OskuK kirjoitti:Kipe kirjoitti:Onko sinulla Osku kokemusta penistä.... vai puhutko vain ennakkoluulojen suomalla varmuudella?
Olet oikeilla jäljillä: jos tietää kameran, jollaista ei hanki, se pitäisi hankkia, jotta voisi sanoa ettei olisi kannattanut. Vaikka tiesikin sen etukäteen. Peilikamera se ei ole, eikä sisällä edes optista etsintä. Jos nämä ovat puutteita, niin ne eivät muutu eduisi vaikka kameran ostaisinkin. Itse varmaan ostat kaiki kaupan kamat, vain voidaksesi sanoa niistä jotain? Muuten se on kiellettyä.
Minkä takia arvostelisin sellaisia laitteita, joita en ole edes käyttänyt? Minulla on Canon, Sigma ja Olympus-kameroita, mutta arvostelen vain Olympuksia, sillä käytän niitä päivittäin.
Minulla on pen-1 ja E-3:a. Kun tarvitsen mahdollisimman hyvää kameraa, käytän toki E-3:a etsimen ja parempien linssien takia (toisessa vain 17/f2.8 ja toisessa Zuiko 7-14/f4, 12-60/f2.8-4, 14-35/f2, 35-100/f2, 50-200/f2.8-3.5 ja Sigma 150/f2.8). Toki valintaan vaikuttaa sekin, että olen kuvannut E-3:lla paljon enemmän. Penin hankkimisen jälkeen aloin kuvaamaan sillä käyttäen 4/3-järjestelmän linssejä ja huomasin kuinka helppoa se oikeasti on. Sen takia olen hankkinut OM-linssit Zuikot 55/f1.2, 600/6.5 ja Makinon 500/8 peilitele, joten uuden kokeileminen poikii helposti uutta uutta kokeiltavaa. Jos uskoo vanhan ja koetun olevan ainoa oikea ja paras, menettää paljon. Kysymyshän on kuitenkin minulla harrastuksesta, jossa voin rauhassa epäonnistua.
Arvostelu, joka perustuu pelkkiin ennakkoluuloihin, ei tietenkään ole kiellettyä, mutta onko se oikeasti fiksua?
OskuK kirjoitti:Kipe kirjoitti:
Yritin sanoa, että hyvien ja huonojen kuvien jaottelu on pitkälti arvostuskysymys. PEN on kuitenkin niin hyvä kamera, että huonoista kuvista PENin syyttäminen on usein turhaa. Erityisesti tämä korostuu perhekuvissa, joissa tärkeää on suhde kohteeseen eikä kuvaustekniikka ole tärkein asia.
Juu, tämä on pitänyt paikkansa n. sata vuotta. Mutta kas, mehän täällä puhummekin kameroista, eikä niistä perhekuvista. Tietysti jokaiselle hankintaa harkitsevista voi sanoa että osta vaan (itse asiassa mikä vaan), jotain kotiräpsyjä kuitenkin vaan kuvaat, etkä kuitenkaan ymmärrä peilikameran etuja. ;-D
Minä en ymmärrä todellakaan mitä etua on peilistä kuvatessa, jos unohdetaan etsin. Kuvan ottamisen aikana peili on poissa linssin ja kennon kennon välistä, joten maalaisjärjellä ajatellen se ei vaikuta kuvaan. En osaa sanoa mitään pen-2:n etsimestä, mutta kuten olen monesti sanonut, jo UZin etsin oli niin hyvä, että se riittää rajaamiseen.
Pen on tarkoitettu tavallisille ihmisille perhekuviin. Jos pitäisi kuvata todella suuria kuvia tai tarvitsisi erikoislinssejä eikä raha tai koko olisi ongelma, ei pen olisi hyvä valinta. Minä en uskalla suositella kenellekään minkäänlaista kameraa, mutta en pidä mitenkään mahdottomana sitä, että kun linssitarjonta paranee, siirryn kokonaan penin käyttämiseen.