Kerso (FLASH-CAMERA) !!!EI ALVILLISTA MYYNTIÄ YRITTÄJILLE!!!

Kokemuksia, vinkkejä, tullit, halvimmat paikat yms. Saksasta, USA:sta jne.
HarriJ

Viesti Kirjoittaja HarriJ »

saltikov kirjoitti:[quote="HarriJ
HarriJ kirjoitti: Hemmo siis tekee pimeää kauppaa. Kukin urheilkoon tavallaan.
Ilman todisteita tämä menee herjaamisen puolelle. Oikea osoite tämäntyypiselle viestinälle on Skotlanninin verovirasto tms.
Kun teen ko. sivuilla kauppaa ja olen viimeisellä sivulla, jonka jälkeen "sitoudun" kauppaan:
- By clicking on the button below, you commit to buy this item from the seller.
- You will enter into a legally binding contract to purchase the item from the seller.

Kun tässäkään vaiheessa ei ole hintaerittelyssä kuin tuotteen ja toimituksen hinta - ei mainitaa alv:stä, niin minua ainakin alkaa epäillyttämään, jotta onko kaikki ihan pykälien mukaan. Yleensä aina muissa ostoksissa ainakin EU-alueelta tehdyissä, on ennen viimeistä kaupan vahvistusta nähtävissä myös alv-osuus.
Jos joku katsoo tämän epäilyn, siis oleellisen tiedon puuttumisen ostoksesta, olevan herjausta, niin se ei ole minun ongelmani ainakaan ennenkuin haastemies tuo haasteen. Jos ostoksissa on mukana alv, niin pyydän vilpittömästl anteeksi epäilyjäni.
Viimeksi muokannut HarriJ, Heinä 15, 2009 13 : 00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
1970/1980-luvulla Nikonia, 1990-luvulla jäähdyttelyä, 2000-luvulla Canonia (enää ei viitsi vaihtaa).
Henri Cartier-Bresson: "There is nothing in this world that does not have a decisive moment."
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Petes

Viesti Kirjoittaja Petes »

HarriJ kirjoitti: niin minua ainakin alkaa epäillyttämään
Siinä vaiheessa voi myös keskeyttää tilauksen.
HarriJ

Petes kirjoitti:
HarriJ kirjoitti: niin minua ainakin alkaa epäillyttämään
Siinä vaiheessa voi myös keskeyttää tilauksen.
Niin voi ja niin teinkin. Ostan elokuussa haluamani tuotteen mieluummin katukaupasta hintaan 1039 € (sis. 19% alv.), kun kersolta hintaan 1024 € (alv.???).

Kukin tekee parhaaksi katsomallaan tavalla, minä vain olen sen verran pöljä, että haluan kuitissa olevan kaikki kauppaan liittyvät oleelliset maksut eriteltynä (myös alv.).
1970/1980-luvulla Nikonia, 1990-luvulla jäähdyttelyä, 2000-luvulla Canonia (enää ei viitsi vaihtaa).
Henri Cartier-Bresson: "There is nothing in this world that does not have a decisive moment."
HarriJ

saltikov kirjoitti:Pimeä kauppa on aivan jotkin muuta kuin oikeus (tai sen puute) merkitä alv:n osuus laskuun! Ostoksissa voi tosiaankin olla (tai voi olla myös olematta) mukana paikallinen alv mutta koska myyjä on yksityinen henkilö (joka ei ole alv-velvollinen) ei ko. veroa voi eritellä laskuun.
Toki yksityinen henkilö saa tehdä kauppaa, mutta jossain vaiheessa se kaupan liikevaihto muuttaa kaupanteon yrittämiseksi.
Ote herjauksen määritelmästä:
...jossa tekijä antaa perättömän ilmiannon, syyttää tekemättömästä tai muulla tavoin halventaa toista...
Joten pyydä anteeksi herjauksen kohteelta, älä minulta
Etkös sinä tämän esille ottanut (joku nyt kuitenkin)?
Koska siis julkisesti olen mielipiteenäni heittänyt epäilyn, niin olen myös julkisesti anteeksipyytänyt lausahduksiani. Eli siis olen kerson kaupanteon suhteen ollut totaalisen väärässä. Jos ei riitä, niin kaiketi raastuvassa tavataan.
Sinä et sitten ole koskaan ostanut esim mansikoita torikauppiaalta?
Useimmat torikauppiaat (ainakin jos julkisilla toreilla myyvät) ovat yrittäjiä/elinkeinon harjoittajia jne. Heidän ei tarvitse antaa kuittia käteiskaupassa, korttikaupassa kylläkin. Harva heistä myöskään netissä tavaroitaan kauppaa ja silloinhan aina kaupasta syntyy tilaus/maksu, toimitus sekä yllätys lasku/kuitti. Tällä viikollakin meikäläinen on saanut monta toimitusta ja kuittia alv. eriteltynä (mm. Englannista, Saksasta, jne.)
Lisäksi toreilla on näitä kotitarvemyyjiä, joiden arvioitu liikevaihto on niin pieni, ettei elinkeinolupaa eikä alv-numeroa tarvita.

Elämä ja kaupanteko (erityisesti verotus) on monipuolista ja monimuotoista, siitä on kiva keskustella, mutta nyt heitän kuitenkin tämän sananvaihdon osalta pyyhkeen kehään.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Vinkkinä kerrottakoon, että UK:ssa on enemmän pimeitä kauppiaita kuin virallisia, jos lasketaan ne verollisen kuitin kirjoittavat tähän viralliseen kastiin. En onnistunut ostamaan juuri mitään sieltä kuitilla, kun kiertävät veroja täysin ammattimaisesti.

Yrittäjänä tämä asia ottaa päähän ja raskaasti, mutta yksityishenkilöillä ei asian suhteen ole eikä tarvitse näemmä olla mitään moraalia. Huutonetistä voi myöskin ostaa samaa pimeästi Ahvenanmaalta myytyä uutta kameratavaraa ilman alvia, jos jotakuta yksityistä vielä kiinnostaa "säästää". Aikanaan tulee tosin kutsu poliisiasemalle, mutta eletään hei tätä hetkeä vaan, kun on niin halpaa... ;)

..
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Munt kirjoitti:Aikanaan tulee tosin kutsu poliisiasemalle, mutta eletään hei tätä hetkeä vaan, kun on niin halpaa... ;)
HarriJ kirjoitti:Kun UK:n (EU:n) verottaja kiinnostuu kaupasta, niin silloin ongelma on myös ostajan ongelma, jollei ole kuitissa mainintaa maksetusta verosta. Verottaja kun tuppaa ottamaan aina omansa ja EU:ssa ei silloinkaan rajoja tunneta.

Poliisilla on selvännäkijöitä nykyään? Jos on harrastanut melkein ammattimaisesti pimeää kauppaa jo monta vuotta, niin ehkä on ymmärtänyt, että kuittien ja tilausten mapitus jälkipolvia ja viranomaisia varten ei ole järkevää.
AmandaK

Viesti Kirjoittaja AmandaK »

Tolta tyypiltä kun tulee noi maksuohjeet, niin siellä on huomautus:

PLEASE CHECK ON http://www.royalmail.com/portal/rmclick on 'find a postcode' then 'find address' enter postcode only andmake sure your address matches with one of the addresses listed. RMhave been refusing to take parcels if the address does not match ontheir system.

No eihän tietty löydy kun suomessa ollaan.

Pitääks sitä jotenkin huomioida vai laitanko vaan tilausta menemään?
hessu^

Viesti Kirjoittaja hessu^ »

Ei tarvitse huomioida, tilausta menemään vaan.
Itellä lähti maanantaina tilaukseen 24-70mm f/2.8L ja jälleen loistavaa palvelua kersolta. Eilen lähti linssi matkaan ja DHL toi linssin tänään (ke) ovelle. Kuitin Ian laitto jo tilauspäivänä sähköpostilla kun sitä erikseen pyysin mutta näytti vastaava paperi tulleen myös paketin mukana. Omalla kohdalla kolmas tilaus kersolta ja kyllä homma toimii, suosittelen.
AmandaK

^ Tattis tiedosta! Tänään lähtee sit tilausta menemään!
AmandaK

Munt kirjoitti:
saltikov kirjoitti:
Munt kirjoitti:

Kysyin Kersolta, että sisältääkö hinta (vähennettävät) alvit ja vastaus on, että ei. Hän ei siis maksa alveja tavarasta, joka tulee USA:sta. Muutenhan ei olisi mikään ongelma myydä myös ulos verolla.
Tässä lipsahdetaan helppon kehäpäättelyyn ja mahdollisesti herjaukseen... vai onko väite toteen näytettävissä?
Joo, antaa tulla syytettä vaan.
Kyllä asia on niin, että ei tasan maksa mitään alveja, muutenhan voisi myös alvilla tai ilman sitä myydä. Asia on päivänselvä eikä tulkintoja ole. Kaikki viimeiset oikeusjuttuni olen voittanut ja lisääkin saa järjestää...

Btw: jos asia on selvä toteamus, niin ei sitä voi herjauksena pitää mitenkään. (rikoslaki, lue enemmän, arvaa vähennän) Kysy itse kersolta sisältääkö hinta veroja! Vastaus: ei.

..
Mun on nyt pakko sanoo tähän, mä kysyin sisältyykö alvi hintaan ja vastaus oli: VAT is included.

Musta toi oli aika selkee kyllä..
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

AmandaK kirjoitti:
Mun on nyt pakko sanoo tähän, mä kysyin sisältyykö alvi hintaan ja vastaus oli: VAT is included.

Musta toi oli aika selkee kyllä..
Moni kauppias ilmoittaa noin, koska ostajalle on tärkeää tietää vain se joutuuko hän maksamaan veroja, eli tuleeko kamera jostakin kaukoidästä ja jämähtää tulliin. (ks. ebayn ilmoitukset... näitä on satoja!)

Olen kysynyt Kersolta aiemmin onko hinnassa VÄHENNETTÄVÄÄ veroa ja vastaus on EI. Nyt tilanne voi olla toinen, mutta en usko.

Lopettakaa tämä lapsenuskoinen pelleily ja tajutkaa jo tosiasiat: yrittäjä ei voi ostaa tuolta mitään VAT 0% ja/tai vähentää alvia. Yksityishenkilö taas voi ostaa, eikä tarvitse maksaa mitään tulleja tai veroja myöhemmin. Yksityishenkilö ei voi vähentää alvia kuitenkaan, joten sen vähennyskelpoisuus on yksi ja sama asia.

..
HarriJ

Ei pitäisi sekaantua taas tähän, mutta ihan jokaisen kannattaisi huomioida myös nämä Euroopan kuluttajakeskuksen ohjeet:
- Huomaa arvonlisäverotuksesta
Lähtökohta on, että sinulla on oikeus ostaa tuotteita vapaasti EU-alueelta ja tuoda ne mukanasi Suomeen ilman, että niistä peritään Suomessa veroa. Pääsääntö on, että arvonlisävero maksetaan siinä maassa, jossa ostos tehdään.

Toisesta jäsenvaltiosta Suomeen lähetettyjen tavaroiden myyntiin kuluttajille sovelletaan niin sanottuja kaukomyyntiä koskevia arvonlisäverosäännöksiä.
Myyjän kaukomyyntien määrä Suomeen ratkaisee sen, täytyykö myyjän rekisteröityä Suomessa arvonlisäverovelvolliseksi.

Varmista, että tuotteen tai palvelun kokonaishinta ilmoitetaan veroineen, mahdollisine toimituskuluineen ja muine lisämaksuineen.
Kuluttajansuoja ei koske kahden yksityishenkilön tai kahden kauppiaan välisiä sopimuksia eikä ammattikäyttöön tarkoitettuja tuotteita.
Jr-

Viesti Kirjoittaja Jr- »

50D tilattu, postikuluineen apaut 840€
hessu^

Kun joku vaivautuu kyselemään tulevan 7D:n hintaa Ianilta niin ilmoitelkaahan tännekkin ;p
phobia

Viesti Kirjoittaja phobia »

Uusi 100mm f/2.8 IS macro £749 (kunhan niitä saadaan)

Ja vähän sälähintojakin tiedoksi

32GB Sandisk Extreme III £119
LP-E6 £52
hessu^

No kysyimpä ite tulevan 7D:n hintaa:

Around £1300 mark! Ian.
HarriJ

hessu^ kirjoitti:No kysyimpä ite tulevan 7D:n hintaa:

Around £1300 mark! Ian.
Vaude, n. 1478,50 ja mukana 15% alv. Kotimaassa 1595,00 ja mukana 22% alv.
Kaverilla autotallikaupassa paremmat katteet kuin helsinkiläisellä kivijalkakaupalla.
Kannattaa todellakin ylläpitää Skotlannin julkisia palveluita maksamalla verot sinne ;-)
Sauli Särkkä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä »

HarriJ kirjoitti:
hessu^ kirjoitti:No kysyimpä ite tulevan 7D:n hintaa:

Around £1300 mark! Ian.
Vaude, n. 1478,50 ja mukana 15% alv. Kotimaassa 1595,00 ja mukana 22% alv.
Kaverilla autotallikaupassa paremmat katteet kuin helsinkiläisellä kivijalkakaupalla.
Kannattaa todellakin ylläpitää Skotlannin julkisia palveluita maksamalla verot sinne ;-)
Ei siinä mitään ALVeja ole, mutta sehän se lienee jo kaikilla tiedossa..

Mihin hintaan 50D tuli aikoinaan tarjolle?

-Sale
Hirmuinen hintaposliini ja armoton murska-arvostelija.
Lukittu