Automaattitarkennus
-
- Viesti:
Re: AI focus ja ratkaisu
mmika: Kääntäisitkö ohjeesi sellaiselle suomen kielelle, että kamerasanastoon perehtymätönkin sen tajuaa. Siis mitä "fokusta pitää kääntää" jotta seuraava tarkennus lähtee päälle? Mikä on FTM-putki (ei varmaan mun Sigma 70-200 kun siinä on AF/MF -namiska)?
Laite: Kiitokset vinkistä. Mä mieluummin jättäisin esim. ravihevosia kuvatessa tarkennuksen kameralle ja keskittyisin objektiivin pitelyyn ja zoomaamiseen.
Laite: Kiitokset vinkistä. Mä mieluummin jättäisin esim. ravihevosia kuvatessa tarkennuksen kameralle ja keskittyisin objektiivin pitelyyn ja zoomaamiseen.
-
Painat tarkennuksen puoleen väliin, vihreä valo syttyy etsimeen - pyöräytät tarkennusrengasta jonkin verran, ja seuraava tarkennus lähtee päälle - testattu minuutti sitten toimivaksi myös sigman 70-200:ssa.Matsq kirjoitti:mmika: Kääntäisitkö ohjeesi sellaiselle suomen kielelle, että kamerasanastoon perehtymätönkin sen tajuaa. Siis mitä "fokusta pitää kääntää" jotta seuraava tarkennus lähtee päälle? Mikä on FTM-putki (ei varmaan mun Sigma 70-200 kun siinä on AF/MF -namiska)?
usko pois, hauskempaa se on käsitarkenteisilla :)Matsq kirjoitti:Laite: Kiitokset vinkistä. Mä mieluummin jättäisin esim. ravihevosia kuvatessa tarkennuksen kameralle ja keskittyisin objektiivin pitelyyn ja zoomaamiseen.
manuaalitarkennuksella kannattaa esim tarkentaa kamera ennakkoon johonkin tiettyyn kohtaan ja kun kohde on terävyysalueella -> laukaisu. toisaalta 300D:ssä taitaa olla niin pieni toi etsinkuva, että manuaalitarkennus voi olla melko pitkälti käyttökelvoton (en ole koskaan katsonut ko. kameran etsimen läpi kylläkään, korjatkaa jos olen väärässä).
-
- Viesti:
10D:n tähyslasi "lasermatta" ei tahdo saada aikaan tarpeeksi selkeää kuvaa, joten se on tuohon vastaukseen se oikea ongelma.laite kirjoitti:usko pois, hauskempaa se on käsitarkenteisilla :)Matsq kirjoitti:Laite: Kiitokset vinkistä. Mä mieluummin jättäisin esim. ravihevosia kuvatessa tarkennuksen kameralle ja keskittyisin objektiivin pitelyyn ja zoomaamiseen.
manuaalitarkennuksella kannattaa esim tarkentaa kamera ennakkoon johonkin tiettyyn kohtaan ja kun kohde on terävyysalueella -> laukaisu. toisaalta 300D:ssä taitaa olla niin pieni toi etsinkuva, että manuaalitarkennus voi olla melko pitkälti käyttökelvoton (en ole koskaan katsonut ko. kameran etsimen läpi kylläkään, korjatkaa jos olen väärässä).
Itse olen tehnyt vastaavaa lentävien lintujen kanssa, manuaalitarkenteisilla objektiiveillä, mutta kautta historian myös vanhemmilla hitaasti tarkentavilla. Tuo soutava tarkennus toimii hyvissä olosuhteissa, mutta onnistumiseen parhaiten pääsee juuri Laitteen ehdottamalla tavalla.
-
Venäläisellä häkkifirmwarella voinee tarkennella one-shot modessa.
Lisäksi ISO3200 on saatavilla. Törmäsin ko. aiheeseen dpreviewin
foorumissa:
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... ge=8998521
Itselläni on 10D joten en pääse testailemaan.
M.
Lisäksi ISO3200 on saatavilla. Törmäsin ko. aiheeseen dpreviewin
foorumissa:
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... ge=8998521
Itselläni on 10D joten en pääse testailemaan.
M.
-
- Viesti:
Kiitokset selvennyksistä. Kokeilin tarkennusta ohjeiden mukaan ja sain tavallaan automaattitarkennusta "häirittyä" niin että kamera teki sen jälkeen hetken ikään kuin seuraavaa tarkennusta. Mutta tuo ei taida toimia kuin periaatteessa yhden kuvan verran ja sitten täytyy tehdä tarkennusjuttu uusiksi. Ei siis auta jos ohi menee vaikka muutama ravihevonen joista kaikista pitäisi ottaa nopeasti kuvat.
Venäläinen firmware kuulostaa kyllä houkuttelevalta, mutta entäs jos kamera pimenee sen takia kesken kuvausreissun tai laukeaa kokonaan? (Menen tutkimaan kirjoituksia aiheesta.)
Venäläinen firmware kuulostaa kyllä houkuttelevalta, mutta entäs jos kamera pimenee sen takia kesken kuvausreissun tai laukeaa kokonaan? (Menen tutkimaan kirjoituksia aiheesta.)
-
- Viesti:
Tuli juuri huomattua sellainen seikka, että käytettäessä kameraa urheilukuvausmoodissa, se syö järkyttävästi virtaa. Noh, ainakin 75-300:sen putken kanssa. Käytin tuota moodia juuri sen takia, että tarkennus seuraisi koko ajan kohdetta. Millään muulla kuvausmoodilla kun sitä ei saa pelaamaan kuin kikkailemalla.
Sigman 70-200:lla kokeilin tuota myös eikä sen kanssa ollut mitään ongelmia. Jännä homma, että toi objektiivi vaikutti ihan älyttömästi tohon virran kulutukseen.
Ja kyllä tuli taas koko päivä kirottua tuota hemmetin 75-300:sta putkea. Vaikka tarkensinkin etukäteen johonkin kohtaan niin siitä huolimatta välillä sai painella nappia ihan turhaan kun se hemmetin tarkennus ei kerkee mihinkään. Ei toi putki sovellu kuin liikkumattomien kohteiden kuvaamiseen.
Sigman 70-200:lla kokeilin tuota myös eikä sen kanssa ollut mitään ongelmia. Jännä homma, että toi objektiivi vaikutti ihan älyttömästi tohon virran kulutukseen.
Ja kyllä tuli taas koko päivä kirottua tuota hemmetin 75-300:sta putkea. Vaikka tarkensinkin etukäteen johonkin kohtaan niin siitä huolimatta välillä sai painella nappia ihan turhaan kun se hemmetin tarkennus ei kerkee mihinkään. Ei toi putki sovellu kuin liikkumattomien kohteiden kuvaamiseen.
-
- Viesti:
Ei minulla toi Sigmakaan (Sigma 70-200 F/2.8 jne.) tarkenna sen paremmin av-tilassa. Vielä kun tarkentaisikin joka painalluksella, mutta kun ei tapahdu mitään.
Eilen Finnderbyssä (ratsastuskisa) koin parhaammaksi tavaksi tarkentaa ensin esteeseen ja ottaa kuvan sitten kun ratsukko on kohdalla, kuten esimerkiksi tässä kuvassa: http://www.kolumbus.fi/matsq/Ypaja/imag ... age47.html
Eilen Finnderbyssä (ratsastuskisa) koin parhaammaksi tavaksi tarkentaa ensin esteeseen ja ottaa kuvan sitten kun ratsukko on kohdalla, kuten esimerkiksi tässä kuvassa: http://www.kolumbus.fi/matsq/Ypaja/imag ... age47.html
-
-
-
300D tarkennusmoodit on pahasti jätetty kameran automatiikan haltuun. Koskaan ei oikein voi olla varma mihin se päättää tarkentaa. Canonin alkuperäisellä softalla on hyvä temppu tarkentaa haluamaansa kohteeseen ja lukita tarkennus siihen syväterävyyspainikkeella.
Jos haluat selvän jaon tarkennusmoodeihin niin se onnistuu tällä venäläissoftalla tosin AI Servo ei siinä vielä toimi.
Jos haluat selvän jaon tarkennusmoodeihin niin se onnistuu tällä venäläissoftalla tosin AI Servo ei siinä vielä toimi.
-
-
Kuvaan liikkuvia kohteita "autourheilua" Sigman 70-200/2.8 APO obiskalla TV tilassa, ongelmitta, kytkemällä AI Servon päälle tuolla käsitarkennus "kikalla". AI Servo pysyy päällä niin kauan kuin laukaisin pysyy puolivälissä.
Kuulemani mukaan AI Servo on myös aina päällä jos kameraan kytkee lankalaukaisimen...
Kuulemani mukaan AI Servo on myös aina päällä jos kameraan kytkee lankalaukaisimen...
-
Itse en ole parin viikon käytön aikana huomannut tarkennuksen vaeltamista. Käytän Av tai Tv tilaa ja keskimmäistä tarkennuspistettä.
En ole oikein älynnyt mikä idea on pitää kaikki tarkennuspisteet päällä ja antaa kameran tarkentaa mielivaltaisesti johonkin pisteistä. Kokeilin tuota joskus, mutta harvoinpa se osuu oikeaan kohtaan.
Mutta tuo venäläissofta siis korjaa nuo mahdolliset tarkennusongelmat?
Kokeilin tuota käsitarkennusta myös ja kun tarkennat laukaisin puoleen väliin painettuna, niin kamera ilmoittaa merkkiäänellä ja vihreällä täplällä, että tarkennus on kohillaan...tuli vaan mieleen, kun joku mainitsi, että pienestä etsimestä ei näe kunnolla milloin kuva on tarkka.
En ole oikein älynnyt mikä idea on pitää kaikki tarkennuspisteet päällä ja antaa kameran tarkentaa mielivaltaisesti johonkin pisteistä. Kokeilin tuota joskus, mutta harvoinpa se osuu oikeaan kohtaan.
Mutta tuo venäläissofta siis korjaa nuo mahdolliset tarkennusongelmat?
Kokeilin tuota käsitarkennusta myös ja kun tarkennat laukaisin puoleen väliin painettuna, niin kamera ilmoittaa merkkiäänellä ja vihreällä täplällä, että tarkennus on kohillaan...tuli vaan mieleen, kun joku mainitsi, että pienestä etsimestä ei näe kunnolla milloin kuva on tarkka.
-Kai
-