Olympus E-P1 ‘Digital Pen’
-
Nämä micro 4/3-järjestelmät pannarilla varustettuna olivat yksi vaihtoehto itselleni pokkarin korvaajaksi ja vaikka Leicaan nyt taidankin päätyä, niin täytyy kysyä, mikä Panassa on odotuksen arvoista? Onko se kuvanlaatu, ulkonäkö vai joku ominaisuus, mikä itseltäni on mennyt ilmeisesti ohi?kapama-7 kirjoitti:Odottelen tuota Panaa ja katsellaan sitten, kumpaan päädyn.
Eikös Panasta (GF1) puutu autoison säätö, kennon puhdistus ja kuvanvakain rungosta, mutta mitään sellaista siinä ei ollut, mikä Olysta (E-P1) puuttuisi. Vai missasinko jotain? Ulkonäkö on tietenkin makuasia, eikä noita ominaisuuksiakaan kaikki tarvitse, itselleni oleellisin olisi tuo autoison rajoittaminen.
-
Kuten kirjoitin, niin katsellaan kumpi. Väittävät, että nopeampi tarkennus on Panassa, ja etsin (huonokin on parempi kuin ei mitään). Takatelkkarikin päihittää Olyn. Kiinteä salama on meikäläiselle välillä paikallaan. Täytevalona. Kulkee mukavasti mukana.
Katsotaan, kumpaan päädyn. Kukkaroni ei anna myöten Leica ysiin. Hoidetaan sitten muut kuin "pokkarikuvat" Nikonin täykennoisella.
kapa
Katsotaan, kumpaan päädyn. Kukkaroni ei anna myöten Leica ysiin. Hoidetaan sitten muut kuin "pokkarikuvat" Nikonin täykennoisella.
kapa
-
Komppaan ylläolevaa tekstiä. Parikolme päivää kuvannut setillä ja tyydyttää sen verran, että digileicaa ei olekaan nyt heti ihan pakko saada. Kuvanlaatu ja käytettävyys on E-P1:ssä sellainen, että tänäänkin kuvasin sisätiloissa ISO800 asetuksilla "oikeita kuvia" tolla ja jätin D700 himaan. Strap blogissa tulee olemaan nyt lähiaikoina reilusti E-P1:llä otettuja kuvia...kuten esim. juuri tänään postattu foto. http://strap-photos.comppotka kirjoitti: Tarkennus alkaa toimimaan järkevästi vasta peukalolle mapattuna. Esitarkennettuna kamera laukeaa nopeasti, ja peukalokertatarkennuksella tarkennus/kuvausnopeus voittaa 99% osaavista Leica-käyttäjistä ammänsä kanssa. Vaatii siis järkevää käyttöä eikä sen olettamista, että kamera hoitaa kaiken.
Runkovakaajan ansiosta ISO 800 riittää tosi pitkälle. Vakaaja on itselleni iso pointti tässä rakkineessa. Olen kokeillut käyttää sitä ihan repparikameranakin.
-p-
EDIT: Ai niin, tämä on eka kamera jossa olen käyttänyt auto-isoa. Kuvasin tänään sisällä vanhainkodissa ja halusin kuvata f2.8 ja 1/125 asetuksilla kaiken ja helpotti mielettömästi kun oli auto-iso valittuna. Ne valotuksenmuutokset mitä tilanteessa väkisin tuli hoitui loistavasti pelkästään tolla auto-isolla. Ei tarvinnut vääntää asetuksia... Valottaa muuten hyvin toi kamera. Pitäis vissiin katsoa onko tota auto-isoa D700...
-
- Viesti:
Löytyy D700:sta autoiso ja helkutin kätevä onkin, määrität iso herkkyys välin missä kamera saa pyöriä, sekä suljinajan jonka alle mennessä kamera nostaa herkkyyttä. Käytän usein aperture moodin kaveri sähäkämmissä tilanteissa.puuma kirjoitti:
EDIT: Ai niin, tämä on eka kamera jossa olen käyttänyt auto-isoa. Kuvasin tänään sisällä vanhainkodissa ja halusin kuvata f2.8 ja 1/125 asetuksilla kaiken ja helpotti mielettömästi kun oli auto-iso valittuna. Ne valotuksenmuutokset mitä tilanteessa väkisin tuli hoitui loistavasti pelkästään tolla auto-isolla. Ei tarvinnut vääntää asetuksia... Valottaa muuten hyvin toi kamera. Pitäis vissiin katsoa onko tota auto-isoa D700...
-
Sen verran vanhanaikainen olen, että yleensä uuden kameran hommattuani, vilkuilen käyttöohjeen läpi. Ei ole sitten tarvinnut ääneen ihmetellä joitain ominaisuuksia. Mulla tuo autoiso D700:ssa on hyvinkin usein päällä, etupäässä dokkarityyppisessä kuvauksessa ja aukon esivalinta päällä.puuma kirjoitti: Valottaa muuten hyvin toi kamera. Pitäis vissiin katsoa onko tota auto-isoa D700...
kapa
-
-
Oikein. Miehet ei manuskaa lue!puuma kirjoitti:Mä oon sen verran moderni, että en lue manuaalia ollenkaan vaan kysyn asiat nettifoorumeilla... ;)kapama-7 kirjoitti:Sen verran vanhanaikainen olen, että yleensä uuden kameran hommattuani, vilkuilen käyttöohjeen läpi. Ei ole sitten tarvinnut ääneen ihmetellä joitain ominaisuuksia.
-
-
- Viesti:
Vakaaja toimii hienosti. Ja vähitellen alan oppia miten korkeita ISO-herkkyyksiä pitää käsitellä Photoshopissa ja Lightroomissa. Tässä linkki ISO 4000 -kuvaan (100% JPG, kun downloadaa itselle): http://gallery.me.com/pekkapotka#100153/59%200827-356puuma kirjoitti:Näyttää toi vakaajakin tosiaan toimivan ihan ok...
-p-
pekkapotka.com
-
Viittiks kertoa vähän mitä teet isoilla ISOilla kuvatuille ruuduille? Käytätkö muuten Nik plugareita?ppotka kirjoitti:Vakaaja toimii hienosti. Ja vähitellen alan oppia miten korkeita ISO-herkkyyksiä pitää käsitellä Photoshopissa ja Lightroomissa. Tässä linkki ISO 4000 -kuvaan (100% JPG, kun downloadaa itselle): http://gallery.me.com/pekkapotka#100153/59%200827-356puuma kirjoitti:Näyttää toi vakaajakin tosiaan toimivan ihan ok...
-p-
PS: Tosta linkistä mulle lataantu zip jossa oli 36 kuvaa... Menikö linkitys oikein...?
-
- Viesti:
En käytä plugareita, työntelen liukusäätimiä, curveja, layereita jne ihan omin pikku kätösin kunkin kuvan mukaan. Tuon kuvan historia näkyy varsin pitkälle kuvasta. Kirjoittelen tarkemmin blogiin jahka ehdin. Viime aikoina on taas ollut sen verran kaikkea muuta, että blogit jäävät...puuma kirjoitti:Viittiks kertoa vähän mitä teet isoilla ISOilla kuvatuille ruuduille? Käytätkö muuten Nik plugareita?ppotka kirjoitti:Vakaaja toimii hienosti. Ja vähitellen alan oppia miten korkeita ISO-herkkyyksiä pitää käsitellä Photoshopissa ja Lightroomissa. Tässä linkki ISO 4000 -kuvaan (100% JPG, kun downloadaa itselle): http://gallery.me.com/pekkapotka#100153/59%200827-356puuma kirjoitti:Näyttää toi vakaajakin tosiaan toimivan ihan ok...
-p-
PS: Tosta linkistä mulle lataantu zip jossa oli 36 kuvaa... Menikö linkitys oikein...?
Kuvan downloadauslinkistä lataantuu kuva, albumin linkistä albumi zippinä.
-p-
pekkapotka.com
-
-
- Viesti:
Tuli itsekkin ostattua kyseinen kamera, ja nyt vielä Panasonikin 1,7 lasia odotellessa pulttasin Pelengin kiinni runkoon...
Räps
Mutta valovoimaa kaipaa kovasti tuolla kitti linssillä kuvailtua(ilman salamaa), ja Panasonikin 40mm 1.7 lasin ajattlein ostaa, ja kuvailla sitten pääosin sillä, hyvältähän tuo yks vertailu näytti Panasonikin suhteen, näytti pesevän Olympuksen 17mm pancaken mennen tullen piirrossa, oliko jopa niin että oli terävempi 1,7 aukolla kuin Olympus 2,8:lla...
Mite tulee itse kameraan niin tarkennus saisi olla nopeempi, ainakin kitti zoomilla tarkennus on varsin hidas, vaikka hidasta odotinkin, niin en ihan nuin hidasta että perus 200e Ixus on nopeempi tarkenteleen... ja tuo 1/160s tärähtely vähän pelottaa, mutta en itse havainnu että olisi ihan niin paha mitä image-resoursin vertailuissa...
Räps
Mutta valovoimaa kaipaa kovasti tuolla kitti linssillä kuvailtua(ilman salamaa), ja Panasonikin 40mm 1.7 lasin ajattlein ostaa, ja kuvailla sitten pääosin sillä, hyvältähän tuo yks vertailu näytti Panasonikin suhteen, näytti pesevän Olympuksen 17mm pancaken mennen tullen piirrossa, oliko jopa niin että oli terävempi 1,7 aukolla kuin Olympus 2,8:lla...
Mite tulee itse kameraan niin tarkennus saisi olla nopeempi, ainakin kitti zoomilla tarkennus on varsin hidas, vaikka hidasta odotinkin, niin en ihan nuin hidasta että perus 200e Ixus on nopeempi tarkenteleen... ja tuo 1/160s tärähtely vähän pelottaa, mutta en itse havainnu että olisi ihan niin paha mitä image-resoursin vertailuissa...
-
- Viesti: