Tamron AF Di 70-200 mm f/2,8
-
- Viesti:
Minun kiekkokuvieni ongelma on juurikin tarkennuksen puute (ainakin omasta mielestäni) mutta mielestäni Tamron suoritui siinä hyvin ja jopa loistavasti eli kyllä se mukana pysyi ja varsinkin kun ottaa huomioon sen valaistuksen tai siis sen puutteen niin tulos miellytti.
Tuolla sulantoblogissa miettiin/moitittiin Tamronin pitkän matkan tarkennusta mutta kyllä se minusta toimi hyvin ja laitan tuohon alle taas yhden kuvan mikä taisi olla jo esilläkin ja laitan exif tiedot alle niinkuin lisäsin ne myös tuonne kuvakansioonkin jotta voi nähdä millä asetuksilla kuvat on otettu.
Kerään tietoja lisää Tamronista kunhan sitä kerkiän lisää käyttää ja päivitän tilannetta.
Kuvassa siis aika vauhdikas tapahtuma ja polttoväli täysi eli 200mm niin sanoisin että kyllä tuo Tamroni suhteellisen hyvin tarkensi.
Kamera: Canon EOS 500D Pvm: 13.03.2010 15:05:38 ISO: 1600 Valotus: 1/80 Aukko: f/2.8 Polttoväli: 200mm Salama: Ei
Tuolla sulantoblogissa miettiin/moitittiin Tamronin pitkän matkan tarkennusta mutta kyllä se minusta toimi hyvin ja laitan tuohon alle taas yhden kuvan mikä taisi olla jo esilläkin ja laitan exif tiedot alle niinkuin lisäsin ne myös tuonne kuvakansioonkin jotta voi nähdä millä asetuksilla kuvat on otettu.
Kerään tietoja lisää Tamronista kunhan sitä kerkiän lisää käyttää ja päivitän tilannetta.
Kuvassa siis aika vauhdikas tapahtuma ja polttoväli täysi eli 200mm niin sanoisin että kyllä tuo Tamroni suhteellisen hyvin tarkensi.
Kamera: Canon EOS 500D Pvm: 13.03.2010 15:05:38 ISO: 1600 Valotus: 1/80 Aukko: f/2.8 Polttoväli: 200mm Salama: Ei
http://www.timoniemi.fi/
En koskaan häpeä ottamaani kuvaa vaan häpeän sitä mitä en ole ottanut.
TImo Niemi 2009
TImo Niemi 2009
-
- Viesti:
Jep, huomasin sen myös itse ja kun kyseessä ensimmäiset kuvat tuolla Tamronilla niin annan itselleni sen anteeksi mutta seuraavlla kerralla kokeilen taas jotakin uutta ja erinlaista.nomad kirjoitti:Tuossa yllä olevassa on liike-epäterävyyttä, mikä ei 1/80 sek valotusaika huomioiden olekaan ihme.Rekka-Timppa kirjoitti:Minun kiekkokuvieni ongelma on juurikin tarkennuksen puute
Ja kiitos kommentista koska nyt tiedän mitä lähden muuttamaan ensimmäisenä (valotusaika), juurikin tämän kaltainen palaute ja kommentointi mielestäni on tervetullutta, koska saan siitä lisää tietoa.
TImo Niemi 2009
TImo Niemi 2009
-
Millä asetuksella kuvaat?
Nyt kun on kiinteävalovoimainen lasi, minä lähtisin kuvaamaan ajan esivallinnalla, ja jättäisin ISO-arvon ja aukon kameran valittaviksi.
Valotusajaksi 1/200s tai 1/250s joka riittää tuon ikäisten vauhtiin, ja muut automaatin hoideltaviksi.
MInä olen kuvannut tyttärien ringetteä Olyn 40-150 F3,5-4,5 putkella, ja muuttuva aukko oikeastaan pakottaa käyttämään aukon esivalintaa. Tämä taas saa aikaan ettei ISO 1600 riitä kuin 1/125-1/160s valotusaikoihin noissa puolivalohalleissa.
E- ja D-junioreissa se juuri yleensä riitti vauhtiin, nyt C-junnuissa ei enää riitä, vauhtia on liikaa.
Nyt kun on kiinteävalovoimainen lasi, minä lähtisin kuvaamaan ajan esivallinnalla, ja jättäisin ISO-arvon ja aukon kameran valittaviksi.
Valotusajaksi 1/200s tai 1/250s joka riittää tuon ikäisten vauhtiin, ja muut automaatin hoideltaviksi.
MInä olen kuvannut tyttärien ringetteä Olyn 40-150 F3,5-4,5 putkella, ja muuttuva aukko oikeastaan pakottaa käyttämään aukon esivalintaa. Tämä taas saa aikaan ettei ISO 1600 riitä kuin 1/125-1/160s valotusaikoihin noissa puolivalohalleissa.
E- ja D-junioreissa se juuri yleensä riitti vauhtiin, nyt C-junnuissa ei enää riitä, vauhtia on liikaa.
-
- Viesti:
JiiPeeM kirjoitti:Millä asetuksella kuvaat?
Kiitoksia neuvosta ja kommentista.
Olen yrittänyt itse säätää kameran kokonaan mutta seuraavaan matsin meinaan kokeilla TV:llä ja juurikin ehdottamasi 1/200 ja kokeilla mitä toi sanoo.
Lisäksi minun täytyisi varmaan hommata ilmeisesti esim. harmaakortti tai jotakin muuta millä valkotasapainon saisi kuntoon, nyt olen sen säätänyt jokaiseen matsiin niin että otan jäästä tai kaukalon reunasta kuvan ja sen mukaan annan kameran säätää valkotasapainon.
Lisäksi kuva-asetukset olen tehnyt niin että olen pohjana käyttänyt "normaalia" asetusta ja sitten nostanut hieman kontrastia ja terävyyttä ja värikylläisyyttä yhden askeleen eteenpäin.
Olen itse jo näihin kuviin täysin tyytyväinen koska siihen tarkoitukseen johon noita kuvaan niin ne on ihan riittäviä. En siis pyri täydellisiin kuviin vaan välttäviin.
Olen rämpinyt tuon kameran kanssa ja varsinkin sen säätöjen kanssa ihan kiitettävästi ja se on sinänsä ihan hyvä koska kamera on ainakin tullut tutuksi.
Olen joskus kokeillut kameran "urheilu" asetusta mutta sillä taisin ottaa 10 kuvaa ja sitten se jäi siihen kun niistä kuvista ei saanut sitten mitään selvää.
Ja olen yrittänyt muutenkin käyttää vain omia säätöjä en automatiikkaa, voi olla että sekin on yksi kompastuskiveni ollut mutta olenpahan oppinut ainakin jotakin tuon kameran käytöstä ja sen säädöistä, voi olla että huonompaan tai sitten parempaan suuntaan, en tiedä.
Kaikki hyvät neuvot ja asetus ehdotukset ovat tervetullutta tietoa koska välillä vaan tuntuu ettei enää ajatus riitä itselläni.
Kiittäen.
TImo Niemi 2009
TImo Niemi 2009
-
Niin varmaan arpookin, mutta jos valo kameran ja omasta mielestäkin kuvissa riittää, onko sen väliä?
Aukon esivalinnalla taas kamera muuttelee suljinaikaa, joka taas saattaa pudota aika pitkäksi jos kuvassa on tummaa peliasua ja tummaa laitamainosta paljon, jään palaessa puhki. (kokemusta on)
Toki kentän eri osissa on valoa eri tavalla, mutta sen eron pystyy jälkikäteen kyllä korjaamaan.
Lisäksi S-asennossa (oliko Tv Canonissa) kun valkotasapanonkin asettaisi kiinteesti johonkin "melkein oikein" ja kyvaisi RAW-muodossa, voisi korjaukset ajaa eräajona, kokeilisi yhteen kuvaan sopivat säädöt ja antaisi sitten mennä kaikki samalla tavalla.
A-asennossa ei tuota voisi tehdä, koska kuvien valoisuus muuttuisi kameran arpoman mukaan.
Voisihan sen toki tehdä niinkin, että kokeilisi ennen peliä sen kentän kirkkaimmasta kohtaa millä suljinajalla palaa puhki suurimmalla aukolla, heittää siitä ihan inan lyhyemmän ajan ja pistää kaiken muun paitsi tarkennuksen manuaalille.
Käsittääkseni tällöin pitäisi kaikkiin kuviin sopia samat säädöt jälkikäsittelyssä.
Aukon esivalinnalla taas kamera muuttelee suljinaikaa, joka taas saattaa pudota aika pitkäksi jos kuvassa on tummaa peliasua ja tummaa laitamainosta paljon, jään palaessa puhki. (kokemusta on)
Toki kentän eri osissa on valoa eri tavalla, mutta sen eron pystyy jälkikäteen kyllä korjaamaan.
Lisäksi S-asennossa (oliko Tv Canonissa) kun valkotasapanonkin asettaisi kiinteesti johonkin "melkein oikein" ja kyvaisi RAW-muodossa, voisi korjaukset ajaa eräajona, kokeilisi yhteen kuvaan sopivat säädöt ja antaisi sitten mennä kaikki samalla tavalla.
A-asennossa ei tuota voisi tehdä, koska kuvien valoisuus muuttuisi kameran arpoman mukaan.
Voisihan sen toki tehdä niinkin, että kokeilisi ennen peliä sen kentän kirkkaimmasta kohtaa millä suljinajalla palaa puhki suurimmalla aukolla, heittää siitä ihan inan lyhyemmän ajan ja pistää kaiken muun paitsi tarkennuksen manuaalille.
Käsittääkseni tällöin pitäisi kaikkiin kuviin sopia samat säädöt jälkikäsittelyssä.
-
Kyllä mä kuvaisin ihan manuaalilla. Automatiikka voi aina tehdä omia tempauksiaan esim. taustan värin muuttuessa, erityisesti valkotasapainon kanssa. Jäähallin olosuhteet on muuten aika staattiset, joten mikään rullahirmu ei tarvi olla. En tiedä miten toi Kanuuna kestää ISOn nostoa, mutta mutuna hatusta lähtisin jollain ISO1000, 1/320, f/2.8, WB 2800K kokeilemaan, siitä sitten nykäykset sinne minne pitää.
Vihjeenä myös se, että koitapa joskus vaihtaa laajempi putki nokalle ja kuvata kaukalon reunalta, esim. maalin takaa.
Vihjeenä myös se, että koitapa joskus vaihtaa laajempi putki nokalle ja kuvata kaukalon reunalta, esim. maalin takaa.
-
vanttera kirjoitti:.. mutuna hatusta lähtisin jollain ISO1000, 1/320, f/2.8, WB 2800K kokeilemaan...
Taitas tulla aika pimeitä ruutuja noilla vantteran arvoilla noissa valoissa.Rekka-Timppa kirjoitti: Kamera: Canon EOS 500D Pvm: 13.03.2010 15:05:38 ISO: 1600 Valotus: 1/80 Aukko: f/2.8 Polttoväli: 200mm Salama: Ei
-
Sitä vaan, että monasti noissa halleissa on pimeämpää, mitä voisi kuvitella. Ja totuus selviää vasta, kun kattelee hallia kameran kautta.vanttera kirjoitti:Katos vaan. No, se nyt ei ollut kovin oleellista koko viestissä.linko2 kirjoitti: Taitas tulla aika pimeitä ruutuja noilla vantteran arvoilla noissa valoissa.
-
- Viesti:
Kävin eilen treeneissa harjoittelemassa lisää tuota putken käyttöä jotta saisin hieman harjoitusta ennen viikonlopun kahta matsia josta pitäisi pari kuvaa saada.
EDIT: Edelleenkin yhtä hämärä tai oikeastaan pimeä halli.
Nyt käytin TV asentoa ja 1/200 valotusaikaa ja kamera arpoi sitten aukon ja ISO arvon, itse tein valkotasapainosäädön jälleen kaukalon laidasta otetusta kuvasta.
Kuva joka esillä on TÄYSIN KÄSITTELEMÄTÖN ELI OTETTU KAMERASTA JA VAIN MUUTETTU RAW:sta JPG MUOTOON esillä vain sen takia että näkee minkälaista tulee kun on käytetty 1/200 valotusaikaa 1/80 sijasta, ja mielestäni oikeen suuntaan mennään. VAI?
Kamera: Canon EOS 500D Objektiivi: 70-200mm Pvm: 18.03.2010 18:20:57 ISO: 1600 Valotus: 1/200 Aukko: f/2.8 Polttoväli: 70mm Salama: Ei
EDIT: Edelleenkin yhtä hämärä tai oikeastaan pimeä halli.
Nyt käytin TV asentoa ja 1/200 valotusaikaa ja kamera arpoi sitten aukon ja ISO arvon, itse tein valkotasapainosäädön jälleen kaukalon laidasta otetusta kuvasta.
Kuva joka esillä on TÄYSIN KÄSITTELEMÄTÖN ELI OTETTU KAMERASTA JA VAIN MUUTETTU RAW:sta JPG MUOTOON esillä vain sen takia että näkee minkälaista tulee kun on käytetty 1/200 valotusaikaa 1/80 sijasta, ja mielestäni oikeen suuntaan mennään. VAI?
Kamera: Canon EOS 500D Objektiivi: 70-200mm Pvm: 18.03.2010 18:20:57 ISO: 1600 Valotus: 1/200 Aukko: f/2.8 Polttoväli: 70mm Salama: Ei
Viimeksi muokannut Rekka-Timppa, Huhti 28, 2010 12 : 54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TImo Niemi 2009
TImo Niemi 2009
-
Tuossa tv-kuvauksessa on se ongelma, että kun objektiivi on jo aukko levällään, automatiikka ei voi mitään, ja kuvat saattavat alivalottua. Av-kuvaus on joustavampi, koska valotusajassa ei tule rajotin vastaan käytännössä koskaan.Rekka-Timppa kirjoitti:Nyt käytin TV asentoa ja 1/200 valotusaikaa ja kamera arpoi sitten aukon ja ISO arvon, itse tein valkotasapainosäädön jälleen kaukalon laidasta otetusta kuvasta.
Auto-ISO tietysti auttaa, mutta senkin raja näyttää tuossa sinun kamerassasi tulevan ISO-1600:ssa.
Se on minusta myös ongelma näissä Canonin ei ihan uusissa malleissa, että ISO hyppää 1600:sta suoraan 3200:aan.
Itse kuvaisin kyllä manuaalilla tai av:lla. Tosin tottumuskysymyksiä kait nämä.
Ylipäätään kait korkeita ISO-arvoja käytettäessä pitäisi pyrkiä hieman ylivalottamaan, ettei kohina näkyisi. Ja valotus kannattaa tietysti aina tarkistaa histogrammista.
-
-
- Viesti:
Se voi olla että se plexi hieman muuttaa sävujä tai täytyy kokeilla kun en ole ikinä plexin takaa kuvannut, olen aina vaihtoaitiossa tai siiten muutaman pelin olen kuvannut jäällä.JiiPeeM kirjoitti:Laitapleksi on monesti sävyltään hiukan harmaa, joten se muuttaa kuvan sävyjä.
Kuvatessa voi kokeilla kentän pimeintä nurkkaa ja katsoa automaatilla mitä kamera tarjoaa, pistää valotusajaksi sitten sen, niin ei pitäisi jäädä vajaaksi.
Pelit pelataan ns. puolella kentällä eli kaukalossa on samaan aikaan käynnissä kaksi peliä.
Tota mun täytyy kokeilla että ottaa pimeimmässä kuvan ja katsoa siitä se valotusaika.
TImo Niemi 2009
TImo Niemi 2009
-
- Viesti:
Kyllä se AF pysyy mukana,mutta olen oppinut sen että en yritä hirveästi kuvta sivuttaisliikettä vaan lähinnä minua vastaan tai sitten poispäin jolloin edes jonkinlaisen kuvan saaminen on ollut mahdollista, mutta nyt rupean ottamaan myös sivuttais liikkeessä olevaa peliä koska uskoisin että putkessa pitäisi siihen olla potkua.Sarek kirjoitti:Pysyykö af mukana, vai jääkö jälkeen?
TImo Niemi 2009
TImo Niemi 2009
-
"Kyllä se AF pysyy mukana,mutta olen oppinut sen että en yritä hirveästi kuvta sivuttaisliikettä vaan lähinnä minua vastaan tai sitten poispäin jolloin edes jonkinlaisen kuvan saaminen on ollut mahdollista"
Eikös juurikin tuo kohti tai poispäin menevä kohde laita tarkennuksen "lujille"?
Koska etäisyys muuttuu tuolloin nopeasti.
70-300mm Tamronilla ei onnistu nopeasti kohtitulevan koiran kuvaus kun ei kerkeä tarkentaa ja yleensä tarkennus on jäljessä.
hyvällä menestyksellä näyttää kuvaaminen onnistuvan?
Kerkesitkö vastaavalla Sigmalla ottaa jääkiekkoilijoista kuvia?
Eikös juurikin tuo kohti tai poispäin menevä kohde laita tarkennuksen "lujille"?
Koska etäisyys muuttuu tuolloin nopeasti.
70-300mm Tamronilla ei onnistu nopeasti kohtitulevan koiran kuvaus kun ei kerkeä tarkentaa ja yleensä tarkennus on jäljessä.
hyvällä menestyksellä näyttää kuvaaminen onnistuvan?
Kerkesitkö vastaavalla Sigmalla ottaa jääkiekkoilijoista kuvia?
-
Re: Tamron AF Di 70-200 mm f/2,8
Ystävälliset kumarrukset täältäkin suunnasta ja vastakysymys;Rekka-Timppa kirjoitti: Minulla oli Sigman vastaava putki ja siitä en pitänyt joten sen myin pois, nyt minulla on mahdollisuus ostaa tuo Tamronin versio ja sen vuoksi siitä tietoa hieman kaipaisin.
- mikä tuossa Sigmassa ei ollut hyvää?
- onko autofocus toiminut?
- kuinka äänekäs se tarkennus oikeasti on?
Itsellä olisi mietinässä nyt joko tuo
- Sigma 70-200
- Tamron 70-200
- Canon 70-200/4L
- Canon 70-300 IS USM
Mikä noista nyt olisi oikeasti järkevin? Rungoksi APS-C kennolla oleva Canon 7D, jos sillä nyt on merkitystä.