op76 kirjoitti:. Ja sitten tietysti se, että ottaa niitä kuvia juhlassa niin paljon, että väkiselläkin tulee muutama huippukuva sinne joukkoon.
jaa näinköhän se kannattaa tehdä.. määrä korvaa laadun??
eikö se kannattaisi mielummin miettiä mitä siellä tekee? ei siinä jokainen tavallaan..
Sulkeeko otettujen kuvien määrä automaattisesti järjen käytön pois?
Jos valoa riittää, niin nykyään käytän usein useampaa ihmistä kuvattaessa sarjakuvausta ja kuvaan mielummin liikaa kuin liian vähän. Jollakin on aina silmät kiinni tai joku kaivaa nenää jne.
Toinen juttu on etenkin häissä tapahtuvat nopeat, kertaluontoiset tilanteet. Tässäkin kohtaa enempi parempi. Tietysti voi luottaa nimellisiin taitoihinsa ja kalustoon ja olettaa, että kimppu lentää varmasti lentoradan X neidolle Y tai sitten voi vaan pistää servon ja sarjakuvan päälle ja keskittyä ennemmin kuvan sommitteluun ja valaistukseen.
Kun kirkossa hääpari halunnee enemmän kuin yhdestä-kahdesta paikasta otoksia, varmista itsellesi järkevä kulkureitti paikasta toiseen. Siirtymä ei saisi häiritä tapahtumaa. Samoiten tapahtumakulku pitää olla hyvin tiedossa, jotta voi hieman ennakoida.
Omalla kohdalla meinasi tulla kiire vajaa kuukausi sitten, kun olin suunnitellut kuvaavani "ensisuudelman" kirkon käytävältä alttariin päin siten, että parin sivuprofiilit olisivat kutakuinkin siluetit (takana oli sopivasti ikkuna). Loppupeleissä homma meni niin, että siirryin kirkon päädystä (alttarin vierestä) sopivasti hipsien käytävälle, säätäen aukon ja herkkyydet kävelyn aikana sopiviksi. Nopea käännös, tarkennus, laaki ja valmis. Sekunneista jäi tuo homma kiinni ja siinä kohden huomasi miten helpolla tuon tilanteen olisi voinut sössiä pahastikin. Riitti, että tapahtumakulun seuraaminen jäi hetkeksi ja siinä vaiheessa asiat tuntuu tapahtuvan melko vauhdikkaasti... ;)
No, pari oli enemmän kuin tyytyväinen tuohon napsuun, eli homma siltä osin ok.
-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
op76 kirjoitti:. Ja sitten tietysti se, että ottaa niitä kuvia juhlassa niin paljon, että väkiselläkin tulee muutama huippukuva sinne joukkoon.
jaa näinköhän se kannattaa tehdä.. määrä korvaa laadun??
eikö se kannattaisi mielummin miettiä mitä siellä tekee? ei siinä jokainen tavallaan..
Sulkeeko otettujen kuvien määrä automaattisesti järjen käytön pois?
Jos valoa riittää, niin nykyään käytän usein useampaa ihmistä kuvattaessa sarjakuvausta ja kuvaan mielummin liikaa kuin liian vähän. Jollakin on aina silmät kiinni tai joku kaivaa nenää jne.
Toinen juttu on etenkin häissä tapahtuvat nopeat, kertaluontoiset tilanteet. Tässäkin kohtaa enempi parempi. Tietysti voi luottaa nimellisiin taitoihinsa ja kalustoon ja olettaa, että kimppu lentää varmasti lentoradan X neidolle Y tai sitten voi vaan pistää servon ja sarjakuvan päälle ja keskittyä ennemmin kuvan sommitteluun ja valaistukseen.
järjenkäyttö sallittu, tietysti kuvia otetaan enemmän ku se yks per tilane mutta jos vaan räiskii menemään niin ei siitä vaan tule mitään.
tuttu oli kuvaamassa toisen tutun häitä ja pelkästää alttarille kävelystä oli 203 kuvaa---> kaikki meni jatkoon tälle tutulle joka meni naimisiin, oli kuulemma hiukka vaikeeta valita sieltä mitään.
sama ku nen kävi ottaa virallisen kuvan, ne halus yhden kuvan missä on koko perhe, yhden jossa on hääpari ja yksi jossa on pelkästään morsian, noh kuvia tuli 603kpl, eikä kuvaaja karsinu niitä yhtään.
Ku sittewn puhuin hääparin kanssa niin ei ollu tyytyväisiä vaikka oli hyviä kuvia joukossa koska niitten piti itse löytää ne helmet sieltä joukosta ja kuvaaja oli ennen kuvauksia sannonnu niille "määrä korvaa laadun" pahoittelen jos selitin sekavasti mitä tarkoitin mutta toivottavasti joku ymmärsi
________________________________
Failure is always an option
Melkoinen pröö-potrettikuvaaja pitää olla, että saa yli 600 laakia oksennettua levylle, tms. No, onpahan vähemmän työtunteja, kun ei karsi itse niitä selkeimpiä huteja pois. Kai sitä olisi voinut toimittaa vaikka sen kymmenkunta, korkeintaan parikymmentä koevedosta kustakin setistä...? ;)
-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
Sauli Särkkä kirjoitti:Melkoinen pröö-potrettikuvaaja pitää olla, että saa yli 600 laakia oksennettua levylle, tms. No, onpahan vähemmän työtunteja, kun ei karsi itse niitä selkeimpiä huteja pois. Kai sitä olisi voinut toimittaa vaikka sen kymmenkunta, korkeintaan parikymmentä koevedosta kustakin setistä...? ;)
-Sale
Näin myös pari oli toivonnu että ne olis saannnu sen kymmenkunta kuvaa mistä valita ne parhaat, mutta määrä korvasi laadun
________________________________
Failure is always an option
laft kirjoitti:
jaa näinköhän se kannattaa tehdä.. määrä korvaa laadun??
eikö se kannattaisi mielummin miettiä mitä siellä tekee? ei siinä jokainen tavallaan..
Sulkeeko otettujen kuvien määrä automaattisesti järjen käytön pois?
Jos valoa riittää, niin nykyään käytän usein useampaa ihmistä kuvattaessa sarjakuvausta ja kuvaan mielummin liikaa kuin liian vähän. Jollakin on aina silmät kiinni tai joku kaivaa nenää jne.
Toinen juttu on etenkin häissä tapahtuvat nopeat, kertaluontoiset tilanteet. Tässäkin kohtaa enempi parempi. Tietysti voi luottaa nimellisiin taitoihinsa ja kalustoon ja olettaa, että kimppu lentää varmasti lentoradan X neidolle Y tai sitten voi vaan pistää servon ja sarjakuvan päälle ja keskittyä ennemmin kuvan sommitteluun ja valaistukseen.
järjenkäyttö sallittu, tietysti kuvia otetaan enemmän ku se yks per tilane mutta jos vaan räiskii menemään niin ei siitä vaan tule mitään.
tuttu oli kuvaamassa toisen tutun häitä ja pelkästää alttarille kävelystä oli 203 kuvaa---> kaikki meni jatkoon tälle tutulle joka meni naimisiin, oli kuulemma hiukka vaikeeta valita sieltä mitään.
sama ku nen kävi ottaa virallisen kuvan, ne halus yhden kuvan missä on koko perhe, yhden jossa on hääpari ja yksi jossa on pelkästään morsian, noh kuvia tuli 603kpl, eikä kuvaaja karsinu niitä yhtään.
Ku sittewn puhuin hääparin kanssa niin ei ollu tyytyväisiä vaikka oli hyviä kuvia joukossa koska niitten piti itse löytää ne helmet sieltä joukosta ja kuvaaja oli ennen kuvauksia sannonnu niille "määrä korvaa laadun" pahoittelen jos selitin sekavasti mitä tarkoitin mutta toivottavasti joku ymmärsi
Mahtaa taskut pullistella muistikortteja :D
Tuo juttu kuulostaa jo legendalta. Paljonko kuvia oli koko juhlasta 25000kpl ?
Joo.. Kyllä legendalta haiskahtaa. Mitä helv? 600 kuvaa? Itse juuri eilen kävin hääkuvia napsimassa ja pari + autokuvat + morsian yksin + juhla + valaistustestit + pilalle menneet oli 350kpl.
Koskaan en ole noin montaa kuvaa ottanut keikan aikana jos ei lasketa jotain kokonaisen vaatemalliston muotikuvausta tms. koko päivän keikkaa.
Toisaalta taas kaveri joka pitää studiota maakunnassa kehuskeli ottaneensa miltei tuhat kuvaa jostain hääparista kun vähän "innostui". :o
Kirkkohäät. Kalustoksi valitsisin kaksi runkoa joista toiseen jonkinsortin laajis ja toiseen tele. Mielellään zoomeja, ei primeja. Ideaalitilanne jos olisi käytettävissä ff-kennoinen ja 1.3 cropillinen joissa 24-105&70-200. Runkoihin salamat koska jos kirkko ei satu olemaan pimeä kuin persereikä, saa salamalla loihdittua hitusen täytevaloa etualalle, ei kuitenkaan suoralla salamalla vaan edes reflen kautta ammuttuna (mieluiten kultapintainen refle). Toisin sanoen valotus ympäristön mukaan ja sekaan sitten salamaa.
Tolkuttomalla laajakulmalla tai lintukuvaukseen soveltuvalla telellä ei noissa hommissa tee juuri mitään.
Mutta, kalusto pitää tuntea ja tietää minkälainen kuva tulee ennen kuin painaa laukaisinta. Monesti tilanteet kestävät vain hetken eikä tuolloin kannata arpoa asetuksia. Samaten kannattaa tiedustella ennakkoon onko luvassa jeesuksenpitkä saarna helvetillä pelotteluista sun muista satujutuista, vai sujuuko homma vartissa. Jos jälkimmäinen, kannattaa alun häämarssin jälkeen poimia melko rivakkaan tahtiin kuvat lähisukulaisista, papista, yleiskuvat hääparin takaa, bestmaneja ja kaasoja unohtamatta. Papin sanottua aamenensa, on syytä olla valmiina sillä aremmat hääparit nuoleskelevat toisiaan huomattavan pintapuolisesti mutta sitäkin nopeammin. Voi olla, että tämä unohtumaton puolen sekunnin pikapusu jää kuvaamatta ellei herkeämättä kyttää ja pidä hääparia ristikossa etuvedon ollessa jo poissa. Kun kanttori piiparinen alkaa viimeisen kerran mesoamaan uruillaan, on syytä olla vikkelä ja mielellään olla jo puolessavälin kirkon keskikäytävää pyrkien samalla kuvaamaan pari kuvaa telellä että saisi napattua hääparista jokusen kuvan mahdollisten pikkutenavien kanssa jotka kantavat kukkalaitteita tai ripottelevat ruusun terälehtiä tms. Laajiksen käyttö enempi kuin suositeltavaa samasta tilanteesta. Hääpari myöskin rientää joskus yllättävän nopeasti pois alttarin ääreltä joten tuolloin voi vain toivoa että hämärässä herranhuoneessa AF toimii ongelmitta.
Yksityiskohtien määrää ei voi vähätellä. Vähintäänkin seuraavat jutut on saatava talteen, muuten tulee jälkipuheita hääparilta tai heidän appivanhemmiltaan siinä vaiheessa kun pitäisi puhua kuvaajan taloudellisesta hyödystä:
1.Morsiamen saapuminen jota hänen isänsä yleensä saattaa. Pohjanmaalla voi olla hyvästä tallentaa pikanttina yksityiskohtana hanaviritteinen 12 kaliberin rinnakkaispiippuinen rihlaamaton joka löytyy joko appiukolta tahi muulta morsiamen lähisukulaiselta.
2.Morsiamen luovutus sulholle
3.Saapuminen alttarille
4-5.Riippuen kummalla puolen alttaria tuolloin kuvaaja on, kuvat bestman/kaaso -henkilöistä. Toisesta osapuolesta kuvat kun kuvaaja siirtyy toiselle puolen.
6-7.Kuvat hääparista (molemmin puolin) ja kannattaa ottaa useammilla rajauksilla sekä eri kohtiin syväterävyyden satuttaminen on myös plussaa. Todellisuudessa kuvia tulee tästä enempikin mutta nämä vähintään.
8.Yksityiskohtakuva morsiamen kukkalaitteesta jota hän rystyset valkoisina puristaa
9.Sulhon kädestä, jota morsian puristaa myös
10.sormus, vaikkapa kun pappi sitä kansalle esittelee ja samaan aikaan juttelee jumalilleen. Kaikkiin näihin yksityiskohtakuviin mielellään 200mm lasi mutta enempikin saa olla.
11. papista on hyvä saada myös kuva.
12-14. Jokunen kuva eturivin valloittaneesta sukukatraasta
15.Laaja kuva taaempaa alttarista. Ei kuitenkaan eturiviä kauempaa.
16.hääparin suutelosta yksi ainukainen onnistunut räpsy riittää, mutta kannattaa varata moottoriperään tuoreet paristot.
17.Hääpari kääntyy papin annettua luvan hääyöhön. Otetaan käytävältä.
18-19.Pihalle marssimisesta jokunen räpsy.
20.Klassiset kuvat kirkon portailta jossa hääpari pönöttää ja kansa hurraa tai vaikeroi
21. riisin mättöä, vaikkakin nykyään suositaan pulupaskan vuoksi saippuakuplia
22-23. hääkiesiin asettautuminen ja sillä avioliiton melskeisiin lähtö
Päälle yleiskuvat kirkosta, jokunen räpsy tyhjästä kirkosta ennen uskonnollisia riittejä. Lähikuvat lähisukulaisista jos ovat edustavia tai kovin liikuttuneita positiivisessa mielessä.
Pelkkä siunaustilaisuus vaatii näin ollen onnistuneita kuvia minimissään 25-30kpl. Käytännössä hääpari on iloinen saadessaan puolensataa räpsyä joista ei moitteensijaa saisi löytyä. Mikäli diiliin kuuluu potretin ottaminen, aikaa palaa samoin kuin kuvia. Helpointa jos saa hääparin käymään omassa studiossa mutta harvemmin välimatkat tai aikataulu tätä mahdollistaa. Vettäkin sataa eikä sopivaa sisätilaa vieraalta paikkakunnalta tunnu löytyvän. Jos menee lupaamaan potrettikuvauksen, kannattaa tämä huomioida taloudellista vastinetta laskiessa. Yleensä kun homma on helppo, mutta välillä tuntuu ettei itkemälläkään saa järjellistä tulosta.
Ja älkää laskeko studioon muita kuin pakolliset. Kaaso voi tulla tarkistamaan meikkauksen muttei muita sillä homma voi luisua tyystin käsistä liiallisen väen ja "hyvien" neuvojen myötä.
Ja entäpä sitten syömingit&juomingit. Joskus, konservatiivisissa häissä tulee kuvaajankin pynttäytyä vimosen päälle ja pitää se kravatti tiukalla loppuun saakka. Näissä juhlissa on paikalla arvovaltaista väkeä ja etiketti on tunnettava eikä pöytäliinaan tule nenäänsä niistää. Hääpari haluaisi kaikista juhlavieraista kuvat ja vieläpä tervetulokättelyn yhteydessä joka tavataan huonon sään yhteydessä järjestää sangen kuumaan ja ahtaaseen eteiseen mistä on lähes mahdoton poimia edustavaa kuvaa muusta kuin kattolampusta. Jälkimaininkien kuvamäärä voinee muodostua seuraavanlaisesti:
3-100kpl tervetulokättelyistä, riippuen piisaako pari lähistä anopeista ja appiukoista vai pitääkö dokumentoida palvelusväenkin ilmeet.
n. 2kpl tervetulomaljasta
10-20kpl kattauksesta, seisovasta pöydästä, hääpöydästä, lahjapöydästä, tyhjänpuhujista
2-5kpl hääkakusta ja sen leikkaamisesta sekä samaan kuvaan pitäisi tietenkin saada myös hääparin steppailua kun katsotaan missä se kaappi sitten seisoo (eräissä häissä sulhanen oli vaihtanut vaivihkaa vihjeenomaisesti turvakengät jalkaan)
1-5kpl hääkakun syönnistä kuinka hääpari asettelee lusikoitaan toistensa naamojen reikiin
3-30kpl Häävalssista ja erilaisista tanssiparivariaatioista
5-25kpl ylläriohjelmista, ryöstöistä sun muista kepposista. Joissain häissä ohjelmaa vähänlaisesti, joissa tuntuu että on joutunut huonoon teatteriesitykseen
+erittelemätn määrä yksityiskohdista ja juhlavieraista.
n. 10-20kpl suku/kaveripotretteja. Tuurillaan paistaa aurinko ja ulkona on jokin idyllinen ruusupuska tai edes pajukko jota vasten voi erilaiset ihmisyhdistelmät asetella JA huolehtia ettei aremmat yksilöt piiloudu takariviin. Tällöin täytyy humoristisesti houkutella arkajalkojen naamat näkyville ja odottaa kärsivällisesti että käskyt siirtyvät käskytettävän korvista jalkoihin asti. Jokaisen kuvanoton jälkeen on syytä tarkistaa takanäytöltä ettei kukaan haukottele/irvistele/katso väärään suuntaan tai pidä silmiä kiinni. Samoin tulee osin kyynärpäätaktiikalla pitää kuvaavat häävieraat kännykkäkameroineen poissa tieltä ja huolehtia etteivät poseeraajat keskity liikaa väärään suuntaan poseeraukselle. Tärkeää on ettei päästä poseerausryhmää vaihtumaan uuteen ennen kuin on edes suurinpiirtein varma jotta kulloisestakin ryhmästä löytyy yksi julkaisukelpoinen kuva. On niin tavattoman työlästä yhdistellä eri kuvista sopivia päitä yhdeksi kuvaksi vain koska se söpö sukulaispoikapallero kaivaa ikivihreää nenästään samassa kuvassa missä muut käyttäytyvät ihmisiksi.
Jälkimmäisestä kuvasetti olisi kooltaan 26-220kpl, yleensä onneksi ei. Tämä yhdistettynä potrettikuvaan, joita 1-5kpl ja pakollisiin kirkkokuviin, päädytään lopullisessa kuvamäärässä jonnekin 50 ja 300 räpsyn välimaastoon joiden edelleen pitää olla hyviä. Ei siis valotukseltaan&tarkennukseltaan&liike-epäterävyydeltään jotain puolivillaista sekundaa vaan eteenpäin kelpaavaa. Monessa kuvassa kuvaajalla ei ole harkinta-aikaa vaan täytyy osata ennakoida ja lukea tilannetta.
Omalla kohdallani olen selvinnyt yleensä 50-100 toimitetun kuvan sarjalla ja jos on pakko, niin yhdellä rungolla. Tällöin tulee osata ennakoida erityisesti siunaustilaisuudessa ja kysellä ennakkoon onko papin tms. puolelta odotettavissa ylläreitä.
Lopuksi todettakoon että humalaisten ja hullujen kanssa pärjää parhaiten kun vain myötäilee (häissä tapaa yleensä molempia). Tosin, tässä diplomatiassa täytyy olla osaava sillä tärkeää on saada kuvattavan kuvittelemaan olevansa tilanteen herra vaikkei kuvaaja annakkaan kenellekkään mitään vaihtoehtoja. Parhaiten selviytyy kärsivällisyydellä sillä se häviää, joka korottaa ensimmäiseksi ääntään.
Viimeksi muokannut fotom, Heinä 26, 2010 20 : 35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tarkasti oli joo selitetty. Jotenkin kyllä tuli epäilys että fotom olisi samoilla linjoilla tuon pyhän avioliiton hienoudesta kun minäkin ;)
Tuosta jäi vielä mainitsematta, että jossain tapauksissa niiden potrettien ottamisen yhteydessä, jos tämä tapahtuu siellä juhlapaikalla, saa sitten varautua ottamaan kaverikuvia niiden serkunisäpuolensiskotyttärien ja muiden lähisukulaisten kanssa. Jos siihen antautuu, niin se on sitten helposti aikas turmiollinen tie ja melko varmasti aiheuttaa aikataulujen totaalisen romuttumisen joka taas automaattisesti on sen valokuvaajan syy.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
Alkuun, olen kuvannut vain yhdet häät. Toisissa kuvasin myös mutten ollut "virallinen valvoja". Että en ole hääspesialisti mutta noista mainitsemistasi rungoista osaan sanoa jotain versus kirkot ja niiden valoisuus.
40D luultavasti ei kykene suoriutumaan kirkon hämärässä (riippuu tietysti kirkosta). Ainakin itsellä eräässä vanhemmassa ja siten hämärämmässä kirkossa kävi ohraisesti juuri tolla rungolla vaikka oli kiinni f/2.8 lasi. Salamaa en voinut käyttää.
Lainaa siis se 5dmk2 ja ne 2.8 lasit.
4G mustikortille 5dmk2 ottaa vain about 150 kuvaa, että siltä pohjalta kannattaa varautua myös (siis jos kuvaat sillä "isommalla" RAW:illa kuten varmasti teetkin).
TheHatter kirjoitti:Tarkasti oli joo selitetty. Jotenkin kyllä tuli epäilys että fotom olisi samoilla linjoilla tuon pyhän avioliiton hienoudesta kun minäkin ;)
Tuosta jäi vielä mainitsematta, että jossain tapauksissa niiden potrettien ottamisen yhteydessä, jos tämä tapahtuu siellä juhlapaikalla, saa sitten varautua ottamaan kaverikuvia niiden serkunisäpuolensiskotyttärien ja muiden lähisukulaisten kanssa. Jos siihen antautuu, niin se on sitten helposti aikas turmiollinen tie ja melko varmasti aiheuttaa aikataulujen totaalisen romuttumisen joka taas automaattisesti on sen valokuvaajan syy.
Kyllä, mikseivät ihmiset voi käväistä ruokatunnilla maistraatissa. Polttarit kyllä ymmärrän ja ne häät missä ihmisillä on oikeasti hauskaa ja aamulla paha olo. Mutta ne paskantärkeät puheita täynnä olevat krakajuhlat ovat hanurista, etenkin kesähelteillä.
Kiitokset unohtuneesta potrettihuomiosta, laittelinkin hieman lisätekstiä pidempään vuodatukseeni.
Sergey kirjoitti:Hääkuvauskeikka mitä ilmeisimmin tulossa. Nyt siis kysymyksiä häitä kiertäneille kuvaajille.
Itsellä on käytössä:
40D
17-40mm f4/L
70-200mm f4/L
Sigma 30mm f1.4.
EX 580 II
Mahdollisesti lainaan saan:
5D mark II
10-22mm f3.5
24-70mm f2.8/L
70-200mm f2.8/L
mitäpä jos käyt vihkimispaikalla testaamassa omaa kalustoasi. jos olet menossa perus kirkkoon, vähän epäilyttää kuinka 40D & 17-40 pärjää tuon täyskennon about vastaavan polttovälin mutta paremman kombon rinnalla.
kyllähän tuota 24-70:ää voi himmennellä f4:ään jos juuri siitä aukosta tai pienemmistä tykkää...
jos olisin sinä, lähtisin liikenteeseen 40D+70-200 2.8 & 5D + 24-70 -kombolla jos vaan pystyisin.
antra kirjoitti:
40D luultavasti ei kykene suoriutumaan kirkon hämärässä (riippuu tietysti kirkosta). Ainakin itsellä eräässä vanhemmassa ja siten hämärämmässä kirkossa kävi ohraisesti juuri tolla rungolla vaikka oli kiinni f/2.8 lasi. Salamaa en voinut käyttää.
Siis miksi ei kykenisi ja miksi ei voi käyttää salamaa? Salama sisältää kuitenkin sen AF-valon jonka saa käsittääkseni käyttöön vaikka itse salama ei laukeakaan. Tottahan 5D mk II on varmaan luotettavampi tarkennuksen suhteen, mutta jos ei 40D:llä selviä "kirkon hämärässä" niin tuskin se 5D mitään pelastusta asiaan tuo.
Komppaan ossipenaa siinä, että jos se 5D on tarjolla, niin 24-70 ehdottomasti sen kaveriksi.
antra kirjoitti:
40D luultavasti ei kykene suoriutumaan kirkon hämärässä (riippuu tietysti kirkosta). Ainakin itsellä eräässä vanhemmassa ja siten hämärämmässä kirkossa kävi ohraisesti juuri tolla rungolla vaikka oli kiinni f/2.8 lasi. Salamaa en voinut käyttää.
Siis miksi ei kykenisi ja miksi ei voi käyttää salamaa? Salama sisältää kuitenkin sen AF-valon jonka saa käsittääkseni käyttöön vaikka itse salama ei laukeakaan. Tottahan 5D mk II on varmaan luotettavampi tarkennuksen suhteen, mutta jos ei 40D:llä selviä "kirkon hämärässä" niin tuskin se 5D mitään pelastusta asiaan tuo.
Komppaan ossipenaa siinä, että jos se 5D on tarjolla, niin 24-70 ehdottomasti sen kaveriksi.
No siksi kun siellä hämärässä kirkossa 2.8 objektiivillakin joutuu herkkyyden ruuvaamaan tasolle 3200 - 6400 jotta saa riittävän lyhyen valotusajan. Tuolloin 5D mk II pelastaa!
Diuuh kirjoitti:heh, niin jos on pakko kuvata Canonilla.
ai nikonilla riittää ISO50 samoissa olosuhteissa?
nyt on kyllä pakko sanoa että ku mä metsästin seuraajaa tuolle canonin 1 D MK II:selle. niin kokeilin lähes kaikkia kameroita canonilta ja nikonilta 50 D:stä 1 DS MK III:seen ja D90:sestä D3X/S:ään kuvanlaadussa ei kyllä ole sitten yhtään eroa canonissa ja nikonissa. käyttöliittymä vaan on eri.
ja kaikki kyllä tämän varmaan tietää on vaan hauskaa tapella merkien kesken..
________________________________
Failure is always an option