Keikan kuvaaminen
-
Keikan kuvaaminen
Tulee hieman lyhyellä varoitusajalla mutta pakko nyt kysyä. Huomenna marssin eräälle keikkapaikalle jossa esiintyy pari hevibändiä. Tarkoitus olisi ottaa muutama potretti jos niihin tarjoutuu hyvät mahdollisuudet, ainoa mutta on vaikeat kuvausolosuhteet. Keikka on iltahämärissä, kylläkin sisätiloissa. Valonlähteinä toimii erinäiset valonheittimet yms härpäkkeet joita keikoilla yleensäkkin on. Kamerana toimii Canon Powershot A75 jolle kaikki ammattilaiset nauravat, enkä ole edes varma voiko sen asetuksilla liiemmin kuvan laatuun vaikuttaa, mutta jos joku voisi kertoa millaisilla asetuksilla kannattaa lähteä iltaa ikuistamaan niin olisi bueno. Niin, ja mitään tukeahan siellä ei tietenkään ole tarjolla joten lyhyt suljinaika tässä kaiketi on tähtäimessä.
-
nyt vastaa aloittelija: säädä paikan päällä valkotasapaino käsin (pringles kansi mukaan), valitse ohjelmaksi aperture priority ja säädä linssin aukko mahdollisimman isoksi eli arvo mahdollisimman pieneksi (käänteinen juttu). yritä saada tukea jostain, jos et saa niin mene riittävän lähelle kohdetta ja käytä salamaa. tarkista tulokset kameran näytöltä ja säädä valoitusta tarpeen mukaan eli +/- nappi.
-
- Viesti:
myöhäistä jo...
alkuperäisen kysyjän kannalta, mutta vastaan kuitenkin. Eli itse kun olen kuvannut keikkoja, niin säädän yleensä valotusajan vakioksi, esim 1/20 tai 1/30. Tämä siksi, että automatiikka tuppaa säätämään ajat liian pitkiksi, jolloin liikkuvan kohteen kuvaaminen käsivaralta ei onnistu. Lisäksi kamera ei ehdi kuitenkaan edes reagoimaan vilkkuviin valoihin. Tuo 1/30 on usein riittävän lyhyt aika, jotta kuvisa ei ole liikaa liikettä. Aukko säädetään suureksi, mutta digillä ei voi käyttää isoa iso-lukua liian suuren kohinan vuoksi. Itse laitan 100 tai 200 Sitten vaan räpsimään paljon kuvia. Osa onnistuu, osa ei.
-
Todennäköisesti juuri tuo viimeisin ohje olisi ollut hyödyllisin sillä useimmat kuvat tärähtivät. Videoita tuli sen sijaan kuvattua useampikin kappale. Muutama etäisesti onnistunut otos sekä yksi video löytyy täältä. ISO arvo oli 200 ja aukko suurin mihin tuo kamera venyi.
Kiitos kaikille neuvoista!
P.S 'muokatut' kansiossa on kuvat pienennettynä jolloin ISO arvon aiheuttamaa kohinaa ei juuri huomaa.
Kiitos kaikille neuvoista!
P.S 'muokatut' kansiossa on kuvat pienennettynä jolloin ISO arvon aiheuttamaa kohinaa ei juuri huomaa.
-
- Viesti:
Itse olen usein varsin hyvällä menestyksellä napsinut oman Powershot A60-kamerani "liikkuva kohde" -asetuksilla. Siis rullassa näkyvä juoksevan hahmon kuva.
Edellytyksinä tosiaan, että kuvia räpsii ja paljon, sekä lisäksi tunkee mahdollisimman hyvään kuvauspaikkaan. Kunnon hevikeikalla tietysti aikamoinen haasta napsia rauhassa siellä eturivissä ;)
Salamaa en käytä, koska keikkavalaistus on iso osa esitysten kuvauksellisuutta. Aika paljon tulee myös otettua ihan b/w -moodilla, jolloin on helpompi saada tarkempia otoksia..
Edellytyksinä tosiaan, että kuvia räpsii ja paljon, sekä lisäksi tunkee mahdollisimman hyvään kuvauspaikkaan. Kunnon hevikeikalla tietysti aikamoinen haasta napsia rauhassa siellä eturivissä ;)
Salamaa en käytä, koska keikkavalaistus on iso osa esitysten kuvauksellisuutta. Aika paljon tulee myös otettua ihan b/w -moodilla, jolloin on helpompi saada tarkempia otoksia..