Vihkitilaisuuden valokuvaus?

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
wille

Vihkitilaisuuden valokuvaus?

Viesti Kirjoittaja wille »

Mitä pitää vihkitilaisuuden valokuvaajana huomioida. Olen kyllä kuvannut 50 -vuotis synttäreitä, hautajaisissa olen ollut, olen ottanut lapsikuvia (ei studiossa), mutta nyt minut tilattiin häiden valokuvaajaksi. Olen elämässäni ollut vain kerran häissä (pari vuotta sitten) ja siis mistä on suurin piirtein kyse. Mutta miten vihkitilaisuus eroaa varsinaisista häistä? Heitetäänkö tällöin perinteisesti riisiä? Onko häiden ja vihkitilaisuuksien välillä muuta eroa kuin niihin osallistuvien ihmisten määrä?

Olen tutkinut viimeisen kuukauden aikana (häät ensi lauantaina) hyvin tarkkaan häihin liittyviä nettisivuja ja valmistautunut koitokseen. Kirkkoon olen tutustunut etukäteen (kiva puukirkko, kirkkaat lasit, kohtuu hyvät valot).

Hardwaresta sen verran, että multa löytyy seuraavat valokuvausvälineet: Canon EOS 10D (kuvien tilaaja haluaa erityisesti digikuvia), Canon EOS 30, Canon Speedlite 420 EX (1 kpl), Sigman EX 15-30mm (3,5-4,5), Canon 28-90mm (3,5-4,5), Canon 50 mm (1,8) II, Canon 70-210 (F4). Kaikki opiskat automaattitarkenteisia. Ajattelin ottaa n. 90 % kuvista digillä pääosin tuolla 28-90 mm (CF kortti muuten 512 mb, n. 200 kuvaa max-laadulla). Filmirungon ajattelin valjastaa valovoimaiseksi, pääosin ilman salamaa toimivaksi tunnelmakameraksi 50 mm optiikan ja Supra 800-filmin kanssa (ehkä 1600 asetettuna). Sigman laajakulmaa ajattelin käyttää tehokeinona joissakin erikoistilanteissa. Riisin heitossa sitä voisi käyttä ehkä digissä. Filmirungossa (ilman 1,6 polttovälinkerrointa) se vääristää turhan paljon, mutta digissä se toimii n. 24 mm:n optiikkana.

Mitä mieltä olette? Pikaisia vinkkejä kaivataan. Miten suosittelette hardwaren käyttöä, mitä kuvaan filmille, mitä digillä? Pitäisikö valokuvaus aloittaa jo morsiusparin meikkauksista? Toisaalta kun on kyse vihkitilaisuudesta, niin tuntuu, ettei valokuvauksesta tulisi nostaa suurempaa kohua kuin itse häistä. Karsitut häät (vihkitilaisuus)=karsittu valokuvaus (ei meikkauskuvia, vain kirkkoseremonia ja pieni piipahtaminen jälkipippaloissa)?

Kiitoksia jo etukäteen asiantuntevista kommenteista.

JuhaL

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

wille

Viesti Kirjoittaja wille »

Olen kyllä lukenut tuon linkin nyt jo kahteen kertaan, enkä toisellakaan lukukerralla löytänyt tuosta keskustelusta juurikaan mitään apua tilanteeseeni. Olen käynyt myös tuon ko. keskustelun linkeistä suurimman osan läpi. Lähinnä tuo viittaamasi keskustelu käsittelee valokuvausta häissä tilaajan näkökulmasta, tyyliin "mitä pitää ottaa huomioon valokuvaajaa tilattaessa". Tuosta keskustelusta ei ollut minulle muuta hyötyä kuin se, että totesin laskuttavani kuvauksesta ihan yhtä paljon kuin täysammattilaisetkin :)

Mutta siis, apua kaivataan edelleen.

Viesti:

Digillä kuvaaminen

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Jos et ole ennen kuvannut kyseisellä digillä, pitää olla suhtkoht tarkkana valotuksen suhteen jotta saat sävyt talteen morsiamen valkoisesta puvusta ja samalla kertaa sulhasen mustasta puvusta ohikiitävissä tilanteissa vaihtelevissa valaistuksissa, tilanteissa kun ei ole varaa haarukoida. Filmikamera olis negalla varmempi.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
havana

Viesti Kirjoittaja havana »

Kirkkohäissä kannattaa ennakkoon keskustella hääparin kanssa seremonian kulusta, aikataulusta ja minkä tyyppisiä kuvia he haluavat. Samoin olen huomannut viisaaksi keskustella papin tai suntion kanssa kirkon "tavoista". Minne saa mennä kuvaamaan, minne toivotaan ettei mentäsi kuvaamaan. Usein papin ohjeiden mukaan löytyy oivallisia kuvauspaikkoja ja -ideoita. Papit ovat pitäneet siitä, että häiden virallinen kuvaaja käy esittäytymässä ja kyselemässä kuvausasioista (tietenkin hyvissä ajoin ennen seremoniaa). Hääparilta taas saat tietoa riisinheitoista, vieraiden määrästä jne...

Tekniikkapuoleen en ota muuta kantaa kuin sen, että päätä kaluston valinta hääpäivänä kirkossa. Pidättäydy mahdollisemman pieneen kalustoon. Jos sählää objektiivinvaihtojen ja rungonvaihtojen kanssa, saattaa se herkkä suudelma alttarilla jäädä saamatta.
Kuvauskalustohan sinulla on laatutavaraa ja taitoa varmaan piisaa.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

http://www.koskiphotography.com/amateur.html
Amateur Wedding Photography FAQ
Vastaa Viestiin