100 joka ei vastannut odotuksiani - vaihdoin takaisin Canoniin, ostin 20D mallin.

Canon 20D vaihtui kuitenkin nopeasti hyvin tehtyyn Pentaxin K10D kameraan, joka vaihtui aikanaan K20D malliin. Muitakin Pentaxin kameroita tuli kokeiltua.

Vaikka Pentaxit oli hyviä vehkeitä, halusin kuitenkin kokeilla vielä Nikonia. Ostin D90 mallin - kiva kamera sekin. Varsinkin AF nopeus ja salamasysteemi miellytti. Mutta kun huhut uudesta Pentax K-7 lippulaivasta ilmaantuivat olin jo valmis vaihtamaan leiriä taas. D90 nikkoreineen meni vaihdokiksi liikeeseen.

Pentax K-7 on ollut pääosin hyvä kamera minulle. No, muutamat pikkujutut ovat vähän häirinneet, kuten samsungin 14.6mp CMOS sensorin kohinat isoilla herkkyyksillä, vain tyydyttävä AF nopeus, puutteet objektiivivalikoimassa...Mutta pääosin hieno kamera juu. Runko loistavaa tekoa - jämäkkä kuin mikä ja sopivan kompakti. En tykkää ylisuurista rungoista pienehkön APS-C kennon ympärillä. Näppäinasettelu myös pääosin hyvin suunniteltua. Pentax osaa tietyt jutut parhaiten.

Joku Nikonissa kuitenkin miellytti, ja niinpä ostin lisäkameraksi vielä D5000 mallin ja nipun hyviä nikkoreita. D5000 on yllättävän hyvä kamera hintaisekseen - pieni, kompakti, mutta suorituskykyinen. Hintaansa nähden myös rungon rakenne on erinomainen. Se vaikuttaa laautukameralta. Tykkäsin myös kääntyvästä näytöstä toisaalta.

TUNNUSTAN. Olen siis kamerahullu ;-D

Mitäpä muuta kamerahullu Pentax ja Nikon järjestelmien omistaja voisi tehdä näin syksyaikaan Photokinan jälkeen, kun suunnitella uuden kameran ostoa - varsinkin kun molemmat valmistajat julkaisivat hyvältä vaikuttavat uudet mallit (D7000 & K-5)?

Väärin. Hän nimittäin päätti hankkia äkkiseltään vaatimattomalta vaikuttavan Canon 60D kameran!!
Okei, ehkä osasyynä kummalliseen päätökseen oli, että 60D kameraa sai jo kaupasta, mutta Nikonin ja Pentaxin malleja saa vielä odottaa muutaman viikon. Hullu mikä hullu, kato.

Talouttakin piti ajatella, joten päätin myydä Nikonit pois rahoittaakseni Canon järjestelmää. Harmi sinänsä.

No - mitä nyt? Ei tässä mitään. Olen jo ehtinyt viikon verran tutustua 60D kameraan, ja päässyt ensijärkytyksestä ohi...

Ensivaikutelmani 60D:stä ei nimittäin ollut kovin ruusuinen. Rungon rakenne vaikutti jotenkin turhan muoviselta (jopa Nikon D5000 verrattuna), näppäintuntumakin oli muovinen eikä näppäiten toimintalogiikka vaikuttanut luontevalta. Mielestäni Pentaxin käyttölogiikka/ergonomia on paljon lähempänä Nikonia kuin Nikonin Canonia. Mutta tämä voi olla tottumiskysymys myös - meinaan, että mikä olisi se "paras" näppäinasettelu ja niin pois päin. Aika näyttää.

60D:n rungon koko on ihan OK minulle. Tykkään, että se on pienempi kuin 7D tai 50D - tai Nikon D300 & D7000. Tässä Canon on mielestäni mennyt oikeaan suuntaan. Minulle henkilökohtaisesti se olisi voinut olla vielä kompaktimpikin - kuten Pentax K-5 tai Nikon D90.
Pidän siis kompakteista DSLR rungoista oiminaisuuksista tinkimättä.

Ja sitten niistä ominaisuuksista ja suorituskyvystä...

Kaikille lienee jo selvää 60D:n paljon puhutut puutteet, kuten esim. AF hienosäädön loistaminen poissaolollaan, vain yksi muistikorttipaikka, ei mitään seksikkäitä lisäominaisuuksia kuten HDR tai monivalotus-toiminto...Ei niistä enempää.

MUTTA 60D tarjoaa myös liudan laadukkaita ominaisuuksia:

- laadukas, nykyaikainen 18mp CMOS kenno, erinomainen kuvanlaatu
- suorituskykyinen AF järjestelmä
- 5.3 fps kuvausnopeus
- kääntyvä isokoinen tarkka takanäyttö, helpottaa videokuvausta
- LCD näyttö myös kameran päällä
- parasta 1080p HD DSLR videokuvalaatua, myös 50 fps, hyvä koodekki
- 30 - 1/8000 sec suljinajat
- 1/250 salamatäsmäysaika
- selkeä hyväkokoinen optinen etsin ( 96% peitto, 0.95x suurennos)
- suurikapasiteetinen akku
- osittainen sääsuojaus (WR suojaus tärkeissä paikoissa)
- paino kohtuullinen

...Hmmm - oikeastaan aika nippu hienoja juttuja erinomaisen kameran kulmakiviksi! Ehkäpä 60D:n hieman muovinen rakenne ja jotkut riisutut ominaisuudet (vrt. 40D,50D, 7D) antavatkin kamerasta turhan vaatimattoman ensivaikutelman...Kaikki perusjutut ovat kuitenkin periaatteessa hyvinkin kunnossa!
Ehkäpä ainekset erinomaisen mieleiseen kuvauspeliin ovat sittenkin kasassa. Aion antaa 60D:lle ainakin mahdollisuuden olla sitä. Katsotaan mitä pidempi käyttökokemus tuo tullessaan.

AF hienosäädön puutetta voi kritisoida rankasti, mutta toisaalta rungon ja objektiivit voi säädättää huollossa paremmin kohdilleen kuin kotona - ja sitten kun ne on kohdillaan, niin ne on, eikä sitä tarvitse enää miettiä. Voi keskittyä kuvaamiseen. Tässä vain yksi näkökulma kyseiseen ominaaaisuuteen.

Ettäpä tässä nämä ensikokemukseni 60D:stä, lisää voin kirjoitella tänne jos tulee tarvetta. Kiitoksia kaikille jos jaksoitte lukea edes tänne asti ;-)

Hyvää syksyn jatkoa kaikille!
Viimeksi muokannut aikaarska, Marras 01, 2010 9 : 44. Yhteensä muokattu 10 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Vitor

Viesti Kirjoittaja Vitor »

Se on hyvä jos hulluutensa tiedostaa itse ;)

Mutta mun veikkaus on että 60D homehtuu hullulla hyllyyn kunhan D7000 kauppoihin saapuu.

Ehkä olisi hyvä hullutella samalla vauhdilla myös objektiiveilla, vai oletko sitäkin ehtinyt?
Vitorphoto
"Fear not at all, my focus shall not fail" - All That Remains
aikaarska

Vitor kirjoitti:Se on hyvä jos hulluutensa tiedostaa itse ;)

Mutta mun veikkaus on että 60D homehtuu hullulla hyllyyn kunhan D7000 kauppoihin saapuu.

Ehkä olisi hyvä hullutella samalla vauhdilla myös objektiiveilla, vai oletko sitäkin ehtinyt?
Kiitos ;-)

Joo, tottakai objektiiveja on pitänyt hankkia, ja kaikenmoista Canon yhteensopivaa ebaylta (esim. M42, adaptall adaptereita ym.ym.). Salamakin piti saada...
Ostin Tamron 28-75/2.8 Di:n peruszuumiksi, ja kohta tlee taloon vielä 17-85IS ja 70-300IS, jotain laajempaakin olis kiva saada, voi olla että samyangin 14mm - kattoo mihin rahat nyt riittää.

Ja jos tämä 60D ei ala miellyttämään liikaa tässä kuukauden aikana, niin ainahan sitä voi laittaa vaihdokiksi esim. D7000:een ;-D
Kyllä kuukauden ikäinen 60D vielä rahan arvoista tavaraa on.

En tiedä, mutta toi Penan K-5 kiinnostaa myös. Se on paljon pienempi kuin D7000, mutta ominaisuuksia löytyy ihan kivasti kanssa. Ja valtavirrasta poikkeaminen on aina virkistävää.

Mutta katotaan nyt mihin tuosta 60D:stä on.

Hyvää yötä - hullukin tarvii lepoa nyt.
Brunberg

Viesti Kirjoittaja Brunberg »

Kerkeekö sen ebayssa vahtaamisen ja muun kalustokurnutuksen lomassa kuvaamaan ollenkaan? Ei sillä etteikö kuulostaisi ihan hauskalta, tosin melko arvokkaalta harrastukselta.
esterhaus

Viesti Kirjoittaja esterhaus »

Tässä on kyllä melkein prototyyppi kameravalmistajien toiveihmistyypistä. :)
bobotti

Re: Kun Nikon/Pentax mies osti Canon 60D kameran....

Viesti Kirjoittaja bobotti »

aikaarska kirjoitti:
TUNNUSTAN. Olen siis kamerahullu ;-D
Hehheh! Tällä foorumilla tuo kameravekslaaminen on enemmän pääsääntö kuin hulluus. ;)
TS: Turun urheilumuistomerkki vilisi kirjoitusvirheitä : EN SE OLLuT MINÄ! ;D
jmjh

Viesti Kirjoittaja jmjh »

Eikö kannattaisi vähän aikaa vetää henkeä, keskittyä yhteen leiriin ja rueta kasamaan siihen leiriin kunnon objektiivivalikoimaa? Ne kuitenkin viimekädessä vaikuttaa enemmän kuvanlaatuun. Lisäksi noihin vaihoksiin uponneilla rahoilla olisi varmaan saanu jo täyskennoon ja siihen sopivat objektiivit.
jmra

Viesti Kirjoittaja jmra »

Tämä juttu oli jotenkin hauska. Tuli ainakin hymy huulille lukiessa.
aikaarska

jmjh kirjoitti:Eikö kannattaisi vähän aikaa vetää henkeä, keskittyä yhteen leiriin ja rueta kasamaan siihen leiriin kunnon objektiivivalikoimaa? Ne kuitenkin viimekädessä vaikuttaa enemmän kuvanlaatuun. Lisäksi noihin vaihoksiin uponneilla rahoilla olisi varmaan saanu jo täyskennoon ja siihen sopivat objektiivit.
Kuka sanoi että tämä on järkevää? Kiitos kuitenkin järjen äänestä ;-)
Sitäpaitsi ei oo hyvää täyskennoo mulle, en halua mitään tiiliskiviä kun 35mm kennon saisi aivan varmasti pienemmänkin rungon sisään. Joskus sellainen vielä tulee ja sitten ostan sen...

Sen olen huomannut tässä vaihtelurumbassa, että oppii ainakin eri systeemien luonteet ja ominaispiirteet - eikä niin helposti enää mietiskele sen ruohon vihreyttä aidan toisella puolella. Täydellistä kameraa en ole vielä kädessä pitänyt.
Pentaxin K-7 (ja nyt K-5) ovat aika lähellä ideaalikameraan kooltaan ja laaturakenteeltaan, mutta Penan muut puutteet eivät houkuttele satsaamaan liikaa järjestelmään.
En tykkää ostaa tonnin laseja, joiden tarkennusmoottorin luotettavuudesta ei ole takeita.

Eukkoa en ole vielä vaihtanut, vaika sekin on kaukana täydellisyydestä. Kameroita on helpompi pyöritellä.
rauer

Viesti Kirjoittaja rauer »

aikaarska kirjoitti:Eukkoa en ole vielä vaihtanut, vaika sekin on kaukana täydellisyydestä. Kameroita on helpompi pyöritellä.
Toivottavasti se epätäydellinen eukko ei seuraa foorumia! ;)

Mutta oli ihan mielenkiintoista lukea oma kuvauksesi kamerahistoriasta, koska jokainen tällä foorumilla säännöllisemmin käyvä on huomannut kyllä kuinka ostat ja myyt jatkuvasti ja vielä eri merkkejä. Yhdyn yllä esitettyyn huoleen siitä, että ehditkö kuvaamaan juurikaan tämän kalustovehtailun seassa? ;)
Viimeksi muokannut rauer, Loka 02, 2010 11 : 03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joonaaz

Viesti Kirjoittaja Joonaaz »

Kerrankin mielenkiintoinen ketju jota leppoisa asenne piristää kivasti!
Eli odotankin innolla lisäkokemuksia 60D:stä noinkin monen eri rungon tuoman kokemuksen säestämänä. :)
apip

Viesti Kirjoittaja apip »

aikaarska kirjoitti:AF hienosäädön puutetta voi kritisoida rankasti, mutta toisaalta rungon ja objektiivit voi säädättää huollossa paremmin kohdilleen kuin kotona - ja sitten kun ne on kohdillaan, niin ne on, eikä sitä tarvitse enää miettiä.
Jaa. Mun objektiiveja JAS ei osaa ainakaan säätää erityisen hyvin. Itselläni ei ole rungossa tarkennuksen hienosäätöä, joten en osaa sanoa saako sillä oikeasti tarkennuksen paremmin kuntoon. Lisäksi, kahden tai useamman rungon omistajalle objektiivien säätäminen huollossa ei välttämättä ole vaihtoehto.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

aikaarska kirjoitti:
Sitäpaitsi ei oo hyvää täyskennoo mulle, en halua mitään tiiliskiviä kun 35mm kennon saisi aivan varmasti pienemmänkin rungon sisään. Joskus sellainen vielä tulee ja sitten ostan sen...
Johan semmoinen tuli jo! Leica M9. Nyt hus vaan myymään romut poies. Tilalle M9 ja 21, 35 sekä 50mm tseissit ni selviät linsseistäkin kohtuu halvalla.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Kun omat rahat eivät ole pelissä, niin hullunkurisia ilmiöitä on hauska taivastella ;-) Siksi on kiva sivusta seurata kun joku ostaa sen Canon 60D:n, vaikka itse canonistitkin sanovat, että kymppisarjan huippu koettiin mallissa 40D, ja vaikka kaikki käsillä olevat tiedot kertovat, että Nikon D7000 tulee kyykyttämään 60D:tä erittäin tylyllä tavalla, ehkäpä luvuin 7000-60.
rnyholm

Viesti Kirjoittaja rnyholm »

aikaarska kirjoitti:Canonin 300D, Konica-Minolta 5d, Sonyn A100, Canon 20D, Pentax K10D, K20D, Muitakin Pentaxin kameroita tuli kokeiltua, D90, Pentax K-7, D5000, Canon 60D,
Minä en osaa edes käyttää toisen merkkistä kameraa kun kaikki näppäimet ym vempaimet toimivat ihan eri tavalla kuin omassa kamerassani.
aikaarska

Maffer kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:
Johan semmoinen tuli jo! Leica M9. Nyt hus vaan myymään romut poies. Tilalle M9 ja 21, 35 sekä 50mm tseissit ni selviät linsseistäkin kohtuu halvalla.
uh...Onneksi se maksaa liiikaa, ei kannata edes haaveilla mokoman hankkimisesta ;-) Ihan liian eliittipeli minulle.
aikaarska

rnyholm kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:Canonin 300D, Konica-Minolta 5d, Sonyn A100, Canon 20D, Pentax K10D, K20D, Muitakin Pentaxin kameroita tuli kokeiltua, D90, Pentax K-7, D5000, Canon 60D,
Minä en osaa edes käyttää toisen merkkistä kameraa kun kaikki näppäimet ym vempaimet toimivat ihan eri tavalla kuin omassa kamerassani.
Näin on. Mutta kyllä sitä oppii, usko pois. Ihan hauska fiilis kun ottaa kaverin Nikonin tai Canonin käteen, niin aika äkkiä muistaa miten sen käyttö menee.
Mutta täytyy tosiaan sanoa, että tämä 60D oli aluksi aika vieras kone, ja meni ehkä tavallista pidempään, että oppi sen valikot käyttölogiikan tarpeeksi hyvin. Vieläkin on oppimista.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

aikaarska kirjoitti:Näin on. Mutta kyllä sitä oppii, usko pois. Ihan hauska fiilis kun ottaa kaverin Nikonin tai Canonin käteen, niin aika äkkiä muistaa miten sen käyttö menee.
Kun kerra olet noin monenmoista kokeillut, niin mitä tykkäät fx-kennosta? Ei siis Leicasta, vaan jostakin käytännöllisemmästä fx-kamerasta. Eikös fx kumminkin ole kertaluokan parannus? Itse ainakin olen vahvasti sitä mieltä, että D700 on parasta mitä kameroiden maailmassa on kohdalleni sattunut.
rauer

Viesti Kirjoittaja rauer »

rnyholm kirjoitti:
Ja laitetaanko veikkausta ketjun jatkumisesta? ;)

... Pentax K-5, Nikon D7000, Nikon D400(?) ...
aikaarska

kiitos

nomad kirjoitti:Kun omat rahat eivät ole pelissä, niin hullunkurisia ilmiöitä on hauska taivastella ;-) Siksi on kiva sivusta seurata kun joku ostaa sen Canon 60D:n, vaikka itse canonistitkin sanovat, että kymppisarjan huippu koettiin mallissa 40D, ja vaikka kaikki käsillä olevat tiedot kertovat, että Nikon D7000 tulee kyykyttämään 60D:tä erittäin tylyllä tavalla, ehkäpä luvuin 7000-60.
Mukava kun porukka koki kirjoitteluni näinkin positiivisesti ;-)

Mielestäni 60D vs. D7000 vertailu liian kriittisesti on suht. turhaa. Vaikka näin uutena saman verran suunnilleen maksavatkin. Ennustan, että 60D:n(runko) hinta tulee tippumaan siihen alle tonnin aika nopeasti. D7000 säilyttää varmaankin hintansa aika hyvin, kuten Nikonit yleensäkin. D90:kin on jo vanha kamera, mutta sen hinta on vaan pysynyt yllättävän tiukasti kurissa.

60D käyttökokemuksia, OSA1:

Haluan kokeilla videokuvausta DSLR kameralla, ulkoisella stereomikrofonilla ja kunnon optiikalla tosissaan. Siinä 60D pesee Nikonin D7000 mallin selvästi.
D7000 AF videokuvauksen aikana tulee olemaan ilmeisesti piirun verran kehittyneempää kuin 60D:ssä, mutta melkoista pelleilyä silti - tarkennus sahaa& hakee edelleen häiritsevästi liikkuvaa kohdetta. Kyllä sitä manuaalisena pitää mennä, ja siinä 60D:n tarkka kääntyvä näyttö tuo selkeä edun Canonille. Myös sen täydet käsisäädöt ja vaihdettavat kuvataajuudet ovat plussaa . Voi myös kuvata suurinopeuksisia videoita (50/60 kuvaa/s) 720p:n tarkkuudella. Hidastuksissa tuo laatua mukaan videoon.

Nikon D90 videokuvaus oli mielestäni tuskaa, kun piti tiirailla siitä kiinteästä näytöstä miten homma etenee ja missä tarkennus luuraa. Jopa D5000 mallin kääntyvä näyttö helpotti hommaa selvästi, vaikka oli jopa pienempi kuin D90:ssä. Silloin tajusin selkeästi mikä etu kääntyvä näyttö on videokuvauksessa.

D7000 on varmasti vähän parempi kamera valokuvaukseen kuin 60D. Jos ei vierasta sen jonkinverran isompaa kokoa. D7000:ssa on parempi sääsuojaus, AF, kuvausnopeus, rungon rakenne, toiminnot valokuvaukseen...
Silti uskon, että 60D toimii todella mukavasti samassa sarjassa kuin D7000. Ei se mikään floppi tule olemaan.
Viimeksi muokannut aikaarska, Loka 15, 2010 1 : 08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin