SDHC kortti kameran CF-paikkaan, kellään kokemuksia?
-
SDHC kortti kameran CF-paikkaan, kellään kokemuksia?
CF-korttipaikkaan sopivia muuntimia, johon saa SDHC-kortin löytyy. Sattuisiko kenelläkään olemaan kokemuksia näiden toimivuudesta ja nopeudesta? Kiinnostaisi saada käytettyä samoja kortteja järkkärissä ja räpsyssä sekä luettua ne helposti sisään mäkpuukin korttipaikasta ilman erillistä lukijaa.
-
Minulla on Verkkokaupan myymä Jobo SD/SDHC - CF sovitin.
Toimii kyllä, mutta vaikuttaisi hidastavan melkoisesti tiedonsiirtoa.
Purin Verbatimen Class 6 SDHC -kortin sisällön sillä tietokoneelle kamerasta (50D) usb-kaapelia käyttäen. Kortilla oli tavaraa noin 10GB (16GB kortti, kuvat otettu pokkarilla), siirto kesti liki tunnin. Pokkaristakaan kaapelilla siirtäen ei ole tuommoisia aikoja tarvinnut varrota.
Myös kuvatessa vaikutti hitaalta, otin 50D:llä sarjatulella puskurin täyteen (15 RAW kuvaa), kamera näytti sen jälkeen punaista valoa yli minuutin.
Mielestäni UDMA CF-kortilla puskuri purkautuu melkein samoin tein.
En ole tosin tuotakaan erikseen kellottanut.
Sitten kyseinen kortti on paksu, eli vaatinee CF2 paikan.
Toimii kyllä, mutta vaikuttaisi hidastavan melkoisesti tiedonsiirtoa.
Purin Verbatimen Class 6 SDHC -kortin sisällön sillä tietokoneelle kamerasta (50D) usb-kaapelia käyttäen. Kortilla oli tavaraa noin 10GB (16GB kortti, kuvat otettu pokkarilla), siirto kesti liki tunnin. Pokkaristakaan kaapelilla siirtäen ei ole tuommoisia aikoja tarvinnut varrota.
Myös kuvatessa vaikutti hitaalta, otin 50D:llä sarjatulella puskurin täyteen (15 RAW kuvaa), kamera näytti sen jälkeen punaista valoa yli minuutin.
Mielestäni UDMA CF-kortilla puskuri purkautuu melkein samoin tein.
En ole tosin tuotakaan erikseen kellottanut.
Sitten kyseinen kortti on paksu, eli vaatinee CF2 paikan.
-
-
Mä olen ymmärtänyt, että ainakin Sandiskiltä saisi riittävän nopeita SDHC kortteja. Huomattavasti nopeampi kuin minun Canon 30D sinne kortille kirjoittaisi. Joten sen puolesta uskaltaisin laskea SDHC-kortin mahdollisen hitauden pois vaivaamasta. Adapterin hitaus tai yleinen toimimattomuus vähän pelottaa. Toisaalta, ainahan sitä voisi kokeilla ja jos ei toimi, niin SDHC-kortin käyttää räpsykamerassa.
Kiitoksia vastauksista.
Kiitoksia vastauksista.
-
Ostin Jobo-merkkisen sdhc-cf-adapterin ja SanDiskin Ultra 2 sdhc-kortin ja testaisn Canon 30D:n kanssa ja totesin toimivaksi.
Adapteri ei ole tavallisen CF:n kokoinen, vaan sen korkeamman, olikos se CFII tms., mutta ainakin minun Canoniin mahtui ja ainakaan jonkun Nikonin kanssa ei toimi.
Nopeudessa en pikaisella kokeilulla huomannut eroa, mutta jossain välissä ehkä kokeilen vielä sekunttikellon kanssa vetästä puskurin täyteen ja verrata kulunutta aikaa tavallisen CF-korttiin verrattuna.
En löytänyt tuoota tuotetta Jobon sivuilta, joten linkkasin sinne mistä löysin. Pahoittelut, jos tuo katsotaan sääntöjen vastaiseksi mainonnaksi tms.
Adapteri ei ole tavallisen CF:n kokoinen, vaan sen korkeamman, olikos se CFII tms., mutta ainakin minun Canoniin mahtui ja ainakaan jonkun Nikonin kanssa ei toimi.
Nopeudessa en pikaisella kokeilulla huomannut eroa, mutta jossain välissä ehkä kokeilen vielä sekunttikellon kanssa vetästä puskurin täyteen ja verrata kulunutta aikaa tavallisen CF-korttiin verrattuna.
En löytänyt tuoota tuotetta Jobon sivuilta, joten linkkasin sinne mistä löysin. Pahoittelut, jos tuo katsotaan sääntöjen vastaiseksi mainonnaksi tms.
-
- Viesti:
Nämä adapterit eivät ole aina samanlaisia, joten kannattaa tutustua hieman tarkemmin.
Minulla on Olympus MACF-10. Muuntaa xD->CF Adapteri on täsmälleen saman vahvuinen, kuin SanDisk Extreme 4 kortti. Adapteri hidastaa tiedonsiirtoa huomatavasti ja voi olla enintään siirrettävän xD kortin nopeus.
Muista muunnoksista ei ole kokemusta, mutta muilta käyttäjiltä kuullut kokemukset hyvin samanmoisia. Käsittääkseni yhteensopivuus kameroiden kanssa rajoittuu vain fyysiseen sopivuuteen.
Minulla on Olympus MACF-10. Muuntaa xD->CF Adapteri on täsmälleen saman vahvuinen, kuin SanDisk Extreme 4 kortti. Adapteri hidastaa tiedonsiirtoa huomatavasti ja voi olla enintään siirrettävän xD kortin nopeus.
Muista muunnoksista ei ole kokemusta, mutta muilta käyttäjiltä kuullut kokemukset hyvin samanmoisia. Käsittääkseni yhteensopivuus kameroiden kanssa rajoittuu vain fyysiseen sopivuuteen.
UnskiVee
-
Niin ja xD-kortithan nyt ovat joka tapauksessa jääneet nopeuksissa kilpailevista muistikorttityypeistä: nopeimmat H-tyypin xD:t kykenevät näköjään kirjoittamaan vain 4 MB/s ja lukunopeus 5 MB/s ei sekään ole oikein mistään kotoisin.UnskiV kirjoitti:Nämä adapterit eivät ole aina samanlaisia, joten kannattaa tutustua hieman tarkemmin.
Minullakaan ei ole korttisovittimista kokemusta, mutta epäilisin, etteivät SD->CF-sovittimetkaan nopeushirmuja ole, varsinkin kun SD-korteista nopeimmatkin (luokkaa 30 MB/s) jäävät parhaimmista CF-korteista (jopa 90 MB/s). Toki käytetty kamera tai kortinlukija voi joka tapauksessa rajoittaa nopeuksia, mutta jos kamera tukee UDMA-nopeuksisia CF-kortteja niin moisia kannattanee suosia.UnskiV kirjoitti:Muista muunnoksista ei ole kokemusta, mutta muilta käyttäjiltä kuullut kokemukset hyvin samanmoisia. Käsittääkseni yhteensopivuus kameroiden kanssa rajoittuu vain fyysiseen sopivuuteen.