Automaattitarkennus

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
Matsq
Viesti:

Re: AI focus ja ratkaisu

Viesti Kirjoittaja Matsq »

mmika: Kääntäisitkö ohjeesi sellaiselle suomen kielelle, että kamerasanastoon perehtymätönkin sen tajuaa. Siis mitä "fokusta pitää kääntää" jotta seuraava tarkennus lähtee päälle? Mikä on FTM-putki (ei varmaan mun Sigma 70-200 kun siinä on AF/MF -namiska)?

Laite: Kiitokset vinkistä. Mä mieluummin jättäisin esim. ravihevosia kuvatessa tarkennuksen kameralle ja keskittyisin objektiivin pitelyyn ja zoomaamiseen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ArtoH

Viesti Kirjoittaja ArtoH »

Matsq kirjoitti:mmika: Kääntäisitkö ohjeesi sellaiselle suomen kielelle, että kamerasanastoon perehtymätönkin sen tajuaa. Siis mitä "fokusta pitää kääntää" jotta seuraava tarkennus lähtee päälle? Mikä on FTM-putki (ei varmaan mun Sigma 70-200 kun siinä on AF/MF -namiska)?
Painat tarkennuksen puoleen väliin, vihreä valo syttyy etsimeen - pyöräytät tarkennusrengasta jonkin verran, ja seuraava tarkennus lähtee päälle - testattu minuutti sitten toimivaksi myös sigman 70-200:ssa.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

Matsq kirjoitti:Laite: Kiitokset vinkistä. Mä mieluummin jättäisin esim. ravihevosia kuvatessa tarkennuksen kameralle ja keskittyisin objektiivin pitelyyn ja zoomaamiseen.
usko pois, hauskempaa se on käsitarkenteisilla :)
manuaalitarkennuksella kannattaa esim tarkentaa kamera ennakkoon johonkin tiettyyn kohtaan ja kun kohde on terävyysalueella -> laukaisu. toisaalta 300D:ssä taitaa olla niin pieni toi etsinkuva, että manuaalitarkennus voi olla melko pitkälti käyttökelvoton (en ole koskaan katsonut ko. kameran etsimen läpi kylläkään, korjatkaa jos olen väärässä).
martti65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja martti65 »

laite kirjoitti:
Matsq kirjoitti:Laite: Kiitokset vinkistä. Mä mieluummin jättäisin esim. ravihevosia kuvatessa tarkennuksen kameralle ja keskittyisin objektiivin pitelyyn ja zoomaamiseen.
usko pois, hauskempaa se on käsitarkenteisilla :)
manuaalitarkennuksella kannattaa esim tarkentaa kamera ennakkoon johonkin tiettyyn kohtaan ja kun kohde on terävyysalueella -> laukaisu. toisaalta 300D:ssä taitaa olla niin pieni toi etsinkuva, että manuaalitarkennus voi olla melko pitkälti käyttökelvoton (en ole koskaan katsonut ko. kameran etsimen läpi kylläkään, korjatkaa jos olen väärässä).
10D:n tähyslasi "lasermatta" ei tahdo saada aikaan tarpeeksi selkeää kuvaa, joten se on tuohon vastaukseen se oikea ongelma.

Itse olen tehnyt vastaavaa lentävien lintujen kanssa, manuaalitarkenteisilla objektiiveillä, mutta kautta historian myös vanhemmilla hitaasti tarkentavilla. Tuo soutava tarkennus toimii hyvissä olosuhteissa, mutta onnistumiseen parhaiten pääsee juuri Laitteen ehdottamalla tavalla.
torwinen

Viesti Kirjoittaja torwinen »

Venäläisellä häkkifirmwarella voinee tarkennella one-shot modessa.
Lisäksi ISO3200 on saatavilla. Törmäsin ko. aiheeseen dpreviewin
foorumissa:
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... ge=8998521

Itselläni on 10D joten en pääse testailemaan.

M.
Matsq
Viesti:

Kiitokset selvennyksistä. Kokeilin tarkennusta ohjeiden mukaan ja sain tavallaan automaattitarkennusta "häirittyä" niin että kamera teki sen jälkeen hetken ikään kuin seuraavaa tarkennusta. Mutta tuo ei taida toimia kuin periaatteessa yhden kuvan verran ja sitten täytyy tehdä tarkennusjuttu uusiksi. Ei siis auta jos ohi menee vaikka muutama ravihevonen joista kaikista pitäisi ottaa nopeasti kuvat.

Venäläinen firmware kuulostaa kyllä houkuttelevalta, mutta entäs jos kamera pimenee sen takia kesken kuvausreissun tai laukeaa kokonaan? (Menen tutkimaan kirjoituksia aiheesta.)
^Nanook^
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ^Nanook^ »

Tuli juuri huomattua sellainen seikka, että käytettäessä kameraa urheilukuvausmoodissa, se syö järkyttävästi virtaa. Noh, ainakin 75-300:sen putken kanssa. Käytin tuota moodia juuri sen takia, että tarkennus seuraisi koko ajan kohdetta. Millään muulla kuvausmoodilla kun sitä ei saa pelaamaan kuin kikkailemalla.

Sigman 70-200:lla kokeilin tuota myös eikä sen kanssa ollut mitään ongelmia. Jännä homma, että toi objektiivi vaikutti ihan älyttömästi tohon virran kulutukseen.

Ja kyllä tuli taas koko päivä kirottua tuota hemmetin 75-300:sta putkea. Vaikka tarkensinkin etukäteen johonkin kohtaan niin siitä huolimatta välillä sai painella nappia ihan turhaan kun se hemmetin tarkennus ei kerkee mihinkään. Ei toi putki sovellu kuin liikkumattomien kohteiden kuvaamiseen.
Matsq
Viesti:

Ei minulla toi Sigmakaan (Sigma 70-200 F/2.8 jne.) tarkenna sen paremmin av-tilassa. Vielä kun tarkentaisikin joka painalluksella, mutta kun ei tapahdu mitään.

Eilen Finnderbyssä (ratsastuskisa) koin parhaammaksi tavaksi tarkentaa ensin esteeseen ja ottaa kuvan sitten kun ratsukko on kohdalla, kuten esimerkiksi tässä kuvassa: http://www.kolumbus.fi/matsq/Ypaja/imag ... age47.html
fransu

Viesti Kirjoittaja fransu »

nikonilla ainakin on joku jatkuva tarkennus joka tarkentaa jatkuvasti vaikka nappi olisi puolivälissä, jos canonissa sama? joku sanoi tossa että menny paljon kuvia piloille, niin ainkin itse kuulen/huomaan jos kamera alkaa uudelleen tarkentamaan jolloin en ota kuvaa vaan tarkennan uusiksi
JarnoH

Viesti Kirjoittaja JarnoH »

Itse kuvasin eräänä päivänä vilkasta koiranpentua ja törmäsin samoihin tarkennusongelmiin. Jostain syystä onnistuin paremmin laittamalla sarjakuvaustoiminnon päälle. Silloin tarkennus seurasi liikkuvaa kohdetta huomattavasti paremmin kuin yksittäiskuvauksella. Onko muilla vastaavia huomioita?
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

300D tarkennusmoodit on pahasti jätetty kameran automatiikan haltuun. Koskaan ei oikein voi olla varma mihin se päättää tarkentaa. Canonin alkuperäisellä softalla on hyvä temppu tarkentaa haluamaansa kohteeseen ja lukita tarkennus siihen syväterävyyspainikkeella.
Jos haluat selvän jaon tarkennusmoodeihin niin se onnistuu tällä venäläissoftalla tosin AI Servo ei siinä vielä toimi.
huppe

Viesti Kirjoittaja huppe »

Itse viikon ajan canonilla kuvanneena en ole huomannut että tarkennus muuttuu jos "liipasinta" pitää puolessa välissä kun sen on kerran tarkentanut, kameraa voi liikutella rajattomasti...

BTW, sarjakuvaus-moodissa olen kameraa "aina" pitänyt...
-mika-

Viesti Kirjoittaja -mika- »

Kuvaan liikkuvia kohteita "autourheilua" Sigman 70-200/2.8 APO obiskalla TV tilassa, ongelmitta, kytkemällä AI Servon päälle tuolla käsitarkennus "kikalla". AI Servo pysyy päällä niin kauan kuin laukaisin pysyy puolivälissä.

Kuulemani mukaan AI Servo on myös aina päällä jos kameraan kytkee lankalaukaisimen...
majesty

Viesti Kirjoittaja majesty »

Itse en ole parin viikon käytön aikana huomannut tarkennuksen vaeltamista. Käytän Av tai Tv tilaa ja keskimmäistä tarkennuspistettä.
En ole oikein älynnyt mikä idea on pitää kaikki tarkennuspisteet päällä ja antaa kameran tarkentaa mielivaltaisesti johonkin pisteistä. Kokeilin tuota joskus, mutta harvoinpa se osuu oikeaan kohtaan.

Mutta tuo venäläissofta siis korjaa nuo mahdolliset tarkennusongelmat?

Kokeilin tuota käsitarkennusta myös ja kun tarkennat laukaisin puoleen väliin painettuna, niin kamera ilmoittaa merkkiäänellä ja vihreällä täplällä, että tarkennus on kohillaan...tuli vaan mieleen, kun joku mainitsi, että pienestä etsimestä ei näe kunnolla milloin kuva on tarkka.
-Kai
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

majesty kirjoitti: Mutta tuo venäläissofta siis korjaa nuo mahdolliset tarkennusongelmat?
Kyllä se lisää kameraan OneShot moodin. OneShot moodi estää kameraa arpomasta oman mielensä mukaan myöhemmin tarkennuksen vaikka valinnan olet tehnyt painamalla laukaisupainikkeen puoleen väliin.
askomiko

Viesti Kirjoittaja askomiko »

Venäjän softa ja one shot-moodi, toimii. Venäjän softa antaa myös salaman määrän säädön ja peilin lukituksen. Ja iso 3200 jnejne. Hianoa. 10D:n houkuttavuus laski aika oleellisesti kun tämän ajoin omaan kameraan.
Vastaa Viestiin