Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Nappe1 kirjoitti:
OskuK: ohjelmapyörästä valkataan vaan kyllä ja ainoastaan ohjelma, mutta tarkemman tutkiskelun perusteella tulin siihen tulokseen että siellä on asetusrulla oikealla kädellä tuon kromipahkuran alla piilossa. sivukuvassa se vähän pilkottaa ja yläpuolelta katsottuna se krominen pahkura on juuri säätöpyörän muotoinen. (se että valotuksen kompensaationappi on yksittäinen sai minut etsimään että mistä helkutista se kompensaatio sitten säätyy tuo nappi pohjassa.)
Juu, se on kyllä nylyään kumma että kameran paras, tai tässä tapauksessa 2. paras säädin on se jota harvimmin käyttäisin. Tuhlausta. Tosin aikoinaan OM-1:ssä 2. paras säädin oli filmiherkyydelle, eli onhan siinä perinteitä ;-)
no sitten jos taas katsotaan esikuvaa niin aikavalinta oli rungossa mutta rungon edessä nuppina / rullana. aukko luonnollisesti heloilta aivan kuten muillakin. käytettävyyden kannalta rullan tuonti takapaneeliin on huima askel. :) toinen ero on tosiaan salamakengän tarjoaminen vakiona. (ne irtokengät olivatkin Pen F:n yksi kirouksista.. kiinnityspisteenä toimi etsimen "slip-in" tyyppinen kehys ja lähes kaikista käytössä olleista käytetyistä rungoista tuo kehys onkin jostakin kohta murtunut, kun se ei kestänyt kuormituksia.)
Pen F:n tapauksessa, kuten myös OM-1:n tapauksessa aikavalinnan sijoittelu lienee ollut tehty koon ehdoilla. (ainakin Maitani Olympuksen history saitilla kertoilee että ainut tapa saada sisätilat paremmin hyödynnettyä ja siten kamera pienemmäksi oli etsiä asetuksille uudet paikat. OM-1:n kohdalla tavoitehan oli puolittaa niin paino kuin kokokin verrattuna silloiseen Nikonin täyskino järjestelmään. aikaa se vei 2.5 vuotta mutta lopulta siinä onnistuttiin. silloinen optiikka osaston päällikkö oli repinyt hiuksensa jakauksen molemmin puolin kun kuuli että optiikankin koko piti saada puolitettua. voisi kuvitella että Maitani joutui tallomaan yhtiössä aika monen varpaille tuona aikana.)
"Tuntematon huutaa nimeään, Ei kukaan ole kuulemassa." - Parisiin Kevät
Nappe1 kirjoitti:Mä en usko että irrallista etsintä tuohon nähdään.
Sitten siihen Sigman etsin, vaikkakin vähän suppia kuvakulma tuolle 17-miliselle ;-)
no sillähän tuo tietty ratkeaa.
Se on sitten eri asia mahtuuko tuo kamera enää taskuun etsin kiinni, mut tuskin sillä tuskin on etsintä haluavalle mitään merkitystä.
EDIT: ja suppea tosiaan on, ei kovin paljon tosin. DP2:n kinovastaavuus on se 41mm, kun tuo Olylla on 35mm. Tietty pelkkä runko ja Lumix 20/1.7 tilalle niin jo natsaa etsinkin.
"Tuntematon huutaa nimeään, Ei kukaan ole kuulemassa." - Parisiin Kevät
Nappe1 kirjoitti:Itse veikkaan että julkaisu on 16. kesäkuuta. Ainakin saksassa on kamera-alan journalisteille sillon Micro4/3 tilaisuus ja Olympus on tuon tilaisuuden kutsut otsikoinut "Olympus goes retro with Micro4/3"
Nappe1 kirjoitti:
Se on sitten eri asia mahtuuko tuo kamera enää taskuun etsin kiinni, mut tuskin sillä tuskin on etsintä haluavalle mitään merkitystä.
Nappe1 kirjoitti:
OskuK: ohjelmapyörästä valkataan vaan kyllä ja ainoastaan ohjelma, mutta tarkemman tutkiskelun perusteella tulin siihen tulokseen että siellä on asetusrulla oikealla kädellä tuon kromipahkuran alla piilossa. sivukuvassa se vähän pilkottaa ja yläpuolelta katsottuna se krominen pahkura on juuri säätöpyörän muotoinen. (se että valotuksen kompensaationappi on yksittäinen sai minut etsimään että mistä helkutista se kompensaatio sitten säätyy tuo nappi pohjassa.)
Juu, se on kyllä nylyään kumma että kameran paras, tai tässä tapauksessa 2. paras säädin on se jota harvimmin käyttäisin. Tuhlausta. Tosin aikoinaan OM-1:ssä 2. paras säädin oli filmiherkyydelle, eli onhan siinä perinteitä ;-)
Eiköhän siinä paras muista poikkeava säädin ollut aika-säädin.
Vallan mainiossa paikassa kuvausasentoa ajatellen.
Nappe1 kirjoitti:
OskuK: ohjelmapyörästä valkataan vaan kyllä ja ainoastaan ohjelma, mutta tarkemman tutkiskelun perusteella tulin siihen tulokseen että siellä on asetusrulla oikealla kädellä tuon kromipahkuran alla piilossa. sivukuvassa se vähän pilkottaa ja yläpuolelta katsottuna se krominen pahkura on juuri säätöpyörän muotoinen. (se että valotuksen kompensaationappi on yksittäinen sai minut etsimään että mistä helkutista se kompensaatio sitten säätyy tuo nappi pohjassa.)
Juu, se on kyllä nylyään kumma että kameran paras, tai tässä tapauksessa 2. paras säädin on se jota harvimmin käyttäisin. Tuhlausta. Tosin aikoinaan OM-1:ssä 2. paras säädin oli filmiherkyydelle, eli onhan siinä perinteitä ;-)
Eiköhän siinä paras muista poikkeava säädin ollut aika-säädin.
Vallan mainiossa paikassa kuvausasentoa ajatellen.
Kyllä vain, tuo olikin 2.paras, tuo filmiherkkyyssäädin. Nikkormateissa monissaoli myös helalla ajat...
Quu kirjoitti:Pitääkö tuolla optisella etsimellä vain toivoa että kamera tarkensi oikeaan pisteeseen?
Niinhän kaikilla kameroilla toivotaan ;-)
Voisihan siinä olla liitäntä tarkennuslediin, tai mikä ettei kamera sano kivan "piip", kun on tarkennus onnistunut...
Quu kirjoitti:Pitääkö tuolla optisella etsimellä vain toivoa että kamera tarkensi oikeaan pisteeseen?
Heh. 2x-kennossahan tarttee 18 millisen lasin jotta saavuttaa edes hikisen 35 millisen kuvakulman.
Huvikseen voi laskea mikä tulee terävyysalueeksi 18 millisellä, vaikkapa f/5.6:lla ja tarkennuskierä liimattu ikuisesti neljään metriin? Juu, kaikk' on terävää eli etsintä tarvitaan vain kuvan rajaamisen takia, jos siihenkään. Katukuvaajille tuttua tekniikkaa tämä.
veshut kirjoitti:Huvikseen voi laskea mikä tulee terävyysalueeksi 18 millisellä, vaikkapa f/5.6:lla ja tarkennuskierä liimattu ikuisesti neljään metriin? Juu, kaikk' on terävää eli etsintä tarvitaan vain kuvan rajaamisen takia, jos siihenkään. Katukuvaajille tuttua tekniikkaa tämä.
Nykyjärkät vaan tarkentaa yleensä niin vikkelään, että eipä tuota tekniikkaa juuri käytännössä tarvi. Toivottavasti tämä tuleva Oly tarkentaa yhtä vikkkelään kuin Panan G1.
veshut kirjoitti:Huvikseen voi laskea mikä tulee terävyysalueeksi 18 millisellä, vaikkapa f/5.6:lla ja tarkennuskierä liimattu ikuisesti neljään metriin? Juu, kaikk' on terävää eli etsintä tarvitaan vain kuvan rajaamisen takia, jos siihenkään. Katukuvaajille tuttua tekniikkaa tämä.
Nykyjärkät vaan tarkentaa yleensä niin vikkelään, että eipä tuota tekniikkaa juuri käytännössä tarvi. Toivottavasti tämä tuleva Oly tarkentaa yhtä vikkkelään kuin Panan G1.
Kyllä minä ainakin käytän hyperfokaalista tarkennusta laajisten kanssa aika usein. Hyperfokaalisesti toimien homma on varmempaa kun ei tarvitse arpoa millä pisteellä kamera sattuukaan tarkentamaan.