500D

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
ihis81

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Mulla on kamerassa tuo 1.1.0 versio, eli taitaa olla se uusin versio jos oikein ymmärsin?:)
*Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla*
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Masadist

Viesti Kirjoittaja Masadist »

kuvaajatz7 kirjoitti:Onpa muuten hankalaa saada välillä nuo white balancet kohdilleen, kun ei esim. kynttilänvalossa mikään normaaliasetus niistä päivänvalo, loisteputki ym. asetuksista toimi. Sitten taas kun kuvaa ''oma-asetus'' asetuksella, niin se taas laittaa kuvan liian siniseksi tai valkoiseksi. Sitten ei auta muu, kuin säätää manuaalisesti...
Joo, päräyttele automaatilla vaan ja RAW+L moodissa.

Ite teen niin, että pistän rawit aina omaan kansioonsa ja katselen Jpegeistä ne kuvat, joita haluan sitten muokkailla paremmaksi noista raweista.
ihis81

Saanko noilla eos500 mukana tulleilla ohjelmistoilla jotenkin punasilmäisyyden pois?

Vaikka kamerassa on punasilmäisyyden esto päällä, niin joihinkin kuviin tulee punasilmäisyyttä.

Nyt koneella on tuo EOS utility ohjelma, Picture Style editor, zoombrowserEX, ja digital photo professional.

Ja olen päivittänyt kaikki uusimpaan mielestäni.
Ainakin mitä canon sivut tarjoaa.

Mutta en ymmärrä noista oikeastaan mitään, mitä mikäkin ohjelma tekee?
Zoombrowser on vain jokin kuvien katselu ohjelma? Ja eos utility ohjelma on kameran toiminnoille jokin ohjelma.

Entäs nuo kaksi?
Picture style editor ja digital photo?
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

ihis81 kirjoitti:Saanko noilla eos500 mukana tulleilla ohjelmistoilla jotenkin punasilmäisyyden pois?

Vaikka kamerassa on punasilmäisyyden esto päällä, niin joihinkin kuviin tulee punasilmäisyyttä.

Nyt koneella on tuo EOS utility ohjelma, Picture Style editor, zoombrowserEX, ja digital photo professional.

Ja olen päivittänyt kaikki uusimpaan mielestäni.
Ainakin mitä canon sivut tarjoaa.

Mutta en ymmärrä noista oikeastaan mitään, mitä mikäkin ohjelma tekee?
Zoombrowser on vain jokin kuvien katselu ohjelma? Ja eos utility ohjelma on kameran toiminnoille jokin ohjelma.

Entäs nuo kaksi?
Picture style editor ja digital photo?
Mitä olet canonisteja ymmärtänyt, ainostaan tuolla viimeisellä tekee jotain, dpp:llä. Sillä jyystät Rawit kuntoon.

Tuota punasilmäisyyttä estät parhaiten, kun et kuvaa sillä kameran pikkuvälkyllä ihmisiä. Tosin yksi vainoharhainen hassu sellainen saattaa tulla valittamaan, että olen rasisti kun ei saisi ihmisiä kuvata ,-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Masadist

ihis81 kirjoitti:Saanko noilla eos500 mukana tulleilla ohjelmistoilla jotenkin punasilmäisyyden pois?

Kannattaa jättää se kameran oma salama rauhaan ja käyttää joko valovoimaista objektiivia tai ulkoista salamaa.

Erittäin hyvä ja halpa objektiivi tuohon on se EF-S 50mm f/1.8
Maksaa alle 100€ ja vaikka tuntuu enemmän lasten lelukameran objektiivilta kuin oikealta lasilta, on siinä hyvä piirto ja valovoimaa ihan hulluna.

Itse kuvaan ilman salamaa tuolla jopa baarissa, jossa valo-olosuhteet on aivan nollassa.
Airwalk

Viesti Kirjoittaja Airwalk »

Masadist kirjoitti: Ite teen niin, että pistän rawit aina omaan kansioonsa ja katselen Jpegeistä ne kuvat, joita haluan sitten muokkailla paremmaksi noista raweista.
Eikös tuo ole hieman turhaa kun dpp:llä:n tuo käy helposti pelkistä raweista...
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

OskuK kirjoitti:Mitä olet canonisteja ymmärtänyt, ainostaan tuolla viimeisellä tekee jotain, dpp:llä. Sillä jyystät Rawit kuntoon.
Zoombrowserilla ei jyystetä mutta canon-rawien nopeaan läpikatseluun sekin on ihan ok softa. Ei mikään pröö mutta täysin toimiva ilmaiseksi plärääjäksi.
Masadist

Airwalk kirjoitti:
Masadist kirjoitti: Ite teen niin, että pistän rawit aina omaan kansioonsa ja katselen Jpegeistä ne kuvat, joita haluan sitten muokkailla paremmaksi noista raweista.
Eikös tuo ole hieman turhaa kun dpp:llä:n tuo käy helposti pelkistä raweista...
Njoo. Vähän tahtoo olla laiskuutta myös pelissä.

Aika monesti se olen minä, kuka kuvaa esim. bileet ja sitten kun ne kuvat pitää jakaa monelle ihmiselle, niin en jaksa yksitellen tehdä niistä raweista jpg:jä vaan pakkaan vain kaikki jpegit yhdeksi paketiksi ja lähetän asianomaisille.

Yleensä on kuvanlaatu riittänyt, mutta joskus jos joku oikein helmi kuva löytyy niin sen olen sitten käsitellyt kunnolla RAW:sta.

Pistin tähän koneelle sellaisen koodekin, jonka avulla saa noi RAW:tkin auki vaikka tässä windowsin omassa Windows Photo Viewissä. Ne vain tuntuvat avautuvan vähän hitaammin kuin jpegit, joten selaaminen on helpompaa jpegeillä.
Maca2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maca2 »

Miten 500D ja videokuvaus käyttäytyy siinä tilanteessa, että linssissä ei ole elektroniikkaa vaan manuaalinen aukon säätö? Tuleeko ongelmia, hämmentyykö kamera? Kun spekseissä lukee, että kamera hoitaa aukon koon itse.

Tässä painin, että ostanko 500D vai 550D. Videokuvaus kiinnostaa, mutta kiinnostaako niin paljon, etten pärjäisi paljon halvemmalla 500D:llä? Still-kuvien puolella minulle tuskin mitään eroja.

Tällä hetkellä tyytyväinen 20D:n käyttäjä. Jos videota ei lasketa, niin kannattaisiko edes harkita vaihtoa? (ja mikä on 20D:n markkina-arvo tällä hetkellä muutamalla akulla ja muutamalla muistikortilla?)

Edit: Kuinka paljon mahtuu videota parhaalla laadulla 16 gigan kortille?
aspiriini

Viesti Kirjoittaja aspiriini »

Maca2 kirjoitti: Tässä painin, että ostanko 500D vai 550D. Videokuvaus kiinnostaa, mutta kiinnostaako niin paljon, etten pärjäisi paljon halvemmalla 500D:llä? Still-kuvien puolella minulle tuskin mitään eroja.
Itselläni on 500D ja olen todella pettynyt sen videokuvaus ominaisuuksiin, kun lähes mitään asetuksia ei pääse säätämään.

550D ja 7D:ssä pääsee roplaamaan aukkoa ym ym.

500D FullHD laadulla VAIN 20FPS (mikä kyllä näkyy)
vs.
550D FullHD 30FPS
Masadist

550D:ssä myös paremmin noi ISO arvot, parempi näyttö ja jotain muutakin säätöä paremmin.
Jossain viestissä vertailinkin jo niitä eroja, mutta en nyt jaksa tähän sen kummemmin niitä alkaa etsimään.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Maca2 kirjoitti: Tässä painin, että ostanko 500D vai 550D. Videokuvaus kiinnostaa, mutta kiinnostaako niin paljon, etten pärjäisi paljon halvemmalla 500D:llä? Still-kuvien puolella minulle tuskin mitään eroja.
Ilman muuta 550D.
http://www.dvinfo.net/forum/canon-eos-r ... s-550d-hd/

Manuaalioptiikat sopii mainiosti, jopa paremmin kuin AF optiikat.
Kamera M moodiin, säädät suljinajan 1/50 ja aukon halutun syväterävyyden mukaan.
Valotuksen muutat ISO arvolla ja/tai ND suotimilla.

Videota mahtuu kortille suurimmalla koolla 12 min / 4G.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
samu88

Viesti Kirjoittaja samu88 »

eikös tossa 500d:ssä ole liveview toiminto? koitin kattella kaupassa mistä sen saa päälle mut en löytäny?
tiemuu

Viesti Kirjoittaja tiemuu »

samu88 kirjoitti:eikös tossa 500d:ssä ole liveview toiminto? koitin kattella kaupassa mistä sen saa päälle mut en löytäny?
Onhan siinä.
Nikon D70s + AF-S Nikkor 18-55 f/3,5-5,6 GII ED ja Nikkor AF-S DX 55-200/4-5.6G VR http://teemuv.1g.fi/kuvat/
aspiriini

Viesti Kirjoittaja aspiriini »

samu88 kirjoitti:eikös tossa 500d:ssä ole liveview toiminto? koitin kattella kaupassa mistä sen saa päälle mut en löytäny?
Kuva

Av napin alla jossa punainen pallo yms.

Liveviewissä tarkennus joko manuaalisena tai pitämällä pohjassa * nappia tuossa oikeassa yläkulmassa.
samu88

Viesti Kirjoittaja samu88 »

kiitoksia kovasti... kaikki muut nappulat tulikin vissii käytyä läpi..
ihis81

Ja ei toimi sitten valintakiekon peruskuvaustiloissa tuo liveview.

Eli pitää olla päällä jokin luovatila A-DEP ---> P tilassa toimii
Masadist

ihis81 kirjoitti:Ja ei toimi sitten valintakiekon peruskuvaustiloissa tuo liveview.

Eli pitää olla päällä jokin luovatila A-DEP ---> P tilassa toimii
Täh?
Kyllä mulla ainaki toimii M, Av ja Tv tiloissa.. Eikö noi oo just ne perustilat?
ihis81

Enkös mä niin kirjoittanut?
ToniM

Viesti Kirjoittaja ToniM »

Olen miettinyt että kumman kameran ostan, 500D:n vai 450D:n.
450D:n olen löytänyt 500 eurolla ja 500D:n 600 eurolla.
Kuvaan pääasiassa ihmisiä, lintuja, maisemia ja luontoa yleensäkkin.
450D:ssä on se huono puoli että siinä ei ole rungossa kuvanvakainta kun taas 500D:ssä on. 500D:hen tulisi objektiivit halvemmaksi kun kuvanvakain ei ole välttämätön. 12 mpx riittää minulle. Videokuvausta tarvitsen joskus urheilua kuvatessa.
Kertokaa te viisaammat kumman ostan??
Vastaa Viestiin