Olympus E-P1 ‘Digital Pen’

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
erginool

Viesti Kirjoittaja erginool »

JiiPeeM kirjoitti:Eikös tuo EV-1 ollut vain "optinen putki", eli ei EVF, johoni nyt luulen Paulasin sen sekoittavan.

Eli VF-1 http://www.olympus.fi/consumer/21693_pe ... _21795.htm

VF-2 http://www.olympus.fi/consumer/21693_pe ... _22362.htm
Mitenkäs tuo VF-1 toimii 20/1.7 objektiivin kanssa jos etsin on tarkoitettu sille Olympuksen 17-milliselle? Pitääkö sitä vain koittaa itse huomioida tuo ero polttovälissä? Verkkokauppa.com näkyy kuitenkin paketoineen etsimen ja 20-millisen samaan settiin.

edittiä. yllä taisi tullakin vastaus ihmettelyihini..
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ppotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

erginool kirjoitti:
JiiPeeM kirjoitti:Eikös tuo EV-1 ollut vain "optinen putki", eli ei EVF, johoni nyt luulen Paulasin sen sekoittavan.

Eli VF-1 http://www.olympus.fi/consumer/21693_pe ... _21795.htm

VF-2 http://www.olympus.fi/consumer/21693_pe ... _22362.htm
Mitenkäs tuo VF-1 toimii 20/1.7 objektiivin kanssa jos etsin on tarkoitettu sille Olympuksen 17-milliselle? Pitääkö sitä vain koittaa itse huomioida tuo ero polttovälissä? Verkkokauppa.com näkyy kuitenkin paketoineen etsimen ja 20-millisen samaan settiin.

edittiä. yllä taisi tullakin vastaus ihmettelyihini..
Todellisuudessa Olympuksen VF-1 -etsimen kuvakulma vastaa paremmin 20mm:n objektiivia. Olyn 17mm objektiivi tuottaa siis laajemman kuvan. Omasta mielestäni jopa niin paljon, että niitä oli hankala käyttää yhdessä. VF-1 ja Panasonicin 20mm vastaavat toisiaan erittäin hyvin. VF-1 ja Olympuksen 14-42mm kittizoomi vastaavat toisiaan mukavasti zoomausrenkaan ollessa 18mm asetuksen kohdalla.

-p-
pekkapotka.com
UnskiV
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UnskiV »

Jos vielä kerran, kun kukaan ei sitä saa selvästi sanottua. Siis.

VF-1 on vain reikä, josta maisema näkyy suunnilleen siten kun pannari sen kuvaa. On siinä jotakin obtisia laseja, aivan samoin kun ennenvanhaan näissä pokkareissa oli, mutta zoomauksesta se ei tiedä mitään.

VF-2 on ihan tavallinen sähköinen näyttö, mikä näyttää kennolle tallentuvan kuvan. VF-2 en ole päässyt kokeilemaan, MUTU on kuitenkin, jotta toimi samoin kuin Olyn muissakin kameroissa, eli näyttää valotuksen, WB:n, tarkennuksen etukäteen ja kuvan oton jälkeen lopullisen tallentuneen kuvan.
UnskiVee
erginool

Viesti Kirjoittaja erginool »

ppotka kirjoitti:Todellisuudessa Olympuksen VF-1 -etsimen kuvakulma vastaa paremmin 20mm:n objektiivia. Olyn 17mm objektiivi tuottaa siis laajemman kuvan. Omasta mielestäni jopa niin paljon, että niitä oli hankala käyttää yhdessä. VF-1 ja Panasonicin 20mm vastaavat toisiaan erittäin hyvin. VF-1 ja Olympuksen 14-42mm kittizoomi vastaavat toisiaan mukavasti zoomausrenkaan ollessa 18mm asetuksen kohdalla.

-p-
Kiitos tästä tiedosta. Minkälainen tuo VF-1 oli käytännössä, koitko sen turhaksi kapistukseksi vai tuliko sitä käytettyä?
ppotka
Viesti:

erginool kirjoitti: Kiitos tästä tiedosta. Minkälainen tuo VF-1 oli käytännössä, koitko sen turhaksi kapistukseksi vai tuliko sitä käytettyä?
Se on minulla käytännössä koko ajan kiinni E-P1:ssä yhdessä Panasonicin 20-millisen kanssa. E-P2:n ja sähköisen etsimen (VF-2) kanssa käytän sitten muitakin objektiiveja. Kuvaan todella vähän kameran takaruudulta tähtäillen, on se sen verran perverssiä.

VF-1 on oikein hyvin toimiva helokehäetsin. Ainoa todellinen puute on parallaksinkorjausmerkintöjen puute. Tarkennankin käytännössä aina VF-1:n läpi vaikka siinä ei luonnollisesti olekaan mitään tarkennustäplää. Käytän keskipisteen tarkennusta, jonka oppii nopeasti suuntaamaan oikein. Voigtländerin 40mm helokehäetsimessä olisi nuo parallaksinkorjausmerkit noin metrin etäisyydelle, mutta en ole koskaan verrannut näitä kahta etsintä keskenään, joten en osaa sanoa niiden laatueroista.

-p-
pekkapotka.com
poy

Viesti Kirjoittaja poy »

Sori tämä kysymysten tulva. Jos nyt ajatellaan PEN E-P2 kitin maksavan vähän alle tonnin tai pikkuisen yli riippuen mistä ostaa ja milloin, niin saako samalla hinnalla jotain halppis digijärkkäriä + jotain lasia siihen, joka olisi selvästi parempi kuvanlaadultaan ja käytettävyydeltään. Olosuhteena kameralle pääasiassa normaalit Suomen vuoden ajat (välillä valoisaa ja välillä hämärää). Ne osaa nyt lajitella prosenteina mitä kuvia otan, mutta kyllä siinä on kaikkea sekasten; perhe, ihmiset, autot, eläimet, makro, maisema, luonto, kaupunki, katukuvaustakin vähäisessä määrin, ...
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Kyllä. Ja saat peilikameran edut. Ja riippuen ostoksesta aika tavalla kuvanlaatua vähässä valossa.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Kipe

Viesti Kirjoittaja Kipe »

poy kirjoitti:Jos nyt ajatellaan PEN E-P2 kitin maksavan vähän alle tonnin tai pikkuisen yli riippuen mistä ostaa ja milloin, niin saako samalla hinnalla jotain halppis digijärkkäriä + jotain lasia siihen, joka olisi selvästi parempi kuvanlaadultaan ja käytettävyydeltään.
Kysymys on arvostuksista, joten eiköhän vastaukset ole pikemmin mielipiteitä kuin tietoa. Minulla on vain pen-1, mutta ainoa mitä olen kaivannut on etsin.

OskuK kirjoitti:Kyllä. Ja saat peilikameran edut.
Tarkoitatko suurempaa kokoa, jolloin massan hitaudesta johtuen on helpompi ottaa tärähtämättömiä kuvia?

Olen kantanut pen-1 takintaskussa koko talven. Minusta kamera on yllättävän hyvä taskukameraksi. Onko sinulla Osku kokemusta penistä tai Panasonicin vastaavasta mallista vai puhutko vain ennakkoluulojen suomalla varmuudella?
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

Kipe kirjoitti:Onko sinulla Osku kokemusta penistä.... vai puhutko vain ennakkoluulojen suomalla varmuudella?
Ymmärtääkseni Oskulla on penis, paljoko sitä on käytetty, ei ole tiedossa.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
nikon-d40

Viesti Kirjoittaja nikon-d40 »

adele kirjoitti:Oskulla on penis
PEN IS on varmaankin kuvanvakaajallinen versio?
Kipe

adele kirjoitti:
Kipe kirjoitti:Onko sinulla Osku kokemusta penistä.... vai puhutko vain ennakkoluulojen suomalla varmuudella?
Ymmärtääkseni Oskulla on penis, paljoko sitä on käytetty, ei ole tiedossa.
Anteeksi Osku. Tarkoitukseni ei ollut olla nokkela tai ilkeä.

Yritin sanoa, että hyvien ja huonojen kuvien jaottelu on pitkälti arvostuskysymys. PEN on kuitenkin niin hyvä kamera, että huonoista kuvista PENin syyttäminen on usein turhaa. Erityisesti tämä korostuu perhekuvissa, joissa tärkeää on suhde kohteeseen eikä kuvaustekniikka ole tärkein asia.
OskuK

Olet oikeilla jäljillä: jos tietää kameran, jollaista ei hanki, se pitäisi hankkia, jotta voisi sanoa ettei olisi kannattanut. Vaikka tiesikin sen etukäteen. Peilikamera se ei ole, eikä sisällä edes optista etsintä. Jos nämä ovat puutteita, niin ne eivät muutu eduisi vaikka kameran ostaisinkin. Itse varmaan ostat kaiki kaupan kamat, vain voidaksesi sanoa niistä jotain? Muuten se on kiellettyä.
Kipe kirjoitti: Yritin sanoa, että hyvien ja huonojen kuvien jaottelu on pitkälti arvostuskysymys. PEN on kuitenkin niin hyvä kamera, että huonoista kuvista PENin syyttäminen on usein turhaa. Erityisesti tämä korostuu perhekuvissa, joissa tärkeää on suhde kohteeseen eikä kuvaustekniikka ole tärkein asia.
Juu, tämä on pitänyt paikkansa n. sata vuotta. Mutta kas, mehän täällä puhummekin kameroista, eikä niistä perhekuvista. Tietysti jokaiselle hankintaa harkitsevista voi sanoa että osta vaan (itse asiassa mikä vaan), jotain kotiräpsyjä kuitenkin vaan kuvaat, etkä kuitenkaan ymmärrä peilikameran etuja. ;-D

Waldo's Peoplen Waldo:

ppotka
Viesti:

OskuK kirjoitti: ....jotain kotiräpsyjä kuitenkin vaan kuvaat, etkä kuitenkaan ymmärrä peilikameran etuja. ;-D
Ja riita taas menossa... Silti mielenkiinnosta viimeisimmän kinastelun "aloittajaa" ajatellen: OskuK, mitkä ovat ne peilikameran edut, jotka hänen kiinnostuksen kohteestaan, PEN E-P2:sta puuttuvat?
-p-
pekkapotka.com
ppotka
Viesti:

ppotka kirjoitti:
OskuK kirjoitti: ....jotain kotiräpsyjä kuitenkin vaan kuvaat, etkä kuitenkaan ymmärrä peilikameran etuja. ;-D
Ja riita taas menossa... Silti mielenkiinnosta viimeisimmän kinastelun "aloittajaa" ajatellen: OskuK, mitkä ovat ne peilikameran edut, jotka hänen kiinnostuksen kohteestaan, PEN E-P2:sta puuttuvat?
-p-
Mielenkiintoista, lausuntoautomaatti OskuK ei vastaa vaikka latelee totuuksia muuten samaan aikaan foorumilla. Olisiko syy, että niitä etuja ei ole? Olisiko niin, että E-P2 kepittää kaikki vastaavan hintaiset peilikamerat käytettävyydessä ja jopa objektiivin läpi katsottavan etsimen laadussa? Eikä häviä kuin parhaille tilannekuvauksessa? Eikä laadussa ei jää käytännössä jälkeen muuta kuin ISO 1600 pikseliviilauksessa? Miten on?

-p-
pekkapotka.com
OskuK

ppotka kirjoitti:
ppotka kirjoitti:
-p-
Mielenkiintoista, lausuntoautomaatti OskuK ei vastaa vaikka latelee totuuksia muuten samaan aikaan foorumilla. Olisiko syy, että niitä etuja ei ole? Olisiko niin, että E-P2 kepittää kaikki vastaavan hintaiset peilikamerat käytettävyydessä ja jopa objektiivin läpi katsottavan etsimen laadussa? Eikä häviä kuin parhaille tilannekuvauksessa? Eikä laadussa ei jää käytännössä jälkeen muuta kuin ISO 1600 pikseliviilauksessa? Miten on?

-p-
Kas, täällähän on paljon juttua. Anteeksi vaan ;-)

Kyllähän tarkennuksessa, etsimessä, käytettävyydessä jne. se jää jälkeen, mutta kuten moni selittävää: käytännössä ei -jos ei. Itse jos niitä perhekuvia jossain joulupuun ääressä joutusin sillä kuvaamaan, manaisin katkerasti moista hökötystä, mutta kyllähän peilikamera olisi tosiaan kömpelö, suorastaan vanhanaikainen. Onhan täällä todistettu sekin että pokkari on ihan yhtä hyvä.

Waldo's Peoplen Waldo:

higgins

Viesti Kirjoittaja higgins »

OskuK kirjoitti: Onhan täällä todistettu sekin että pokkari on ihan yhtä hyvä.
Ei ole, Higg
Higgins, jonka kädet ovat nopeammat kuin pää

https://www.instagram.com/jarihigg/
OskuK

Ei sit.

Waldo's Peoplen Waldo:

Kipe

OskuK kirjoitti:
Olet oikeilla jäljillä: jos tietää kameran, jollaista ei hanki, se pitäisi hankkia, jotta voisi sanoa ettei olisi kannattanut. Vaikka tiesikin sen etukäteen. Peilikamera se ei ole, eikä sisällä edes optista etsintä. Jos nämä ovat puutteita, niin ne eivät muutu eduisi vaikka kameran ostaisinkin. Itse varmaan ostat kaiki kaupan kamat, vain voidaksesi sanoa niistä jotain? Muuten se on kiellettyä.
Minkä takia arvostelisin sellaisia laitteita, joita en ole edes käyttänyt? Minulla on Canon, Sigma ja Olympus-kameroita, mutta arvostelen vain Olympuksia, sillä käytän niitä päivittäin.

Minulla on pen-1 ja E-3:a. Kun tarvitsen mahdollisimman hyvää kameraa, käytän toki E-3:a etsimen ja parempien linssien takia (toisessa vain 17/f2.8 ja toisessa Zuiko 7-14/f4, 12-60/f2.8-4, 14-35/f2, 35-100/f2, 50-200/f2.8-3.5 ja Sigma 150/f2.8). Toki valintaan vaikuttaa sekin, että olen kuvannut E-3:lla paljon enemmän. Penin hankkimisen jälkeen aloin kuvaamaan sillä käyttäen 4/3-järjestelmän linssejä ja huomasin kuinka helppoa se oikeasti on. Sen takia olen hankkinut OM-linssit Zuikot 55/f1.2, 600/6.5 ja Makinon 500/8 peilitele, joten uuden kokeileminen poikii helposti uutta uutta kokeiltavaa. Jos uskoo vanhan ja koetun olevan ainoa oikea ja paras, menettää paljon. Kysymyshän on kuitenkin minulla harrastuksesta, jossa voin rauhassa epäonnistua.

Arvostelu, joka perustuu pelkkiin ennakkoluuloihin, ei tietenkään ole kiellettyä, mutta onko se oikeasti fiksua?

OskuK kirjoitti:
Kipe kirjoitti: Yritin sanoa, että hyvien ja huonojen kuvien jaottelu on pitkälti arvostuskysymys. PEN on kuitenkin niin hyvä kamera, että huonoista kuvista PENin syyttäminen on usein turhaa. Erityisesti tämä korostuu perhekuvissa, joissa tärkeää on suhde kohteeseen eikä kuvaustekniikka ole tärkein asia.
Juu, tämä on pitänyt paikkansa n. sata vuotta. Mutta kas, mehän täällä puhummekin kameroista, eikä niistä perhekuvista. Tietysti jokaiselle hankintaa harkitsevista voi sanoa että osta vaan (itse asiassa mikä vaan), jotain kotiräpsyjä kuitenkin vaan kuvaat, etkä kuitenkaan ymmärrä peilikameran etuja. ;-D
Minä en ymmärrä todellakaan mitä etua on peilistä kuvatessa, jos unohdetaan etsin. Kuvan ottamisen aikana peili on poissa linssin ja kennon kennon välistä, joten maalaisjärjellä ajatellen se ei vaikuta kuvaan. En osaa sanoa mitään pen-2:n etsimestä, mutta kuten olen monesti sanonut, jo UZin etsin oli niin hyvä, että se riittää rajaamiseen.

Pen on tarkoitettu tavallisille ihmisille perhekuviin. Jos pitäisi kuvata todella suuria kuvia tai tarvitsisi erikoislinssejä eikä raha tai koko olisi ongelma, ei pen olisi hyvä valinta. Minä en uskalla suositella kenellekään minkäänlaista kameraa, mutta en pidä mitenkään mahdottomana sitä, että kun linssitarjonta paranee, siirryn kokonaan penin käyttämiseen.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Kipe kirjoitti:Pen on tarkoitettu tavallisille ihmisille perhekuviin. Jos pitäisi kuvata todella suuria kuvia tai tarvitsisi erikoislinssejä eikä raha tai koko olisi ongelma, ei pen olisi hyvä valinta. Minä en uskalla suositella kenellekään minkäänlaista kameraa, mutta en pidä mitenkään mahdottomana sitä, että kun linssitarjonta paranee, siirryn kokonaan penin käyttämiseen.
Eikös m4/3 systeemin yksi pointti ole juuri sen laajassa objektiivivalikoimassa. Ties mitä leicoja ja zeisseja tuohon voi istuttaa?
uphouse5

Viesti Kirjoittaja uphouse5 »

minkäslaista jälkeä noilla vanhoilla om zuikoilla tai y/c zeissella tai fd canoneilla tulee ep:n kanssa?

meneekö se vaan uteliaisuuden, kokeilun ja jippoilun piikkiin, vaan saako niillä oikeesti vertailukelpoista jälkeä?
Vastaa Viestiin