kohan kirjoitti:Eli taustaa: Oma näyttö oli tuolloin säädetty mutu pohjalta adobe gammalla. Siitä johtuen kuvat näyttivät hyvin saturoituneelta jos ne esitettiin srgb muodossa web selaimessa. ... Mutta nyt näyttö on säädetty kalibrointilaitteella ja tällaista ristiriitaa ei ilmene.
AdobeGammalla kyllä saa aikaan erittäin hyvän kalibraation & profiilin helposti ja myös paremman kuin millään kolorimetriin perustuvalla lelukalibraattorilla.
Mutta pohtimisen arvoinen asia tuo kuitenkin on että kuinka värikylläinen kuva on totuudenmukainen. Tätänykyään kuvat on huomattavan erilaisia väritasapainoltaan kuin ne kuvat mihin ainakin itse olen tottunut niin printtien ja dia esitysten osalta menneiden vuosikymmenten aikana.
On totuudenmukainen vaiko on sellaista johon on tottunut?
Totuudenmukainen lienee luonnollinen, siis sitä mitä näköaisti kuvauskohteesta havaitsi.
Perinteinen prosessi (dia, nega, paperi) on aivan kamala/hirveä mitä tulee väritekniseen tarkkuuteen, ne eivät tarjoa minkäänlaista totuudenmukaisuutta tässä suhteessa johten siitä miten filmimateriaali kuvainformaatiota käsittelee. Mutta filmivalmistajat myös pyrkivät siihen että kuvat näyttävät "hyviltä" tai "miellyttäviltä" eivätkä siihen että kuvat olisivat luonnollisen näköisiä. Minulle kuitenkin luonnollisen näköinen kuva on sekä hyvä että miellyttävä.
Timo Autiokari