Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Airwalk kirjoitti:Katos joo luinkin väärin, millä herkkyydellä kuvattu, mahdollisesti joku kohinanpoisto systeemi joka hidastaa?
Tässä airwalk on varmaan oikeilla jäljillä. Eli ylimääräiset laskennat pois päältä. Muita on esim. highlight & shadow correction, dynamiikanlaajennusjuttu iso parametreissa (ainakin K200D:ssä oli), linssivääristymien, CA:n yms. korjaukset (onkohan näitä K-x:ssä ?). Joka tapauksessa kaikki tällainen laskenta pois päältä, koska kaikki nämä hidastavat.
Saattaa olla sarjassa tyhmiä kysymyksiä, mutta mikä oli suljinaika kun kokeilit ?
Pari viikkoa olen kuvaillut Pentax k-x:llä. Onpa hyvän tuntuinen kamera, ja hintakin oli kohdallaan.
Kamerassa on ominaisuuksia vaikka muille jakaa. Yksi on infrapunakuvaus pimeässä. Rungossa on siis toiminto, joka herkistää Cmos-kennon puna/IR-alueella, joka normaalisti on digikameroissa suotimella vaimennettu.
Täällä on yöllä infrapunavalossa otettuja testikuvia:
Kysymys kuuluu: miten tämä Pentax k-x:n infrapunakuvaus oikein toimii? Muissa digijärkkäreissähän on mekaaninen filtteri, joka pitää poistaa mikäli mielii herkistää kameran ir-alueella. K-x:ssä ei kuitenkaan poisteta mitään mekaanisesti. Siis miten tämä toimii?
Filtteritoiminta löytyy, kun pistää kameran ensin musta/valko-tilaan. Tuo ei taida olla aito IR-filtteri vaan laskentaa, jolla tehdään saman näköistä kuvaa. Näin olen ymmärtänyt.
infrapunakuvausta tehdään oikeasti laittamalla suodinta kameran linssin eteen, eli suodin napsii valosta poies lki kaiken, paitti infrapuna-alueen.
K-x:ssä on sisäänrakennettuna ominaisuutta pienimuotoiseen kuvien "käsittelyyn", eli softa vääntää otetusta kuvasta "digifiltterillä" erilaista versoita, yksi niistä on "infrapuna"
Englanninkielinen manuska, sivu 194 (pdf-kuvasta katsottuna), avaa asiaa lisää "Setting custom image" -> "Filter effect"
Jos haluan kuvata sarjaa. niin millainen muistikortti minun kannattaa hommata? Tosin jos nopea kortti maksaa liikaa, niin sitten panostan enemmän kortin kokoon, koska ei se sarjakuvaus nyt niin tärkeä asia ole.
Tuulilasi kirjoitti:Jos haluan kuvata sarjaa. niin millainen muistikortti minun kannattaa hommata? Tosin jos nopea kortti maksaa liikaa, niin sitten panostan enemmän kortin kokoon, koska ei se sarjakuvaus nyt niin tärkeä asia ole.
Just niin. Kortin nopeus on aika kallis ominaisuus, eikä tuo Kx muutenkaan mikään sarjakuvaushirmu ole. Normaalikäyttöön ehkäpä mielummin laadukkaita peruskortteja?
Ensimmäistä järkkäriä ostamassa ja olen päättänyt hankkia tämän kyseisen kameran!
Tiedättekö missä olisi nyt Pentax k-x -kameraa hyvässä tarjouksessa? Että tulisi vaikka jotain oheisrompetta mukaan. Hobbyhall näyttäisi tällä hetkellä myyvän kameraa hintaan 499e. Pixmaniasta kamera irtoaisi pari kymppiä kalliimmalla hinnalla, mutta lupaavat 2 vuoden takuun (?) Yleensähän näissä on vain yhden vuoden takuu.
Vielä ei ole kamera tullut ja kuume nousee koko ajan! Olen tässä katsellut tietoja ja esittelyvidoita kamerasta ja koko ajan olen tyytyväisempi valintaani. Katsotaan mitäs sitten, kun kamera tulee. :)
Todennäköisesti kamera saapuu keskiviikon ja perjantain välisenä aikana, jolloin pääsen testailemaan sitä ja heti lauantaina olisi tarkoitus lähteä autotapahtumaan kuvailemaan.
Tuulilasi kirjoitti:Vielä ei ole kamera tullut ja kuume nousee koko ajan! Olen tässä katsellut tietoja ja esittelyvidoita kamerasta ja koko ajan olen tyytyväisempi valintaani. Katsotaan mitäs sitten, kun kamera tulee. :)
Todennäköisesti kamera saapuu keskiviikon ja perjantain välisenä aikana, jolloin pääsen testailemaan sitä ja heti lauantaina olisi tarkoitus lähteä autotapahtumaan kuvailemaan.
Mulla ollu jo useamman kk ja vieläkin ihan täpinöissä tuosta vehkeestä :D. On se kyllä hyvä ja paranee mitä enemmän oppii käyttämään. Eneloopeilla oon tainnu saada semmoset 800 kuvaa parhaallaan otettua, tyytyväinen niihinkin!
La Kiikalaanko vai minne? Jos sinne niin kitillä ei kummia saane kuvattua kuin varikolla ja ihan lähtöalueen tietämillä.
Koestaja kirjoitti:Mulla ollu jo useamman kk ja vieläkin ihan täpinöissä tuosta vehkeestä :D. On se kyllä hyvä ja paranee mitä enemmän oppii käyttämään. Eneloopeilla oon tainnu saada semmoset 800 kuvaa parhaallaan otettua, tyytyväinen niihinkin!
La Kiikalaanko vai minne? Jos sinne niin kitillä ei kummia saane kuvattua kuin varikolla ja ihan lähtöalueen tietämillä.
On kyllä huikea tuo paristojen kesto. Ensin ajattelin, että tuo akuttomuus on pahin ongelma, mikä tuossa on, mutta sehän taitaakin olla vain hyvä asia. Vanhalla kamerallani ei saanut akullakaan kuin joku 150 kuvaa, kun täytyi jo ladata.
En ole tuonne menossa, vaan ihan Manse Cruising -nimiseen tapahtumaan Tampereella.
Koestaja kirjoitti:Mulla ollu jo useamman kk ja vieläkin ihan täpinöissä tuosta vehkeestä :D. On se kyllä hyvä ja paranee mitä enemmän oppii käyttämään. Eneloopeilla oon tainnu saada semmoset 800 kuvaa parhaallaan otettua, tyytyväinen niihinkin!
On kyllä huikea tuo paristojen kesto. Ensin ajattelin, että tuo akuttomuus on pahin ongelma, mikä tuossa on, mutta sehän taitaakin olla vain hyvä asia. Vanhalla kamerallani ei saanut akullakaan kuin joku 150 kuvaa, kun täytyi jo ladata.
Mielestäni tuo ei tunnu mitenkään niin kovin suurelta määrältä, itse olen ottanut omalla kamerallani (C 40D) reilusti yli tuhat yhdellä latauksella ja tällä hetkellä on kaksi canonin alkuperäistä kahvansisällä joten mennään yli 2000 kuvan määriin.