Olympus E-P1 ‘Digital Pen’
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Jos kaappikelloa kuvaat, niin sitten taitaa millä tahansa näistä ainakin periaatteessa pärjätä.Centauri kirjoitti:Onnistuuko tuolla kittizoomilla nettikelpoisten tuotekuvien (mm. kelloista) kuvaaminen siinä kuin saman hintaluokan Canon/Nikon halpisjärkkäreillä kittilaseineen?
Rannekellohommiin voisi olla viisaampaa sijoittaa makro-objektiiviin, että saa niitä tärkeitä yksityiskohtia ihan oikeastikin taltioitua..vai minkätasoisia tuotekuvia sitä ollaan hakemassa? Oletko valmistajalle tekemässä kuvia (oletko itse valmistaja) vai johonkin vähemmän vaativaan jälleenmyyntiin, jne.? Kuvalla se tuote kuitenkin suurelta osin myydään.
-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Pieniä tavaroita: rannekelloja, kaulaketjuja ja vastaavia, joskus myös kenkiä tms. muttei mitään sen isompaa normaalisti.
Kuvat tulevat nettikauppoihin tuotekuviksi kun valmistajilta ei ole kuvia saatavissa (halpoja "merkittömiä" tuotteita/käytettyjä tms), eli ei mitään suurtulosteita tai valmistajien edustuskuvia.
Tällä hetkellä otan kuvat Canon G5'llä tai Canon Ixus 850is'llä, se kertonee kuvien tämän hetken vaatimustasosta jotain :D Tähän käyttöön ihan riittävän hyviä kuvia on tullut noinkin, vaikka ei tietenkään ammattilaisten mielestä.
Nyt on kuitenkin aika siirtyä kaikessa kuvauksessani pykälää monipuolisempiin laitteisiin ja aikeissa oli ostaa Canonin halpisjärkkäri. Nyt kun tämä PEN tuli ja pääsin sitä hypistelemään, niin minun käyttööni tämä voisi paljon mieluisampi kuin 'oikea' järkkäri.
Canonin ostaisin kittilasilla ja tämän Peninkin ostaisin kittilasilla (ilm. sillä zoomilla), joten onko noissa _oikeasti_ paljon mitään eroa tässä käytössä, kittilaseilla?
Jos Peniin hankkisi oikean makro-objektiivin, niin millaisia siihen edes olisi tällä hetkellä? Hintaa ei saisi olla montaa sataa/lasi, ei siis mitään kolmen tonnin laseja.
Kuvat tulevat nettikauppoihin tuotekuviksi kun valmistajilta ei ole kuvia saatavissa (halpoja "merkittömiä" tuotteita/käytettyjä tms), eli ei mitään suurtulosteita tai valmistajien edustuskuvia.
Tällä hetkellä otan kuvat Canon G5'llä tai Canon Ixus 850is'llä, se kertonee kuvien tämän hetken vaatimustasosta jotain :D Tähän käyttöön ihan riittävän hyviä kuvia on tullut noinkin, vaikka ei tietenkään ammattilaisten mielestä.
Nyt on kuitenkin aika siirtyä kaikessa kuvauksessani pykälää monipuolisempiin laitteisiin ja aikeissa oli ostaa Canonin halpisjärkkäri. Nyt kun tämä PEN tuli ja pääsin sitä hypistelemään, niin minun käyttööni tämä voisi paljon mieluisampi kuin 'oikea' järkkäri.
Canonin ostaisin kittilasilla ja tämän Peninkin ostaisin kittilasilla (ilm. sillä zoomilla), joten onko noissa _oikeasti_ paljon mitään eroa tässä käytössä, kittilaseilla?
Jos Peniin hankkisi oikean makro-objektiivin, niin millaisia siihen edes olisi tällä hetkellä? Hintaa ei saisi olla montaa sataa/lasi, ei siis mitään kolmen tonnin laseja.
-
En kyllä oikein tajua tässä yhteydessä täötä valitusta, varsinkaan kun ei sille ole mitään kokemusperäistä tai tieteellistä näyttöä. Vain mutua. Tämän kamran yhteydessä on minusta nimenomaan moitittu käytännön käyttöön liittyviä kysymyksiä. Niitä joita ei saisi moittuia, kun kyse on uudesta ja insinöörien ihan aikuisten oikeasti suunniitelemasta. Jos kamerassa ei ole etsintä, eikä sillä ehdi kuvata lapsien leikkiä, niin ehkä se silloin harmittaa enemmän perheen äitiä, kuin testi-insinööriä. Kertokaa insinöörit onko ajatus väärä. Pitääkö vain tyytyä kehumaan uutuudet ja haukkua ne vasta sitten kahden vuoden päästä kun tuli uusi versio. Joka kehuitaan. Jotta tämä menisi tunteella, ei tieteellä...Nappe1 kirjoitti:Pointti lienee siinä että aika iso osa täällä keskittyy absoluuttiseen paremuuteen (myös asioista joissa sitä ei voi edes mitata) sen sijaan että tarkastelisi asiaa käyttäjän näkökulmasta, että onko jonkun ominaisuuden toteutuksen taso riittävä tietyn tyypin kuvaukseen. (ja se että huomioitaisiin ja vertailtaisiin eri lähtökohdista tuleville käyttäjille laitteen sopivuutta on jo aivan liikaa vaadittu tältä foorumilta. Täällä kiinnostaa yleensä vain että kohiseeko ja että onko tiiliseinän laastivanat suorassa. Normaalista kuvaamisesta ollaan ihan yhtä kaukana kuin Toyotan F1 auto on Aygosta.)tgynther kirjoitti:Tuli kamera hankittua ja amatöörinä en huomaa mitään hitautta tarkennuksen kanssa. Varmasti eroa on jos vertaa ammattilaislaitteisiin mutta eipä sellaista ole koskaan ollut käytössä.Nappe1 kirjoitti: lienee syytä käydä itse toteamassa liikkeessä totuus. täällä mennään edelleen digicamera.netin taatulla tutkimusmenetelmällä:
"mutu, mutu, mutu, veikkaus, veikkaus... ------->FAKTA. mot."
Itse en ole ko. laitteeseen itsessään kommentoinutkaan mitään koska A) minulla ei ole kamerasta edes näköhavaintoa, käytöstä puhumattakaan ja B) ko. kameramerkin omistajana mielestäni pelkkä mutu ei voi antaa edes sitä vähää vääristymätöntä informatiota, kuin mitä käyttökokemus voisi.
En lupaa tosin kommentoida välttämättä laitetta edes sen jälkeen kun olen sitä päässyt kokeilemaan, koska tuskin se juurikaan mitään uutta toisi pöytään.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Istuskelin tänään hetken juaruamassa erään itseäni huomattavasti edistyneemmän kuvaajan kanssa helsinkiläisen homppelitemppelin* terassilla ja näin samalla ensimmäisen kerran elämässäni tässä ketjussa käsitellyn korun.
Itse kuulun niihin, joiden kädessä leka tuntuu paljon kotoisemmalta kuin vasara tai muut hianotyökalut, joten koko vimputin tuntui aika oudolta. Hyvä että uskalsin koskea siihen. Mutta on kyllä todella helppo ymmärtää, että joku sellainen, jolla ei ole yhtä vahvana piirteenä esineiden kiderakenteen selvittämisen armolahjaa (=kaikki, mihin koskee, hajoaa atomeiksi), tykkää kyseisestä korusta kuin hullu puurosta. Se on kyllä tosi kätevä, ellei se tipu sormien välistä katuun.
* Ymmärtääkseni kumpikaan ei kuulunut kyseisen viihdyttämön pääkohderyhmään. Se nyt vain sattui olemaan sopivan lähellä sitä Iso-Roballa olevaa koriste-esinedivaria, johon vein yhden puolitarpeettoman suorakaiteen.
Itse kuulun niihin, joiden kädessä leka tuntuu paljon kotoisemmalta kuin vasara tai muut hianotyökalut, joten koko vimputin tuntui aika oudolta. Hyvä että uskalsin koskea siihen. Mutta on kyllä todella helppo ymmärtää, että joku sellainen, jolla ei ole yhtä vahvana piirteenä esineiden kiderakenteen selvittämisen armolahjaa (=kaikki, mihin koskee, hajoaa atomeiksi), tykkää kyseisestä korusta kuin hullu puurosta. Se on kyllä tosi kätevä, ellei se tipu sormien välistä katuun.
* Ymmärtääkseni kumpikaan ei kuulunut kyseisen viihdyttämön pääkohderyhmään. Se nyt vain sattui olemaan sopivan lähellä sitä Iso-Roballa olevaa koriste-esinedivaria, johon vein yhden puolitarpeettoman suorakaiteen.
-
Mä luulen että aika moni tiätää että se toinen kuvaaja on huamattavasti mua edistyneempi vähän joka asiassa, niin että salaamisesta ei taitaisi olla juurikaa hyätyä.OskuK kirjoitti:Ei kerrota kellekään ;-)
Vai tarkoitatko, ettei kerrota kellekään sitä, että viittaan tommotteen Opympompelin koruun siinä sävyssä että ihan ymmärrettävää moiseen ihastuminen.
Vai sitäkö me ei nyt kerrota että mä kävin kiikuttamassa kalliin (meidän perheen mittakaavassa, jollekulle toiselle lähes ilmainen), upean ja mielenkiintoisen koristeen* eliittikirpparille?
Vai meniks mulla taas joku tärkee pointti ohi aivojen?
*Vinkki kaikille Kurkisen Sinikan faneille: 28-29.10 lähtee yksi Kurkisen keltaisen kauden parhaisiin töihin kuuluva teos sikahalvalla Bukon jodlausskaboissa. Kurkinen alkaa olla eläköitymässä, joten hintataso on luultavasti jatkossa enemmänkin nouseva kuin laskeva. Itse pitäisin ko. työn vielä muutaman vuoden ellei olisi niin kova rahan tarve tulevan studiohankkeen takia. Teoksen teemana on tietynlainen elämäsymboliikka.
-
Itse vain etsimisillä kameroilla kuvaavana pidän itseäni tasan yhtäjoustamattomana kuin niitä jotka vannovat vain näytön nimeen.OskuK kirjoitti:En kyllä oikein tajua tässä yhteydessä täötä valitusta, varsinkaan kun ei sille ole mitään kokemusperäistä tai tieteellistä näyttöä. Vain mutua. Tämän kamran yhteydessä on minusta nimenomaan moitittu käytännön käyttöön liittyviä kysymyksiä. Niitä joita ei saisi moittuia, kun kyse on uudesta ja insinöörien ihan aikuisten oikeasti suunniitelemasta. Jos kamerassa ei ole etsintä, eikä sillä ehdi kuvata lapsien leikkiä, niin ehkä se silloin harmittaa enemmän perheen äitiä, kuin testi-insinööriä. Kertokaa insinöörit onko ajatus väärä. Pitääkö vain tyytyä kehumaan uutuudet ja haukkua ne vasta sitten kahden vuoden päästä kun tuli uusi versio. Joka kehuitaan. Jotta tämä menisi tunteella, ei tieteellä...Nappe1 kirjoitti:Pointti lienee siinä että aika iso osa täällä keskittyy absoluuttiseen paremuuteen (myös asioista joissa sitä ei voi edes mitata) sen sijaan että tarkastelisi asiaa käyttäjän näkökulmasta, että onko jonkun ominaisuuden toteutuksen taso riittävä tietyn tyypin kuvaukseen. (ja se että huomioitaisiin ja vertailtaisiin eri lähtökohdista tuleville käyttäjille laitteen sopivuutta on jo aivan liikaa vaadittu tältä foorumilta. Täällä kiinnostaa yleensä vain että kohiseeko ja että onko tiiliseinän laastivanat suorassa. Normaalista kuvaamisesta ollaan ihan yhtä kaukana kuin Toyotan F1 auto on Aygosta.)tgynther kirjoitti: Tuli kamera hankittua ja amatöörinä en huomaa mitään hitautta tarkennuksen kanssa. Varmasti eroa on jos vertaa ammattilaislaitteisiin mutta eipä sellaista ole koskaan ollut käytössä.
Itse en ole ko. laitteeseen itsessään kommentoinutkaan mitään koska A) minulla ei ole kamerasta edes näköhavaintoa, käytöstä puhumattakaan ja B) ko. kameramerkin omistajana mielestäni pelkkä mutu ei voi antaa edes sitä vähää vääristymätöntä informatiota, kuin mitä käyttökokemus voisi.
En lupaa tosin kommentoida välttämättä laitetta edes sen jälkeen kun olen sitä päässyt kokeilemaan, koska tuskin se juurikaan mitään uutta toisi pöytään.
Miten on sinun laitasi OskuK?
Eli suomeksi, sano minua miksi haluat, mutta en voi tuomita näytön käyttöä ainoana rajaus / tarkennus tähtäimenä millään käyttöä heikentäväksi ominaisuudeksi, etenkin kun en ole koskaan edes koko vehjettä käytännössä nähnyt. OK, en todellakaan usko että se minun kuvaustottumuksiin helpolla sopisi, mutta MINÄ en ole KAIKKI. aika menee eteenpäin ja systeemit muuttuu. Höyrykone teknikkojen mielestä bensakoneet oli varmasti aivan perseestä. Polttaa nyt polttoainetta suoraan Sylinterissä. Sehän on lämmön törkeää tuhlausta. Ulkoisella palotilalla on niiiiiiiiin paljon etuja puolellaan että sisäisen käyttöä ei koskaan ois pitäny edes harkita. Vaan eipä ole höyrykoneita enää, eikä varmaan nykyisiin bensakoneeseen kukaan hyörypannua edes haluaisi vaihtaa, olkoonkin että alkuaikoina höyrytekniikka oli noin 200% taloudellisempaa.
Et tosin tarkentanut että mikä osa käytettävyydessä on "moitittu käytännön käyttöön liittyviä kysymyksiä. " mutta noin 30 itkuvirttäsi jotka käsittelevät näyttöä ja etsimen puutetta, uskoisin sen (TAAS) koskevan tätä samaa nillitystä, jonka tila tiedettiin jo viikkokaupalla ennen kun kamera tuli myyntiin. En nyt edes jaksa kaivaa niitä lehdistön kommentteja jossa tuodaan mokoman pulikan käytettävyyteen liittyvät positiiviset puolet esiin, kuten esim. kaksi säätöpyörää (missä Nikonin vastaavan hintaluokan kamerassa on? Tai kellään muullakaan valmistajalla?) tai nappuloiden asemointi käytössä tai kokoon nähden kohtuullisen onnistuneen otteen saaminen kamerasta... NÄITÄHÄN sinä sitten kaikessa puoluettomuudessasi ET todellakaan tuo esiin, vaan (oooh... yllätys.) nillität TAAS näytöstä.
Ettei vaan totuus lienee se että taistelet henkisesti koko ajan itsesi kanssa sitä tunnetta vastaan että kamera pitäisi ostaa, vaan kun olet ehtinyt tehdä etsimestä liian ison kynnyskysymyksen, eikä periaate anna periksi.
Get Over It. tää kamera ei vaan oo sulle. D3000 odottaa edelleen kaupassa. (mitenkäs se menikään... Pen E-P1 ei ole paljonkaan GF1:tä pienempi, joka se ei ole oikeastaan yhtään E-420:tä pienempi joka se taas on lähes samankokoinen kun D3000, joten vóila, saa E-P1:n kokoluokkaa olevan kameran, jossa on (oooh... oikea kamera) ETSIN!
"Tuntematon huutaa nimeään, Ei kukaan ole kuulemassa." - Parisiin Kevät
Lasse "Nappe1" Kärkkäinen
- Kotka
Lasse "Nappe1" Kärkkäinen
- Kotka
-
No se etsimen puute heikentää ihan oikeasti kameran käyttöä silloin, jos kamerassa on kiinni vähänkään höyhenkevyttä painavampaa optiikkaa. Suorin käsivarsin kamerasta ei saa tukevaa otetta tällöin.
Mulle ihan sama millainen tuo kamera on kun en sitä ole kuitenkaan ostamassa. Se tässä ketjussa mainittu GA645 kun on paljon parempi vastaavan kokoluokan pikkukamera omassa käytössäni kuitenkin.
Mulle ihan sama millainen tuo kamera on kun en sitä ole kuitenkaan ostamassa. Se tässä ketjussa mainittu GA645 kun on paljon parempi vastaavan kokoluokan pikkukamera omassa käytössäni kuitenkin.
-
laajikset
Terve,
Kun kerrran tuossa 17mm objektiivissa on 37mm kierre niin siihenhän saisi vaikka mitä videon laajakulmalisäkkeitä kiinni. Siispä ajattelin kysyä että onko joku sattunut jo koittamaan jotain ja millä tuloksin videokuvaamiseen tai valokuvien ottamiseen?
Videoon luulisi ainakin laadun riittävän ja kai niillä nyt hyviä A5 kokoisia printtejä saisi aikaiseksi? Vois samantien kuvata 5mgpix modilla tai vielä pienemmällä.
Raynoxin fisu voi päästä vielä töihin:)
Kun kerrran tuossa 17mm objektiivissa on 37mm kierre niin siihenhän saisi vaikka mitä videon laajakulmalisäkkeitä kiinni. Siispä ajattelin kysyä että onko joku sattunut jo koittamaan jotain ja millä tuloksin videokuvaamiseen tai valokuvien ottamiseen?
Videoon luulisi ainakin laadun riittävän ja kai niillä nyt hyviä A5 kokoisia printtejä saisi aikaiseksi? Vois samantien kuvata 5mgpix modilla tai vielä pienemmällä.
Raynoxin fisu voi päästä vielä töihin:)
-
Tämä on ilmeisesti yleinen neuroosi tälle forumille kirjoittelevilla ihmisille. Livenäytöllä on pakko kuvata kädet suorassa.telegram kirjoitti:No se etsimen puute heikentää ihan oikeasti kameran käyttöä silloin, jos kamerassa on kiinni vähänkään höyhenkevyttä painavampaa optiikkaa. Suorin käsivarsin kamerasta ei saa tukevaa otetta tällöin.
-
Ainakin minun on. Silmälasit ovat aina hukassa :-) Hoodamanin takanäytön tähystin on hankala jatkuvassa käytössä http://www.outbackphoto.com/CONTENT_200 ... index.html Muita ratkaisuja en ole keksinyt.Quu kirjoitti:Tämä on ilmeisesti yleinen neuroosi tälle forumille kirjoittelevilla ihmisille. Livenäytöllä on pakko kuvata kädet suorassa.
Puute on myös se, että videotallennuksessa ei voi katsoa tulevaa kuvaa Olympus Studiolla kannettavalta tietokoneelta (ihanne tapaus olisi tietenkin suoraan tallentaminen tietokoneelle siten, että tarvittaessa jatkettaisiin tallennusta suoraan uuteen tiedostoon) - vai enkö vaan osaa. Myönnän, että en ole tähän mennessä kuvannut yhtään videota, joten ei se ole kameran tärkein ominaisuus.
-
En osaa sanoa, onko kyseessä neuroosi. Mutta hyvin monella on joka tapauksessa kyseessä ikänäöksi kutsuttu lähinäön heikkeneminen.Quu kirjoitti:Tämä on ilmeisesti yleinen neuroosi tälle forumille kirjoittelevilla ihmisille. Livenäytöllä on pakko kuvata kädet suorassa.telegram kirjoitti:No se etsimen puute heikentää ihan oikeasti kameran käyttöä silloin, jos kamerassa on kiinni vähänkään höyhenkevyttä painavampaa optiikkaa. Suorin käsivarsin kamerasta ei saa tukevaa otetta tällöin.
Ja niilläkin, joilla on lähinäkö kunnossa, kameraa täytyy pitää kaukana omasta kropasta kuvatessa jos on pelkän takanäytön varassa. Tämän toki tiesit, mutta halusit silti saivarrella.
-
Joo, minullakin on ikänäköä. Livewjuun tarkka käyttö vaatii lukulasien laittamista nenälle. Tosi kätevää!!!telegram kirjoitti:En osaa sanoa, onko kyseessä neuroosi. Mutta hyvin monella on joka tapauksessa kyseessä ikänäöksi kutsuttu lähinäön heikkeneminen.Quu kirjoitti:Tämä on ilmeisesti yleinen neuroosi tälle forumille kirjoittelevilla ihmisille. Livenäytöllä on pakko kuvata kädet suorassa.telegram kirjoitti:No se etsimen puute heikentää ihan oikeasti kameran käyttöä silloin, jos kamerassa on kiinni vähänkään höyhenkevyttä painavampaa optiikkaa. Suorin käsivarsin kamerasta ei saa tukevaa otetta tällöin.
Ja niilläkin, joilla on lähinäkö kunnossa, kameraa täytyy pitää kaukana omasta kropasta kuvatessa jos on pelkän takanäytön varassa. Tämän toki tiesit, mutta halusit silti saivarrella.
Lisäksi kameran ottaminen oikeaan kuvausotteeseen kasvoille vastaa ainakin 2 aukon VR:ää. Kuvausotteella on merkittävä vaikutus kameran vakauteen.
-
Tai sitten kuvaa normaalilla tavalla.telegram kirjoitti:En osaa sanoa, onko kyseessä neuroosi. Mutta hyvin monella on joka tapauksessa kyseessä ikänäöksi kutsuttu lähinäön heikkeneminen.Quu kirjoitti:Tämä on ilmeisesti yleinen neuroosi tälle forumille kirjoittelevilla ihmisille. Livenäytöllä on pakko kuvata kädet suorassa.telegram kirjoitti:No se etsimen puute heikentää ihan oikeasti kameran käyttöä silloin, jos kamerassa on kiinni vähänkään höyhenkevyttä painavampaa optiikkaa. Suorin käsivarsin kamerasta ei saa tukevaa otetta tällöin.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
http://kohan.1g.fi/
-
Tosiaan, en ottanut huomioon ikänäköä ja/tai lukulasien tarvetta.
Saivarteluni oli kohdistettu tällä forumilla hengaavien kehäraakkien melkolalla yleiseen muutosvastarintaan joka pulpahtaa aina silloin tällöin esille enemmän tai vähemmän naurettavissa muodoissa. Oli kyse livenäytöistä, video-ominaisuuksista, aukkorenkaista tai muista.
Olen kyllä itse myös sitä mieltä että tämäntyyppinen kamera tarvitsee sen etsimen.
Saivarteluni oli kohdistettu tällä forumilla hengaavien kehäraakkien melkolalla yleiseen muutosvastarintaan joka pulpahtaa aina silloin tällöin esille enemmän tai vähemmän naurettavissa muodoissa. Oli kyse livenäytöistä, video-ominaisuuksista, aukkorenkaista tai muista.
Olen kyllä itse myös sitä mieltä että tämäntyyppinen kamera tarvitsee sen etsimen.
-
- Viesti:
Ikänäköongelmista pääsee eroon siinä vaiheessa kun hommaa 2-tehosilmälasit ja pitää niitä jatkuvasti. Näin tein viime syksynä ja on valtava elämys kun voi katsella näyttöä ja asetuksia mutta myös kauemmas ilman kauheaa lasirumbaa!nomad kirjoitti:Joo, minullakin on ikänäköä. Livewjuun tarkka käyttö vaatii lukulasien laittamista nenälle. Tosi kätevää!!!telegram kirjoitti:En osaa sanoa, onko kyseessä neuroosi. Mutta hyvin monella on joka tapauksessa kyseessä ikänäöksi kutsuttu lähinäön heikkeneminen.Quu kirjoitti: Tämä on ilmeisesti yleinen neuroosi tälle forumille kirjoittelevilla ihmisille. Livenäytöllä on pakko kuvata kädet suorassa.
Lisäksi kameran ottaminen oikeaan kuvausotteeseen kasvoille vastaa ainakin 2 aukon VR:ää. Kuvausotteella on merkittävä vaikutus kameran vakauteen.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.