6MP kuvan terävöitys

Kuvankäsittelyä, mitä vain
artur
Viesti:

6MP kuvan terävöitys

Viesti Kirjoittaja artur »

Hei,

Tietääkö kukaan hyviä USM arvoja 6MP kuvalle, itse kun olen kokeillut niin en saa kuvaa terävöitettyä ilma halo-effektiä reunoille.

Tarkoitus olisi siis terävöittää alkuperäistä kuvaa ilman sen kummempia muokkauksia.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

Amount: 300%
Radius: 0,3-0,5 (0,3 käytän vakioarvona)
Threshold:0

Kysymys on terävöityksestä, jolla alkujaan oikein tarkentunut kuva saa viimeisen silauksen. Alkujaan epäterävä kuva, on epäterävä kuva kaikkien vippaskonstienkin jälkeen.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
gramdel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gramdel »

Riippuu mielestäni aika paljon aiheestakin kuvan alkuperäisen terävyyden lisäksi. Itse olen käyttänyt jotain sensuuntaista kuin 250-350%/0,3-0,5/treshold 1. Aika harvoin tosin tulee tismalleen alkuperäisen kokoisia kuvia käytettyä mihinkään.

Jos on erityisen herkkä kuva haloilemaan, niin käytän omaa variaatiotani edge sharpening menetelmästä/menetelmistä. Tämä on helppo automatisoida.

Tuolla jotain selostusta edge sharpening menetelmästä.
http://www.bythom.com/sharpening.htm#edge

/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Kokeile FocalBlade tai FocusMagic plugineita.
JuhaH

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

Tarkkaan kuvaan pieni radius ja ja suuri amount (adelen lukemat ovat minustakin hyviä). Suttusempaan kuvaan suurempaa radiusta (0,7-1,5) ja pienempää amounttia. Kohina taas määrää tresholdin.

Amounttia käyttäessä kannattee etsiä joku tarkka voimakaskotrastinen raja ja säätää amount sen avulla niin suureksi, ettei haloa pääse häiritsevästi esiintymään. Tresholdilla taas poistetaan kohinan terävöitys. Siinä kannattaa käyttää pieniä arvoja 0-5.
armih
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja armih »

Minustakin adelen lukemat ovat hyvät. Amount-säätimen pidän kyllä aina ääriasennossa eli 500%. Heti terävöityksen jälkeen käytän Ctrl + Shift + F -näppäinyhdistelmää ja etsin kuvakohtaisesti sopivan terävöitystason.
Armi Hölttö
www.digicamera.net
artur
Viesti:

Kiitokset kaikille avusta!
teemupii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teemupii »

Treshold voi olla hyvä välillä 1-10. 10 lähinnä joissakin kasvokuvissa, joissa ei haluta ihon epätasaisuuksia korostaa.
Autiokari
Viesti:

Re: 6MP kuvan terävöitys

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

artur kirjoitti:en saa kuvaa terävöitettyä ilma halo-effektiä reunoille.
Valkoreunustustukselta (ja erittäin monelta muulta virheeltä joita editointi-operaatiot aiheuttavat) voit välttyä kokonaan kun pudotat ensin http://www.aim-dtp.net/aim/download/aim_profiles.zip ja kopioit siitä profiilin 'CIE 1931 D65 Gamma 1.icm' omaan profiilihakemistoosi, sitten:

1) avaja kuva
2) muunna kuva 16-bit/c muotoon
3) muunna kuva 'CIE 1931 D65 Gamma 1.icm' profiiliin käyttäen MicrosoftICM, RelativeColorimetric ja BPC=OFF

Nyt voit mäjäyttää esim A=500, r=0.5 T=0, ei tule valkoreunaa vaan erinomainen tarkennus johon et siltä istumalta kykene edes uskomaan.

Timo Autiokari
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Autiokari kirjoitti: Nyt voit mäjäyttää esim A=500, r=0.5 T=0, ei tule valkoreunaa vaan erinomainen tarkennus johon et siltä istumalta kykene edes uskomaan.

Timo Autiokari
Tuli niin terävä kuva, että läheltä katsoessa naarmutin silmälasit :D

Sepe
--
ttv
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ttv »

Autiokari kirjoitti:
Valkoreunustustukselta (ja erittäin monelta muulta virheeltä joita editointi-operaatiot aiheuttavat) voit välttyä kokonaan kun pudotat ensin http://www.aim-dtp.net/aim/download/aim_profiles.zip ja kopioit siitä profiilin 'CIE 1931 D65 Gamma 1.icm' omaan profiilihakemistoosi, sitten:

1) avaja kuva
3) muunna kuva 'CIE 1931 D65 Gamma 1.icm' profiiliin käyttäen MicrosoftICM, RelativeColorimetric ja BPC=OFF

Nyt voit mäjäyttää esim A=500, r=0.5 T=0, ei tule valkoreunaa vaan erinomainen tarkennus johon et siltä istumalta kykene edes uskomaan.

Timo Autiokari
En kyllä itse edes huomaa eroa kyseisellä metodilla, sRGB 8bittiseen kuvaan, joissa on siis tehty vastaavat terävöitykset, hieman vaaleat värit eroaa, mutta ei terävöityksen suhteen mitään ero minun silmissä.... Ei ainakaan vaivan veroista... tietty jos actionin tekee niin hommahan hoituu yhdellä painaksella...
makumaku

Viesti Kirjoittaja makumaku »

Miten moni käyttää näitä plug-in tuotteita kuten FocalBlade tai FocusMagic? Tekevätkö parempaa jälkeä kuin itse säätämällä pelkästään näitä USM arvoja? Onko nämä valmiit plug-in:t tarkoitettu enemmän tarkkuuden puolesta pilalle menneiden kuvien korjaamiseen kuin tekemään hienotarkennusta hyviin otoksiin? Tietenkin asia selviäisi kun latailisi demoversiot kyseisistä softista, mutta jos jollakin on jo asia tutkittu niin ei jaksaisi itse vaivautua asentelemaan mitään turhaa koneeseen.
Nikon D200, Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF ED, Nikkor 50mm f/1.8D, Nikkor 85mm f/1.8D, Nikon Micro Nikkor Ai-S 200/4,,, Nikkor 70-200mm f/2.8 ED VR, TC-17EII, Nikon SB-800
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

makumaku kirjoitti:Miten moni käyttää näitä plug-in tuotteita kuten FocalBlade tai FocusMagic? Tekevätkö parempaa jälkeä kuin itse säätämällä pelkästään näitä USM arvoja? Onko nämä valmiit plug-in:t tarkoitettu enemmän tarkkuuden puolesta pilalle menneiden kuvien korjaamiseen kuin tekemään hienotarkennusta hyviin otoksiin? Tietenkin asia selviäisi kun latailisi demoversiot kyseisistä softista, mutta jos jollakin on jo asia tutkittu niin ei jaksaisi itse vaivautua asentelemaan mitään turhaa koneeseen.
Käytän tuota FocalBladea ja olen siihen tyytyväinen. Siinä on laajemmat mahdollisuudet säätää terävöityksen vaikutusta kuvan erilaisiin rakenneosiin. Selviää parhaiten testaamalla itse.
FocusMagic on aika hyvä terävöityksen hallinta kun ei sorru niihin liike-epäterävyyden korjauksiin. Ne on vähän huuhaa touhuja.
Gillis

Viesti Kirjoittaja Gillis »

Riippuu kyllä todella laajasti kuvasta.

Pelkkä fotarin USM:ia ei pysty kauheasti käyttämään ilman haloja... itse käytän focalbladea joka on edelleenkehitetty usmi jossao n halojenpoistotoiminto mukana jne. Haittapuoli on kuitenkin että jos haluaa nopeata tarkennusta monelle kuvalle niin focalblade on todella hidas, ja sillä pitää enemmän etsiä parhaimpia asetuksia jokaiselle kuvalle kun säätömahdollisuuksia on normaalia usmia enemmän.

mutta harvemmin käytän yli pikselin radiusta.
Autiokari
Viesti:

Gillis kirjoitti:Pelkkä fotarin USM:ia ei pysty kauheasti käyttämään ilman haloja
Kyllä voi kun teen kuten kerroin yllä!

Timo Autiokari
artur
Viesti:

Autiokari kirjoitti:

1) avaja kuva

Timo Autiokari
Miten mä konvertoin PS7:ssa? Ja minne tuo tiedosto pitää kopsata? Voisitko selittää step-by-step, eka kerta kun muuttelen profiileja.
makumaku

Viesti Kirjoittaja makumaku »

Arvaus:

- Profiilitiedoston voi heittää vaikka Windownsin system hakemistoon. Xp:ssä /WINDOWS/system32/Color/

- Konvertointi PS7:ssa Image->Mode->Convert to Profile ja siellä PS7 käsittääkseni osaa hakea Destination Space profile listaan tuon Windownsin system32 hakemistoon kopioidun profiilinkin.

Näitä voi kokeilla jos ei muuta tule mieleen.
Nikon D200, Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF ED, Nikkor 50mm f/1.8D, Nikkor 85mm f/1.8D, Nikon Micro Nikkor Ai-S 200/4,,, Nikkor 70-200mm f/2.8 ED VR, TC-17EII, Nikon SB-800
Autiokari
Viesti:

artur kirjoitti:Miten konvertoin PS7:ssa? Ja minne tuo tiedosto pitää kopsata?
Tallen profiilit esim:

Windows XP:
Windows/System32/Spool/Drivers/Color

Windows 2000:
(Photoshop 6.x) Windows/System32/Spool/Drivers/Color
(Photoshop 7.x) Windows/System32/Color

Windows 98 and Me:
Windows/System/Color

Windows NT 4.0:
Winnt/System32/Color

Muunnos:

Image/Mode/16-bit per channel
Image/Mode/Convert to Profile

Timo Autiokari
jukkisv

Viesti Kirjoittaja jukkisv »

Onkos joku tätä makroa kokeillut?? Kyseessä smart sharpening (10 eri vaihetta) Valokuvien korjaulu&viimeistely (Katrin Eismann)

http://www.digitalretouch.org/download/ ... tsharp.exe

jukkisv
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

jukkisv kirjoitti:Onkos joku tätä makroa kokeillut?? Kyseessä smart sharpening (10 eri vaihetta) Valokuvien korjaulu&viimeistely (Katrin Eismann)

http://www.digitalretouch.org/download/ ... tsharp.exe

jukkisv

Terävöitys näytti suht samalle kun säädin opacityn 70%:iin tuohon Timon "patenttiin" (siis terävöitys toiselle tasolle), mutta Smart Sharpening teki enemmän haloa. Ei iso ero, mutta tyypilliseen tapaan 200% suurennossuhde paljasti eron selvästi. Niin isoja paperikuvia minulla ei ole varaa teettää, että niissä eron huomaisi :)

Luminuous Landscape -sivuilla oli joku vastaava (ainakin nimi) terävöitysjuttu. Sen mallin mukaan tein itse actionin ja sitä on tullut paljon käytettyäkin. Pistää katkon siihen kohtaan missä terävöitetään niin voi itse säätää määrän ja tarvittaessa pistää Cancel, kääntää maski ja pistää blurria tasaisille pinnoille, kääntää maski takaisin ja jatkaa siitä mihin jäi. Ei enää niin tarpeellinen työvaihe nykyisellä kameralla, mutta jos ISO1600 joutuu kuvaamaan ja ei jaksa tallentaa jpg:ksi kohinanpoistoa varten :o

Sepe
--
Vastaa Viestiin