"Kuuma pikseli"

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
Vastaa Viestiin
passe
Viestit: 97
Liittynyt: Touko 20, 2004 12 : 45
Paikkakunta: Joensuu

"Kuuma pikseli"

Viesti Kirjoittaja passe »

Huomasin yhdessä kuvassa pienen punaisen pisteen. Kun suurentelin kuvaa vähän ni löysin myös pari vihreää, ei niin isoa kuin punainen. Kävin eräästä liikkeestä kysymässä, niin sanoivat että se on kuuma pikseli. Ensin arvelin et kennon pinnalla oli roska. Mut ei kai sittenkään.
Piste/pisteet tulevat paremmin näkyviin kun kuvaa pidemmillä suljinajoilla. Normaaliajoilla (1/100s) kuvaan jää joskus punainen piste tai joskus ei näy kuin "hämärä suttu" pisteen kohdalla, eli silloin siitä ei juuri ole haittaa. Onko muilla kokemusta samasta asiasta?

Kamera on tilattu saksasta topfoto.de:stä. Eli ymmärtääkseni JAStekniikka tekee canonin huollot suomessa ja riittää jos sinne lähettää.
<Pasi k>
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Teal
Viestit: 110
Liittynyt: Kesä 20, 2003 13 : 22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Teal »

Kokeileppa käyttää foorumin hakua. Näistä asioista on puhuttu monta kertaa aiemminkin.
Gichin Funakoshi:
"Kun haaskalinnut hyökkäävät ne lentävät matalalla ojentamatta siipiään. Kun villihärät aikovat hyökätä, ne kyyristyvät alas ja painavat korvansa päätä vasten. Samoin kun viisas aikoo toimia, hän näyttää aina hieman tyhmältä."
Jukka
Viestit: 297
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 32

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Jep, Jastekniikka hoitaa Canonin huollot Suomessa.

http://www.jastekniikka.fi/

Pistä mailia Jastekniikkaan ja kysele asiasta. Kuolleet ja kuumat pikselit voidaan korjata kennolta.
a.l
Viestit: 3
Liittynyt: Elo 31, 2004 8 : 34

Re: "Kuuma pikseli"

Viesti Kirjoittaja a.l »

passe kirjoitti:Huomasin yhdessä kuvassa pienen punaisen pisteen. Kun suurentelin kuvaa vähän ni löysin myös pari vihreää, ei niin isoa kuin punainen.
<Pasi k>
Kuulostaa yllättävän tutulta. Minulla punainen piste n. 10x5 pikselin reunoille himmenevä soikio (ei pakattu kuva). Siis aika häiritsevä. Lisäksi pienempi mutta kirkkaampi vihreä (yksi kirkas neljä himmeämpää pikseliä nurkissa). Sitten vielä lukuisa määrä vähemmän näkyviä (ei kohina).

Jos tällainen toistuu, tuntuu jopa tyyppivialta.
Saitko jo kuntoon? Millainen oli lopputulos?
passe
Viestit: 97
Liittynyt: Touko 20, 2004 12 : 45
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja passe »

Sain joo, mutta en kyllä ensimmäisellä kerralla :) Eli tarina menee seuraavasti:

Ensimmäinen reissu Jasilla kesti aika lailla tasan kuukauden. Kun vihdoin sain kameran käsiini ja testailin armottomasti niin huomasin, että mitään ei ollut muuttunut siitä kun kamera lähti huoltoon. Kirosin muutaman kerran ja otin yhteyttä Jasille. Selvitin asian ja sanovat että laita takas vaan.

Ennen toisen reissun alkua tein perusteellisen selvityksen kuumien pikseleiden määrästä, paikasta ja laadusta. Eli väsäsin vikaselosteen, jossa oli kaikkien pikseleiden paikka koordinaatteina ja myös selvitys niiden näkymisestä eri iso-arvoilla. Toinen reissu sujui jo muistaakseni 4 päivässä. Ja ei enää kuumia pikseleitä, eli rautalanka-vikaseloste oli poikaa. Suosittelen kaikille sen tekemistä jos aiotte lähettää Jasille huoltoon ko. asian vuoksi.

Ps. Jäi kesän ajan kuvaukset aika vähäiseksi
Autiokari
Viestit: 773
Liittynyt: Tammi 28, 2003 8 : 36
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Autiokari »

Jukka kirjoitti:Kuolleet ja kuumat pikselit voidaan korjata kennolta.
Niitä ei mitenkään voi "korjata kennolta".

Vaan firwarelle kerrotaan mitkä "pixelit" ovat huonoja ja sitten kameran firmware piilottaa ne, siis interpoloi/arvaa niiden tilalle dataa lähimpien OK "pixeleiden" arvoista. Tästä aiheutuva suttu on miellyttävämpi silmälle kuin kirkkaana tai mustana toistuva kuvapiste.

Timo Autiokari
Eivor
Viestit: 114
Liittynyt: Elo 31, 2004 14 : 52
Paikkakunta: Jäähy

Viesti Kirjoittaja Eivor »

Eikai asiakkaan tehtävä ole kertoa huollolle missä ja millainen vika tuotteessa on? Jos Jas-tekniikassa ei löydetä edes kuumia pikseleitä ilman erillistä selostusta, niin minun kamerani ei ainakaan tule koskaan käymään kyseisessä puljussa!!!

Huhhuh...
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

Eivor kirjoitti:Eikai asiakkaan tehtävä ole kertoa huollolle missä ja millainen vika tuotteessa on?
Ei tietenkään, JAS-tekniikalla on oma meedio joka selvittää ilman huoltoselostusta tulleiden kameroiden viat katsomalla kristallipalloon ja imppaamalla liimaa.

Sama mies ennustaa myös canonin tulevat julkaisut ja tekee huoltomanuaalit valmiiksi jo viisi vuotta ennen kuin kyseinen kamera on edes insinöörin suunnittelupöydällä.
Eivor
Viestit: 114
Liittynyt: Elo 31, 2004 14 : 52
Paikkakunta: Jäähy

Viesti Kirjoittaja Eivor »

"Normaalissa" huollossa riittää kun kertoo ihan suulisesti vian. Jos jassi käyttää jotain meediota niin on entistä suurempi syy käyttää muita liikkeitä.
a.l
Viestit: 3
Liittynyt: Elo 31, 2004 8 : 34

Viesti Kirjoittaja a.l »

Rebel tuli korjatuksi n. kahdessa viikossa (postituksineen). Näyttäisi pikaisen testauksen mukaan olevan myös kunnossa. En tiedä missä kamera korjattiin, mutta palvelu tuntui olevan hyvä (Easthouse), ottaen huomioon ostaessani kilpailukykyisimmän hinnan.
Vastaa Viestiin